Har en 125cc scooter jeg sliter litt med kjølevannstemperaturen på.
Jeg sliter med å få opp tempen når jeg kjører. Da ligger den på "minimum" området.
Lar jeg den stå på tomgang går tempen opp og den stabiliserer seg på "normal". Står den en stundt der slår kjølevifta inn.
Men så fort jeg kjører faller tempen igjen.
Jeg tenkte i utgangspunktet at det var symptom på termostat feil, så jeg kjøpte ny.
Da jeg demonterte fant jeg ut at det ikke var noe termostat, bare en ring med pakkning. Så ikke rart den ikke fikk opp tempen tenkte jeg.
Men med ny termostat montert, og luftet kjølesystem, opplever jeg akkurat samme temperaturproblem........
Er det noen som har tips?
Temperature problem...
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Sted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Temperature problem...
Jeg har en Kawasaki 250 som vanligvis ligger på minimum temperatur, spesielt om det er litt kaldt og rått i været. Det er det gjerne på høsten. Sikker på at det er noe å bry seg om?
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Temperature problem...
Klart det er 5-10 grader ute nå, men trodde likksom det ikke skulle være så væravhengig.
Også var det jo ingen forsjell med eller uten termostat....
Også var det jo ingen forsjell med eller uten termostat....
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7004
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Temperature problem...
Det kan være så enkelt som at temp måleren viser feil, for lite i ditt tilfelle.
Legg handa på motoren å kjenn etter, eller mål tempen på yttesida av motoren. Er den over femtil grader utvendig kan du regne den som ok.
Legg handa på motoren å kjenn etter, eller mål tempen på yttesida av motoren. Er den over femtil grader utvendig kan du regne den som ok.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Temperature problem...
Har hatt tilgang på en delesykkel av samme typen.
Kobla til med instrumentpanelet fra denne scooteren, og samme temp oppførsel....
Eneste som ikke har vært prøvd er ny temp sensor.
Men det som er da rart er at kjølevifta slår inn der den burde i følge temp måleren. Den slår jo inn når nåla viser litt over "normal"
Kobla til med instrumentpanelet fra denne scooteren, og samme temp oppførsel....
Eneste som ikke har vært prøvd er ny temp sensor.
Men det som er da rart er at kjølevifta slår inn der den burde i følge temp måleren. Den slår jo inn når nåla viser litt over "normal"
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7004
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Temperature problem...
Pluggen du postet bilde av i den andee tråden din tyder på at motoren din ihvertfall ikke blir for varm.
Da hadde den vært svart av brent sot og ikke halvbrent olje.....
Men prøv allikevel å måle tempen.......
Da hadde den vært svart av brent sot og ikke halvbrent olje.....
Men prøv allikevel å måle tempen.......
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Temperature problem...
Ja må få prøvd å målt den på en eller annen måte.
Det jeg ikke greier helt å skjønne er jo at vifta slår inn der den skal ifølge temp måleren. Så da skulle den jo likksom vise riktig temp?
Termostaten som nå står i er en 75 graders. Det som er orginalt. Skulle tro det ville gi litt mer utslag en såhvidt over minimum ved kjøring.
Det jeg ikke greier helt å skjønne er jo at vifta slår inn der den skal ifølge temp måleren. Så da skulle den jo likksom vise riktig temp?
Termostaten som nå står i er en 75 graders. Det som er orginalt. Skulle tro det ville gi litt mer utslag en såhvidt over minimum ved kjøring.
Re: Temperature problem...
En liten sak jeg oppdaget her nå. Fylte tanken smakk full, men tankmåleren hviser 3/4 full...
Kan det ha en sammenheng med temp måling som er lav?
Er ikke noe ekspert på EL men kan det være noe spenning, motstand, regulator greier?
Sent fra min HUAWEI CRR-L09 via Tapatalk
Kan det ha en sammenheng med temp måling som er lav?
Er ikke noe ekspert på EL men kan det være noe spenning, motstand, regulator greier?
Sent fra min HUAWEI CRR-L09 via Tapatalk
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7004
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Temperature problem...
Ja, det kan ha sammenheng.
Begge insteumentene får strøm fra hver sin sensor.
Høyere spenning gir høyere utslag, dvs full tank gir fullt utslag på tankmåleren.
Insrrumentene på styret har ganske sikkert felles jordledning, sjekk den.
Begge insteumentene får strøm fra hver sin sensor.
Høyere spenning gir høyere utslag, dvs full tank gir fullt utslag på tankmåleren.
Insrrumentene på styret har ganske sikkert felles jordledning, sjekk den.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.