Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Intruder »

Tror dette kan være et tema som engasjerer ! :thumleft
Sett i gang og lykke til !!! :mc1 :mc5 :mc2 :mc6 :mc7
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Godtvoksen

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Godtvoksen »

Her er noen tips:

http://www.seniormc.no/artikkel/index.a ... &id=602772

Og jeg vil trekke frem dette:

Uerfarne og nybegynnere bør kjøre lengst mulig framme i kolonnen.

Min første kjøretur i kolonne var sist helg på Randsfjordtreffet, og her var AJ bevist sin lederrolle og ba meg kjøre bak han... :thumleft Veldig bra :=D>

Dog var det noen som likevel kjørte forbi meg og la seg bak AJ, uvisst av hvilken grunn. :scratch

De kom jo bare noen få meter lengre frem... ;e

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Intruder »

Har aldri kjørt kolonne sjøl,men når en er tildelt en plass i rekka bør en vel holde seg der ? :-k
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Snikkeren »

Det er alltid noen som vil være fremme med de tøffe gutta. Det er ikke sånn som når vi gikk på ungdomsskolen, da alle de tøffe gutta satt bakerst i bussen. :lol
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

mekkern
Innlegg: 7667
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av mekkern »

Godtvoksen skrev:
Dog var det noen som likevel kjørte forbi meg og la seg bak AJ, uvisst av hvilken grunn. :scratch

De kom jo bare noen få meter lengre frem... ;e
Med fare for at dette kan oppfattes feil.....
Kan bare svare for min del, :det ble mye jevnere flyt for meg,da det ikke ble så mye jo-jo fart..
Dette er også grunnen til at jeg liker mindre grupper 1-5 sykler som kjører nogelunde i samme tempo/kjøremønster best.
jo flere og lengre bak en kommer jo mere rykk og napp blir det for å holde seg sånn nogelunde samlet.
Aller best er det når en har kjørt en del sammen og har lært å kjenne de enkeltes kjørestil/reaksjonsmønster.
for kjører en sammen bør en kunne stole på at lederen/de rundt ikke leder en rett i uløkka...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Godtvoksen

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Godtvoksen »

mekkern skrev: Med fare for at dette kan oppfattes feil.....
Kan bare svare for min del, :det ble mye jevnere flyt for meg,da det ikke ble så mye jo-jo fart..
Dette er også grunnen til at jeg liker mindre grupper 1-5 sykler som kjører nogelunde i samme tempo/kjøremønster best.
Hvis jeg forstår deg rett, så var du en av de som kjørte forbi meg og la deg bak AJ.

Det er helt rett at jeg som forholdsvis fersk MC-fører på ny MC - kjører nok litt i Rykk og Napp pga usikkerhet i forhold til fart inn i svinger mv. :-J

Dette førte vel kanskje også til at jeg skapte for lang avstand til første MC...

Da er kanskje ikke reglen om at "Uerfarne og nybegynnere bør kjøre lengst mulig framme i kolonnen." så smart likevel?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38204
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av AJ »

Som førstemann i en kolonne som den vi utgjorde på treffet, er det ikke like lett å ha kontroll framover og bakover samtidig i tillegg til at man skal forsøke å holde jevn fart og helst i nærheten av fartgrensa.
Jeg har ikke allverdens erfaring med å lede slike kolonner, men prøvde for det meste å holde jevn og ikke for høy fart (selvfølgelig en subjektiv mening dette med farten...).

Så lenge leder av kolonnen ikke bremser/senker farten på en måte som tydelig signaliserer at det er fare eller hindringer i veien, skulle alt ligge til rette for at de bakenforkjørende kan føle seg trygge på vei og kjøreforhold for øvrig slik at det kan holdes jevn fart.
Alle vil nok muligens ikke være enig i dette, men det er nå i hvert fall slik jeg tenker og forsøkte å praktisere på turen vår rundt fjorden.

Så skal jeg med en gang legge meg flat og innrømme at jeg fikk uimotståelig lyst til å teste ut Tiger'n litt etter første pause (hvor mekkern kom opp på siden og signaliserte "fem minutter" - det var nok derfor han kjørte forbi kolonnen) og dro på en smule i overkant på rettstrekkene mot Hov... :redface

Så til slutt; vi har nok alle noe å lære av å kjøre samlet på denne måten. Og det er veldig bra å komme med synspunkter og meninger i en tråde som dette.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7667
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av mekkern »

AJ: opp mot Hov trodde jeg noen kunne ha blitt frakjørt på veien oppover da det til tider var litt tomt i speilen...

Kjørte forbi GV etter vi hadde stoppet ved Joker? butikken etter gruscrossinga til Jolly Jumper.

