HID (xenon) sett til MC ?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av mekkern »

Poenget er vel at det ikke skal være mulig å blende selv om en ikke gidder å justere fjæringa...

Autojustering skal ikke justere for dumper i veien-ei heller for bakketopper..gyrostabilisering ligger litt frem..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Bringisen »

mekkern skrev:Poenget er vel at det ikke skal være mulig å blende selv om en ikke gidder å justere fjæringa...

Autojustering skal ikke justere for dumper i veien-ei heller for bakketopper..gyrostabilisering ligger litt frem..

Man kan ikke enkelt justere fjærene i bilen manuelt nei , men ESA til BMW MCene justerer seg etter passasjer med et tastetrykk .Gyrostabilisering er nok ikke så langt fremme det er vel noe gyrostabilisering i frontlykten til K1600GL.

Men det var dette med den lovbestemmelsen om MC og Xenon da , det var vel egentlig derfor jeg tok opp igjen denne tråden , ikke mer hva vi tror eller ikke tror.
Skal prøve meg på en e-post til Vegdirektoratet :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av mekkern »

Sikkert bedre med E-post ja... på tlf legger de på når det blir vanskelig... :lol

problemet er ikke at det ikke eksisterer løsninger-kjøp orginalmontert exenonlampe sykkel.

problemet er at en vil ha dette godkjent på en sykkel som ikke har tilpasset fjæring/autojustering-eller korrekt lykt.

siden det ikke er noen klare regler for dette på mc har de heller ikke noen hjemmel for å kunne godkjenne dette.
selv om dette per definisjon da ikke er forbudt er det heller ikke godkjent-ergo er det ikke godkjent kan det heller ikke brukes.
litt banalt men dette gjelder mange saker.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Bringisen »

mekkern skrev:Sikkert bedre med E-post ja... på tlf legger de på når det blir vanskelig... :lol

problemet er ikke at det ikke eksisterer løsninger-kjøp orginalmontert exenonlampe sykkel.

problemet er at en vil ha dette godkjent på en sykkel som ikke har tilpasset fjæring/autojustering-eller korrekt lykt.

siden det ikke er noen klare regler for dette på mc har de heller ikke noen hjemmel for å kunne godkjenne dette.
selv om dette per definisjon da ikke er forbudt er det heller ikke godkjent-ergo er det ikke godkjent kan det heller ikke brukes.
litt banalt men dette gjelder mange saker.
Ja/nei , det er ikke enkelt dette.
Jeg er ikke ute etter å få min sykkel godkjent med HID innstats , men jeg er ute etter å slippe unna om jeg blir stoppet :prop:
Hvis jeg blir stoppet og betjenten ønsker å gi meg en bot :skriver eller at han vil jeg skal vise sykkelen for etterkontroll så ønsker jeg på en høflig måte å spørre etter å få se/høre lovparagrafen der det står at jeg ikke kan ha HID på MCen min. Hvis han ikke kan vise til dette ønsker jeg å spørre :[-o< om jeg kan få kjøre hjem å bytte tilbake til Halogen som er gjort på en halv time.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Duville »

Hm, er det ikke i prinsippet typegodkjenning på kjøretøyer,da? Endringer som medfører endrede ytelser skal godkjennes før de monteres på og tas ut i trafikken. Er det ikke godkjent så er det ikke godkjent.

Ref lydpotter. MC godkjent med en potte og ett støynivå er ikke godkjent med en potte som bråker dobbelt så mye. Risikerer avskilting og kanskje en liten bot i tillegg. Egentlig vesentlig verre med feil lys enn litt bråk, sikkerhetsmessig sett. Støyen tiltrekker seg litt oppmerksomhet og lite annet, feil lys er trafikkfarlig i enkelte tilfeller. Å bli blendet av ett blink fra ett Xenonlys kan gjøre at man mister synet et par sek med fatal utgang. Tror nok MC kan bli avskiltet eller i det minste kreves ført tilbake til orginalversjonen før den skal vises på trafikkstasjonen i tilbakeført stand....... Verre enn dette er det vel ikke.

Blir du tatt sliter du nok med å finne noe som underbygger din rett til å kjøre videre hvis onkel setter seg på bakbeina.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Bringisen »

Duville skrev:Hm, er det ikke i prinsippet typegodkjenning på kjøretøyer,da? Endringer som medfører endrede ytelser skal godkjennes før de monteres på og tas ut i trafikken. Er det ikke godkjent så er det ikke godkjent.

Ref lydpotter. MC godkjent med en potte og ett støynivå er ikke godkjent med en potte som bråker dobbelt så mye. Risikerer avskilting og kanskje en liten bot i tillegg. Egentlig vesentlig verre med feil lys enn litt bråk, sikkerhetsmessig sett. Støyen tiltrekker seg litt oppmerksomhet og lite annet, feil lys er trafikkfarlig i enkelte tilfeller. Å bli blendet av ett blink fra ett Xenonlys kan gjøre at man mister synet et par sek med fatal utgang. Tror nok MC kan bli avskiltet eller i det minste kreves ført tilbake til orginalversjonen før den skal vises på trafikkstasjonen i tilbakeført stand....... Verre enn dette er det vel ikke.

Blir du tatt sliter du nok med å finne noe som underbygger din rett til å kjøre videre hvis onkel setter seg på bakbeina.
Tror ikke det er slik i virkeligheten etter hva jeg har forstått , i allefall om man skal høre på andre som har blitt stoppet med bil i allefall. Ikke hørt om en enda som har blitt stoppet på MC , enda fler og fler av oss ser nytten av godt lys og bli bedre lagt merke til. Men vi med MCer blir jo ofte straffet hardere enn bilistene så det kan hende du har rett.
Uansett blir vi nok ikke enig i dette med hvor farlig HID lys er , og hevde at man kan miste synes av å bli blendet etter et par sekunder med HID lys er helt bak mål spør du meg. Hvis dette skulle medføre riktighet så ville nok alle fjærnlys og "1000 metere" blitt forbudt. Hvor mange ganger har du ikke møtt biler som ikke "husker" å slå av fjærnlysene før de er 20 meter fra deg , for ikke å snakke om trailere med 15 1000 metere på taket som kommer mot deg som om solen skulle ha falt ned. Mye mer strølys og lumen fra en rekke med 1000 metere og 100w pærer enn en liten 35w HID lykt fra en motorsykkel. Men det var ikke det vi skulle diskutere likevel ;e
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Bringisen »

http://arkiv.nmcu.org/publ/toi_521_2001/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette er en gammel artikkel sakset fra NMCU angående bruk av fjernlys på MC , lurer på om det er gjort noe videre her og kanskje jeg skal skrive til NMCU og høre om de er villige til å lage en liten sak om HID lys og blending fra MC :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av ejs »

:thumleft
:b_c:
Fra USA :
NHTSA Cracks Down on Aftermarket HID Conversion Kits

The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) is targeting high-intensity discharge (HID) conversion kits for enforcement actions. NHTSA has concluded that it is impossible to produce HID conversion kits (converting a halogen system to HID) that would be compliant with the federal lighting standard, Federal Motor Vehicle Safety Standard (FMVSS) No. 108. The noncompliant kits frequently include a HID bulb, a ballast, an igniter, a relay and wiring harness adapters. The NHTSA believes this equipment presents a safety risk to the public since the kits can be expected to produce excessive glare to oncoming motorists. In one investigation, the NHTSA found that an HID conversion headlamp exceeded the maximum allowable candlepower by over 800%.

Under FMVSS No. 108 Section S7.7 (replaceable light sources), each replaceable light source for headlamps must be designed to conform to the dimensions and electrical specifications for the headlamp source it is intended to replace. For example, if an HID kit is marketed as replacing an H1 light source, then it must match the H1's wire coil filament size and location, the electrical connector size and location and the ballast design for use with an H1 light source (which is impossible since there is no ballast). Consequently, companies that are manufacturing HID light sources (e.g., D1S, D1R, D2S, D2R, 9500, etc.) with incandescent light source bases (e.g., H1, H3, H7, H8, H9, H11, H13, HB1, HB2, HB3, HB4, HB5, etc.) should be aware that this light source design would not be one that conforms to FMVSS No. 108, and could not be imported and sold in the United States without violating Federal law. (The importer is treated as the manufacturer and subject to the same fines and penalties that apply to a domestic manufacturer.)

NHTSA has also determined that a commonly used disclaimer "for off-road use only" has no legal meaning and is not recognized by the agency as the manufacturer, importer and retailer are not in a position to control use once a product has been sold. Any equipment offered for sale which is covered by FMVSS No. 108 (headlamps, taillamps, side markers, etc.) must comply with the standard.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av NickNei »

Det gjelder fjernlys om dagen. HID er heller ikke noe problem om dagen, det er i vanskelig forhold om natta det er et problem. Ikke for deg, men for dem du møter. Halvt problem for MC, men fortsatt ikke ok oppførsel mot medtrafikantene.

Og ærlig talt, stoppes du med ulovlig lys, politi eller BT bryr seg filla om deg og hva du mener.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av mekkern »

Har H4 på mine kjøretøy så her er det helt uaktuelt med HID pærer.men ønsker selvfølgelig best mulig lys når det blir mørkt-også på bilene mine.Så her går det på å utnytte best mulig det som er med rene reflektorer/glass full spenning og de beste pærene,og justere disse så optimalt som mulig.
Når/hvis ettermarkedet kommer med bedre lovlige lykter/type lys vil jeg bytte til dette hvis jeg ikke bytter kjøretøy da..

Hvis en ikke forstår hvordan øyet reagerer på lys/mørke/mørkesyn-forandringer/alder.
kan det være lurt å undersøke dette...vi er mange i trafikken,fra barn til 100+.
Kjør på med allt du finner av lys for min del , men argumentasjonen om at andre KAN blende motgående mer enn deg gjør at det er ok å blende er vel noget tvilsom..samme som å stikke noen med kniv -er ok hvis andre stikker dypere... :knegg

post svaret du får fra Vegdirektoratet/statens vegvesen-artig å se hva konklusjon de drar.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Bringisen »

NickNei skrev:Det gjelder fjernlys om dagen. HID er heller ikke noe problem om dagen, det er i vanskelig forhold om natta det er et problem. Ikke for deg, men for dem du møter. Halvt problem for MC, men fortsatt ikke ok oppførsel mot medtrafikantene.

Og ærlig talt, stoppes du med ulovlig lys, politi eller BT bryr seg filla om deg og hva du mener.
Om det er et problem med blending eller ikke , har vi diskutert masse , det er greit.

Og at politiet ikke bryr seg om vår mening er jeg jo helt klar over , det jeg er ute etter er hva som virkelig skjer om vi blir stoppet , ikke mer synsing nå.
Jeg ønsker å høre om noen er blitt stoppet og hva som skjer , så om noen kjører med HID lys og har blitt stoppet så fortell.

Har sendt en forespørsel til NMCU også :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Bringisen »

NMCU er raske :thumleft
Fikk allerede svar i dag , der de skriver at NMCU allerede har sendt forespørsel til vegdirektoratet om de diffuse reglene når det gjelder ettermontering av HID på motorsykkel.
NMCU forventer vel et svar i løpet av året men hvem vet :mk
Forespørselen min er lagt til i oppføgingsmappen og skal bli underettet når svar foreligger.
NMCU mener forøvrig også at lykten skal være godkjent og ece merket.
Blir spennende å se utviklingen på dette og jeg er allerede i gang på utenlandske forum å fisker etter mulighet for lykter som har den godkjente merkingen , kanskje den finnes der ute :skriver
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av tagesk »

ejs skrev:Consequently, companies that are manufacturing HID light sources (e.g., D1S, D1R, D2S, D2R, 9500, etc.) with incandescent light source bases (e.g., H1, H3, H7, H8, H9, H11, H13, HB1, HB2, HB3, HB4, HB5, etc.) should be aware that this light source design would not be one that conforms to FMVSS No. 108, and could not be imported and sold in the United States without violating Federal law.
Legg merke til at det ikke gjøres noen forskjell på nærlys og fjernys her!
I USA er det altså ikke lov å importere en pære med "base" som ikke tilsvarer pæren.
På en H1 base skal det altså utelukkende sitte en halogn-pære.
Uansett hva den brukes til!

Noen som vet hvordan "base" det er på orginalmonterte HID-lamper?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:
ejs skrev:Consequently, companies that are manufacturing HID light sources (e.g., D1S, D1R, D2S, D2R, 9500, etc.) with incandescent light source bases (e.g., H1, H3, H7, H8, H9, H11, H13, HB1, HB2, HB3, HB4, HB5, etc.) should be aware that this light source design would not be one that conforms to FMVSS No. 108, and could not be imported and sold in the United States without violating Federal law.
Legg merke til at det ikke gjøres noen forskjell på nærlys og fjernys her!
I USA er det altså ikke lov å importere en pære med "base" som ikke tilsvarer pæren.
På en H1 base skal det altså utelukkende sitte en halogn-pære.
Uansett hva den brukes til!

Noen som vet hvordan "base" det er på orginalmonterte HID-lamper?

[TaSK]
Hakke peiling , men jeg vet at i USA er det forbudt å vise puppene på de fleste strender men lov å ha våpen i alle fasonger. I England må man ha bevis for at man er 18 for å få kjøpe spisebestikk men en god del dop er helt greit.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Bringisen »

Mens vi venter på konkrete regler og godkjente satser for HID vil man jo gjerne se på alternative løsninger for bedre lys og bedre synlighet som man i fred og ro kan bruke.
Hvis man har en ny sykkel og kan se bort fra rengjøring av reflektorer , øking av ledningsevne osv så har jo f.eks Bike som eneste blad fokusert på lysutbyttet på syklene i sine tester.
Dette synes jeg er en fin del av testene til Bike (selv om jeg kanskje ikke er like begeistret for resten av måten testene av og til bli utført)
Siden en HID oppgradering er fy , kanskje ekstra tåkelys er i gråsonen og bruk av fjernlys et diskutert tema så er det neste DRL.
DRL som står for Driving Running LEDs er noe som alle bilprodusenter om et par år er forpliktet til å utstyre alle modeller med.
For få år siden ble flere og flere biler utstyrt med "tåkelys" eller "grøftelys" som standard , dette ble straks så populært at det ble ettermontert på flere og flere biler som ike hadde dette orginalt.
Det tok ikke lang tid før hylekoret Ola Nordmann kom på banen som gjorde disse lysene forbudt sammen med nærlys.
Mange brukte da disse lysene likevel sammen med parkeringslys , men dette var heller ikke godt nok for hylekoret og det ble vel nedskrevet en forskrift som sier noe om at "tåkelys/grøftelys" ikke skal brukes før forholdene tilsier det :scratch
Men spørsmålet stiller seg da fort ; hvem skal avgjøre når "forholdene tilsier det" ? Er det du som sjåfør, er det de møtende eller politiet ?
Det er så diffust at de lovlydige faktisk aldri bruker dem.
Så kom Xenonlys for full fart inn i markedet og er nesten blitt og regne som standard på flere og flere biler , dette medførte igjen at ettermontering ble gjort da flere så hvor fantastisk godt man ser på mørke veier kontra vanlig halogen.
Faktisk kan en Xenon lykt produsere 3200 lumen mens en mediumkvalitets halogen lykt produserer 1500 lumen.
Men nå er det jo kommet regler for ettermontering av HID i bil og snart er det nok på plass et forbud på MC også.
Da kan man jo spørre seg hva som kommer til å skje nå ?
DRL !!?? Dette er allerede kommet som standard på flere og flere biler , selv Kia har dette som standard på noen av sine biler. De første DRL som kom var en liten beskjeden rekke med 4-5 dioder som man knapt kunne se , men nå blir de bedre og bedre siden LED teknologien er på full fart.
Siden DRL vil bli tvungen standardutstyr i bil om et par år så vil også lysene bli utviklet og ettermonteringssettene er allerede på flere og flere biler. Også på MC i mange andre land.
LED gir et svært hvitt lys som nok vil få hylekoret til å reagere igjen etterhvert som det vil bli lagt merke til.
Hvis man ser på de siste DS modellene til Citroen så ser man at DRL lysene der faktisk er ganske så sterke , og ettermonteringsettene sikkert like sterke.
Hvis man ser på et sett Touratech tåkelys med halogen så produserer hver lykt ca 1500 lumen mens modellen med Xenon produserer ca 3200 lumen.
Ettermonteringssett til MC gir alt fra ca 900 lumen til fantastiske 2200 lumen , altså et sted mellom tåkelys/nærlys og xenon/HID.
Disse settene er såkalte "kjørelys" og jeg er veldig spent på og se hvilke regler som allerde er og som vil komme rundt dette om kort tid.
Jeg vurderer nå et sett med DRL i stedet for å montere HID settet mitt mens jeg venter på tilbakemeldingen fra NMCU.
"Tåkelysene" jeg venter på fra Touratech har jeg jo ikke lov å bruke før "forholdene tilsier det" så de blir å bruke på grusveier der jeg er sikker på å ikke møte noen.
Derfor er jeg ute etter none andre lys å forbedre sikt og synlighet på.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar