Grei begynner mc?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Grei begynner mc?

Legg inn av Nordlendingen »

Jeg har en sønn på snart 20 somre, som er en smule genetisk belasta. Han vil ikke ha førerkort for bil, han vil kjøre mc. Jeg har forstått det sånn at regelverket tillater han å kjøre såkalt mellomklasse, en mc som ikke yter mer enn 32 hk. Jeg har også forstått det sånn at han må kjøre mellomklasse i et år, sjøl om han kjører opp i år på tung mc. Han vil ikke ha en gammel sliter ( jeg foreslo jo tvert en godt holdt CB450, eller en Yamaha SR500, som jeg også kunne kose meg med...). Neida, poden vil ha en R-sykkel, eventuelt noe a la Honda Varadero 125 - som koster skjorta og vel så det.

Noen som har forslag på en bra nybegynnersykkel i mellomklassen?
:-k mvh.
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Gammelgutt

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Gammelgutt »

Er en 18 år kan kan man ikke kjøre mer enn 34 hk. før fyllte 20 år, er en 19 eller 20 år så er grensen 21 år.Etter min mening burde det vært slik at alle uansett alder måtte kjøre mellomklasse de to første årene.

Poden burde heller gå for en naken sykkel, ikke R-sykkel som er rådyre å forsikre. Dessuten er en sykkel med oppreist sittestilling lettere å håndtere enn en der du ligger på tanken. Men om han absolutt vil ha noe som ser ut som R-sykkel så har Kawasaki Ninja 250 likevel en oppreist sittestilling. Den er oppgitt til 33hk og er billigere enn Honda Varadero 125, den har en vannkjølt paralelltwin.
Hyosung har 250-kubikkere på 30hk. i tre utgaver, custom, naken eller R-utgave. Jeg har en nøgen Hyosung og det går mer enn bra nok for en fersking (eller en gammel gubbe som koser seg i norske hastigheter). De har luftkjølte v-twin-motorer.

Både Kawaen og den nakne Hyosungen har ca. 150 kg. tørrvekt og er letthåndterlige. Hyosungen bruker ca. 0,35 liter på mila, litt mer om det er motorvei medd 100 km/t. Hyosungen har en topphastighet på ca. 140.

:gk
Ps: Det er ikke jeg som har stått modell til dette smilet.
Sist redigert av Gammelgutt den 06 feb 2010, 16:55, redigert 1 gang totalt.

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av gbruaset »

Jeg er enig med Gammelgutt. Gå for en naken sykkel, som du sitter oppreist på. Jeg startet karrieren med en suzuki sv 650. Det er riktig nok en tung mc, men kanskje det går an å få den med lav effekt? Alterntivt suzuki v strom , som jeg kjører nå, med lav effekt (34 hk). Fin og enkel sykkel å kjøre.

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Nordlendingen »

Joda, jeg er enig med dere. Jeg tror nok at jeg skal få han fra R-dilla i første omgang. Hadde en plan om å plombere min Kawa Z650F3, men verkstedet frarådet det. Den ville bli heilt dau, eller få kvelningsfornemmelser ved pådrag. Jeg har prøvd en strupt Bandit 600, og det er triste saker! Poden har en økonomisk ramme på 20 -25K, så det blir nok en brukt mc. Jeg har faktisk rådd han til å vurdere en meir ordinær mc, f.eks. Yamaha SR 400 eller 500. disse single'ne ( BSA Clubman i ny teknologi / utførelse??) skal være både lettkjørte og morsomme. Men om de finne så få fatt, er jo ei anna sak. Erfaringsmessig veit jeg at kåpekledd mc er / kan være vanskelig, og ikke bare for nybegynnere heller... Første kåpemc'en jeg kjørte, var en Honda CB750, bora opp til rundt 850 ccm og påmontert dunstallkit, inkl. kåpe. Det holdt på å gå rett i grøfta!! Dessuten "hang" knærne fast bak kåpa når man skulle sette beina i bakken. Men etter en smule tilvenning, gikk det greitt.

For øvrig er jeg enig i at en nybegynner så absolutt bør gå gradene. Jeg ble overraska over at poden faktisk kan gå over til de heftigste mc'ene etter et år i mellomklassen. Han trenger faktisk ikke å ha kjørt en meter mellomklasse, men bare vente på at det året går. Og mange av de nye mc'ene, både RR og såkalte Streetfighter's, er jo temmelig kraftige. Sammen med svært gode kjøreegenskaper, blir det for til at man tror man er den RR-kongen. Når det da først går galt, går det som regel veldig fort veldig galt.

Får se hva vi finner av pent brukte lettere mc'er. Fortsatt mottas gode forslag...

mvh.
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av rogg »

Jeg husker tilbake fra den tiden jeg var mere fysisk aktiv og blandt annet gikk på ski.
Mitt store ønske og drømm var å få et par slike glassfiberski med Rottefella bindinger.
Så opprant julaften en gang på 70-tallet. Pakken var ikke til å ta feil av...SKI..... Det var en prøvelse å gå i gjennom dagen.

Men julekvelden kom, og gaveåpningen stod for tur.. Men akk å ve... skuffelsen var nok å lese i ansiktet mitt. Vel var det Rottefella binding på skiene, men skiene var TRESKI, Åsnes Treski.

Det ble ikke like artig å ta på skiene å vis set blant gutta, når de gikk på glassfiber..

Det jeg prøver å si, er at ikke ta gleden bort, ved å la gutten kjøpe noe annet en det han ønsker seg aller mest. Er sikker på at med god opplæring, så er ikke R værre en andre bokstaver. Bare dyrere å forsikre..
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Jim
Innlegg: 7
Registrert: 26 jan 2010, 19:39
Motorsykkelen din: CJ M1M Super,750,196

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Jim »

Hei, jeg synes du var inne på en god ide med en gamel cb450. Jeg hadde en cb 750 som jeg misshandlet i 12 år før den gikk av med døden og skiftet kretsløp til spiker. Med en slik gamling er det så veldig mye lettere å forstå hvordan en sykkel virker og hvordan den vedlikeholdes. en VELDIG STOR ulempe er derimot bremsene som så og si forsvinner nåe det regner. Første gang jeg opplevde det var på vei ut fra motorveien, det var ikke artig. Trodde noen hadde skrudd opp lufteskruen. Det tar jo litt tid og veldig mye erfaring før man blir i stand til å mestre en R sykkel eller innser at man ikke gjør det, og det er det få poder som har. De fleste av oss har vel overlevd mer pga flaks en forstand der? Det kan i alle fall jeg underskrive på etter 23 år med mc.
Forstår veldig godt at han ønsker seg en R sykkel, men vi har et liv.
Bruk penger på en skikkelig hjelm og dress og fortell han at varmen som oppstår mellom hendene dine og asfalten er ca 3000 grader i 5 sekunder på tørr asfalt i 80 km i timen. I tillegg kommer slipeeffekten og hva du eventuelt treffer underveis. Kjente en gang en kar på 19 som hadde en FZR som han satt godt ned i tanken på. Han ble dyttet inn i et autovern i 30 km/t og knuste hele underlivet i tanken. Noen år senere tok han livet av seg fordi han ikke lenger hadde muligheten til et sexliv. En forferdelig historie, men den pleier unge poder å forstå.
Lykke til

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Nordlendingen »

Joda, jeg er enig i det med bremsene. Sist sommer hadde jeg den store gleden av å (gjen-)oppleve både CB750 og Z900. Bremsene var liksom ikke sånn som jeg huska de fra '70-tallet..... Nå har jo jeg kjørt Kawa Z650 82-årsutgave de siste to sesongene, og heller ikke den har bremser som er i nærheta av dagens mc'er. På godt og vondt...Jeg kunne låse hjulene på Kawa'n også, men ikke så kontant og så kjapt som på broder'ns Triumph Daytona. Dagens bremser er så effektive at ABS nesten er et must, etter mitt syn.

Nå har jeg snakket noen vendinger med poden - og han ble SUR fordi jeg solgte Kawa 650'en. Jeg som hadde forstått det sånn at denslags ikke var heilt i hans gate. Han kunne uansett ikke begynt på den p.g.a. for høy effekt. Men jeg tror at han blir med på noe a la Honda Varadero 125. Det må da være en grei mc å begynne på, sjøl om overgangen til en rå 600 ccm RR'er seinere i livet kan bli drøy..Ser at Yamaha også har en helt streit 125. Men en pent holdt Yamaha SR500 hadde jo vært tingen! For meg også...

;-) ;) mvh.
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Gammelgutt

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Gammelgutt »

Men får han tak i en Varadero i den prisklassen han har råd til?.

Jeg startet med en Daelim Roadwin i 2008, jeg hadde A1 på førekortet fra gamle dager. Daelimen kjørte jeg 36000 km på et år og tyve dager, før jeg utvidet førerkortet. Jeg hadde ingen problemer med Daelimen bortsett fra blinklysreleet som ble byttet på garantien, det nye releet holdt.

Daelim Roadwin finnes også i R-utgave, men med samme styret og opprette sittestilling som på den nakne utgaven. Den jeg hadde var utstyrt med forgasser men fra 2008 er de levert med innsprøytnng. De nyeste R-utgavene har en annen motor, en vannkjølt som er så kraftig at den er strupet til 15 hk.

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Nordlendingen »

Nei, hvis det blir Varadero, må jeg nok spøtte i litt, men da blir det fordi også jeg skal kunne bruke den litt!

mvh.
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Baron von Waffel »

Jeg tillater meg å fraråde liten Varadero. Når man kan kjøre mellomtung, så blir en lett MC for svak. Litt avhengig av hans personlighet ville jeg anbefalt enten en nyere 250, en plombert 600 / 650 eller en tung MC av eldre årgang som ikke har mer enn 34 HK originalt.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
knetrom
Innlegg: 45
Registrert: 05 sep 2009, 10:39
Motorsykkelen din: '94 DR 650

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av knetrom »

Jeg stemmer i med Baron von Waffel. Fins en del 350er som går under grensen også, som er i hans prisklasse. Da offroadere fra tidlig 90-tall som DR350 og XT350 eller hva de heter.
'94 Suzuki DR650

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Nordlendingen »

Joda, jeg er ikke uenig i det - og har faktisk tenkt tanken sjøl. Jeg har sansen for Yamaha's tidligere ensylindra, men Honda hadde også et par fine twin'er...tror de fleste japanske mc-produsenter hadde sånne. 350 - 500ccm-segmentet er jo lettkjørte mc'er, sånn stort sett. Vi leiter fortsatt....

Mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Baron von Waffel »

Jeg har tidligere set at mange har trodd at Varadero må være en liten versjon av en 250. Dessverre er det feil. Jeg mener Varadero ville vært en flott sykkel med en 250/300/350-motor. Dette finnes ikke i dag. Og det er dårlig økonomi å bygge den om. Da måtte man ha en som likevel hadde en totalhavarert maskin.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av FJZZR »

Nordlendingen skrev: Nå har jeg snakket noen vendinger med poden - og han ble SUR fordi jeg solgte Kawa 650'en. Jeg som hadde forstått det sånn at denslags ikke var heilt i hans gate. Han kunne uansett ikke begynt på den p.g.a. for høy effekt. Men jeg tror at han blir med på noe a la Honda Varadero 125. Det må da være en grei mc å begynne på, sjøl om overgangen til en rå 600 ccm RR'er seinere i livet kan bli drøy..Ser at Yamaha også har en helt streit 125. Men en pent holdt Yamaha SR500 hadde jo vært tingen! For meg også...

;-) ;) mvh.
Jeg kan levende forestille meg at poden ble sur, ja!!! Iallfall hvis du har hatt sykkelen en stund.
Mitt faderlige opphav "ga bort" en -53 mod BSA-500(B33) når han kjøpte bil i 63.
Nå var han visst drit lei både motorsykler generellt og Engelske spesiellt, men det får være grenser... :punch :punch
Jeg kommer ikke til å selge min gamle FJ av blandt annet denne grunn!!!
Begge barna har et sterkt ønske om å ha den for ettertiden. (Jeg har hatt den fra før de ble født, og kjørt med dem fra de var små)
Plombering til 34 hk ble jeg fortalt av det stedlige tilsyn at måtte gjøres med drossel sett fra fabrikk (noe som ikke finnes), men det høres ut på deg som at dette kan gjøres av verksted med bremsebenk likevel ????
Hva egner seg for en nybegynner??? Ja,,, si det... Kjenner flere som har begynt på R-sykler, men ingen som har angret.
Sist redigert av FJZZR den 09 feb 2010, 17:16, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av hansraymond »

Hmm Krangnes motor har noen sykler i lavere prisklasse som kan være i passe hk-klasse, denne Honda-en var jo i tillegg ganske strøken, :D
http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=20274757" onclick="window.open(this.href);return false;
som en bonus øker jo denne i verdi... da den er regnet for å være klassiker, og samlersykkel 8)
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Svar