Begynte å bruke GPS i sommer, altså nybegynner på GPS på MC... Kjørt noen 10-år uten, og det har fungert bra det, men alltid med kart i kartlomma på tankveska.
En god del av disse årene har jeg bodd og kjørt i Nord-Norge, og der var det greit. Få veger å velge mellom, absolutt aldri behov for GPS.
Nu har jeg en helt annen landsdel å kose meg i, og etter hvert som jeg har begynt å søke meg særs langt unna hovedveger og er så heldig å ha et MC-eldorado her med både Telemark og Dalsland i Sverige i passe avstand for å ta dagsturer på 50-60 mil med muligheten for å finne noen nye veistubber hver helg har jeg hoppa på GPS!
OBS: begynte å bruke GPS tidlig på 90-tallet da jeg bodde noen år i Longyearbyen. Enkle saker da, men brukte den aktivt på alle langturene (på scooter da) og plotta safe punkter og ble
kjent med sakene. Berga meg fra noen nød-overnattinger på mørkeste vinteren, men man måtte kjenne når det var safe eller ikke å bruke den!
De konkrete spørsmålene, mine ringe og personlige meninger;
a: Må være fastmontert. I tankveska fungerer det dårlig, og er rett og slett farlig. Du må se rett ned og det er vanskelig å lese den gjennom plasten om den ligger inni kartlomma.
b: Batterikapasiteten varierer. Min har holdt i 6 timer, men det er mens den er ganske ny. Ekstrabatteri til Zumoen koster fra 200.-. Har kjøpt strømtilkoblingssett som går rett på canbus-uttak i styrekrona på sykkelen, skal montere fast strøm (tenningsstyrt) i vinter! Dagsturene er normalt 10-12 timer så...
c: Slik jeg bruker GPSen mener jeg det ikke er trafikkfarlig. Men når jeg bruker den aktivt kjører jeg på ferdigprogrammerte ruter, da ligger den eneste virkelig interessante infoen oppe i venstre hjørne. Den forteller hvor langt det er til neste kryss, og hvor jeg skal kjøre der. Et kjapt gløtt sier "alt", selv uten blåtann og lyd på øret. Vet jeg ikke hva jeg skal så er det bare å stoppe for å bli enig om neste legg.
d: Den brukes i MC-modus ja, men som andre har nevnt er ikke det saliggjørende. Men MapSource er
e: Har kjøpt kartprogrammer og nav til HTC Desire HD, men det var ikke noen løsning for mitt bruk. Greit nok i bilen, og på MCen for å finne ut av skogen når jeg var helt lost. Disse nye "smarte" mobilene sluker jo strøm hvis man bruker dem til noe også. Nødløsning.
Ble en Zumi 220. Knapt 3 lapper for den, og da er det skikkelig sugefeste med holder til bilen og en god RAM-holder til MCen med. 660 fristet, men angrer egentlig ikke at jeg gikk for det billige. 660 har større skjerm, men ser at 220 er stor nok og lettere å plassere uten at den skjermer de andre instrumentene.
MapSource er et herlig program for å planlegge ruter. Gå på kart og plotte inn nye veger jeg vil prøve. Grus og sære avstikkere, laste opp til GPSen og kjøre. Kombinert med å lese om steder, hva andre MCere har funnet av perler og lyst til å oppleve alt annet enn hovedveger gjør at jeg sikkert forblir GPS-bruker
Og på turer der det blir mest kjente veger ligger dingsen nedpakka i tankveska. Med kartboka kan man mye bedre forklare hvor man er og hvor man skal hvis man har med seg andre MC-entusiaster som vil vite hvor man er og hvor man skal når man likevel har en god kaffestopp.
GPS er ikke et must, men det er ikke langt unna for min del.