Hvordan typebestemme en MC?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Hvordan typebestemme en MC?

Legg inn av Baron von Waffel »

Jeg liker den listen Globe har satt i gang med oversikt over våre sykler. Jeg ser imidlertid at den lider av det samme som de fleste inndelinger av motorsykler på type. Det er ingen almenngyldig definisjon av type. Og dette skyldes vel delvis at produsentene lager sykler som er langt mer allsidige enn de typedefineres som.

De syklene jeg ser det klarest på, er de jeg har nærmest forhold til. Sykler som V-strom, Varadero, TDM, Tiger, GS og sikkert noen andre, er vanskelige å typebestemme. Jeg ser at TageSK har definert sin GS som touring. Jeg synes det er en fornuftig definisjon som nok sier svært mye om hvordan disse syklene brukes mest. Samtidig er de et godt stykke fra de rene touringsykler. jhn bruker begrepet dual-sport. Jeg er ikke så vant til begrepet, men det sier noe om både sportslige egenskaper og noe mer. Så det er for så vidt beskrivende selv om jeg er uvant med det.

Dette er sykler som ofte kjennetegnes med at eierne er opptatt av praktiske løsninger i hverdagen, også når det går på bekostning av utseende. (Bokser og annet som signaliserer tursykkel har de aller fleste.) Veltebøyler anses som fornuftig. Og vi vil ha litt skikkelig lengde på demperne våre så vi kan kjøre greit på dårlige veier. I det hele tatt er det min erfaring med slike sykler at de er svakest på småkjøring i byen.

Mange andre sykler er mer entyde i forhold til hvor de hører hjemme. Sier jeg naken vet alle at det er en sykkel uten kåpe. Sier jeg R-sykkel tenker alle lav sykkel med kåpe og liggende foreoverlent kjørestilling.

Hva er den meste beskrivende typebetegnelsen på de nevnte sykler?
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Hvordan typebestemme en MC?

Legg inn av Nordlendingen »

Vedr. disse "allroad"-mc'ene a la BMW GS, Triumph Tiger, honda Varadero med flere, ser jeg i utenlandsk mc-presse at betegnelsen "multi-purpose" brukes stadig oftere. Dette skal vel gjenspeile at det er allsidige mc'er, som kan brukes til det meste. Ingen av disse er vel spesielt egna til offroadbruk - jeg har ingen erfaring med sånne, men jeg hører stadig fler som skryter hemningslaust av både tiger og GS som touringmaskiner. Det er mange rare betegnelser, "streetfighter" er en av de. Jeg veit jo hva en "streetfighter" er, men fy og fysj for en betegnelse.

;-) ;) mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Hvordan typebestemme en MC?

Legg inn av Baron von Waffel »

Dette er sykler som ikke er spesielt egnet for turer i terrenget etter min mening også. De er for store og tunge. Men på grusveier og humpete norske veier er de velegnet.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hvordan typebestemme en MC?

Legg inn av Relax »

Jeg har aldri skjønt hvorfor men skal type betegne sykler, ja, biler eller folk for den slags skyld.
" Er det så farlig a" ?
:D

Er det ikke slik at vi bygger om/ tilpasser / bruker sykkelen slik vi vil..og til og med det kan variere fra tid til annen, humør, veiforhold osv..og at en typebetegnelse er bare en svak indikajon på hva produsenten har tenkt eller ønsket den markedsført som..?
"Do the right thing"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan typebestemme en MC?

Legg inn av AJ »

"Naken" og "Racing" (eller "R-sykkel") er rimelig enkle å både kategorisere og identifisere, vil jeg tro.
De det er vanskeligere å putt ei en bestemt kategori er store og forholdsvis tunge sykler som Varadero, VStrom, BMW GS, Aprilia Caponord osv., som Baronen er inne på.
Felles for disse syklene er vel, så vidt jeg vet, at de har 19" forhjul. Og 19" forhjul i stedet for 17" som er vanlig størrelse på bakhjulet, er et av egenskapene ved en sykkel som skal gjøre den egnet til såkalt 'off-road'-kjøring.

Har noe med bakkeklareringen å gjøre, kanskje? Vet ikke... dette har jeg altfor lite greie på.

Men det som ikke egner seg så godt på 'ville veier' med disse syklene er vekten; for de som virkelig forstår seg på 'villvei-kjøring' mener at de er tunge og uhåndterlige. 19" forhjul eller er uten betydning.
Vekten må være lavere og forhjulet større, dvs. 21" for at en sykkel skal kunne kalles 'off'roader'.

TDM, som jeg og flere andre her på Forumet har, er en av få sykler som har 18" tommers forhjul i kombinasjon med 17" tommers bakhjul. Gjør dette sykkelen til en halvveis 'villvei'-sykkel, tro? Tja, vet ikke...
Jeg har i hvert fall ingen problemer med å kjøre den på grusveier, men den er nok likevel slett ikke laget for den type kjøring. Til det er den for lav under og for tung. I hvert synes jeg det.

TDM har i likhet med Vstrom, Varadero og GS en romslig sal hvor passasjer sitter rimelig godt. Dette er en detalj som gjør disse syklene til gode tur-sykler. TDM'en har også ferdig monterte lastekroker på hver side av salen hvor man lett kan feste skipssekker eller andre MC-tilpassede bagasjeløsninger. Også en detalj som gjør den til en tur-sykkel. Andre sykler har sikkert samme løsning.

Samtidig har TDM'en nesten ingen beskyttelsekåpe. De fleste vil vel helst at en ekte tursykkel skal ha bortimot heldekkende kåpe, som f.eks. VFR800/1200 og Triumph Sprint og mange andre.
Dermed blir TDM'en nesten som en nakensykkel og regne og for å kompromisse på en måte så kan vi si at den egner seg fint til kortere turer også, i byer og tettsteder, ergo "gate"-sykkel.

Det er som med motorsykler som med musikk - man kan lage seg haugevis av 'sjangre' ut fra ulike egenskaper.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Hvordan typebestemme en MC?

Legg inn av Baron von Waffel »

Relax skrev:Jeg har aldri skjønt hvorfor men skal type betegne sykler, ja, biler eller folk for den slags skyld.
" Er det så farlig a" ?
:D

Er det ikke slik at vi bygger om/ tilpasser / bruker sykkelen slik vi vil..og til og med det kan variere fra tid til annen, humør, veiforhold osv..og at en typebetegnelse er bare en svak indikajon på hva produsenten har tenkt eller ønsket den markedsført som..?
Helt fra vi var små og puttet klosser i puttekasser har vi vært oppdratt til å sortere våre omgivelser for å skape orden i kaos.

Det kunne vært verre. Det er ennå ingen som har foreslått å sortere syklene etter farge. Så et utvalgskriterium er valgt bort.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hvordan typebestemme en MC?

Legg inn av pelsen »

Baron von Waffel skrev:Helt fra vi var små og puttet klosser i puttekasser har vi vært oppdratt til å sortere våre omgivelser for å skape orden i kaos.

Det kunne vært verre. Det er ennå ingen som har foreslått å sortere syklene etter farge. Så et utvalgskriterium er valgt bort.
hehe, farge hadde vært fint å sortere etter :=D>

R-sykkel er greit å kalle en gatesykkel, men å kalle en sykkel med skilt, lys, speil og blinklys for "Racing" er tull.
Jeg har et par banesykler stående, det er racingsykler som ikke kan kjøres på vei.

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Hvordan typebestemme en MC?

Legg inn av ole m. »

Orange er jo mer enn en farge, det sier en del om egenskapene også...
:D

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

donkeyman
Innlegg: 52
Registrert: 18 jan 2010, 12:33
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Hvordan typebestemme en MC?

Legg inn av donkeyman »

Noe som gjør det vanskeligere å typebestemme mc'er etter min mening er at produsentenes ofte skiller mellom prioriterte bruksegenskaper og det imaget de ønsker å gi sykkelen. Det kommer sikkert av at mc'en har blitt et livsstilsprodukt?

Gammelgutt

Re: Hvordan typebestemme en MC?

Legg inn av Gammelgutt »

Allroad. ta tenker jeg på en sykkel som egner seg både på asfalt og grusveier, ikke nødvendigvis utenfor vei. Men det er mulig jeg er på ville veier?.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvordan typebestemme en MC?

Legg inn av jhn »

Bare for å korrigere litt,det va ikke æ som brukte begrepet "dual sport"
Æ plasserte den ikke i noen kategori,va litt usikker.
Kanskje Allroad e det som passe best

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan typebestemme en MC?

Legg inn av Globe »

:redface Dual-Sport er produsentens "forslag" :redface ...så jeg brukte det ;e "En kategori er bedre enn ingen kategori" ;-) ;)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hvordan typebestemme en MC?

Legg inn av Intruder »

På Finn er det cruiser,chopper og custom,hvem vet hva som er hva..? :scratch
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hvordan typebestemme en MC?

Legg inn av pelsen »

ole m. skrev:Orange er jo mer enn en farge, det sier en del om egenskapene også...
:D
jepp, orange er ganske så gjennomført som varemerke, har en orange sykkel fra før, og snart får den selskap av en til.

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvordan typebestemme en MC?

Legg inn av mekkern »

R-ballerytter
allroad-potet
cruiser/custom-pondusrister
offroad-traktor
naken/streetfighter-budsykkel
touring-sofa
:knegg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar