HID (xenon) sett til MC ?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av MaxTron »

Crinos skrev:Om jeg ikke tar grusomt feil, har MC en uskreven lov om å kunne kjøre med fjernlys på til enhver tid...

Vet min søster spurte meg om dette for mange år siden.. (hun jobber med disse reglene til dagelig, og det var kommet på tapeten for å se nærmere på MC sikkerhet).
Dette er en gammel uvane som henger igjen siden "alle" motorsykkler hadde heller dårlig lys, og middelmådig lading.

Er desverre ALT for mange som holder på denne regelen selv om de i dag kjører digre touring eller sportstouringsykkler med både 2 og 4 lykter i fronten, og som gir minst like bra lys som en gjennomsnitts familiebil.

Dette er direkte FARLIG!! Både fordi det selvfølgelig blender motgående, og skjuler hele trafikkbildet bak den aktuelle sykkelen, og fordi det fyrer kraftig opp under de som misliker MC i trafikken i utgangspunktet, med de situasjoner det kan føre til. :ills

Håper disse folka det gjelder tar til vettet snart ](*,)
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av tagesk »

MaxTron skrev: Dette er direkte FARLIG!! Både fordi det selvfølgelig blender motgående, og skjuler hele trafikkbildet bak den aktuelle sykkelen,......
Jeg har vanskelig for å tro at i fullt dagslys så blender et par fjernlys så mye at du ikke greier å orientere deg.
Vi snakker, vil jeg tro, om halogen.

At det kan irritere, det tror jeg gjerne.
Men det er mange ting som er irriterende her i verden.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Bringisen »

Ja det er utrolig hvor lite eller hvor mye som kan irritere i trafikken. Når det gjelder lys så lærte jeg av min kjørelærer for 25 år siden at når man møter blendende kjøretøy så skal man kikke på vegskulderens hvite stripe til kjøretøyet er passert. Dete funker i allefall som fjell for meg og irriterer meg aldri over møtende kjøretøys lysbruk. Men vet at andre er helt allergisk for lys , kanskje de burde la vær å kjøre i mørket. Noe som irriterer meg litt er når noen ligger helt opp i ræven med blendende lys , ikke problem når jeg kjører bil med aut.avblending speil , men litt værre på sykkelen. Uansett ikke værre enn at jeg slipper kjøretøyet forbi.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av tagesk »

Bringisen skrev:Dete funker i allefall som fjell for meg og irriterer meg aldri over møtende kjøretøys lysbruk.
Sa han som planlegger å montere Xenon i en holder laget for halogen :lol
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:
Bringisen skrev:Dete funker i allefall som fjell for meg og irriterer meg aldri over møtende kjøretøys lysbruk.
Sa han som planlegger å montere Xenon i en holder laget for halogen :lol
[TaSK]
Mulig jeg er litt treig men den skjønte ikke jeg :-k

Siden jeg aldri har problemer med møtene kjøretøys lysbruk på grunn av enkel bruk av blikket ser jeg ikke hvorfor det skal være et stort problem om jeg har HID lys på sykkelen. Kan ikke alle mennesker lære seg å bruke blikket aktivt 8)

På den andre siden har jeg sett flere versjoner av kjørende juletrær med ditto halogenbelysning som virker som en langt større lysvegg en en enkel HID pære på 35w :scratch
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av NickNei »

Jeg har møtt biler med ettermontert HID-lys (xenon)? på mørke veier og det er ikke noe man vil gjøre. Burde vært slått hardt ned på, for det ødelegger sikten til møtende biler betraktelig.
Å flåse det bort med at man får ta tak i se-teknikken sin blir dumt. Man kan jo så klart se ut av sidevinduet, eller lukke øynene, for det må man i de verste tilfellen for ikke å bli blendet.
En MC er nå bare halvparten så ille med ett lys, men det er tankeløst å gjøre uansett. Sett det på langlys, men la nærlyset være.
Det begynner å bli en del av disse egoistene, så det vil nok bli satt et søkelys på det.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av ojda »

Jeg hadde veldig dårlig lys på Passaten min, så jeg kjøpte et sett med H.I.D pærer som jeg monterte inn. :scratch
De ble mere lys, ingen tvil om det. Men samtidig produserte de strølys i uante mengder, lett å se når jeg kjørte bak noen og lyste opp hele kupeen deres. :redface
Det var faktisk flaut å ligge bak noen i lengere tid. Heller ikke noen god følelse å bli liggende bak en politibil på vei til jobben. :-J
I forbindelse med EU kontroll byttet jeg ut de halvslitne lyktene på bilen med nye, og spenderte de beste Osrampærene (kosta ca 350 nkr(fåes betraktlig billigere på ebay)).
Nå er alle fornøyd, jeg ser bra og bilen forran/eller motgående slipper å bli blendet.
Og så har jeg lært at H.I.D lamper hører hjemme i lykter som er beregnet for dette. :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Jompa »

De fleste kinaproduserte xenon-sett er veldig trege til å gi fullt lys. Så hvis du setter inn ei xenonpære som "erstatter" H4-pæra risikerer du
å kjøre i stupmørke noen sekunder hver gang du bytter mellom nær og fjernlys.
Har xenon i fjernlysene på bilen, den har separate nær og fjernlys så nærlysene er tent hele tida.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Duville »

- er jo bare å følge den hvite stripa, joda - jeg gjorde det i "tjukktåka" for noen år siden og plutselig var det en avkjørsel jeg ikke hadde registret tidligere som gikk rett ned en bratt bakke - fikk jo stoppet nedi der og det skjedde ikke noe mer, men at det er en sikker måte å kjøre på er jeg ganske sikker på at det ikke er. Selvfølgelig er dette den eneste rette måten å kjøre på når man møter en som kjører med fullt lys, men jeg forventer jo at den som setter fullt lys i fjeset på meg og ødelegger "synet" mitt gjør dette som en feil og ikke med overlegg.

Å forvente at bestemor skal "lære" denne måten å kjøre på er vel også litt i overkant.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Crinos »

Da jeg hadde Z3'n ønsket jeg med xenon kit til bilen, men kom aldri så langt før jeg solgte den..
Den gang da så jeg på et ordentlig kit, med nye lyktekastere og det hele.

En ting er jo at sjåføren av kjøretøy med halvferdig xenon fix, vil merke bedre lys... Men den samme sjåføren vil merke ENDA bedre lys på riktig sted om hele lyktesatsen byttes. Dette er selvsagt mer kostbart enn ei pære, ballast og et ledningssett... Men dø og pine å mye bedre det blir for alle...

Disse settene der man kun monterer pære i orginale lyktekastere burde vært så bannlyst og forbudt at hele bilen burde blitt tauet inn og høgget på stedet om enn ble stoppet med det.

Dette: http://www.umnitza.com/index.php?main_p ... ts_id=1193" onclick="window.open(this.href);return false; var forøvrig den modellen jeg så på til min BMW Z3... Synes det er kjempe billig... 400USD for komplett kitt. LOVLIG.

EDIT: på motorsykkel ser jeg litt annerledes på det... Lykta er vårt fremste "verktøy" til å bli sett forfra, og om jeg blender en bilist litt, vell, da har han sett meg.. Men det skal selvsagt være en ballanse gang på å blende litt, og blende totalt slik at bilisten ikke ser noe som helst annet i den retningen.

Jeg vurderte tidligere xenon til sykkelen, nå kjører jeg med orginale H4 pærer og Biltema lyktekaster og er i grunnen fornøyd med det :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av mekkern »

skikkelig kabel fra batteriet relee og ei god pære(ikke blåhalogen-disse lyser faktisk mindre)
løser mange problem..
Hvis en ikke synes at en ser etter det er blitt mørkt uten lysa fra et helt stadion,er det på tide med en tur til øyelege.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av ejs »

:thumleft :thumleft
:thumleft :thumleft

Gå inn på tråden XENON, den er på VERKSTEDET ca. april - mai i år.
står mye av det samme som her..

:jada: :jada:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Crinos »

ejs skrev::thumleft :thumleft
:thumleft :thumleft

Gå inn på tråden XENON, den er på VERKSTEDET ca. april - mai i år.
står mye av det samme som her..

:jada: :jada:
Advarsel... det er mulig jeg har grodd schisofreni siden den forrige tråden og er stikk i mot mine egne meninger... :lol

Husker faktisk ikke helt hva jeg skrev der, men tror (håper??) at deg da også var imot ettermontering på bil i det minste...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Bringisen »

Jeg ser tegningen her og innser at jeg har for mange mot meg her så jeg velger å stoppe her.
Pakken med lysene er på vei så de kommer nok til å bli montert , mange fornøyde brukere på ADVrider forum og BMW F800rider forum.
Mulig utenlandske førere er anderledes enn oss i Norge på godt og vondt , skal i allefall gi lysene et forsøk.
Uansett er dette settet plug & play og lett og reversere tilbake igjen.

Om det ikke funker får jeg bli et juletre med 10kg ekstralys jeg også :D
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av tagesk »

Bringisen skrev:Jeg ser tegningen her og innser at jeg har for mange mot meg her så jeg velger å stoppe her.
Det store problemet med blending (og, merk: jeg snakker ikke om dagtid; det er ingen som blir blendet på dagid!) er
vel at man ikke ser det selv. Særlig hvis man produserer mye strølys.
Selv om jeg ikke synes det er noen god idé å montere HID i halogen-holdere så er jeg likevel veldig interessert i
å høre om erfaringene dine når de kommer og blir montert.
At det blir som natt og dag (for å si det slik) er vel åpenbart.

Og nå som du har hørt noen motforestillinger så vil du kunne komme tilbake med en vurdering sett i lys (for å si det slik) av dem.

I "gamle dager" var det slik at H4-lamper med Xenon brukte en magnet til å bevege lyslegemet frem og tilbake.
Dermed er plasseringen enda dårligere, og det produseres enda mer strølys.
Har man to lamper, og det har kanskje du, så er vel situasjonen litt bedre, i og med at du kan ha HID-pærer som gir et
lys-mønster mye mindre ulikt en "ekte" H4.

Som den godeste Crinos sier så må slike pærer "varmes opp". Inntil da gir de (nesten) ikke lys. Det er derfor Touratech anbefaler å
montere én HID og én halogen. Dermed kommer fjærnlyset på umiddelbart, og etfter noen sekunder kommer lysflommen fra den
andre lampen.

Uansett - ikke bli skuddredd. Stå for det du gjør og hold oss oppdatert.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar