boblehue skrev:
Jeg har allerde begynt å se meg etter en ny xx, men det er ikke så veldig mange å velge i. Så sammenligningsgrunnlaget er ikke akkurat noe å skryte av. Ikke bare er det få xx'r til salgs, de er geografisk spredd utover hele landet. Lurer på om de dekker fly til og fra for prøvekjøring? :-) Er ikke akkurat veldig interessert i å kjøpe en sykkel usett og uprøvd.
Nå vet jeg ikke om de velger å reparere eller kondemnere sykkelen enda, jeg håper de velger å kondemnere den da jeg har liten lyst til å kjøre rundt på en sykkel jeg vet har vært kollisjonsskadet, vil aldri kunne stole på den og det vil føles ubehagelig å legge ut på tur. Kommer heller aldri til å kjøpe sykkel som viser tegn på å ha hatt ett hardt møte.
Nei, jeg tenkte meg igrunn at det kanskje ikke florerte av dem, og det er forsåvidt riktig som JohnnyTh nevner at Finn blir flittig brukt ifht verdivurdering. Men ikke dermed sagt at man skal ta til takke med laveste sum som dukker opp der. Flyreiser tviler jeg på at man i utgangspunktet vil få, men jeg syns det er et godt poeng, og en ting du gjerne kan nevne sammen med alt annet som måtte være spesielt for din sykkel.
Vedrørende kondemnasjon har jeg ikke så veldig gode forutsetninger til å mene noe siden MC'ene jeg kommer borti stort sett begrenser seg til Buddy. Men jeg pleier å følge litt med på den tidligere nevnte auksjons-nettsiden hvor forsikringsselskapene legger ut vrakene for salg. Noen er skadefri og bare gjenfunnet etter tyveri (eier allerede fått oppgjør), men av skadede og kondemnerte MC'er syns jeg mange ser betydelig mindre skadet ut enn din, og har altså blitt kondemnert. Så vil tro det blir som du vil ha det, sånn ved første øyekast.
Men dersom sykkelen nå står på et verksted, kan det uansett være lurt å bare nevne for dem at du gjerne ser den kondemnert. Dersom det er vanskelig å få tak i ny tilsvarende kan det ellers være en ting som gjør at de er villige til å strekke seg lenger ifht reparasjonskostnader, noe du jo ikke ønsker i dette tilfellet.
Til slutt ble det jo nevnt kontant oppgjør, og dersom den blir kondemnert får du forsåvidt oppgjøret kontant (sykkelens estimerte verdi overført til konto, inkl omreg ol) Men begrepet "kontantoppgjør" betyr normalt at man velger å få cash utbetalt istedenfor å få sykkelen reparert, og gjelder altså når det
ikke er snakk om kondemnasjon. Man får pengene og kan reparere selv, eller ta penga og kjøre med den som den er (ikke veldig aktuelt i ditt tilfelle). Men det er da viktig å være klar over at man får langt mindre enn reparasjons-taksten, og prisen det koster å få den reparert på verkstedet. Nøyaktig hvor mye mindre varierer litt, men absolutt alle selskapene trekker fra moms på arbeidspengene, og de fleste halverer også timeprisen, eller enda verre, har en veldig lav fast timepris (godt under halv verkstedpris). Så avhengig av skadens beskaffenhet kan det trekkes ganske mye. men dette er neppe aktuell problemstilling for deg, og skriver jeg mer nå er jeg redd du får enda vondere i hodet. :-)å
Det aller viktigste er jo at hodet/kroppen blir bra, og at du ikke får noe varige men, så får du ta sykkeloppgjøret etterhvert som det kommer.