Mens vi venter på konkrete regler og godkjente satser for HID vil man jo gjerne se på alternative løsninger for bedre lys og bedre synlighet som man i fred og ro kan bruke.
Hvis man har en ny sykkel og kan se bort fra rengjøring av reflektorer , øking av ledningsevne osv så har jo f.eks Bike som eneste blad fokusert på lysutbyttet på syklene i sine tester.
Dette synes jeg er en fin del av testene til Bike (selv om jeg kanskje ikke er like begeistret for resten av måten testene av og til bli utført)
Siden en HID oppgradering er fy , kanskje ekstra tåkelys er i gråsonen og bruk av fjernlys et diskutert tema så er det neste DRL.
DRL som står for Driving Running LEDs er noe som alle bilprodusenter om et par år er forpliktet til å utstyre alle modeller med.
For få år siden ble flere og flere biler utstyrt med "tåkelys" eller "grøftelys" som standard , dette ble straks så populært at det ble ettermontert på flere og flere biler som ike hadde dette orginalt.
Det tok ikke lang tid før hylekoret Ola Nordmann kom på banen som gjorde disse lysene forbudt sammen med nærlys.
Mange brukte da disse lysene likevel sammen med parkeringslys , men dette var heller ikke godt nok for hylekoret og det ble vel nedskrevet en forskrift som sier noe om at "tåkelys/grøftelys" ikke skal brukes før forholdene tilsier det
Men spørsmålet stiller seg da fort ; hvem skal avgjøre når "forholdene tilsier det" ? Er det du som sjåfør, er det de møtende eller politiet ?
Det er så diffust at de lovlydige faktisk aldri bruker dem.
Så kom Xenonlys for full fart inn i markedet og er nesten blitt og regne som standard på flere og flere biler , dette medførte igjen at ettermontering ble gjort da flere så hvor fantastisk godt man ser på mørke veier kontra vanlig halogen.
Faktisk kan en Xenon lykt produsere 3200 lumen mens en mediumkvalitets halogen lykt produserer 1500 lumen.
Men nå er det jo kommet regler for ettermontering av HID i bil og snart er det nok på plass et forbud på MC også.
Da kan man jo spørre seg hva som kommer til å skje nå ?
DRL !!?? Dette er allerede kommet som standard på flere og flere biler , selv Kia har dette som standard på noen av sine biler. De første DRL som kom var en liten beskjeden rekke med 4-5 dioder som man knapt kunne se , men nå blir de bedre og bedre siden LED teknologien er på full fart.
Siden DRL vil bli tvungen standardutstyr i bil om et par år så vil også lysene bli utviklet og ettermonteringssettene er allerede på flere og flere biler. Også på MC i mange andre land.
LED gir et svært hvitt lys som nok vil få hylekoret til å reagere igjen etterhvert som det vil bli lagt merke til.
Hvis man ser på de siste DS modellene til Citroen så ser man at DRL lysene der faktisk er ganske så sterke , og ettermonteringsettene sikkert like sterke.
Hvis man ser på et sett Touratech tåkelys med halogen så produserer hver lykt ca 1500 lumen mens modellen med Xenon produserer ca 3200 lumen.
Ettermonteringssett til MC gir alt fra ca 900 lumen til fantastiske 2200 lumen , altså et sted mellom tåkelys/nærlys og xenon/HID.
Disse settene er såkalte "kjørelys" og jeg er veldig spent på og se hvilke regler som allerde er og som vil komme rundt dette om kort tid.
Jeg vurderer nå et sett med DRL i stedet for å montere HID settet mitt mens jeg venter på tilbakemeldingen fra NMCU.
"Tåkelysene" jeg venter på fra Touratech har jeg jo ikke lov å bruke før "forholdene tilsier det" så de blir å bruke på grusveier der jeg er sikker på å ikke møte noen.
Derfor er jeg ute etter none andre lys å forbedre sikt og synlighet på.