Hvilken telefon har du og hvorfor?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23245
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Hvilken telefon har du og hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

Sitter litt på gjerdet og lurer på om jeg skal kjøpe meg en ny telefon. Jeg har egentlig ALLTID vert en iPhone mann (med noen få unntak hvor jeg eide en Samsung S3 og en Touch HD for noen år tilbake). Disse to telefonene var hovedgrunnen til at jeg konverterte til iPhone og jeg har egentlig aldri angret på det.

Men mye har sikkert skjedd på 6-7 år og telefoner jeg sikler litt på og som jeg har lyst til ta i nærmere øyesyn er Samsung S6 Edge og Sony Experia Z5. iPhone'ne har aldri sviktet meg (bortsett fra min nåværende som er på service) og i utgangspunktet har jeg lyst på iPhone igjen, men vil gjerne høre erfaringer om andre telefoner også.

Joda.. jeg har lest tester etc. men vil gjerne høre personlige inntrykk etc... :redface

ZZR-Erling

Re: Hvilken telefon har du og hvorfor?

Legg inn av ZZR-Erling »

Sony M4...passe størrelse, samme hurtige prosessor som Z3, bare lavere skjermoppløsning, dvs lengre batteridrift god erfaring med Sony, og vanntett.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hvilken telefon har du og hvorfor?

Legg inn av jongsanim »

Motorola Moto G 2015 (3.gen) 16GB. Hadde i fjor en Motorola Moto X 2013 (1.gen).

Superfornøyd med begge telefoner, så godt som ren Android versjon (ikke full av skit-apps som f.eks Samsung), super batterilevetid, Fine funksjoner som å vippe/snu 2 ganger på telefonen for å aktivere kamera, "hakke" to ganger for å aktivere lommelykt, skjerm som viser varsler og klokke uten å aktivere hele skjermen / låse opp telefonen.

Kjøpte Moto X 2013 på bakgrunn av videoanmeldelse laget av MKBHD (sjekk ham på Youtube, er vel verdensledende på slike reviews).

Opplevde å ikke bruke telefonen (Moto G 2015) noe særlig iløpet av dagen og så at jeg ved 23:00 tidenn på kvelden hadde 78% gjenstående. Da hadde den stått på siden 09:00 med wifi, 3G og alt aktivert, brukt til meldinger o.l. men ingen surfing den dagen. Bruker daglig spotify i 1-3 timer mens jeg kjører til jobb og på jobb, surfer en del, sjekker FB, mcsiden osv, og har som regel rundt 30% batteri når jeg legger meg på kvelden.

Kan absolutt anbefales! Men om du går for Moto G anbefaler jeg å finne 16GB versjonen. Den har dobbelt minne (i forhold til 8GB) men også dobbelt RAM, dermed raskere. Jeg kjøpte min før den kom til Norge, fra India.

Edit: Moto G er vel faktisk "økonomiversjonen". Gå for en av de nye Moto X'ene om du vil ha noe helt supert ;) Anbefaler å sjekke ut MKBHD's anmeldelse av dem.

Edit2: Vanntett ;)
Sist redigert av jongsanim den 27 okt 2015, 15:41, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38121
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken telefon har du og hvorfor?

Legg inn av AJ »

LG - fordi "Life's Good" :lol

Sorry... :P :p
Ikke meninga å surre til en seriøs tråd... :redface

Men kunne bare ikke la være... :knegg

Men altså...
jeg er godt fornøyd med LG telefon.
Ikke spør om type og kapasitet =;
Har nemlig ikke peil :moi:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvilken telefon har du og hvorfor?

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev:LG - fordi "Life's Good" :lol

Sorry... :P :p
Ikke meninga å surre til en seriøs tråd... :redface

Men kunne bare ikke la være... :knegg

Men altså...
jeg er godt fornøyd med LG telefon.
Ikke spør om type og kapasitet =;
Har nemlig ikke peil :moi:
Samme her. Har LG kjøpt via T-mobile, som benyttes i CA, USA. Vet ikke hvilken type det er.
Funker fint, med god batterikapasitet. Er ikke på (a)sosiale media, så da varer batteriet lengre.. ;-)
For norsk bruk har jeg en Nokia av enkleste sort, som du får gratis, evt får for et par hundrelapper. Litt for enkel, muligens, siden den ikke later til å fungere i USA.
I Norge varer batteriet opptil en uke. Det skyldes nok i stor grad at jeg ikke er så populær, og dermed mottar få telefonsamtaler. ;-)
mvh

-gsx750_80

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Hvilken telefon har du og hvorfor?

Legg inn av Voksen »

Etter siste oppdatering begynner jeg å mislike iphone sterkt. Batteriet tappes veldig kjapt og noe strømsparegreier gjør at mailer ikke kommer inn.
Det finnes jo andre ting enn iphone.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Hvilken telefon har du og hvorfor?

Legg inn av Fsva »

Jeg har en iPhone 5 og har hatt den i 2.5 år. Den er jeg veldig fornøyd med, og kostet meg bare 1000kr gjennom jobben :-)
Skulle jeg kjøpt ny tlf i morgen hadde det nok blitt en Sony Xperia M4 Aqua til 2000kr.
Å betale 8500kr for en iPhone 6S 64gb er ikke aktuelt for tiden :P :p

Edit: Jeg kjøpte iPhone 5 fordi jeg fikk den billig via jobben og hadde vært veldig fornøyd med iPhone 3G og iPhone 4 fra før.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38121
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken telefon har du og hvorfor?

Legg inn av AJ »

Fsva skrev: Å betale 8500kr for en iPhone 6S 64gb er ikke aktuelt for tiden :P :p
Å betale noe i nærheten av en brøkdel av den prisen har aldri vært aktuelt de siste 10 årene.
Jeg arver rett og slett de telefonene som ungene mine (voksne alle sammen... ;-) ) ikke synes noe om lenger. Mer enn godt nok for meg ;-) .
Bruker mob.tlf. svært lite. Siste månedsregning fra OneCall var på litt i underkant av 59,- kr.
Ikke verst som kunde i et tlf.selskap som reklamerer med abo.priser fra kr. 99,- :P :p

:knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Hvilken telefon har du og hvorfor?

Legg inn av HeHy »

Selv er jeg iPhone mann etter et par HTC telefoner jeg hadde. Opplevde android som noe forbaska tungvint og krasjende søppel.
Er helt enig at 8500kr er for mye for en mobil, men med samsungs bloatware er det ikke aktuelt å bytte til de engang. Skulle jeg prøvd ut noe annet måtte det blitt z4 eller noe i den duren.

adivass
Innlegg: 63
Registrert: 18 mar 2013, 14:55
Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
Sted: Søre sunnmøre

Re: Hvilken telefon har du og hvorfor?

Legg inn av adivass »

(Huawei) Honor 6, rett og slett fordi det er ekstremt mye for pengene da man ikke betaler for et merkenavn.
Har ikke mye å utsette på den annet enn at androidversjonen mangler støtte for spotify widget på låseskjermen. Håper de gjør noe med det samtidig som at det skal oppdateres til Android Lollipop. Kameraet er bra, selv om kamera appen er noe rar til tider. Det finnes tredjeparts apper til dette, og flere og bedre blir det når det oppgraderes til lollipop.

Hadde tidligere en iPhone 5s som jeg kjøpte da jeg hadde noen dårlige erfaringer med Samsung og ville prøve noe nytt. Det var mye jeg likte med den, men dessverre var det også en del jeg ikke klarte å like, så da ble det konvertert til android telefon igjen. Jeg følte ios er litt som windows 8 og 10, det er sikkert veldig fint for mann i gata, men for oss som er vant til å ha tilgang på alt av instillinger osv så er det veldig irriterende når man plutselig ikke får konfigurere alt som man vil med enkelhet.

Ellers har jeg fundert litt på blackberry classic nå som os'et har blitt androidifisert, såpass man får de få appene jeg føler meg avhengig av. Jeg føler fortsatt at det å skrive på touch skjerm er veldig knotete med små hender og tykke fingre, virkelig ikke et fremsteg fra de gode gamle tastaturene jeg kunne skrive på i blinde.. Noen som har denne eller nyere bb i det heletatt og vet om integreringen av android fungerer noenlunde bra?

PoseFant
Innlegg: 49
Registrert: 17 jun 2015, 13:39
Motorsykkelen din: Harley Davidson
Sted: Vestfold

Re: Hvilken telefon har du og hvorfor?

Legg inn av PoseFant »

Har hatt iPhone 4 og 5 etter at jeg gikk over til touch. Syntes telefonene spilte bra på lag med en iPad og en iMac.
Etter at jeg var på ferie i Hellas med min iPhone 5 og en kollega som hadde en Samsung Galaxy S3, byttet jeg tvert.
iPhonen fant så og si ingen Wi-Fi nett mens Samsungen fant flere og klarte å koble seg opp.

Har også testet både iPhone 5 og Samsung S5 flere steder i Norge ifm reise og der er Samsung S5 en soleklar vinner.
Fordi jeg er litt hekta på dingser, gikk jeg over til en Samsung S6 Edge, mest for å se hva denne nye Edge saken var og for å få tilgang til 4G+.

Konklusjonen er enkel. Jeg kommer IKKE til å gå tilbake til iPhone på en stund, min sambo har en iPhone 6 og den er fin og pen, men ikke så god på WiFi. EDGE funksjonen er bare tull, den er mest for å vise frem synes jeg.

Har en annen telefon også som jeg bruker når jeg ikke kan ha med meg disse nye fancy telefonene som går i stykker bare man ser på dem.
Det er en Sonim XP3400, den ringer og man kan sende SMS. Den tar bilder og har en fancy liten GPS. Batteritiden er som i gamle dager, 2 uker +.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23245
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken telefon har du og hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

PoseFant skrev:Har hatt iPhone 4 og 5 etter at jeg gikk over til touch. Syntes telefonene spilte bra på lag med en iPad og en iMac.
Etter at jeg var på ferie i Hellas med min iPhone 5 og en kollega som hadde en Samsung Galaxy S3, byttet jeg tvert.
iPhonen fant så og si ingen Wi-Fi nett mens Samsungen fant flere og klarte å koble seg opp.

Har også testet både iPhone 5 og Samsung S5 flere steder i Norge ifm reise og der er Samsung S5 en soleklar vinner.
Fordi jeg er litt hekta på dingser, gikk jeg over til en Samsung S6 Edge, mest for å se hva denne nye Edge saken var og for å få tilgang til 4G+.

Konklusjonen er enkel. Jeg kommer IKKE til å gå tilbake til iPhone på en stund, min sambo har en iPhone 6 og den er fin og pen, men ikke så god på WiFi. EDGE funksjonen er bare tull, den er mest for å vise frem synes jeg.

Har en annen telefon også som jeg bruker når jeg ikke kan ha med meg disse nye fancy telefonene som går i stykker bare man ser på dem.
Det er en Sonim XP3400, den ringer og man kan sende SMS. Den tar bilder og har en fancy liten GPS. Batteritiden er som i gamle dager, 2 uker +.
Den Edge skjermen var egentlig hovedgrunnen til at jeg vurderte Samsungen, men hvis dette bare er en "gimmick" så dropper jeg nok den. Jeg er redd for å gå i samme felle som tidligere og gå bort fra iPhone og prøve noe annet. Er det noe jeg hater så er det telefoner som "hakker" og henger seg til tider. Det har jeg ikke opplevd med iPhone.

Men å ha en billig telefon som nummer to så ser jeg at jeg er enig med deg angående den Sonim telefonen :thumleft

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Hvilken telefon har du og hvorfor?

Legg inn av detvarvondtdet »

Har en superbillig Nokia (198.-) som privattelefon. Brukes til samtaler og sms. lades ca 1 gang i uken. Har en iphone 6+ som jobbtelefon. Er forsåvidt fornøyd med den. Ettersom jeg ikke betaler noe for hverken telefon eller abn så har jeg strengt tatt ikke lov til å klage heller ;-) . Det jeg ikke liker med 6+ er at den må lades så ofte sammenlignet med Nokian. 4G, Wifi etc suger sikkert batteri..?. Det hender også fra tid til annen at den henger seg opp.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Hvilken telefon har du og hvorfor?

Legg inn av Tommas »

Xperia Z5 compact. Passer i lomma, og er vanntett.

PoseFant
Innlegg: 49
Registrert: 17 jun 2015, 13:39
Motorsykkelen din: Harley Davidson
Sted: Vestfold

Re: Hvilken telefon har du og hvorfor?

Legg inn av PoseFant »

Bjerknez skrev:Den Edge skjermen var egentlig hovedgrunnen til at jeg vurderte Samsungen, men hvis dette bare er en "gimmick" så dropper jeg nok den. Jeg er redd for å gå i samme felle som tidligere og gå bort fra iPhone og prøve noe annet. Er det noe jeg hater så er det telefoner som "hakker" og henger seg til tider. Det har jeg ikke opplevd med iPhone.

Men å ha en billig telefon som nummer to så ser jeg at jeg er enig med deg angående den Sonim telefonen :thumleft
Eneste feilen så langt med iPhone 6 er at den veldig ofte mister lyden, vi restarter og vipps så fungerer varslinger mv.
En annen irriterende feil er at enkelte telefonnummer ikke kan ta imot SMS lenger. Her tror jeg feilen ligger hos leverandøren av abn, men det er et kjent issue med iMessage og SMS og Apple som dessverre fortsatt forekommer. iOS 9 har som du sikkert kjenner til den fancy batterispareren og økonomiske funksjonen: Smart WiFi som bruker MobilData istedenfor WiFi. Bortsett fra det er det en elegant telefon som er i toppsjiktet med de andre epleproduktene.

Edge er jo kult, men jeg bruker den ikke og den er litt irriterende av og til når man kommer borti skjermen eller lyset kommer inn fra siden.
Det beste med en Samsung er tilbakeknappen, blir du først vant til den og så prøver en iPhone, blir du helt satt ut når du skal bla tilbake ett steg :)

En annen grunn til at jeg fortsatte med Samsung etter S5 var at Kies programmet til Mac (Jeg kjører epleprodukter på alt annet) har blitt veldig bra og jeg savner ikke iTunes lenger. (Tok lang tid å bli avfrelst).

Hva med iCloud =? Vel Google+ fungerer utmerket til bilder, apper og slikt mister du, men halve moroa er å legge inn det du bruker og ikke et tonn med dingser du ikke visste at du hadde engang.
WiFi Print ? Ja seff, du må sette det opp men det fungerer.
Sonos, Netflix, Chromecast, Mobil Nettbank, Narvesen, NSB, 1881, Outlook mm er helt kurant.
Kontakter =? Kjempeuvant med Android, men med Google+ og synkronisering mellom kontoer, er det litt moro å se alternativer til iOS.

Brukervennlighet ? Ikke til å legge skjul på at en Android krever litt mer av deg som bruker enn en iPhone.

OBS (Endring): Selfie kamera på Samsung er elendig, det strekker bildene.

Svar