Ha med kart på tur?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Ha med kart på tur?

Legg inn av Baffin »

Veldig mange av oss har GPS, men et kart i tillegg gir jo en bra oversikt især hvis man reiser rundt på måfå. :vs
Tilbud på kart i dag, jeg bestilte meg fem stk.

Kartbutikken.no

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38031
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ha med kart på tur?

Legg inn av AJ »

Gode priser :thumleft
Veibok Norge bestilt :) .

Godt tips, Baffin :drg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Ha med kart på tur?

Legg inn av Hansien »

Har da kart på telefonen..


Men litt mer seriøst, skal jeg farte rundt i Norge tror jeg neppe at jeg kommer til å ta med meg noe annet enn telefonen og til nød en GPS. Skulle jeg blåse en tur utenfor Norge så kan det nok hende det blir bestilt en kartbok forkant slik vissomatte GPSen eller telefonen skulle streike på turen.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38031
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ha med kart på tur?

Legg inn av AJ »

Noen av oss er nok litt gammeldagse, som liker å 'reise' på svære utbrettkart. Og bla i kartbøker, se på bilder og lese litt om forskjellige steder i Norge... :redface
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Ha med kart på tur?

Legg inn av Relax »

Baffin skrev:Veldig mange av oss har GPS, men et kart i tillegg gir jo en bra oversikt især hvis man reiser rundt på måfå. :vs
Tilbud på kart i dag, jeg bestilte meg fem stk.

Kartbutikken.no

Baffin
Enig.....kart er bra!
Eneste måte å holde oversikt på ..velge veier osv!

Finne fram gjør man enkelt på tlf/ gps.. men man er ikke på tur om det ikke blir en kaffekopp og kart stopp ;)

Jeg har lett for å glemme den, men egentlig er den gode, gamle NAF kartboka også kjekk. Kanskje ikke til oversikt, men du kan lese utrolig masse om veiene og områdene du kjører der. Tror ikke det er noen annen (kart) bok som slår den sånn sett!
"Do the right thing"

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ha med kart på tur?

Legg inn av JohnnyTh »

Kart tar for mye plass hvis man skal på en lengre tur. For min del har løsningen blitt kart apper på ipad. Den jeg bruker mest er pocket earth. Da har jeg detaljerte offline kart uansett hvor jeg skal. Hvis man skulle hatt papir kart med halvparten av detaljene så hadde man sikkert måtte fylle en hel sideveske.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Ha med kart på tur?

Legg inn av gsx750_80 »

JohnnyTh skrev:Kart tar for mye plass hvis man skal på en lengre tur. For min del har løsningen blitt kart apper på ipad. Den jeg bruker mest er pocket earth. Da har jeg detaljerte offline kart uansett hvor jeg skal. Hvis man skulle hatt papir kart med halvparten av detaljene så hadde man sikkert måtte fylle en hel sideveske.
Tja, jeg tok en rundtur i Europa på tampen av 80-tallet, uten mobil, men med et minimum av kart.
"Kartet" var en inntegning av en rekke europeiske land, på et totalt areal som antakeligvis var mindre enn 1/2 A4-side.
"Kartet" var på en Interrail-brosjyre, og viste meg noenlunde hvordan landene lå i forhold til hverandre. Greit å vite at
Italia har grenser mot Frankrike feks. Tror det var noen jernbanelinjer og/eller hovedveier tegnet inn. Holdt lenge, antakelig
fordi jeg ikke skulle noe bestemt sted, og tok det meste som det kom.. Satset bare på å overleve, og returnere i tide til
en eller annen rocke-konsert i Oslo.

Senere har jeg opplevd å være totalt "lost" med kun GPS, i bil, bla i Devon-traktene i England. Destinasjonen lå noen hundre
meter unna hotellet jeg skulle til, i et område med mye envegskjøringer, ukjent terreng, og dessuten veger blokkert etter
uvær. Tok meg 3 ganger så lang tid som turen burde, og jeg fant til slutt fram i 5-6 tida på morgenkvisten.. Etter det tenkte
jeg at jeg burde begynne å vurdere å ha både kart og kompass. For når GPS ikke fungerte godt, var jeg LOST.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Ha med kart på tur?

Legg inn av E-strom »

Selv bruker jeg Google Maps og Nokia Here på telefonen - det har greid seg fint foreløpig. Nokia Here lar deg laste ned kart på forhånd slik at de er tilgjengelige uten å bruke datatrafikk, og den samme muligheten (med noen begrensninger) er også tilgjengelig for Google Maps. Søkemulighetene opplever jeg er mye kraftigere i Google Maps...

I tillegg har jeg med meg Cappelens MC-kart i tankvesken. Synes den er praktisk fordi den bruker separate ark som er plast-belagt for holdbarhet. Den har i tillegg rød-merkede veier som er ekstra mc-vennlige :prf

På jobben har vi ett større Norges-kart hengende på veggen - det er supert å drømme, diskutere og planlegge med :-)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Ha med kart på tur?

Legg inn av kvase »

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ha med kart på tur?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg synes en telefon blir for liten å planlegge tur på, men bevares det funker det og.
En kartbok er selvsagt kjekk å ha men synes ofte de gir litt lite oversikt på en langtur da det blir mye blaing frem og tilbake. Da er ipaden bedre. Der kan man zoome inn og ut som man vill på kartet. Og kartbøker over Europa er som regel massive greier.

Her i Norge finner jeg behovet for kart mye mindre. Som oftes vet jeg hvor jeg skal i forhold til hvor jeg er. Det gjør man jo for såvidt i Europa og. Norge er i nord så det er bare å kjøre nordover så finner du det :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Ha med kart på tur?

Legg inn av KåreDump »

Er såpass nymotens at jeg navigerer med GPS-app på mobil, og følger talekommandoene som sendes via blåtann til hjelmen.

Men er også så gammeldags at kart brukes til planlegging av rute. Kart har også den fordel at det ikke må lades og kan benyttes trådløst hvor som helst!

:thumleft
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar