Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Legg inn av Tobben84 »

Det begynner å bli mørkt ute igjen, og i den forbinnelse er det naturlig å tenke mer på synlighet i trafikken. Jeg har kjørt i over 10 år uten å tenke særlig mye på dette, men har nå bestemt meg for å kjøpe refelksvest til vintersesongen og driver også å vurderer ekstralys evt. mer bruk av fjernlys. Dette har åpenbart minuser også, for ikke å snakke om at det er ulovlig. Blinklysene vil vises mindre, potensiale for å blende andre er større osv......

Hva mener dere andre som ferdes i dårlig lys?

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Legg inn av jongsanim »

Bruker ikke fjernlys selv når jeg kjører i vintermørket, vanlig kjørelys bør være godt nok. Det er jo mer kontrast nå som det er mørkt enn om sommeren da det er lyst.

Har vurdert ekstralys og men slo det fra meg. Vurderer heller å få tak i noen led-belter til å "merke" kroppen med da jeg tror det er vanskeligere å se oss fra siden og bak enn foran:

https://www.google.no/search?q=halo+bel ... 20&bih=955" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Legg inn av AJ »

Tobben84 skrev:Det begynner å bli mørkt ute igjen, og i den forbinnelse er det naturlig å tenke mer på synlighet i trafikken. Jeg har kjørt i over 10 år uten å tenke særlig mye på dette, men har nå bestemt meg for å kjøpe refelksvest til vintersesongen og driver også å vurderer ekstralys evt. mer bruk av fjernlys. Dette har åpenbart minuser også, for ikke å snakke om at det er ulovlig. Blinklysene vil vises mindre, potensiale for å blende andre er større osv......

Hva mener dere andre som ferdes i dårlig lys?
Best mulig lys er alltid en fordel. Men innafor det som er lovlig, selvfølgelig. Er min mening.
Refleksdetaljer på kjøreklær og sykkel vil antakelig også være til stor hjelp.
Ingen stor fan av refleksvest selv, men ser at den kan ha sine åpenbare fordeler i høstmørket.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Legg inn av Tobben84 »

Takk for innspill. Føler egentlig ikke at jeg blir mindre sett i trafikken nå heller kontra sommers tid, men det er vel kanskje bare noe man selv tror pga mørket.

Ikke dum de der led-stripene Jongsamin, må de kobles på strøm?

Er såpass forfengelig at en refleksvest må se ok ut før jeg gidder å ha den på:


http://shop.bikerstreet.no/refleksvest-icon-p-1154.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Legg inn av gorbys »

Fjernlys av, som det alltid skal være. Avhengig av lysene dine kan det hende de kan oppgraderes.
Ekstra kjørelys eller håndbeskyttere med drl strips kan og være et tips da en undersøkelse viste at bilister hadde lettere for å legge merke til en MC med denne lysformasjonen

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Legg inn av Voksen »

Tobben84 skrev:Takk for innspill. Føler egentlig ikke at jeg blir mindre sett i trafikken nå heller kontra sommers tid, men det er vel kanskje bare noe man selv tror pga mørket.

Ikke dum de der led-stripene Jongsamin, må de kobles på strøm?

Er såpass forfengelig at en refleksvest må se ok ut før jeg gidder å ha den på:


http://shop.bikerstreet.no/refleksvest-icon-p-1154.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er vel i mørket at vi mc-førere er lettest å få øye på?
På denne tiden det er vel minst viktig med gul hjelm eller reflekstvest?
"Alle" ser oss vel i mørket så lenge vil har front og baklys?

Fotgjengere som ikke har lys er jo veldig sårbare i høstens mulm og mørke, men vi på mc er vel i vår mest synlige tid.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Legg inn av AJ »

Tobben84 skrev:
Er såpass forfengelig at en refleksvest må se ok ut før jeg gidder å ha den på:
Jeg kjører med sort karbonhjelm (Premier og Held) og sort Held skinndress uten noen form for refleks på hverken hjelmer eller kjøredress. Har heller ikke ekstralys på MC'en og har aldri opplevd problemer med å bli sett pga. av dårlig synlighet, så langt jeg kan skjønne.
Har dog vært et par tilfeller hvor bilførere ikke har kikket i min retning overhodet. Og da er det ikke rart man ikke ser hva som rører seg i trafikken... :roll . Uansett fjernlys, ekstralys og reflekser...
I begge tilfellene ble begge bilførerne satt tilbørlig på plass med god gammeldags voksenpedagogikk. Såpass god tid hadde jeg. Og med pedagogisk utdanning i i kompetansebagasjen var det interessant å utøve slik pedagogikk i praksis, for å si det på den måten... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Legg inn av kjellv »

Egentlig er det nok ikke høstmørket som er farligst, det er vårmørket. Da er bilister ikke vant til motorsyklister på veien. Derfor er det NMCU kjører "se oss" aksjoner. Bilister har gjerne ett sekund ekstra reaksjonstid, de vil ikke instinktivt skjønne at en MC kommer, og tar oss gjerne for en saktegående moped. Jeg har tro på ekstralys lavt montert, slik at de lager et bilde som ikke er helt vanlig og derfor blir lagt merke til. Dette har jeg planer om å montere på Fjren. Refleks har jeg ikke tro på. Det forbindes helst med noe stillestående.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Legg inn av erik m »