Synes forøvrig farta var passe til kolonne jeg da.....ingen biler som jeg så ville kjøre fortere heller-deilig lite trafikk rundt fjorden.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Gammelgutt

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Gammelgutt »

mekkern skrev:
Godtvoksen skrev:
Dog var det noen som likevel kjørte forbi meg og la seg bak AJ, uvisst av hvilken grunn. :scratch

De kom jo bare noen få meter lengre frem... ;e
Med fare for at dette kan oppfattes feil.....
Kan bare svare for min del, :det ble mye jevnere flyt for meg,da det ikke ble så mye jo-jo fart..
Dette er også grunnen til at jeg liker mindre grupper 1-5 sykler som kjører nogelunde i samme tempo/kjøremønster best.
jo flere og lengre bak en kommer jo mere rykk og napp blir det for å holde seg sånn nogelunde samlet.
Aller best er det når en har kjørt en del sammen og har lært å kjenne de enkeltes kjørestil/reaksjonsmønster.
for kjører en sammen bør en kunne stole på at lederen/de rundt ikke leder en rett i uløkka...
Det var også derfor jeg kjørte forbi, det ble mye bremsing før svingene. :mk

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Relax »

Enten er man enig om å kjøre i kolonne.........eller så er man det ikke ;e

Det viktigste er vel å kjøre forsiktig og ha det morro, men kjører man som kolonne så er man liksom en enhet og ikke "individer" lenger. Det kan jo være grunnen til at noen frihetselskere IKKE kjører i kolonne;)...

Så bør man kanskje finne ut av hvor seriøst osv man vil ta det.. ha en løselig plan og bli litt enige om et par signaler & tegn...
Tror også det er viktig "å kjøre sin egen tur",,dvs planlegge svinger/ spor osv for seg selv og ikke "automatisk" følge sykkeln forann. Det er STOR forskjell på syklenes egenskaper osv,,også førerenes.. og hva som går lekende lett på en sykkel kan være værre på en annen....sånn er det bare :-)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Baron von Waffel »

Motorsyklister har en tendens til å aldri kjøre under fartsgrensen, har jeg inntrykk av. I hvert fall så lenge vi kjører alene. Men når vi kjører i kolonne, blir vi mer ansvarlige. Dermed blir det i større grad til at vi holder fartsgrensen. Og når vi kjører på svingete vei vil kolonnen strekkes fordi svingkjøring ikke inviterer til sikksakkplassering. Dermed blir farten mer og mer rykkete jo lenger bak man kjører. Derfor bør de mest erfarne kjøre bakerst. De takler å ta inn kolonnen igjen når veien rettes ut.

Noen ganger går kolonnen saktere enn trafikken bakfra liker. Da må vi være oppmerksomme på trafikkreglenes § 12 nr 4.
Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Jeg går ut fra at vi alle er enige om at vi skal følge med i speilene på trafikken bak oss. Og om vi oppfatter at den som kjører bak vil forbi skal vi altså hjelpe vedkommende frem. Det betyr også at biler som tar oss igjen skal hjelpes til å tråkle frem gjennom kolonnen.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av evike »

1. Den som kjører forrest må velge hvem han tar hensyn til: Skal alle kjøre samlet så må farten senkes til man har med alle - eller ALTERNATIVET: nemlig å kjøre etter egen fartslyst og la de henge på som vil/kan. Dette kan ikke kombineres og bør avtales før man begynner å kjøre.

2. Har man valgt å ta hensyn så må også alle lære seg å glo i eget speil. Det er nemlig den BAK seg man skal ta hensyn til (hvis det skal tas hensyn). Hvis alle gjør det, så vil etterhvert lederen bli nokså alene der fremme, hvis han ikke selv senker farten etter behovet som melder seg BAKFRA.

3. Som alle sikkert har fått med seg, så merker jeg dette støtt og stadig på kroppen. Det løser seg på en av to måter: Enten så kommer jeg frem en stund etter de andre, eller så kommer alle frem samtidig med meg.... :terge Men det er liten vits i at jeg skal legge meg som nr. 2 hvis det ikke er avtalt å ta dette hensynet. Da blir det jo en hel masse forbikjøring av det.

4. Vil bare minne om at man ALDRI skal presse noen til å kjøre fortere eller tøffere enn man selv føler seg komfortabel med.
Det betyr også at vi som liker å ta det mer piano må være tøffe nok til å stå i stormen når andre vil komme fortere frem!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av tagesk »

AJ skrev: Så lenge leder av kolonnen ikke bremser/senker farten på en måte som tydelig signaliserer at det er fare eller hindringer i veien, skulle alt ligge til rette for at de bakenforkjørende kan føle seg trygge på vei og kjøreforhold for øvrig slik at det kan holdes jevn fart.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=3OVnqeyIGQA[/video]

Sjekk hva som skjer 01:05 ut i filmen.
:oh
Når man ser på den for andre gang, da forstår man at jeg feiltolket signalet.
Jeg trodde han bremset fordi det var en krapp sving.
Men han bremset OGSÅ fordi en Mercedes M-klasse var på vei.

Så feil kan man ta.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Intruder »

Old Bikers på Hamar har fast kjøreturer på onsdag og lørdag,om de bevisst
kjører kolonne er jeg ikke sikker på.... :-k
Men innbiller meg at å måtte konsentrere seg i ei kolonne kanskje kan
redusere naturopplevelsen endel....? :oh :notlistening
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Knut Morten »

Hvis det passer, så prøv å bli med på Farris rundt - Der kjøres det kolonne hele tiden med 75 - 100 sykler. Farten er rett UNDER grensen på de først i "toget". De eneste som kjører noe raskere, er de som har sperreposter. De kjører på litt for å stille på ny post lenger fremme. Ellers er det ikke lov å kjøre forbi.

2 av de mest trente kjører først + 2-3 helt sist. De med minst kjøretrening / minste sykler ligger fremst bak leder.Det er de som egentlig styrer farten.
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Svar