Skyting i eksosen

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Skyting i eksosen

Legg inn av SuperTenere »

Hei:) Min XTZ750 har begybt å skyte voldsomt i potta. Skjer kun på høyt turtall, over 4-5000, og mest på kald motor. Det gir seg etterhvert som den blir skikkelig varm. Noen ganger gir det seg helt, andre ganger blir det bare nesten borte. Motoren fusker også når den skyter, høres ut som han feiltenner. Har skiftet batteri, spenningsregulatoren, tenningscoil og plugger. Det jeg finner rart er at problemet kommer og går. Kan nevne at jeg har uorginal eksos, men den brukte jeg ifor også helt uten problemer. Noen som har stalltips?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skyting i eksosen

Legg inn av AJ »

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette betyr at sykkelen går på for mager luft og bensinblanding... :-k .
Popping i eksosen er et typisk tegn på dette.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Skyting i eksosen

Legg inn av SuperTenere »

AJ skrev:Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette betyr at sykkelen går på for mager luft og bensinblanding... :-k .
Popping i eksosen er et typisk tegn på dette.
Har tenkt det jeg åsså, men der er bar3e det at jeg har ikke rørt forgasserne. Annet enn hatt dem av motorn og rengjort dem. Må kanskje begynne med å sjekke dem da;)

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Skyting i eksosen

Legg inn av SverreOlsen »

En får kjøpt manometer spesielt laget for og kontrolere vakumet på forgasserene når en justerer dem. Søker en opp på engelsk forgasser synkronisering kommer det opp en del. Får med 4 manometer til c. Tusen lappen på ebay.
Min hadde en del "skyting" feiltenning og det ble bedre etter eg fikkk synkronisert dem.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Skyting i eksosen

Legg inn av cannon »

Her er den sannsynlige årsaken til popping i eksos ved motorbrems, dvs "høyt" turtall og intet gasspådrag.
Hvis du har popping ved normal kjøring og pådrag så vil jeg anta at årsaken er en annen en for mager blanding.
For mager blanding ved normalt pådrag vil trolig ikke føre til overskudd av uforbrent fuel i eksosanlegget, tror jeg.

http://www.mikuni.com/tg_backfires_in_exhaust.html

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Skyting i eksosen

Legg inn av Royal »

Du kan jo ta ut forgasserne og inspisere de litt. Har jo hørt om at det er noen sykler som har forgassere med slike løsninger eller funksjoner som skal motvirke popping ved overflow.

Har du googlet modellnavnet og problemstillingen din? Det er garantert noen andre der ute som har hatt dette problemet.

Svar