Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Lego »

Har nettopp vært å hentet nytt forelegg og alt om ny førerprøve er tatt bort.
Jeg får derimot en prøveperiode på 2 år fra jeg får lappen tilbake, og mister jeg lappen på nytt i den tiden vil jeg måtte ta ny føreropplæring.

Han som satt i vakta nå var litt ferskere, så han hadde ingenting imot å la meg lese anmeldelsen (som jeg faktisk har rett på).

Det er politistudenten som har skrevet den og det var et par ting som jeg stusset over. Blandet annet står det at jeg erkjente å ha kjørt sikksakk og ikke ha brukt blinklys. Jeg erkjente ingenting! Det at jeg sa jeg var villig til å godta et forelegg kan kanskje sees på som erkjennelse.

Ellers sto det at bilen de satt i holdt 50 km/t når jeg kjørte forbi dem og at ved et punkt hadde de hatt 90 km/t, men avstanden til meg bare økte. Dette punktet har jeg veldig vanskelig for å tro! Hvis dette var tillfelle, så ville de jo aldri kommet opp på siden og nesten krasjet i meg...

Det står også at jeg kjørte sikksakk forbi flere biler etter at kollektivfeltet starter, noe som ikke medfører riktighet. Jeg kjørte kun opp på siden av min kompis og KUN ved det tilfellet var jeg over i det andre feltet.

Som sagt så kommer jeg til å vedta dette, bare fordi det blir billigere og mindre stress enn å slåss. Det er jævli surt, men jeg får lappen tilbake 12 januar som er i god tid før neste sesong starter. :-)

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Svein2 »

Ser ut til å gå ganske bra tross alt. Jeg hadde nok gjort det samme som deg
hvis jeg hadde vært i den situasjonen selv. Men det er fryktelig irriterende at det
er feilaktige opplysninger som kommer fram og at man ikke vet hva som hadde skjedd
hvis man hadde gått videre med saken. Neimen ikke lett for en vanlig person å sette
seg inn i dette, selv om man hadde fått hjelp fra advokat, noe som kunne blitt veldig dyrt.
Tross alt, takk for at du deler "saken" din med oss og lykke til videre. :thumleft

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Duville »

Dette er opplæring av nye Politifolk ?!?!?! - glem alt fra skolen - sånn gjør du det!!!! To erfarne til å bakke opp alt som kommer og en nykomling som er ute på øvelse.

Uheldige du.


"Hørte om en" som ble stoppet for fart, MED laservarsler som IKKE hadde sagt fra, - det gikk litt fort dette, hm javel ok ja (sa ikke at ikke varsleren hadde vært helt rolig :) ) snudde og kjørte gjennom en gang til og varsleren sa fra klart og tydelig. Konklusjonen er jo at Støvelen bare hadde antatt en fart og gitt forelegg som kunne aksepteres bare på grunn av usikkerheten.....
Sist redigert av Duville den 17 okt 2011, 18:24, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av RuneMC »

Det er nok uklare/feil fakta man kan spille på i en rettssak - men uten flere vitner er det nok vanskelig å vinne frem i en ord-mot-ord sak.
Pluss retssak koster jo.

Dog noe betenkelig at studenten i prinsippet dikter opp at du innrømmet det ene og andre... medmindre den skrives slik for at du skal få litt rabatt (tilståelsesdom)?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Duville »

RuneMC skrev:Det er nok uklare/feil fakta man kan spille på i en rettssak - men uten flere vitner er det nok vanskelig å vinne frem i en ord-mot-ord sak.
Pluss retssak koster jo.

Dog noe betenkelig at studenten i prinsippet dikter opp at du innrømmet det ene og andre... medmindre den skrives slik for at du skal få litt rabatt (tilståelsesdom)?
Hvis Politiet må snakke usant for at vedtaket skal bli akseptert så er det vel betenkelig i seg selv. De skal pr definisjon ikke snakke usant.

Iron76
Innlegg: 147
Registrert: 29 sep 2011, 10:56
Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Iron76 »

Etter min erfaring er det ikke alle "kriger" som er verd og kjempe, uansett hvor uretferdig, man føler seg behandlet. Prossesen kan koste mere enn gevinsten selv ved beste utfall. Det er jo snakk om hva du kan leve med og ikke. Av og til er en grei ordning viktigere enn prinnsipper. Uretferdig eller ikke, så virker det jo som utfallet ble det du innledningsvis håpet på, nemmelig at du slipper ny førerprøve. Personlig tror jeg at jeg hadde gitt meg der.

Det har vært veldig interresant å følge saken så langt, genialt av deg å dele den med alle oss andre. Takk for det, du...

Tøff sykkel du har, btw.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev: Dog noe betenkelig at studenten i prinsippet dikter opp at du innrømmet det ene og andre... medmindre den skrives slik for at du skal få litt rabatt (tilståelsesdom)?
Hvis man godtar en bot/straff, da har man vel innrømmet at det som står i anmeldelsen e korrekt?
Så innrømmelsen e vel ikke oppdiktet, men hendelsesforløpet, hvis det ikke e to helt forskjellige virkelighetsoppfatninger (puh, dagens lengste ord) ute og går.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Duville »

jhn skrev:
RuneMC skrev: Dog noe betenkelig at studenten i prinsippet dikter opp at du innrømmet det ene og andre... medmindre den skrives slik for at du skal få litt rabatt (tilståelsesdom)?
Hvis man godtar en bot/straff, da har man vel innrømmet at det som står i anmeldelsen e korrekt?
Så innrømmelsen e vel ikke oppdiktet, men hendelsesforløpet, hvis det ikke e to helt forskjellige virkelighetsoppfatninger (puh, dagens lengste ord) ute og går.
Nei, det trenger ikke være korrekt. En politi har makt til å lage livet ditt svært vanskelig så man aksepterer man ganske mye. Hvis man ikke er 100 % sikker på at det han sier er feil og er villig til å ta ett oppgjør mot dette så blir det som polti sier. Som regel er man ikke villig til dette oppgjøret og dette utnytter politiet fullt ut.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av jhn »

Jo, du har rett,men rent formelt betyr det vel det. Men om Lego snakket sant når han innrømmet det, e no helt annet

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Lego »

Iron76 skrev:Etter min erfaring er det ikke alle "kriger" som er verd og kjempe, uansett hvor uretferdig, man føler seg behandlet. Prossesen kan koste mere enn gevinsten selv ved beste utfall. Det er jo snakk om hva du kan leve med og ikke.
Nettopp. Det er også derfor jeg gir meg her. Hvis jeg hadde fortsatt å slåss, så ville saken bli sendt til retten og ingen vet når den hadde kommet opp. Kanskje det ville blitt om 4 måneder og da har jeg jo allerede tapt en måned på ingenting...

Iron76 skrev: Det har vært veldig interresant å følge saken så langt, genialt av deg å dele den med alle oss andre. Takk for det, du...
Bare hyggelig. Det har vært lærerikt for meg også, og jeg har satt pris på alle innspill. :-)

Iron76 skrev: Tøff sykkel du har, btw.
Takk! :-)

Jeg gleder meg forresten allerede til våren! :D

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Relax »

Lego skrev: Takk! :-)

Jeg gleder meg forresten allerede til våren! :D
Kjør pent :sk? :-) :knegg :knegg
Unnskyld, greide ikke la være ,,,
"Do the right thing"

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av ArcticTiger »

Ja nå har det vært mye snakk om svinkjøringa di og lappbeslaget, som kanskje ser ut til å ikke bli værre enn at du kan leve med det :-k
Men det som vi mangler nå, er noen flere bilder av den tøffe svin-kjørings-sykkern din :knegg

Brukeravatar
stiandre
Innlegg: 114
Registrert: 06 aug 2011, 21:22
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F - 650kubikk - 2011 modell
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av stiandre »

ArcticTiger skrev:Ja nå har det vært mye snakk om svinkjøringa di og lappbeslaget, som kanskje ser ut til å ikke bli værre enn at du kan leve med det :-k
Men det som vi mangler nå, er noen flere bilder av den tøffe svin-kjørings-sykkern din :knegg
Han glemte å skru på GoPro'en :lol

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Lego »

Relax skrev: Kjør pent :sk? :-) :knegg :knegg
Unnskyld, greide ikke la være ,,,
Hehehehe... I will ;e

ArcticTiger skrev:Ja nå har det vært mye snakk om svinkjøringa di og lappbeslaget, som kanskje ser ut til å ikke bli værre enn at du kan leve med det :-k
Men det som vi mangler nå, er noen flere bilder av den tøffe svin-kjørings-sykkern din :knegg
Ja, jeg kan mer enn gjerne laste opp noen flere bilder, men jeg klarer ikke helt å finne ut hvor jeg skal legge dem. :-k

Liker ikke helt Galleri-systemet her. Jeg har bilder på en photobucket-konto, som jeg synes funker litt bedre.

http://s134.photobucket.com/albums/q99/ ... %20Triple/" onclick="window.open(this.href);return false;
Passord for å se albumet er: mc-siden

(Jeg vet jeg trenger nye dekk til neste sesong, siden forrige eier har kjørt dekket nesten helt flatt på midten.)


stiandre skrev: Han glemte å skru på GoPro'en :lol
Kjenner at jeg må få meg et sånt kamera. :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38096
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av AJ »

Lego skrev: Liker ikke helt Galleri-systemet her. Jeg har bilder på en photobucket-konto, som jeg synes funker litt bedre.
Har du sett på video'en som du finner her:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=20&t=1741" onclick="window.open(this.href);return false;

Klikk på:
Hvordan laster jeg opp bilder til MCsiden.no forumet?

Galleri-systemet er annereledes enn Photobucket, Tinypic og Imagechack, men funker greit når man har brukt det noen ganger og blitt kjent med hvordan det fungerer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar