GPS for begynnere

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Godtvoksen

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Godtvoksen »

GPS som Bringisen og Duville anbefaler er selvsagt det aller beste. Og det er også den dyreste løsningen. Så hovedårsaken til at jeg i liket med Snikkeren bruker min smarttelefon er fordi jeg ikke har prioritert og kjøpe det fineste og beste siden oppgaven enkelt kan løses med noe som jeg likevel har med meg. I tillegg har jeg monter denne på min MC:

http://www.mountguys.com/product_p/sm327.htm

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Duville »

Ser at enkelte tar seg litt til rette og på Sosialistisk måte sitter og "bestemmer" om jeg har bruk for GPS eller ikke. At de selv ikke har "bruk" for eller ønsker å bruke GPS er visst ensbetydende med at da har ingen andre noe behov for dette heller. Som Snikkeren og andre sier det er jo opp til enhver hva man ønsker å utstyre MCen med, det er til og med opp til enhver å bestemme hvilken MC man ønsker å kjøpe, heldigvis

Enkelte med sterke meninger om hva vi andre har bruk for, har vsst ikke noen mc selv for tiden og har følgelig heller ikke bruk for GPS - ikke lappen heller ser jeg så der tror jeg det er trekking som er på gang, ikke så mye meninger på grunnlag av erfaring.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Intruder »

:oh Som vanlig er jeg enig med dere alle :-J ,men har i mitt indre tenkt at for intens bruk
av GPS kan føre til en ny form for GPS : " Gå På Snørra" før du vet ordet av det... :redface
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Bringisen »

Som så mange andre steder er folk livredde for nye ting. Min fra kjøpte seg en iphone , bruker den ikke fordi han ikke forstår seg på slike nymotens ting :knegg

Føler man at man ikke har behov for GPS så skal man selvfølgelig ikke kjøpe det , men trådstarter føler sikkert et slags behov siden han har vurdert tanken på å kjøpe.
Det er kanskje etter min mening litt sterk kost å mene at man har et seriøst problem om man velger en GPS for hverdagsbruk.
Jeg bet meg selv i leppen når jeg kom til å si at folk som hevdet å bli farlig blendet av HID lys hadde et problem.
Vi er forskjellige og har forskjellige behov. En GPS for MC kan fort bli en del av motorsykkelens instrumentpanel. Man kan bruke GPS til mye mer enn å lese "Norgeskart". De mest avanserte kan man bruke til radio ,mp3 spiller , telefon , bildeviser , kjørecomputer osv. man kan til og med slå av lyden på hun kjerringen som snakker. En ting som også er greit synes jeg er at man hele tiden blir oppdatert på hvilket klokkeslett man er fremme og kan få opp alternative ruter ved trafikkuhell osv , alt på få sekunder.
Når det gjelder prisene så tror jeg de aldri vil bli like lave som en GPS for bil. Dette fordi det er liten konkkuranse og at det koster litt ekstra å få den vanntett og støtsikker. Dessuten er skjermen en annen.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: GPS for begynnere

Legg inn av ojda »

Det er somsagt flere løsninger som alle fungerer mer eller mindre greit 8)
Selv har jeg løst det med å kjøpe den billigste bilgpsen jeg fant, en Garmin nuvi til 400 kroner. Å jeg har argumentert hardt blant venner for at å bruke 6000 kr på en Garmin 600 mc GPS er bortkastede kroner.
Etter ett års bruk har jeg krøpet til korset og innrømmet at jeg tok feil. Jeg er ikke fornøyd!
De sitter dårlig med sugekopp, ubrukelig i sollys, jeg fikk problemer med lading på min etter et halvår, sikkert et fuktproblem, umulig å operere med hansker, og sikkert mer som jeg har glemt i farta. Det med å bruke mobil vil jeg Anita heller ikke er optimalt Med hensyn til fukt.
Du bør også tenke på at den bør monteres så langt frem, og gjerne på eller over instrumentklokker. Dette for og slippe og ta blikket vekk fra veien lenger enn nødvendig. Da synes iallfall jeg at tankveskemontering faller bort Pga lang blikkflytting.
Alt handler vel til syvende og sist om penger og det finnes billigere måter en den omtalte Garmin med monteringssett til ca 6000,-.
TomTom har en GPS som heter Raider til 2149,- på mpx.no
Den er riktignok uten billader, som fåes som tilbehør.
Men ser ellers ut til å være et bra alternativ.
Dette er å se på som min mening, men de er basert på erfaring og ikke ubegrunnet bedrevitende synsing. :jada:
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GPS for begynnere

Legg inn av jhn »

