Stopper på tomgang

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Hondabølla
Innlegg: 24
Registrert: 18 mai 2015, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CB 750f 1983, H-D fat boy 92

Stopper på tomgang

Legg inn av Hondabølla »

Hei jeg har en Honda cb 750 f som er bygget om til cafe racer. Jeg har satt på KN luftfiltere og derfor dyset opp 40% mer enn originalt noe jeg har gjort på andre like sykler og som som har fungert utmerket.
Problemet er! Sykkelen min går som en kule, raskere og kvikkere enn jeg kunne drømt om, men så fort jeg slipper gassen stopper den. Det sekunder jeg slipper opp gassen, uansett hvor varm. Hva er det som er galt? For mye luft, for lite? For mye fuel?
Hva skal jeg gjøre? Setter stor pris på eventuelle svar!:)
(Dersom jeg justerer opp tomgangen får jeg problemer med at turtallet ikke går ned når jeg slipper gassen)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Stopper på tomgang

Legg inn av Geiroe »

Hvis du tenker deg en kald motor uten choke, så vil den stoppe umiddelbart hvis du gir gass, dvs. gir den mer luft. Det er den eneste hjelpen jeg kan komme med.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Hondabølla
Innlegg: 24
Registrert: 18 mai 2015, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CB 750f 1983, H-D fat boy 92

Re: Stopper på tomgang

Legg inn av Hondabølla »

Takk, Kan det kan hjelpe å Dyse ned fordi jeg allerede kjører med nesten helt åpne luftfiltere?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Stopper på tomgang

Legg inn av gsx750_80 »

Hondabølla skrev:Takk, alt av hjelp og tanker tas i mot med glede ! Må
Jeg ville forhørt meg med et verksted eller annen forhåpentligvis kyndig instans som kan gi kvalifisert hjelp i sakens anledning.
4-taktere er muligens mer robuste med tanke på slike forandringer enn 2-taktere. Det jeg kan si er at jeg skiftet ut originalt luftfilter
på en 200 cc totakter med et enkelt lite "metallfilter", for noen år siden. Syntes det så tøft ut, antakelig. Uansett: Sykkelen gikk mye bedre
en liten stund, til den skar seg. Stemplet så ut som det hadde smeltet, nær sagt. Luft / bensinblandingen ble antakelig feil..
Til min overraskelse fungerte sykkelen utmerket etter kun honing av sylinder og skifte av stempel og ringer, vha Krangnes Motor (Trondheim).
Så, om du vet hva du gjør, går det forhåpentligvis fint. Jeg gjorde ikke det, med uønsket resultat.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Stopper på tomgang

Legg inn av Geiroe »

gsx750_80 skrev:
Hondabølla skrev:Takk, alt av hjelp og tanker tas i mot med glede ! Må
Jeg ville forhørt meg med et verksted eller annen forhåpentligvis kyndig instans som kan gi kvalifisert hjelp i sakens anledning.
4-taktere er muligens mer robuste med tanke på slike forandringer enn 2-taktere. Det jeg kan si er at jeg skiftet ut originalt luftfilter
på en 200 cc totakter med et enkelt lite "metallfilter", for noen år siden. Syntes det så tøft ut, antakelig. Uansett: Sykkelen gikk mye bedre
en liten stund, til den skar seg. Stemplet så ut som det hadde smeltet, nær sagt. Luft / bensinblandingen ble antakelig feil..
Til min overraskelse fungerte sykkelen utmerket etter kun honing av sylinder og skifte av stempel og ringer, vha Krangnes Motor (Trondheim).
Så, om du vet hva du gjør, går det forhåpentligvis fint. Jeg gjorde ikke det, med uønsket resultat.
Da fikk den for lite bensin i forhold til luft. Samme forhold som en kald motor, gi den mer luft og den stopper. Hvis du dyser for magert blir motoren altfor varm.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Stopper på tomgang

Legg inn av Kjellrf »

Juster opp tomgangsskruen...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Hondabølla
Innlegg: 24
Registrert: 18 mai 2015, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CB 750f 1983, H-D fat boy 92

Re: Stopper på tomgang

Legg inn av Hondabølla »

Når jeg justerer opp kommer et annet problem, nemlig at den ikke går ned igjen på tomgang når jeg slipper gassen

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Stopper på tomgang

Legg inn av Kjellrf »

Har du riktig endeslakk på gassholken, 2-3mm?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Stopper på tomgang

Legg inn av Geiroe »

Hondabølla skrev:Når jeg justerer opp kommer et annet problem, nemlig at den ikke går ned igjen på tomgang når jeg slipper gassen
Eller drar den falskluft, da vil den være tregere ned på turtallet.
Fram med startgassen, spray rundt forgasserne, og hør om turtallet øker når du sprayer.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar