boblehue's corner. Rask tur til Nederland.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge

Legg inn av boblehue »

Voodoodoo skrev:Jeg ville ha vært jævlig nøye med å skrive den skademeldinga, Oslo taxi mfl. Har egne jurister som behandler skader og skriver skademeldinger og leiter etter feil mm. For å flytte ansvaret over på motpart.

Er det motpartens feil har du krav på kontant oppgjør.

Det er høst i Tyskland også nå så jeg ville trålet mobile24.no og funnet objekter i området Hamburg +20 mils radius og så tatt varebil/bil og henger og kjørt ned og hentet. En får en fin 00-02 modell for 60-70' om en henter den sjøl.

Pleier å ta kielferga ned og så kjøre opp via svinesund når jeg henter sykkel. Gjort det noen ganger nå og det forbauser meg at ikke flere gjør det da prisene på enkelte modeller(blandt annet XX) her hjemme er kunstig høye.
Var i kontakt med Politiet igjen i dag for å se om jeg kunne få kopi av politirapporten for å ha noe svart på hvitt, men det var desverre ikke mulig. Det som var betryggende var at etterforskeren innen trafikk saker bekreftet ovenfor meg og beroliget med at det ikke forelå noen tvil om skyld i saken.

Hva må man betale i toll og avgifter for å få en xx inn i landet da?
Vurderer å legge litt mellom og kanskje kjøpe noe nyere enn 00-02, kunne tenkt meg kanskje 03-06.
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge

Legg inn av boblehue »

Har fått tilsendt noen bilder av xx'n.
uploadfromtaptalk1380037093179.jpg
uploadfromtaptalk1380037110803.jpg
uploadfromtaptalk1380037139587.jpg
uploadfromtaptalk1380037176370.jpg
Her må det byttes mye plast ser det ut til. Alt av instrument panel er helt knust. Vet ikke hvordan tilstanden er på gaffelen, motor eller ramme.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge

Legg inn av PCP »

boblehue skrev: Jeg har allerde begynt å se meg etter en ny xx, men det er ikke så veldig mange å velge i. Så sammenligningsgrunnlaget er ikke akkurat noe å skryte av. Ikke bare er det få xx'r til salgs, de er geografisk spredd utover hele landet. Lurer på om de dekker fly til og fra for prøvekjøring? :-) Er ikke akkurat veldig interessert i å kjøpe en sykkel usett og uprøvd.

Nå vet jeg ikke om de velger å reparere eller kondemnere sykkelen enda, jeg håper de velger å kondemnere den da jeg har liten lyst til å kjøre rundt på en sykkel jeg vet har vært kollisjonsskadet, vil aldri kunne stole på den og det vil føles ubehagelig å legge ut på tur. Kommer heller aldri til å kjøpe sykkel som viser tegn på å ha hatt ett hardt møte.
Nei, jeg tenkte meg igrunn at det kanskje ikke florerte av dem, og det er forsåvidt riktig som JohnnyTh nevner at Finn blir flittig brukt ifht verdivurdering. Men ikke dermed sagt at man skal ta til takke med laveste sum som dukker opp der. Flyreiser tviler jeg på at man i utgangspunktet vil få, men jeg syns det er et godt poeng, og en ting du gjerne kan nevne sammen med alt annet som måtte være spesielt for din sykkel.

Vedrørende kondemnasjon har jeg ikke så veldig gode forutsetninger til å mene noe siden MC'ene jeg kommer borti stort sett begrenser seg til Buddy. Men jeg pleier å følge litt med på den tidligere nevnte auksjons-nettsiden hvor forsikringsselskapene legger ut vrakene for salg. Noen er skadefri og bare gjenfunnet etter tyveri (eier allerede fått oppgjør), men av skadede og kondemnerte MC'er syns jeg mange ser betydelig mindre skadet ut enn din, og har altså blitt kondemnert. Så vil tro det blir som du vil ha det, sånn ved første øyekast.

Men dersom sykkelen nå står på et verksted, kan det uansett være lurt å bare nevne for dem at du gjerne ser den kondemnert. Dersom det er vanskelig å få tak i ny tilsvarende kan det ellers være en ting som gjør at de er villige til å strekke seg lenger ifht reparasjonskostnader, noe du jo ikke ønsker i dette tilfellet.

Til slutt ble det jo nevnt kontant oppgjør, og dersom den blir kondemnert får du forsåvidt oppgjøret kontant (sykkelens estimerte verdi overført til konto, inkl omreg ol) Men begrepet "kontantoppgjør" betyr normalt at man velger å få cash utbetalt istedenfor å få sykkelen reparert, og gjelder altså når det ikke er snakk om kondemnasjon. Man får pengene og kan reparere selv, eller ta penga og kjøre med den som den er (ikke veldig aktuelt i ditt tilfelle). Men det er da viktig å være klar over at man får langt mindre enn reparasjons-taksten, og prisen det koster å få den reparert på verkstedet. Nøyaktig hvor mye mindre varierer litt, men absolutt alle selskapene trekker fra moms på arbeidspengene, og de fleste halverer også timeprisen, eller enda verre, har en veldig lav fast timepris (godt under halv verkstedpris). Så avhengig av skadens beskaffenhet kan det trekkes ganske mye. men dette er neppe aktuell problemstilling for deg, og skriver jeg mer nå er jeg redd du får enda vondere i hodet. :-)å

Det aller viktigste er jo at hodet/kroppen blir bra, og at du ikke får noe varige men, så får du ta sykkeloppgjøret etterhvert som det kommer.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge

Legg inn av Carpa »

Kopi av politirapporten gir de ikke ut, men i følge Tore xpolitimann kan du møte opp og få lese på politistasjonen.

Carpa
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge

Legg inn av Kawagutten »

Hvis du handler i utlandet behøver du ikke betale toll bare moms for du har jo kanskje mulighet til å få tilbake den gamle og bruke papirer fra den(hvis det trengs) eller bruke deler av den du kjøper(bare ikke hele for da kan det bli en oppbyggingsavgift).Til og med ramma er lovlig å bruke som en del så lenge du har betalt moms.Men får du nok til å kjøpe en tilbake her i norge er det nok det enkleste og mener det er sånn det burde være.Bare å sende pm hvis det skulle være noe så hjelper jeg med det jeg kan :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge

Legg inn av boblehue »

Sykkelen blir nå transportert til Geir Hestmann for å bli taksert. Det er jeg veldig fornøyd med da jeg har handlet dekk hos han ved flere anledninger. Geir Hestmann er tidligere roadracing kjører og har høy fokus på sikkerhet og kvalitet, en skikkelig hyggelig fyr er det også.

I morgen tar jeg turen sammen med kjøreutsturet mitt inn slik at jeg kan få erstattet det.
Intercom'n min datt av i sammenstøtet og er borte, men festet på hjelmen, mikrofon og høytalere sitter fortsatt på så jeg håper de dekker den også. Er tross alt par tusenlapper for ny.
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge

Legg inn av sankyo »

Enig hva gjelder Hestmann og lykke til med resten.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge

Legg inn av Voodoodoo »

Du har krav på kontant utbetaling når det er motpart som er skyld i ulykken.
Har hatt kontant oppgjør i 2 tilfeller på mc og ett tilfelle med bil så dette kan jeg :scratch

Når det gjelder det med halvering av timepris og fradrag for mva. Så er det også noe selskapene prøver seg med. Har gått den vegen også. Du har krav på å få utbetalt takst inkl. Mva. Uten fradrag for noe som helst. Er et par rettsavgjørelser i slike saker, husker jeg måtte henvise til det ifb. Med at et selskap prøvde seg en gang jeg fikk en bil seilende i sida.

Det hjelper veldig å være litt teknisk kyndig samt å sette av tid til å være tilstede under taksering, da unngår en lett dyre "misforståelser"
Har en også bilder samt dokumentasjon av tilstand før skade kan dette også bidra til å gi en mer riktig verdivurdering.

Når det gjelder mc i tyskland:

Her er en 04 i Hamburg: http://www.mobile24.no/details.htm?id=1 ... =&lang=nor" onclick="window.open(this.href);return false;

Kommer på ca.90 når alle utgifter er betalt.

Eller denne til ca.94' om du drøyer til etter mars neste år med å betale avgifta:
http://www.mobile24.no/details.htm?id=1 ... =&lang=nor" onclick="window.open(this.href);return false;
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge

Legg inn av PCP »

Voodoodoo skrev:Du har krav på kontant utbetaling når det er motpart som er skyld i ulykken.
Har hatt kontant oppgjør i 2 tilfeller på mc og ett tilfelle med bil så dette kan jeg :scratch
Jada, jeg tviler ikke på kompetansen. Selv er jeg på ingen måte noen ekspert på oppgjør, men jeg jobber som takstmann bilskade og har dermed vært med på et 50 talls kondemnasjoner. Så er ofte i nærheten av det, men min jobb slutter når forsikringsselskapet har godkjent taksten min, enten det nå er reparasjon eller kondemnere. Jeg er ikke saksbehandler, og jobber ikke for et forsikringsselskap. Jeg jobber stort sett for å unngå kondemnasjon, fordi en eventuell kondemnasjon innebærer at jeg har masse jobb, samt direkte utgifter, uten å få¨fem flate øre for det. Det er derfor jeg sier det kan være lurt å melde fra til verksted at man ønsker kondemnasjon, hvis det er et tvilstilfelle. ;-)

Jeg forstår bare ikke helt hva du egentlig mener med det du skriver om kontant oppgjør. :redface
Jeg har i alle fall aldri vært borti en sak der kunden ikke får kontant-oppgjør, dersom han ønsker det istedenfor å få kjøretøyet reparert. Uavhengig av hvem som har skyld i skaden. Men da sitter man jo der med et vrak, og en slump penger. Ved kondemnering får man alltid kontant oppgjør.

Voodoodoo skrev: Når det gjelder det med halvering av timepris og fradrag for mva. Så er det også noe selskapene prøver seg med. Har gått den vegen også. Du har krav på å få utbetalt takst inkl. Mva. Uten fradrag for noe som helst. Er et par rettsavgjørelser i slike saker, husker jeg måtte henvise til det ifb. Med at et selskap prøvde seg en gang jeg fikk en bil seilende i sida.
Dette var veldig interessant!
Det er jo ikke bare noe de prøver seg på, det står som regel ganske klart i vilkårene man har godtatt. Grunnen når det gjelder moms er jo ganske enkelt fordi du som privat-person ikke er MVA-pliktig. Dermed har du ingen krav på MVA på arbeidspengene, med mindre du fremlegger dokumentasjon på at du har betalt MVA.

Hadde satt veldig pris på om du kunne penset meg til de rettsavgjørelsene du har vist til, så jeg kan se detaljene. :thumleft

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge

Legg inn av Voodoodoo »

PCP skrev:
Voodoodoo skrev:Du har krav på kontant utbetaling når det er motpart som er skyld i ulykken.
Har hatt kontant oppgjør i 2 tilfeller på mc og ett tilfelle med bil så dette kan jeg :scratch
Jada, jeg tviler ikke på kompetansen. Selv er jeg på ingen måte noen ekspert på oppgjør, men jeg jobber som takstmann bilskade og har dermed vært med på et 50 talls kondemnasjoner. Så er ofte i nærheten av det, men min jobb slutter når forsikringsselskapet har godkjent taksten min, enten det nå er reparasjon eller kondemnere. Jeg er ikke saksbehandler, og jobber ikke for et forsikringsselskap. Jeg jobber stort sett for å unngå kondemnasjon, fordi en eventuell kondemnasjon innebærer at jeg har masse jobb, samt direkte utgifter, uten å få¨fem flate øre for det. Det er derfor jeg sier det kan være lurt å melde fra til verksted at man ønsker kondemnasjon, hvis det er et tvilstilfelle. ;-)

