Kvittering for betalt parkeringsavgift...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Godtvoksen

Kvittering for betalt parkeringsavgift...

Legg inn av Godtvoksen »

Jeg lurer på hva dere gjør når en er i en by og skal parkere et sted hvor det er slik automat som gir deg kvittering for betalt parkeringsavgift. Når en har bil så skal den lappen legges synlig innenfor frontruta. På MC'n er det ikke mulig. Og fester man den til tanken el. så kan noen bare ta den, og da ser jeg for meg en masse byråkratiske problemer med parkeringsselskapet for å få forklart at kvitteringen er stjålet osv.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kvittering for betalt parkeringsavgift...

Legg inn av Relax »

Først og fremst tar jeg bilde av lappen på sykkelen min, så har jeg hvert fall et slags bevis om noe skulle skje..
Ellers er det også min erfaring at mc'r ofte,,og langt mer enn hva man skulle tro,..får stå i fred!?

SÅ...er det også slik at på parkeringsskiltene står det " avgift for parkering på oppmerkede område" Dvs , hvis der er en plass på parkeringsplassen utenfor de merkde områdene for bil, så er det ikke avgift der!!

Leste en morsom en på dene siden eller en annen side.......om at noen hadde funnet en slik plass utenfor merkene i et oppvarmet parkeringshus, dvs da kunne de stå gratis. Dermed hadde han funnet en utmerket plass for vinterlagring av sykkelen sin ;)

:)
"Do the right thing"

Gammelgutt

Re: Kvittering for betalt parkeringsavgift...

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg har også tatt bilde av lappen på sykkelen. En gang i Sandvika, på en plass der en kan trekke lapp og stå en halv time gratis, fikk jeg besked av en parkoman om å sette sykkelen utenfor oppmerket plass. Jeg spurte da om jeg ikke ville få gebyr for å stå utenfor merket plass, men fikk beskjed om at det ikke var noe problem.

Har lurt på å kjøpe en slik plasikkparkeringsbilettholder som man fester på innsiden av frontruten i bilen, og montere på innsiden av vindskjermen. :scratch

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Kvittering for betalt parkeringsavgift...

Legg inn av Baron von Waffel »

Sånn plastikkholder er greit. Jeg kjøpte min på biltema eller Clas Ohlsson. Der det er gratisbilletter er det jo ikke noe problem med at smålige mennesker stjeler billetten heller.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kvittering for betalt parkeringsavgift...

Legg inn av Duville »

Må bare - når jeg nå en gang sitter her - parkere?? sykkelen?? på sommeren?? hvorfor det?

ad vinterlagring - er det ikke på tide at vinteren gir seg nå - her sør har vi hatt vinter siden midten av desember og begynner å bli dritt lei - er det noen som har sett noe til våren????? :ills

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kvittering for betalt parkeringsavgift...

Legg inn av RuneMC »

Regelen sier at MC er en motorvogn og følgelig skal plasseres i oppmerket felt. Det er ingen forskjell på regler for bil og MC - begge er motorvogn. Der det er frontrute (=vindskjerm for MC) skal den festes der, ellers skal den festes på et godt synlig sted.

Godt tips er nok å skrive regnr på billetten (så det ikke er interessant å rappe den) og ta foto av den plassert på sykkelen.

At man får beskjed om å parkere utenfor oppmerket felt av P-Vakt bør man ta med en klype salt ettersom det mange steder er forbudt å parkere utenfor oppmerket felt. Ikke sikkert neste P-Vakt som passerer er enig med første P-Vakt. Det har tidligere vært en viss hevd/forståelse for at MC kan plasseres utenfor felt eller på fortau når det ikke er til hinder - men reglene sier noe annet, og erfaringen min er at stadig flere P-Vakter er paragrafryttere som kun tolker reglene til eget beste. Mange vakter lønnes fortsatt etter provisjon på antall kontrollavgifter selv om det heter seg at de ikke gjør det. Noen steder har P-Selskapet også såkalt null-avtale som gjør at de kun tjener på kontrollavgifter.

Med kontrollavgifter på kr 700,- så er det verdt å sikre seg med foto. Et Samsung kamera med videoopptaksmulighet og 10 Megapixel koster jo det samme som 1 stk kontrollavgift (!) Europark skriver f.eks. ut 150 000 kontrollavgifter hvert år med en snittpris på 700,-. Parkerer så mange feil eller overskrider P-tiden med vilje?? - neppe! Dårlig skilting, automater som ikke vedlikeholdes, kundeservice bare mellom kl 10 og 14 er alle ting som bidrar til dette høye antallet. Klart mer lønnsomt å ha skilting som er minimum av hva de kan komme unna med framfor tydelig skilting f.eks.

Se forøvrig denne fine artikkelen om hvordan Europark legger sin klamme hånd på stadig flere områder for deretter å skru timeprisen i været: http://www.dn.no/arkiv/article27440.ece
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Kvittering for betalt parkeringsavgift...

Legg inn av Snill Vaffel »

Duville skrev:Må bare - når jeg nå en gang sitter her - parkere?? sykkelen?? på sommeren?? hvorfor det?

ad vinterlagring - er det ikke på tide at vinteren gir seg nå - her sør har vi hatt vinter siden midten av desember og begynner å bli dritt lei - er det noen som har sett noe til våren????? :ills

Her får du litt sol av meg [img]http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-happy005.gif[/img] og [img]http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-gen111.gif[/img]

[img]http://www.freesmileys.org/smileys/smil ... ort020.gif[/img]



Når det kommer til parkeringslapper så har ikke dette slått meg en tanke enda siden jeg fikk lappen i høst men den tryggeste måten er vel å ha med en tape rull å tape den fast til tanken[img]http://www.freesmileys.org/smileys/smil ... ing024.gif[/img] Neida tror det er lurt å ta et bilde av parkeringslappen alle har vel kamere av noe slag på mobilen i dag.
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Svar