På dagtid bruker jeg parklys + to DRL lykter, trur jeg synes best med det. Når det begynner å bli mørkt kjører jeg alltid med fjernlyset, altså sykkelens, har ikke ekstra. Dimmer naturligvis når jeg møter noen! Med nærlys ser du bare 50 meter, og da har du ikke mange sekunder å reagere på. Folk som går langs veien er en sak, trafikkskilt en annen. Men kanskje det verste er dyr som plutselig løper ut. Møte med elg er jo kvelden om du ikke rekker å bremse, men sjøl en katt kan bli katastrofe for mc. Takke faen eller hvem det nå er som har innstallert rekfeks i øya på de fleste dyr! men i litt hastighet trenger du den ekstra tida som fjernlyset gir deg.

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Legg inn av Shawn91 »

Jeg har alltid fjernlyset på, men det er fordi lysene på biken min er så dårlige... Har fortsatt til gode å bli blinka på pga blendende lys :eh
Shiny side up...

ZZR-Erling

Re: Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Legg inn av ZZR-Erling »

Det er vel ingen ganger man synes så godt som i mørket...? ..i dagslys med sola bak derimot...
Jeg kjører selvf med hellys i mørket, men blender ned for motkommende. På dagtid skrur jeg på fullys om jeg føler at situasjonen er litt "tvilsom", og jeg vil markere meg.
Refleksvet bruker jeg ikke, men jeg sjekker at jeg har lysa i orden!!!!

Er ganske mange her inn mot Oslo som pendler med mc, jada refleksvesten er på, men ikke lysa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Legg inn av Snikendeugle »

Sorry for at jeg sier det, men det er skikkelig DUST å kjøre med fjernlys på konstant uten å slå av når det kommer møtende trafikk eller du ligger bak noen.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23133
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Legg inn av Bjerknez »

Tror jeg sier meg enig med snikendeugle her.
Poenget er vel at man faktisk blir sett og ikke hvor langt frem man ser selv? Man kan jo bare tilpasse farten når det er mørkt...

Refleksvest tror jeg så absolutt gjør en mer synlig og er kanskje et bedre alternativ enn å konstant kjøre med langlys. Å blende en bilist som kommer møtende kan jo være ganske så farlig i seg selv... Det beste er at i mørket så synes ikke den gule vesten så godt heller (kun refleksene). Jada.. jeg er litt forfengelig og jeg er villig til å fire på sikkerheten for å se litt bedre ut.*

*Har tatt noen pils...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Legg inn av kjellv »

De fleste av oss går nå inn i en periode der vi kjører bare bil noen måneder. Prøv å bli litt bevisst på hva vi ser og hvordan vi reagerer som bilfører. Det er ganske interessant, og av og til skremmende.
I denne perioden er det lite motorsykler å se på veiene. Men en og annen moped/scooter ser vi hele vinteren. Noen MC også, og noen med sidevogn.
Jeg har av og til blitt litt skremt av meg selv, særlig når det begynner å bli vår og de første motorsyklene begynner å komme fram igjen. Jeg er ikke vant til at de er der, og misforstår/feiltolker ofte det jeg ser. Dette gjør at jeg reagerer ikke så raskt og slik jeg ønsker. Det er lett å tenke at det er en bil med bare ei hovedlykt, eller en saktegående moped. Reaksjonene mine blir ofte ikke slik jeg ønsker og bør, men litt tregere enn ellers.
Likedan er det med refleksvester for min del. Den første innskytelse er at dette er en fotgjenger, politi eller kanskje en mopedist eller syklist. Derfor bruker ikke jeg refleksvest på MC, det er et bevisst valg. Jeg har også toppboks som gjør at bakfra har ikke en refleksvest noen hensikt uansett. Fra siden og forfra er den kanskje noe synlig.

Men har vi dette i tankene når vi kjører bil, kan vi lære mye av det utifra egne opplevelser som billist. Da er det lettere å forstå farene, og forstå hvordan vi kan gjøre oss mer synlig nåer vi kjører MC. I hvert fall har jeg lært en del på denne måten.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Legg inn av Voksen »

Av alle de som gjør seg synlige på mc med refleksvest så har jeg ALDRI oppfattet de som fotgjengere, politi etc. Jeg har bare sett de veldig bra i forhold til de andre i mc-gruppa som har vært uten.
Det er ikke i høstmørket at vi trenger refleksvesten mest som mc-førere, men når dagene er som lysest.
Selv kjører jeg ikke med refleksvest da den skjules av givibokser og vindskjerm, samt at det er nok jobb å kle seg med kjøredress. Har landet på at neongul hjelm er genialt da den alltid er på og sitter høyt og veldig synlig fra alle kanter.

Vi kan jo forveksles med mopeder spesielt i mørke-tiden da de fleste mc-førere velger bil i stedet og mopedførere har jo ofte ikke noe annet kjøretøy når vinteren kommer. Folk forventer ofte trege tohjulinger på vinterstid. Derfor blir vi ofte feilvurdert med fart, og det er viktig å tenke på når vi ferdes på mc i mørket.

Svar