Jeg forstår bare ikke helt hva du egentlig mener med det du skriver om kontant oppgjør. :redface
Jeg har i alle fall aldri vært borti en sak der kunden ikke får kontant-oppgjør, dersom han ønsker det istedenfor å få kjøretøyet reparert. Uavhengig av hvem som har skyld i skaden. Men da sitter man jo der med et vrak, og en slump penger. Ved kondemnering får man alltid kontant oppgjør.

Voodoodoo skrev: Når det gjelder det med halvering av timepris og fradrag for mva. Så er det også noe selskapene prøver seg med. Har gått den vegen også. Du har krav på å få utbetalt takst inkl. Mva. Uten fradrag for noe som helst. Er et par rettsavgjørelser i slike saker, husker jeg måtte henvise til det ifb. Med at et selskap prøvde seg en gang jeg fikk en bil seilende i sida.
Dette var veldig interessant!
Det er jo ikke bare noe de prøver seg på, det står som regel ganske klart i vilkårene man har godtatt. Grunnen når det gjelder moms er jo ganske enkelt fordi du som privat-person ikke er MVA-pliktig. Dermed har du ingen krav på MVA på arbeidspengene, med mindre du fremlegger dokumentasjon på at du har betalt MVA.

Hadde satt veldig pris på om du kunne penset meg til de rettsavgjørelsene du har vist til, så jeg kan se detaljene. :thumleft
Med kontantoppgjør mener jeg at en velger å få utbetalt takst fremfor å få bilen reparert på verksted. I mine forsikringstilfeller har det vært motparts skyld og jeg har da hatt krav på å få utbetalt takst og da inkl. mva.

Du har krav på å få beløp inkl. mva fordi du som privatperson må betale mva. for både deler og reparasjoner du betaler for for å få kjøretøyet i stand.
Har aldri fått krav om å fremlegge doku på mva.

I det ene tilfellet det ble trøblete fikk jeg hjelp av en jurist hos NAF.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge

Legg inn av PCP »

Voodoodoo skrev: Med kontantoppgjør mener jeg at en velger å få utbetalt takst fremfor å få bilen reparert på verksted. I mine forsikringstilfeller har det vært motparts skyld og jeg har da hatt krav på å få utbetalt takst og da inkl. mva.

Du har krav på å få beløp inkl. mva fordi du som privatperson må betale mva. for både deler og reparasjoner du betaler for for å få kjøretøyet i stand.
Har aldri fått krav om å fremlegge doku på mva.

I det ene tilfellet det ble trøblete fikk jeg hjelp av en jurist hos NAF.
Ahh, da tror jeg at jeg endelig forstår hva du mener! :P :p
Kort sagt: At man kan kreve å slippe fratrekk av MVA samt eventuelt nedsatt timepris, dersom det er motparts skyld.

Hvis det er dette som er poenget, høres ikke det helt urimelig ut og jeg skjønne hvordan man kan vinne frem i en tvistesak, da man ikke har inngått noen avtale med motpartens selskap, og dermed heller ikke bør være underlagt deres føringer for verksted-valg og oppgjørs-regler. Men hadde vært veldig interessant å se hvordan disse sakene utspant seg, og detaljene i det. Som feks hvilket selskap det var, hvem sine priser som ble lagt til grunn, om det var kasko eller ansvar, etc.

Har man kasko er det i praksis ikke motpartens selskap som behandler saken. Taksten blir sendt inn til ditt selskap, ditt selskap sine timepriser blir brukt, og det er ditt selskap sine takstmenn som godkjenner. Og du er i utgangspunktet underlagt avtalen du har med ditt selskap, og eventuelle føringer for valg av verksted (en del av selskapene har). Hvis det er slike tilfeller som har ført til full utbetaling etter en runde i rettsystemet har jeg som sagt stor interesse av å se det. Husker du noe som helst som kan gi meg et clue, ca når det var, selskap, bil eller MC...??? :-k

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge

Legg inn av boblehue »

Da har jeg vært å tittet på sykkelen og snakket med takstmann på telefon.
Han hadde ikke regnet på det enda men det så ut som kondemnering. Han spurte også hva jeg mente sykkelen var vært og da svarte jeg i forhold til hva jeg må ut med for lignende på finn, litt over 70k.
Han syntes det var for mye og slo opp i boka si å kom med ca 60k. Han sa også at han hadde samme sykkel og modell som min. Jeg sa da at han da var klar over hvor gode de syklene var og spurte om han var villig til å kvitte seg med den for 60k? Da ble det litt stille før han fortsatte med å si han ikke hadde regnet på det. Det blir spennende å se hva slags tilbud som dukker opp.

En annen ting jeg reagerte på når jeg så sykkelen i dag var at restene av instrument panelet var plukket av sykkelen.

Bildet fra inntauingstomt.
uploadfromtaptalk1380229022379.jpg

Bildet fra verksted etter at takstmann hadde vært der.
uploadfromtaptalk1380228748772.jpg
Kilometertelleren og speedometer var totalt knust i kræsjen og det var ikke mulig å se hvor langt den hadde gått. Kanskje de forsøker å rekonstruere det?

Dette er også tatt på inntauingstomten før den ble flyttet til verksted.
uploadfromtaptalk1380228698975.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge

Legg inn av PCP »

Ikke umulig at de er på jakt etter km-stand, men det kan også tenkes det bare er røsket vekk noe for å se bedre og få med alt i takst? Det er i alle fall noe jeg ofte gjør.

Du får bare stå på krava. Virker jo som dere er drøye 10% fra hverandre nå, så da burde det ikke være umulig å bli enige om noe.


PS; Voodoodoo og jeg har trukket deler av diskusjonen over på PM, og jeg beklager hvis det ble litt mye i din blogg. :-k
Lykke til videre! :thumleft

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge

Legg inn av boblehue »

Bare å diskutere på min blogg så mye dere vil PCP, interessant problemstilling og aktuelt for min situasjon. :-)

Nå har jeg hatt en lengre samtale med en veldig MC interessert og XX fantast av en takst mann og blitt enig om en pris på 65k pluss reg. Jeg får da lov til å plukke av monorack til Givi topboks og fastmontert USB lader. Han forsøkte seg på 60k igjen først, men det sa jeg var helt uaktuelt og opplyste om at jeg var villig til å gå langt for å bevise at dette var ett for lavt tilbud, både med en annen uavhengig takstmann og eventuelt advokat. Da lurte han på hva jeg mente var ett rettferdig oppgjør og jeg svarte rundt 70k. Jeg viste at jeg ikke ville få så mye men la meg der bevist for å se hvor langt han var villig til å strekke seg og vi havnet på 65k pluss reg. Da har jeg fortsatt helt strøkne originalpotter, manifold og midtstøtte liggende i garasjen som jeg kan få solgt for ca 5000,- Så da er vi ganske i nærheten av hva jeg ønsket å sitte igjen med for sykkelen.

Så alt i alt er jeg fornøyd med oppgjøret og nå gjenstår det bare å finne en ny XX til neste sesong...

Har tittet litt på mobile24 etter en ny XX, men er usikker på hva totalprisen blir ferdig registrert på norske veier. Hvis man legger til transportkostnader o.l. så kan man fort havne på norske priser?

Kommer til å satse på å anskaffe en 2001 modell eller nyere..
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

ZZR-Erling

Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge

Legg inn av ZZR-Erling »

...kjøreutstyr da, blir fort mange tusen der også, som du skal ha dekt..?

Svar