MC-ulykke - Det var BARE en motorsykelist

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ageholmen
Innlegg: 1
Registrert: 02 jun 2010, 00:31
Motorsykkelen din: Yamaha FJR 1300

MC-ulykke - Det var BARE en motorsykelist

Legg inn av ageholmen »

Min sønn Lasse på 17 år som kjører en Aprilia 125 ble utsatt for en ulykke 1 påskedag i år. Han kommer kjørende på E16 i Nes i Ådal. Han kommer sydfra. Det er stor trafikk nordfra da alle skal hjem fra påskefjellet. Da han kommer til bensinstasjonen på Nes så er det plutselig en bil i køen som kommer nordfra som svinger til venstre og krysser Lasses kjørebane. Føreren av bilen skulle inn på bensinstasjonen. Lasse rekker såvidt å bremse før det smeller. Han blir kastet over bilen og lander i asfalten. Bilen bak den kryssende bilen ser Lasse komme og ser hva som er i fred med å skje så han fikk stoppet så han unngikk å kjøre over han. Lasse ble liggende på asfalten. Det kom raskt hjelp til fra det lokale skadeteamet og det var også 3 leger på vei hjem fra påskefjellet som hjalp til. Han var våken da jeg og min kone kom ned. Han var forslått og klaget over et vondt bein. Det kom luftambulansehelikopter som fraktet han til Ullevoll sykehus. Her ble det konstatert et lite brudd i kneet og noen sår og blåmerker her og der. Ingen indre skader. Han hadde flaks. Hadde han hvert uheldig så kunne han blitt drept. Lasse kom ut fra sykehuset 2 dager senere. Sykkelen er totalvrak.

Bilføreren en gutt på 25 ble ikke skadet. Han hadde brutt vikeplikten for motgående kjøretøy da han krysset veien og ble fratatt førerkortet på stedet.
Fredag 21 mai ble Lasse avhørt av politiet pr. tlf. Han forklarte det som det var at bilen hadde svingt rett over veien foran han.
Politiet ringte etterpå til meg og spurte om vi ville gå til sak mot bilisten. Jeg sa nei fordi jeg regnet med at politiet ville straffe bilføreren med bot og inndragning av førerkort. Begge guttene kjenner hverandre og på et lite sted som Nes hvor alle kjenner alle så synes jeg ikke noe om å gå til sak. Det gikk forholdsvis bra med Lasse og jeg vet ikke om det er normalt å gå til sak i sånne ulykker. Det er vel politiets sin jobb.
Den 27 mai fikk vi brev fra politiet om at saken var henlagt etter bevisets stilling.

Min andre sønn Joacim på 21 år kjørte ut med bilen sin den 23 juni 2009. Han foretok en forbikjøring av en annen bil og da han la seg inn fikk han det ene hjulet utenfor asfaltkanten, slik at han kjørte av veien og havnet å taket. Han kommer uskadet fra ulykken. Det kom en lastebil i møte. Lastebilsjåføren tilkaller politiet. Man er vel ikke pliktig til å tilkalle politiet når det ikke er personskade, men lastebilsjåføreren synes vel det er stas å prate med øvrigheta. Lastebilsjåføren forteller politiet at han måtte bremse kraftig opp for å unngå kolisjon. Joacim mente at lastebilen lagt nok unna og at det ikke var fare for noe kollisjon. Politiet sa til Joacim at han ville bli kontaktet for avhør senere. Joacim ble aldri kalt inn til avhør og fikk aldri forklart seg. Det var kun lastebilsjåførens vitneutsagn som ble lagt til grunn. Politiet kjører sak mot Joacim. Joacim dømmes for overtredelse av vegtrafikkloven paragraf 31 første ledd jf paragraf 3 som sier
"For å ha overtrådt bestemmelsen om at enhver skal ferders hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare elle voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret"

Dom i saken til Joacim: 6000 kr. i bot og inndragning av førerkort i 9 mnd.
Dom i saken til Lasse: Bilføreren frikjent. Han hadde forklart at han ikke så Lasse.
DET VAR JO BARE EN MOTORSYKKELIST.

Når man ser på de to dommene så er det noe feil i rettssystemet i norge. DØM SELV.
Jeg vil rette en stor takk til de som hjalp til i Lasse sin ulykke, skadeteamet på Nes, de 3 legene og luftambulansen. Jeg har hvert medlem av luftambulansen i mange år og oppfordrer alle som kjører mc til å bli medlemmer. En dag kan vi få bruk for dem.
14 dager etter (16 april ) Lasse sin ulykke fikk han en ny aprilia. 28 mai kjører han på et rådyr. Han stuper i asfalten. Nye sår og blåmerker og en ødelagt motorsykkel og et dødt rådyr. Han har blitt redd for å kjøre mc.

Ha god mc sommer og kjør pent. Vi har ingen å miste.

Hilsen en som har overlevd i 35 år på mc.
Åge Holmen.

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: MC-ulykke - Det var BARE en motorsykelist

Legg inn av cheron »

Velkommen hit.. Gripende historie som viser hvor dårlig vi faktisk blir behandlet! En skam!

Var en lignende sak i vestfold som rullet i media for ikke så lenge siden. Syk verden :(
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykke - Det var BARE en motorsykelist

Legg inn av AJ »

Helt enig med cheron; en gripende historie - eller mer korrekt to historier og hendelser det er all grunn til å reflektere over...

Begge med et merkelig resultat ut fra det du forteller, ageholmen.

Veldig bra at det ikke gikk verre med sønnene dine. Hadde blitt dobbelt tragisk om de hadde blitt skadet på en måte som ville medført varige mén.

Så må jeg si det virker snålt og uforståelig at resultatene i disse to trafikksakene ble som de ble.
Motorsykkelpåkjørselen minner sterkt om denne svært omdiskuterte saken fra Tønsberg (tror jeg det var...?) hvor en kvinne ble frikjent nettopp fordi hun ikke "så motorsyklisten" hun kjørte ned!

Utrolige greier... Hvordan kan noen bli frikjent pga. egen sløvhet og manglende oversikt og årvåkent blikk for andre trafikanter!? :dontknow

Jeg syns også det er merkelig og svært mangelfullt politiarbeid å ikke foreta avhør av sønnen din som kjørte bilen og havnet på taket. Som den eneste reelt involverte i trafikkuhellet burde vel politiet vært interessert i også hans forklaring før politijuristen/påtalemyndigheten tar en påtalemessig avgjørelse?
Rare greier... :scratch

Historier som du forteller gjør meg rimelig opprørt, kjenner jeg! :ills

Er det andre her på MCsiden.no som har opplevd noe lignende er vi helt klart klare til å ta i mot de også! Urimelige avgjørelser som den du og din familie har opplevd, slik du forteller det, ageholmen, bør absolutt fram i lyset!!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: MC-ulykke - Det var BARE en motorsykelist

Legg inn av Cbr »

Skremmende dårlig rettsikkerhet for motorsykklister har med dårlige holdninger, "føleri" og lite kunnskap hos noen så tror de har alt inne. NMCU får ta de til skolen. Så bra jeg er betalende medlem, koste lite + jeg får stuff (blad,bok/kalender).

Da vet jeg ka jeg ska gjør blir jeg kjørt på: kjøre sak mot de i rettsapperatet. Men ser det er vanskelig på et lite tettsted.

Hvis jeg hadde brutt loven men lukket øynene i gjerningsøyeblikket, teller det ikke da ?? Her er det vist et hull i regelverket.

Pollti

Re: MC-ulykke - Det var BARE en motorsykelist

Legg inn av Pollti »

I saken i Tønsberg mener jeg at de to med dommerene var 69 og 70 år gamle. Det sier vel sitt ? Da får du garantert ikke mye sympati men bare :orefk Mora mi på nesten 80 bor i et sånt pensjonist sted hvor du stikker deg svært meget hvis du ikke har krykker,rullator og førerhund. Når jeg svinger innom Gamla så går det et kvarter og alle de brave gamle skal si MC idioten noen ord om fartsgrenser i Spaserstokk Grenda. At jeg triller ned bakkene der på tomgang og begge beina klar for stopp det teller ikke det. Jeg blei så forbanna på en av de at jeg skreik til ham at ser du at motorsykkelen er hvit ? Jo, selv med grønn stær på venstre øye og tremark i beinet så så han jo det. Når jeg kjører rød mc da er jeg på hemmelig politi oppdrag når jeg kjører hvit mc er det som offentlig tjenestemann i uniform. Det skjønte han og :notworthy: Så dro jeg hjelmen med Q2 frem og viste ham mikrofonen og forklarte nennsom at hvis han ville så kunne vi snakket med kammeret via den. Kanskje jeg ville droppe mistanken om at han drev med tremark plaging og hvis han roet seg.
Til og med mora mi lo av opptrinnet og gamlingen med trebeinet drar av seg sixpencen og bøyer nakken ydmykt når trebein politet siger forbi i 5 km/t. Han ble alvorlig sjokkskadet tror jeg :\m/: Også syntes han at mora mi er svineheldig som har en sønn som er konstabel og er respektabel selv om han er lett ubarbert :knegg
Når det gjelder ulykkene til sønnene dine så er det vel bare å si at på meg virker det som de henger skylda der hvor det virker lettest å henge den. Og er du ung er du mange ganger lett å henge. Og gidder de ikke å henge noen så henlegges saken. :prf Sånn kan det virke på utenforstående.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: MC-ulykke - Det var BARE en motorsykelist

Legg inn av Intruder »

Kjørte selv etter en gubbe med L bakpå bilen og sønnen bak rattet.Kjørte pent for ikke å forstyrre,med god avstand.
De satte på blinkeren til høyre,jeg avventet et par hundre meter og bestemte meg så for å kjøre forsiktig forbi.
--Akkurat da jeg var på siden av de høyreblinkende,svingte de---til venstre.
Gubben påsto hardnakket at de hadde blinket venstre,men to bakenforkjørende sa fra at så ikke var tilfelle.
Jeg fikk vondt bein der jeg lå i grøfta,altså burde jeg ringt etter politiet.Da tror jeg den fungerende sjåførlærer
hadde fått en skikkelig reprimande...
Beinet ble fort bra,gutten roet seg fort og pappaen ringte dagen etter og spurte hvordan det gikk !! :thumleft
Snipp snapp snute.....
obs ! MC-førere er barnepiker for andre trafikanter ,dessverre også for bilister.. :-k :doh
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

NatroN
Innlegg: 24
Registrert: 02 mai 2010, 23:43
Motorsykkelen din: Ducati Monster 821 Stealth

Re: MC-ulykke - Det var BARE en motorsykelist

Legg inn av NatroN »

Pollti skrev:I saken i Tønsberg mener jeg at de to med dommerene var 69 og 70 år gamle. Det sier vel sitt ? Da får du garantert ikke mye sympati men bare :orefk Mora mi på nesten 80 bor i et sånt pensjonist sted hvor du stikker deg svært meget hvis du ikke har krykker,rullator og førerhund. Når jeg svinger innom Gamla så går det et kvarter og alle de brave gamle skal si MC idioten noen ord om fartsgrenser i Spaserstokk Grenda. At jeg triller ned bakkene der på tomgang og begge beina klar for stopp det teller ikke det. Jeg blei så forbanna på en av de at jeg skreik til ham at ser du at motorsykkelen er hvit ? Jo, selv med grønn stær på venstre øye og tremark i beinet så så han jo det. Når jeg kjører rød mc da er jeg på hemmelig politi oppdrag når jeg kjører hvit mc er det som offentlig tjenestemann i uniform. Det skjønte han og :notworthy: Så dro jeg hjelmen med Q2 frem og viste ham mikrofonen og forklarte nennsom at hvis han ville så kunne vi snakket med kammeret via den. Kanskje jeg ville droppe mistanken om at han drev med tremark plaging og hvis han roet seg.
Til og med mora mi lo av opptrinnet og gamlingen med trebeinet drar av seg sixpencen og bøyer nakken ydmykt når trebein politet siger forbi i 5 km/t. Han ble alvorlig sjokkskadet tror jeg :\m/: Også syntes han at mora mi er svineheldig som har en sønn som er konstabel og er respektabel selv om han er lett ubarbert :knegg
Når det gjelder ulykkene til sønnene dine så er det vel bare å si at på meg virker det som de henger skylda der hvor det virker lettest å henge den. Og er du ung er du mange ganger lett å henge. Og gidder de ikke å henge noen så henlegges saken. :prf Sånn kan det virke på utenforstående.

Jeg må spørre! Er du sykkel politi i Tønsberg? I så fall må du hilse når jeg kommer kjørende :D

OT: Trist historie! Godt det gikk bra med begge sønnen dine, det er uansett viktigere enn materielle skader!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykke - Det var BARE en motorsykelist

Legg inn av AJ »

ageholmen skrev: Ha god mc sommer og kjør pent. Vi har ingen å miste.

Hilsen en som har overlevd i 35 år på mc.
Åge Holmen.
ageholmen har skrevet om sønnens opplevelser i siste NMCUs MC-bladet.
Bra at slike ting til ettertanke for mange også kommer fram i slike publikasjoner :=D>
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: MC-ulykke - Det var BARE en motorsykelist

Legg inn av frankh »

Det er også veldig viktig å få slike saker med åpenbar inkompetent behandling fra politiet ut i vanlige aviser, som leses av "vanlige folk".

Pollti

Re: MC-ulykke - Det var BARE en motorsykelist

Legg inn av Pollti »

NatroN skrev: Jeg må spørre! Er du sykkel politi i Tønsberg? I så fall må du hilse når jeg kommer kjørende

Nei, er ikke politi jeg. Knicket pollti skriver seg fra en fest i baksetet på en utrangert politi Amazon hvor 3 tungt beduggede herremenn måtte til med sprayboks for å få vraket hjem. Sheriffen var litt grinete den dagen. :\m/:

Svar