Bagasjeråd

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bagasjeråd

Legg inn av Relax »

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ba ... -MC-82497/" onclick="window.open(this.href);return false;




Lav budsjett løsning.
Og denne kan man snøre tett og stramt for minst mulig luftmotstand.
"Do the right thing"

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Bagasjeråd

Legg inn av Geiroe »

Toppboks er utrolig praktisk på tur, dersom du har vært på ferietur uten, vet du å sette pris på den når du får den. Har aldri merket noe til den selv. Hvorfor ikke gjøre livet litt enklere.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Bagasjeråd

Legg inn av L-NA »

Tja....sån også kan det gjøres :-) :-)
Heavy loaded MG.jpg

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bagasjeråd

Legg inn av SuperMorten »

L-NA skrev:Tja....sån også kan det gjøres :-) :-)
Heavy loaded MG.jpg

Er det en GS..? Kjenner den igjen på de firkantede koffertene.. om det er en boxer under der er ikke lett å se.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 497
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Bagasjeråd

Legg inn av MGR1 »

PCP skrev:
JohnnyTh skrev: En annen litt snodig ting er at min sykkel har en tendens til at dersom jeg slipper styret og gassen i ca 70-80kmt begynner styret å oscillere frem og tilbake (gå i selvsving/"tankslapper") idet farten går ned gjennom ca 60-50 kmt. Dette er jo noen noen sykler bare gjør, og andre ganger er det feks slitte eller feiljusterte styrelager. Klarer ikke finne feil på styrelager, men har merket meg at det stort sett ikke skjer om jeg ikke har på boksen. Mener ikke og si at dette er noe man må regne med, men det sier noe om at en boks kan forsterke minste lille tegn til "upset" ganske kraftig. Forsåvidt ganske innlysende når man tenker på vektarmen/momentet man får med plassering så høyt og langt bak.
Toppboks er det dummeste stedet å ha bagasje på en motorsykkel. Faren for wobbling (i lavere hastigheter) og pendling (i høyere hastigheter) øker betraktelig.

Du må aldri slippe styret, og spesielt ikke når du har last bak. Nå er det sikkert noen her som vil si at "jeg slapp styret på min [sett inn ønsket merke/modell] i xxx km/t mens jeg kjørte på bakhjulet sittende baklengs mens jeg tok meg en blås" elns, men det beviser ikke annet enn at de har liten erfaring. De fleste motorsykler vil wobble/pendle i en eller annen situasjon. Sjansen for dette vil være større med mye last bak og høyt (type toppboks), men påvirkes også av slitte eller uegnede dekk, vindskjermer, for løse eller for stramme styrelager, for løse svingarmslager, for lite demping i gaffel eller bakdemper(e), innhold (vekt) i bensintank, førerens vekt og bekledning, vegbanens beskaffenhet og friksjon, aerodynamikk og vind, og hvor hardt du holder i styret, kniper bena rundt tanken, eller i hvilken grad du lener deg forover.

Hvis du noen gang har opplevd en skikkelig "tank slapper" vil du bli temmelig var overfor dette neste gang, og kan lettere avsløre tendensen på et tidligere stadium. På noen sykler vil du få et svakt forvarsel når du slakker av hastigheten rundt 40-60 km/t, gjerne i slak sving, og hvis du løsner litt på grepet vil tendensen bli sterkere. Slipp for all del ikke styret, en "tank slapper" kan utvikle seg på få sekunder og vil kunne være umulig å ta inn hvis du er uforberedt.

Wobbling på et tidlig stadium kan reduseres ved å knipe bena tett rundt tanken, lene seg forrover, og gi gass for å komme ut av hastighetsområdet. Dette er lettere sagt enn gjort siden den naturlige tendensen vil være å bremse, noe som gjør det verre. Pendling kan reduseres også ved å holde bena tettere rundt tanken og lene seg frem, men her må man redusere hastigheten forsiktig. Høyere hastighet øker tendensen.

Her er en interessant "tank slapper" utført av en idiot. Det ser ut som han letter litt rett før det skjer. Framhjulet vil da miste friksjonen og begynne å wobble. Han bremser, og gjør det verre:
http://www.youtube.com/watch?v=SAnjjHKclZs

Mulig denne har vært vist her før. Det er en instruksjonsvideo fra 80-tallet som klart viser forskjellen på wobbling og pendling, og sier litt om hva du kan gjøre for å unngå dette. Som tidl. BMW boxer-eier i 22 år kjenner jeg meg igjen i snutten med R90s'en :lol :
http://www.youtube.com/watch?v=fvsDIq3WwVA

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Bagasjeråd

Legg inn av L-NA »

SuperMorten skrev:
L-NA skrev:Tja....sån også kan det gjøres :-) :-)
Heavy loaded MG.jpg

Er det en GS..? Kjenner den igjen på de firkantede koffertene.. om det er en boxer under der er ikke lett å se.. :knegg
Nei, er nok ikke GS`n dette, men en Italiener. Nermere bestamt Moto Guzzi. :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bagasjeråd

Legg inn av AJ »

L-NA skrev:
Nei, er nok ikke GS`n dette, men en Italiener. Nermere bestamt Moto Guzzi. :-)
Ingen tvil om det, nei ;-) :
Guz.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bagasjeråd

Legg inn av jhn »

MGR1 skrev:
PCP skrev:
JohnnyTh skrev: En annen litt snodig ting er at min sykkel har en tendens til at dersom jeg slipper styret og gassen i ca 70-80kmt begynner styret å oscillere frem og tilbake (gå i selvsving/"tankslapper") idet farten går ned gjennom ca 60-50 kmt. Dette er jo noen noen sykler bare gjør, og andre ganger er det feks slitte eller feiljusterte styrelager. Klarer ikke finne feil på styrelager, men har merket meg at det stort sett ikke skjer om jeg ikke har på boksen. Mener ikke og si at dette er noe man må regne med, men det sier noe om at en boks kan forsterke minste lille tegn til "upset" ganske kraftig. Forsåvidt ganske innlysende når man tenker på vektarmen/momentet man får med plassering så høyt og langt bak.
Toppboks er det dummeste stedet å ha bagasje på en motorsykkel. Faren for wobbling (i lavere hastigheter) og pendling (i høyere hastigheter) øker betraktelig.

Du må aldri slippe styret, og spesielt ikke når du har last bak. Nå er det sikkert noen her som vil si at "jeg slapp styret på min [sett inn ønsket merke/modell] i xxx km/t mens jeg kjørte på bakhjulet sittende baklengs mens jeg tok meg en blås" elns, men det beviser ikke annet enn at de har liten erfaring. De fleste motorsykler vil wobble/pendle i en eller annen situasjon. Sjansen for dette vil være større med mye last bak og høyt (type toppboks), men påvirkes også av slitte eller uegnede dekk, vindskjermer, for løse eller for stramme styrelager, for løse svingarmslager, for lite demping i gaffel eller bakdemper(e), innhold (vekt) i bensintank, førerens vekt og bekledning, vegbanens beskaffenhet og friksjon, aerodynamikk og vind, og hvor hardt du holder i styret, kniper bena rundt tanken, eller i hvilken grad du lener deg forover.

Hvis du noen gang har opplevd en skikkelig "tank slapper" vil du bli temmelig var overfor dette neste gang, og kan lettere avsløre tendensen på et tidligere stadium. På noen sykler vil du få et svakt forvarsel når du slakker av hastigheten rundt 40-60 km/t, gjerne i slak sving, og hvis du løsner litt på grepet vil tendensen bli sterkere. Slipp for all del ikke styret, en "tank slapper" kan utvikle seg på få sekunder og vil kunne være umulig å ta inn hvis du er uforberedt.

Wobbling på et tidlig stadium kan reduseres ved å knipe bena tett rundt tanken, lene seg forrover, og gi gass for å komme ut av hastighetsområdet. Dette er lettere sagt enn gjort siden den naturlige tendensen vil være å bremse, noe som gjør det verre. Pendling kan reduseres også ved å holde bena tettere rundt tanken og lene seg frem, men her må man redusere hastigheten forsiktig. Høyere hastighet øker tendensen.

Her er en interessant "tank slapper" utført av en idiot. Det ser ut som han letter litt rett før det skjer. Framhjulet vil da miste friksjonen og begynne å wobble. Han bremser, og gjør det verre:
http://www.youtube.com/watch?v=SAnjjHKclZs

Mulig denne har vært vist her før. Det er en instruksjonsvideo fra 80-tallet som klart viser forskjellen på wobbling og pendling, og sier litt om hva du kan gjøre for å unngå dette. Som tidl. BMW boxer-eier i 22 år kjenner jeg meg igjen i snutten med R90s'en :lol :
http://www.youtube.com/watch?v=fvsDIq3WwVA
Du får det til å høres livsfarlig ut å ha toppbox. Jeg har liten tro på at en topbox forårsaket tankslapper ... alene ... det nesten ha vært noe galt med MC eller fører.
Hvor mange tusen mennesker kjører rundt til daglig med topbox? Og hvor ofte forekommer en tankslapper?
Nei, sleng på tobpoxen, og så kan du nærmest glemme den

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bagasjeråd

Legg inn av JohnnyTh »

MGR1 skrev:
PCP skrev:
JohnnyTh skrev: En annen litt snodig ting er at min sykkel har en tendens til at dersom jeg slipper styret og gassen i ca 70-80kmt begynner styret å oscillere frem og tilbake (gå i selvsving/"tankslapper") idet farten går ned gjennom ca 60-50 kmt. Dette er jo noen noen sykler bare gjør, og andre ganger er det feks slitte eller feiljusterte styrelager. Klarer ikke finne feil på styrelager, men har merket meg at det stort sett ikke skjer om jeg ikke har på boksen. Mener ikke og si at dette er noe man må regne med, men det sier noe om at en boks kan forsterke minste lille tegn til "upset" ganske kraftig. Forsåvidt ganske innlysende når man tenker på vektarmen/momentet man får med plassering så høyt og langt bak.
Toppboks er det dummeste stedet å ha bagasje på en motorsykkel. Faren for wobbling (i lavere hastigheter) og pendling (i høyere hastigheter) øker betraktelig.

Du må aldri slippe styret, og spesielt ikke når du har last bak. Nå er det sikkert noen her som vil si at "jeg slapp styret på min [sett inn ønsket merke/modell] i xxx km/t mens jeg kjørte på bakhjulet sittende baklengs mens jeg tok meg en blås" elns, men det beviser ikke annet enn at de har liten erfaring. De fleste motorsykler vil wobble/pendle i en eller annen situasjon. Sjansen for dette vil være større med mye last bak og høyt (type toppboks), men påvirkes også av slitte eller uegnede dekk, vindskjermer, for løse eller for stramme styrelager, for løse svingarmslager, for lite demping i gaffel eller bakdemper(e), innhold (vekt) i bensintank, førerens vekt og bekledning, vegbanens beskaffenhet og friksjon, aerodynamikk og vind, og hvor hardt du holder i styret, kniper bena rundt tanken, eller i hvilken grad du lener deg forover.

Hvis du noen gang har opplevd en skikkelig "tank slapper" vil du bli temmelig var overfor dette neste gang, og kan lettere avsløre tendensen på et tidligere stadium. På noen sykler vil du få et svakt forvarsel når du slakker av hastigheten rundt 40-60 km/t, gjerne i slak sving, og hvis du løsner litt på grepet vil tendensen bli sterkere. Slipp for all del ikke styret, en "tank slapper" kan utvikle seg på få sekunder og vil kunne være umulig å ta inn hvis du er uforberedt.

Wobbling på et tidlig stadium kan reduseres ved å knipe bena tett rundt tanken, lene seg forrover, og gi gass for å komme ut av hastighetsområdet. Dette er lettere sagt enn gjort siden den naturlige tendensen vil være å bremse, noe som gjør det verre. Pendling kan reduseres også ved å holde bena tettere rundt tanken og lene seg frem, men her må man redusere hastigheten forsiktig. Høyere hastighet øker tendensen.

Her er en interessant "tank slapper" utført av en idiot. Det ser ut som han letter litt rett før det skjer. Framhjulet vil da miste friksjonen og begynne å wobble. Han bremser, og gjør det verre:
http://www.youtube.com/watch?v=SAnjjHKclZs

Mulig denne har vært vist her før. Det er en instruksjonsvideo fra 80-tallet som klart viser forskjellen på wobbling og pendling, og sier litt om hva du kan gjøre for å unngå dette. Som tidl. BMW boxer-eier i 22 år kjenner jeg meg igjen i snutten med R90s'en :lol :
http://www.youtube.com/watch?v=fvsDIq3WwVA
Litt merkelig sitering her :vs

Jeg har aldri merket noe til at jeg har toppboks på, selv ikke i forholdsvis høye hastigheter. Men som tidligere sagt så påvirker turbulens sykkelen ved hastighet over 210 km/t når jeg har fult veskesett og jeg mistenker at det er pga toppboksen. . Merker ikke noe forskjell om den er tom eller full. Jeg er glad i toppboksen min og kunne ikke vært uten den.
Selv om jeg får mer med meg uten toppboks så er det uinteressant å ikke kunne låse ned bagasjen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bagasjeråd

Legg inn av Snikendeugle »

Det med tank slapping så virker det bare lurt å slippe styret /lette på grepet og la dekkene gjøre sin egen korrigering uten at et "dumt menneske" som holder alt en makter i styret for å prøve å rette opp wobblingen selv som egentlig bare forverrer situasjonen.
Ihvertfall fra det jeg lærte av Twist of the wrist II videoen. :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bagasjeråd

Legg inn av JohnnyTh »

Snikendeugle skrev:Det med tank slapping så virker det bare lurt å slippe styret /lette på grepet og la dekkene gjøre sin egen korrigering uten at et "dumt menneske" som holder alt en makter i styret for å prøve å rette opp wobblingen selv som egentlig bare forverrer situasjonen.
Ihvertfall fra det jeg lærte av Twist of the wrist II videoen. :)
Det var det jeg og trodde..

tydeligvis har jeg lite erfaring for jeg har aldri opplevd wobbling, tank slapping eller pendling. Hva er det som forårsaker dette, siden det tydelig vis er noe som skjer med alle sykler?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bagasjeråd

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:
Snikendeugle skrev:Det med tank slapping så virker det bare lurt å slippe styret /lette på grepet og la dekkene gjøre sin egen korrigering uten at et "dumt menneske" som holder alt en makter i styret for å prøve å rette opp wobblingen selv som egentlig bare forverrer situasjonen.
Ihvertfall fra det jeg lærte av Twist of the wrist II videoen. :)
Det var det jeg og trodde..

tydeligvis har jeg lite erfaring for jeg har aldri opplevd wobbling, tank slapping eller pendling. Hva er det som forårsaker dette, siden det tydelig vis er noe som skjer med alle sykler?
Jeg tror det skjer med et fåtall av alle sykler. Jeg har heller aldri opplevd det, hverken med ny god, eller gammel dårlig sykkel. Jeg kan ikke huske at noen kompiser har fortalt om det heller ( kanskje noen har nevnt svak antydning til wobbling på noen gamle 70-80 talls-sykler
Jeg vil tro man må ha rimelig stor fart hvis en topbox skal være det utslagsgivende, og at det må være noe noe annet galt også med mc'n.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Bagasjeråd

Legg inn av ejs »

jhn skrev:
JohnnyTh skrev:
Snikendeugle skrev:Det med tank slapping så virker det bare lurt å slippe styret /lette på grepet og la dekkene gjøre sin egen korrigering uten at et "dumt menneske" som holder alt en makter i styret for å prøve å rette opp wobblingen selv som egentlig bare forverrer situasjonen.
Ihvertfall fra det jeg lærte av Twist of the wrist II videoen. :)
Det var det jeg og trodde..

tydeligvis har jeg lite erfaring for jeg har aldri opplevd wobbling, tank slapping eller pendling. Hva er det som forårsaker dette, siden det tydelig vis er noe som skjer med alle sykler?
Jeg tror det skjer med et fåtall av alle sykler. Jeg har heller aldri opplevd det, hverken med ny god, eller gammel dårlig sykkel. Jeg kan ikke huske at noen kompiser har fortalt om det heller ( kanskje noen har nevnt svak antydning til wobbling på noen gamle 70-80 talls-sykler
Jeg vil tro man må ha rimelig stor fart hvis en topbox skal være det utslagsgivende, og at det må være noe noe annet galt også med mc'n.

:prop:
Har opplevd tankslapper med 750turboen.
Uhyggelig,slapp speeden og klemte meg fast mot tanken..
dette var med små sidevesker,
Kappkjørte med en Gsx750r ,farta var ca:260-270

Med Guzzien kan jeg ikke slippe styret i 80km dersom jeg kjører med toppboksen.Uten toppboks er det ingen svingninger.
Må nok bytte styredemperen.
:-)å
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bagasjeråd

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:
JohnnyTh skrev:
Snikendeugle skrev:Det med tank slapping så virker det bare lurt å slippe styret /lette på grepet og la dekkene gjøre sin egen korrigering uten at et "dumt menneske" som holder alt en makter i styret for å prøve å rette opp wobblingen selv som egentlig bare forverrer situasjonen.
Ihvertfall fra det jeg lærte av Twist of the wrist II videoen. :)
Det var det jeg og trodde..

tydeligvis har jeg lite erfaring for jeg har aldri opplevd wobbling, tank slapping eller pendling. Hva er det som forårsaker dette, siden det tydelig vis er noe som skjer med alle sykler?
Jeg tror det skjer med et fåtall av alle sykler. Jeg har heller aldri opplevd det, hverken med ny god, eller gammel dårlig sykkel. Jeg kan ikke huske at noen kompiser har fortalt om det heller ( kanskje noen har nevnt svak antydning til wobbling på noen gamle 70-80 talls-sykler
Jeg vil tro man må ha rimelig stor fart hvis en topbox skal være det utslagsgivende, og at det må være noe noe annet galt også med mc'n.
Husker noen kamerater fortalte de hadde opplevd wobbling. Må ha vært på tidlig nittitall. Helt sikkert noe som skjer. Men så vanlig kan det vel ikke være.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bagasjeråd

Legg inn av SuperMorten »

Har opplevd noe ubehagelig en gang. Dog ikke på grunn av bagasje, men tar det allikevel..

Litt trøtt, litt komatryne og stiv i blikket, litt uoppmerksom kom jeg litt for langt ut på kanten i en av tunnelene på E18. Hadde V-Stromen da. Jeg skvetter og svinger alt for brått ut i veibanen igjen, som fører til at jeg må korrigere tilbake, og da var den i gang. I ca 120 km/t kaster styret seg frem og tilbake, og jeg vil mene at det bare var flaks at jeg ikke gikk i asfalten.. Det eneste jeg vet at jeg gjorde var å slippe gassen. Jeg slapp ikke styret..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar