Nytt medlem med TDM 850!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Morten Andre
Innlegg: 4
Registrert: 27 apr 2010, 16:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 1000 F

Nytt medlem med TDM 850!

Legg inn av Morten Andre »

Heisann! Har et par spørsmål om min nyinnkjøpte sykkel. Det er en TDM 850 1993 model med 148 000 km på telleren. Kjøpte den for 23 000 kr for en uke siden. Tenkte det var et sjansespill med den km standen men den var jo billig da! Har kjørt den ca 1000 km nå og alt virker greit. Er det noen som vet om disse syklene går langt? Det er en kraftig klunkelyd når man gearer og selger sa det var normalt på disse, stemmer det? Er det lett å få tak i deler?

Mvh Morten

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nytt medlem med TDM 850!

Legg inn av AJ »

Morten Andre skrev:Heisann! Har et par spørsmål om min nyinnkjøpte sykkel. Det er en TDM 850 1993 model med 148 000 km på telleren. Kjøpte den for 23 000 kr for en uke siden. Tenkte det var et sjansespill med den km standen men den var jo billig da! Har kjørt den ca 1000 km nå og alt virker greit. Er det noen som vet om disse syklene går langt? Det er en kraftig klunkelyd når man gearer og selger sa det var normalt på disse, stemmer det? Er det lett å få tak i deler?

Mvh Morten
Gratulerer med "ny" sykkel! En artig sykkel litt utenom det vanlige det der :knegg
Har en TDM 900 selv som bare er gått 47000 km. siden jeg kjøpte den ny i sept. 2006.

Er et eget forum for TDM'ister som du finner her.
Kan hende du finner nyttig info om du søker på f.eks. "high mileage".

Det påstås av kjenner at TDM motoren er bunnsolid og at de går langt. Men hvor langt vet jeg ikke. Er syklene behandlet pent og motoren fått riktig stell med olje- og filterskift så ervel ikke 200.000 km grensa nioen umulighet.

Det man skal passe på når det gjelder 850'en er oljeforbruk. De fleste av disse syklene hadde en tendens til å bruke ilje allerede fra lav km.stand uten at dette var problematisk så lenge eieren ble klar over det og passet på å etterfylle.

Når det gjelder klunkingen i gearkasse er heller ikke dette ukjent og en av tingene som ble veldig mye bedre på 900 modellen.

Deletilgangen er jeg litt usikker på, men eBay har mye rart på lager... :P

Satser på at du har gjort et godt kjøp. :-)
Lykke til! :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Nytt medlem med TDM 850!

Legg inn av Intruder »

AJ kjører i gjennomsnitt bare omlag 15500 km i året han,skjønnerù :mc2 :mc3

En skikkelig gatekjøkkensjarmør uten pels 8) :dontknow ........... :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Morten Andre
Innlegg: 4
Registrert: 27 apr 2010, 16:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 1000 F

Re: Nytt medlem med TDM 850!

Legg inn av Morten Andre »

Takk for svar! Sykkelen fikk nye tetninger på ventiler, honet sylindre, nye stempelringer+oljeringer for et par tusen km siden men kan bruke olje likevel altså? Får belage meg på hyppigere peilinger da, nyttig tips! Kom på idag at jeg hadde samme klunkingen ved gearing på en Honda XLV 750 jeg hadde for et par år siden. Prøvde å geare litt "anderledes" med å legge litt press på gearet akkurat samtidig med at clutchen blir belastet, dette ga et nærmest lydløst gearskift, dette gjorde susen på TDMen og! Husker dette skjedde tilfeldig da clutch-wiren røk på XLVen og jeg måtte kjøre hjem uten clutch, fikk nesten lydløse gearskift!? Skjønn det den som kan... Men en artig sykkel som virkelig kan kjøres i kurver! Kjempefin balanse men litt mer power hadde ikke skadet. Fins det noen enkle grep som kan gjøres for litt mer krutt? Står et 2 til 1 anlegg som lager mye lyd, så der er ikke mye motstand! Forrige sykkel hadde 50 hk mer (CBR 1000, 1987) så den overgangen gjør jo selvfølgelig sitt til at den føles tregere, men konge i kø-trafikk!

Mvh Morten

Svar