Det beste med GPS e jo at man i ettertid kan se hvor man har vært.
Trenger ikke GPS for å fortelle mæ kor æ e, bare ser mæ rundt og tenke, " her e æ jo" Det har alltid vist sæ å stemme.
Men som det blir sagt over her, det e fint å ha kontroll på distanse til målet, ETA o.s.v. og finne fram til ukjente adresser, ikke minst
Den subjektive verdien av en dings, kan ikke overvurderes for mye, det prinsippet trudde æ de fleste motorsyklister hadde forståelse for :mk

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: GPS for begynnere

Legg inn av GTline »

Kan på det sterkeste anbefale GPS som er beregnet for sykkel.
Da får du somregel festet den midt i synsfeltet ditt og det er et "must" å koble den til batteriet.
Er somregel mot slutten av dagen når du trenger overnatting du virkelig har brukt for den og da er det kjedelig om den er tom for strøm.

Jeg gjorde en morsom oppdagelse i høst. Har en billig helt grei TomTom ett eller annet i bilen og den har vært grei i norge (lite brukt).
Så dro jeg på biltur sørover i Europa.... ett eller annet sa meg at jeg burde ta med TomTom Rideren min "just in case" ifall den i bilen konka.
Etter noen dager nedover ble jeg litt lei av bil GPS'n...spesielt i rundkjøringer....ufattelig treig så det ble en eksta runde noen ganger for å komme ut på riktig avkjørsel. (snakker om store rundkjøringer med 4 utkjøringer eller mer).
Itillegg kan man ikke velge størrelse på veien slik at man kan unngå de minste kjærreveiene. Dette justerer man med en skala på Tomtom rider. På rideren har man også mulighet for å knappe inn svingete veier, unngå motorvei osv.
Enden på visa var at jeg kjøre etter motorsykkel GPS'n resten av turen etter at den fancy tomtomen til bil holdt på å fyke ut gjennom vinduet.
Konkluderte med at du får det du betaler for så legg heller litt penger i det så blir du fornøyd med en gang :thumleft

Man slipper ikke unna kart på en langtur, legg inn de punktene du vil innom langs ruta på GPS'n så får du akkurat den ruta du vil og så vet du også hvor du har kjørt :knegg

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Relax »

Jeg hadde en Garmin Nuvi som jeg har likt VELDIG godt. Så har jeg vært så dum å utsette den for for mye regn og for kaldt vær.
Siden jeg begynte å tvile på den gikk jeg på elkjøp for å se etter en reserve GPS for min europatur, en å ha i bakhånd om nuvin krasjet.
Ved å snakke litt ned selgerene på Elkjop fant de en b-vare til meg. En Tomtom Start, orginal pris kr 800 og jeg fikk den for kr 490 !!!!
Kart over vesteuropa, fullt programert med favoritter ( bensinstasjoner, restauranter, hotell , butikker, osv osv ) og meget enkel å bruke når men bare har lært litt.
Nå liker jeg den nesten like bra som min Nuvi til kr 5000!!

Ikke vanntett, men tåler en liten skur, sugekoppfeste riktige/vindskjerm som jeg lett bygde om til styrefeste. ( kr 90 på Ebay)

Min erfaring er at å finne fra A til B gjør alle GPS nesten like godt. De dyrere gir bare noe annet i tillegg, ( vanntett, blåtann, mp3 spiller, kompass, bedre mulighet for bruk mot pc ( utskrift av kjørt rute, kopiere ruter lagd på pc til GPS)) men HVA er du ute etter og hvor mye er du villig til å betale? DET avgjør!
Jeg holder fortsatt en knapp på Garmin og Tomtom, og har erfart at GPS i enklte biler har dårligere kart.
"Do the right thing"

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Vagabond60 »

Har selv iPhone og hadde tidligere også TomTom Rider II. Bruker bare iPhone med et slikt feste http://altitec.no/vanntett-sykkelholder ... one-4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Fungerer perfekt for meg og så slipper jeg flere dingser enn nødvendig.

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Gielas »

Duville skrev:
Enkelte med sterke meninger om hva vi andre har bruk for, har vsst ikke noen mc selv for tiden og har følgelig heller ikke bruk for GPS - ikke lappen heller ser jeg så der tror jeg det er trekking som er på gang, ikke så mye meninger på grunnlag av erfaring.
Sterke meninger (om egen bruk av GPS har jeg, mest erfaring har jeg på havet i så måte), om det virker som om jeg har tillagt meg selv erfaringer jeg åpenbart ikke har, beklager jeg dèt. Mine uttallelser angående GPS er utelukkende basert på bruk på sjøen og IKKE på motorsykkel!)

edit; kanskje ikke meg innlegget var myntet på, men dòg...
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Duville »

Gielas skrev:
Duville skrev:
Enkelte med sterke meninger om hva vi andre har bruk for, har vsst ikke noen mc selv for tiden og har følgelig heller ikke bruk for GPS - ikke lappen heller ser jeg så der tror jeg det er trekking som er på gang, ikke så mye meninger på grunnlag av erfaring.
Sterke meninger (om egen bruk av GPS har jeg, mest erfaring har jeg på havet i så måte), om det virker som om jeg har tillagt meg selv erfaringer jeg åpenbart ikke har, beklager jeg dèt. Mine uttallelser angående GPS er utelukkende basert på bruk på sjøen og IKKE på motorsykkel!)
Da er vi enige. Å satse på GPS uten å kunne bruke kart og kompass i reserve på sjøen er en helt annen sak enn å kun stille med GPS på veien. Sikkerhetsmessig er det "ett hav" i forskjell. (jeg synes jo at GPSen er kjek å ha på sykkelen også som kjent)

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Gielas »

Duville skrev:


Da er vi enige. Å satse på GPS uten å kunne bruke kart og kompass i reserve på sjøen er en helt annen sak enn å kun stille med GPS på veien. Sikkerhetsmessig er det "ett hav" i forskjell. (jeg synes jo at GPSen er kjek å ha på sykkelen også som kjent)
:thumleft :vs Hvilken lettelse!
Om jeg kommer til å møte deg på veien i fremtiden, er det bra å vite at du tar forholdsregler! ,(så skal jeg som newbie forsøke å lære meg de samme..bl.a. ved å lese dette forum) :prop:
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: GPS for begynnere

Legg inn av ArcticTiger »

GPS som navigeringsmetode i Nordland :knegg :
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7842353" onclick="window.open(this.href);return false;

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: GPS for begynnere

Legg inn av joo »

Begynte å bruke GPS i sommer, altså nybegynner på GPS på MC... Kjørt noen 10-år uten, og det har fungert bra det, men alltid med kart i kartlomma på tankveska.
En god del av disse årene har jeg bodd og kjørt i Nord-Norge, og der var det greit. Få veger å velge mellom, absolutt aldri behov for GPS.
Nu har jeg en helt annen landsdel å kose meg i, og etter hvert som jeg har begynt å søke meg særs langt unna hovedveger og er så heldig å ha et MC-eldorado her med både Telemark og Dalsland i Sverige i passe avstand for å ta dagsturer på 50-60 mil med muligheten for å finne noen nye veistubber hver helg har jeg hoppa på GPS!

OBS: begynte å bruke GPS tidlig på 90-tallet da jeg bodde noen år i Longyearbyen. Enkle saker da, men brukte den aktivt på alle langturene (på scooter da) og plotta safe punkter og ble kjent med sakene. Berga meg fra noen nød-overnattinger på mørkeste vinteren, men man måtte kjenne når det var safe eller ikke å bruke den!

De konkrete spørsmålene, mine ringe og personlige meninger;

a: Må være fastmontert. I tankveska fungerer det dårlig, og er rett og slett farlig. Du må se rett ned og det er vanskelig å lese den gjennom plasten om den ligger inni kartlomma.

b: Batterikapasiteten varierer. Min har holdt i 6 timer, men det er mens den er ganske ny. Ekstrabatteri til Zumoen koster fra 200.-. Har kjøpt strømtilkoblingssett som går rett på canbus-uttak i styrekrona på sykkelen, skal montere fast strøm (tenningsstyrt) i vinter! Dagsturene er normalt 10-12 timer så...

c: Slik jeg bruker GPSen mener jeg det ikke er trafikkfarlig. Men når jeg bruker den aktivt kjører jeg på ferdigprogrammerte ruter, da ligger den eneste virkelig interessante infoen oppe i venstre hjørne. Den forteller hvor langt det er til neste kryss, og hvor jeg skal kjøre der. Et kjapt gløtt sier "alt", selv uten blåtann og lyd på øret. Vet jeg ikke hva jeg skal så er det bare å stoppe for å bli enig om neste legg.

d: Den brukes i MC-modus ja, men som andre har nevnt er ikke det saliggjørende. Men MapSource er :P :p

e: Har kjøpt kartprogrammer og nav til HTC Desire HD, men det var ikke noen løsning for mitt bruk. Greit nok i bilen, og på MCen for å finne ut av skogen når jeg var helt lost. Disse nye "smarte" mobilene sluker jo strøm hvis man bruker dem til noe også. Nødløsning.

Ble en Zumi 220. Knapt 3 lapper for den, og da er det skikkelig sugefeste med holder til bilen og en god RAM-holder til MCen med. 660 fristet, men angrer egentlig ikke at jeg gikk for det billige. 660 har større skjerm, men ser at 220 er stor nok og lettere å plassere uten at den skjermer de andre instrumentene.

MapSource er et herlig program for å planlegge ruter. Gå på kart og plotte inn nye veger jeg vil prøve. Grus og sære avstikkere, laste opp til GPSen og kjøre. Kombinert med å lese om steder, hva andre MCere har funnet av perler og lyst til å oppleve alt annet enn hovedveger gjør at jeg sikkert forblir GPS-bruker :notworthy:

Og på turer der det blir mest kjente veger ligger dingsen nedpakka i tankveska. Med kartboka kan man mye bedre forklare hvor man er og hvor man skal hvis man har med seg andre MC-entusiaster som vil vite hvor man er og hvor man skal når man likevel har en god kaffestopp.
GPS er ikke et must, men det er ikke langt unna for min del.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Bringisen »

joo skrev:Begynte å bruke GPS i sommer, altså nybegynner på GPS på MC... Kjørt noen 10-år uten, og det har fungert bra det, men alltid med kart i kartlomma på tankveska.
En god del av disse årene har jeg bodd og kjørt i Nord-Norge, og der var det greit. Få veger å velge mellom, absolutt aldri behov for GPS.
Nu har jeg en helt annen landsdel å kose meg i, og etter hvert som jeg har begynt å søke meg særs langt unna hovedveger og er så heldig å ha et MC-eldorado her med både Telemark og Dalsland i Sverige i passe avstand for å ta dagsturer på 50-60 mil med muligheten for å finne noen nye veistubber hver helg har jeg hoppa på GPS!

OBS: begynte å bruke GPS tidlig på 90-tallet da jeg bodde noen år i Longyearbyen. Enkle saker da, men brukte den aktivt på alle langturene (på scooter da) og plotta safe punkter og ble kjent med sakene. Berga meg fra noen nød-overnattinger på mørkeste vinteren, men man måtte kjenne når det var safe eller ikke å bruke den!

De konkrete spørsmålene, mine ringe og personlige meninger;

a: Må være fastmontert. I tankveska fungerer det dårlig, og er rett og slett farlig. Du må se rett ned og det er vanskelig å lese den gjennom plasten om den ligger inni kartlomma.

b: Batterikapasiteten varierer. Min har holdt i 6 timer, men det er mens den er ganske ny. Ekstrabatteri til Zumoen koster fra 200.-. Har kjøpt strømtilkoblingssett som går rett på canbus-uttak i styrekrona på sykkelen, skal montere fast strøm (tenningsstyrt) i vinter! Dagsturene er normalt 10-12 timer så...

c: Slik jeg bruker GPSen mener jeg det ikke er trafikkfarlig. Men når jeg bruker den aktivt kjører jeg på ferdigprogrammerte ruter, da ligger den eneste virkelig interessante infoen oppe i venstre hjørne. Den forteller hvor langt det er til neste kryss, og hvor jeg skal kjøre der. Et kjapt gløtt sier "alt", selv uten blåtann og lyd på øret. Vet jeg ikke hva jeg skal så er det bare å stoppe for å bli enig om neste legg.

d: Den brukes i MC-modus ja, men som andre har nevnt er ikke det saliggjørende. Men MapSource er :P :p

e: Har kjøpt kartprogrammer og nav til HTC Desire HD, men det var ikke noen løsning for mitt bruk. Greit nok i bilen, og på MCen for å finne ut av skogen når jeg var helt lost. Disse nye "smarte" mobilene sluker jo strøm hvis man bruker dem til noe også. Nødløsning.

Ble en Zumi 220. Knapt 3 lapper for den, og da er det skikkelig sugefeste med holder til bilen og en god RAM-holder til MCen med. 660 fristet, men angrer egentlig ikke at jeg gikk for det billige. 660 har større skjerm, men ser at 220 er stor nok og lettere å plassere uten at den skjermer de andre instrumentene.

MapSource er et herlig program for å planlegge ruter. Gå på kart og plotte inn nye veger jeg vil prøve. Grus og sære avstikkere, laste opp til GPSen og kjøre. Kombinert med å lese om steder, hva andre MCere har funnet av perler og lyst til å oppleve alt annet enn hovedveger gjør at jeg sikkert forblir GPS-bruker :notworthy:

Og på turer der det blir mest kjente veger ligger dingsen nedpakka i tankveska. Med kartboka kan man mye bedre forklare hvor man er og hvor man skal hvis man har med seg andre MC-entusiaster som vil vite hvor man er og hvor man skal når man likevel har en god kaffestopp.
GPS er ikke et must, men det er ikke langt unna for min del.

Veldig enig og godt formulert :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar