Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Lego »

Iron76 skrev:Jeg snublet over instruksen for politiets trafikktjeneste på en "googletur" for en stund siden. Jeg skal se om jeg finner den i gjen når jeg kommer hjem og ungene er kubbet, så legger jeg den ut her hvis jeg får det til.
den er litt omfattende, men siden sesongen er over for din del rekker du gjenom den før helgen er over...
Du har da de samme rettigheter som alle andre, enten onkel Blå har fetter Blå med eller ikke...
Høres ut som en plan. :thumleft

De som stoppet meg var forresten ikke fra UP, uten at det trenger å bety noe.
Busa Trond skrev:Trist å lese at en blir uten lappen. Ønsker deg lykke til med saken, men du er sikkert på to hjul igjen når sesongen starter igjen. Når en har slik fin sykkel, så må den jo brukes. Lykke til.
Takk! Jeg SKAL ha lappen når sesongen starter igjen. :D



Edit:
Crinos skrev: Er det denne du tenker på?
NB: link til et DOC (Word) dokument. http://home.no/kjetta/GP-4027.doc" onclick="window.open(this.href);return false;
Se der ja! :thumleft :D

Iron76
Innlegg: 147
Registrert: 29 sep 2011, 10:56
Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Iron76 »

Skumleste bare innholdsfortegnelsen, men ser ut som det var den jeg mente. Punkt 03.1 er vel sikkert interessant. Men hvis jeg husker riktig står det vel noe om alvorlighetsgrad i forhold til hvilke reaksjoner som er hensiktsmessig. Denne instruksen kombinert med lovverket bør vel kunne gi deg litt mere oversitk over mulighetene i saken din. Uansett så får du ha lykke til. Skal krysse fingrende for at du kommer heldigst mulig ut av det.
Oppdateringer settes pris på, vi kan vel alle få en litt bedre virkelighetsforståelse om trafikkjuss ved å lese om utviklingen i saken din.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av RuneMC »

For å sette boten og beslaget i perspektiv kan man jo ta en titt på den meget omtalte "Susanne saken":
15 000 i bot for faktisk å ha kjørt over en skoleungdom virker jo rimelig mildt, står ikke noe om førerkortbeslag heller...
http://rha.no/nyheter/lastebilsjaforen- ... -1.5807021" onclick="window.open(this.href);return false;
30 dager betinget og 18mnd uten førerkort for å ha slept jenta i 4km, tatt rusmidler etterpå, og IKKE varslet om ulykken virker også relativt mildt... noe Statsadvokaten også mener...
http://dt.no/nyheter/vil-straffe-sjafor ... -1.6267987" onclick="window.open(this.href);return false;

(Nå er det forresten kommet noen fartsdumper på strekningen - det var det heldigvis ikke dengangen, ellers kunne det gått verre -et lite tankekors)

Brukte forresten den sivile politibilen blinklys eller blålys da den ville avskjære deg?

Ellers vil jeg tro de fleste er greie og lar en kjøre hjem hvis man spør og det ikke er superalvorlig, men det er jo lett å bli forfjamset stilt overfor 3 politi.
Utifra forklaringen kan det være overreaksjon, men de er 3 mot 1 så du må evt finne vitner (kompisen eller andre i bilkøen) for å veie opp.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Duville »

Iron76 skrev:Skumleste bare innholdsfortegnelsen, men ser ut som det var den jeg mente. Punkt 03.1 er vel sikkert interessant. Men hvis jeg husker riktig står det vel noe om alvorlighetsgrad i forhold til hvilke reaksjoner som er hensiktsmessig. Denne instruksen kombinert med lovverket bør vel kunne gi deg litt mere oversitk over mulighetene i saken din. Uansett så får du ha lykke til. Skal krysse fingrende for at du kommer heldigst mulig ut av det.
Oppdateringer settes pris på, vi kan vel alle få en litt bedre virkelighetsforståelse om trafikkjuss ved å lese om utviklingen i saken din.

Utgammel denne ---- 2001

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Lego »

RuneMC skrev: Brukte forresten den sivile politibilen blinklys eller blålys da den ville avskjære deg?
Det var ikke en sivil politibil, det var en "privatbil" (eller en spaningsbil). Eneste grunnen til at jeg i det hele tatt stoppet var at jeg trengte bensin.

Men nei, ingen lys-signal what-so-ever.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av RuneMC »

OK, men skal de påpeke manglende blinklys-bruk hos deg så burdte de jo absolutt brukt det selv! Ett stikk til deg der. Pluss at en slik (begynnende) avskjæring sannsynligvis skapte en unødig trafikkfarlig situasjon. Du kan jo lufte det for politijuristen eller advokaten...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Rottenikken »

Kan virke som om du har kjørt slikt jeg og mange andre gjør i "Oslorushet", dvs. litt slalom mellom bilene og såkalt "lanesplitting".
Sånn har jeg drevet på i mange år og aldri fått trøbbel med "onkel blå". Har også ved flere tilfeller kjørt forbi dem på den måten.
Så dette med "skjønn" fra "onkel blå" når det gjelder uaktsom kjøring, tja noen liker mora...etc...du må ihvertfall ikke godta avgjørelsen om beslag!
Veien er viktigere enn målet.

Gammelgutt

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Gammelgutt »

Dersom en mener at de vil beslaglegge førerkortet på galt grunnlag eller at forseelsen ikke kvalifiserer til beslag, så nekt å godta beslag. Da vil de evt kontakte politijurist for å høre hva juristen mener. Om de beslaglegger førerkortet uten ditt samtykke må de kjøre saken for retten i løpet av tre uker, og gjør de ikke det så får du førerkortet tilbake. Tror det fortsatt er slik.

For noen år siden ville politiet ta førerkortet mitt etter at jeg kjørte i baken på en personbil, med buss. Føreren av personbilen brøt vikeplikten. Politiet kontaktet da politijurist og en time senere fikk jeg førerkortet tilbake.

PS. Damen som brøt vikeplikten tapte forsikringssaken og fikk full skyld.

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Lego »

Har nå pratet med advokaten og hun tror ikke jeg har en særlig god sak. Hadde jeg ikke kjørt videre kunne jeg kanskje tatt det til retten, men politimenn har alt for høy troverdighet i retten... Så deres skjønnsmessige vurdering vil gjelde. Noe som selvfølgelig ikke er særlig rettferdig.

Jeg har vært nede på politistasjonen to ganger for å få innsyn i min egen sak, men det er ikke så lett. Jeg har lyst (og rett til) å få lese anmeldelsen som er skrevet mot meg. Når jeg var nede på fredag ettermiddag, ville ikke han i vakta gi meg noe info og han gav meg navnet på etterforskeren og ba meg kontakte ham.
Jeg prøvde å ringe ham i dag tidlig før jeg skulle møte advokaten, men fikk ikke tak i ham. Gikk innom politiet på veien og ba (skriftlig) om innsyn i den saken jeg er siktet i og han bak skranken dro opp saken og skumleste den. Han sa så at jeg ikke fikk lese den for han visste ikke hvor langt saken var kommet og at jeg kun fikk lese den like før et eventuelt avhør.

Jeg ba advokaten om ikke hun kunne få tak i anmeldelsen, slik at jeg får lese den.

Det er uansett feil at jeg skal ta full kjøreopplæring på bil. Advokaten og politijuristen pratet fort på telefonen og politiet må skrive et nytt forelegg. Min kompis i Oslo-politiet sier at det hjelper å mase litt på juristen. Han har ofte mye å gjøre og han er best tjent med at jeg vedtar og derfor finnes det et lite slingringsmonn. Han sa han skulle ringe meg opp på fredag, noe han ikke gjorde, så jeg får vel ta en telefon eller to til ham til hver dag fremover. :roll

Hvis jeg kan slippe ny kjøreopplæring på mc også, så kommer jeg nok til å vedta.
Det kommer til å bli fryktelig dyrt å bekjempe dette og utfallet kommer sannsynligvis til å bli det samme :grt

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Crinos »

Jeg føler i alle fall med deg. :buddies:

Av egenerfaring tror jeg du kan bjeffe opp et tre, uten nevne verdig effekt.
I Politiets verden er du allerede ferdig dømt som en "trafikk synder", og det eneste som skjer om enn klager er at det koster deg mer, og resultatet forblir ofte det samme...

Verd å merke seg.
Du har krav på å få rede på for hvor lenge du skal være uten førerkort. Denne informasjonen skal du ha mottatt skriftelig, enten via din hjemme adresse, eller via din advokat innen 60 dager.

Jeg mistet lappen som 18 åring i prøvetiden... Pga ferie avvikling klarte de ikke å gi meg skriftelig beskjed på hvor lenge jeg måtte være foruten førerkort, og etter 2 måneder stod jeg på Politistasjonen og krevde å få utlevert førerkortet mitt. Hvilket jeg da også fikk..
Fikk først en vag unskyldning om at dette tok tid pga ferieavvikling. Hvorpå jeg svarte at om de skal dømme meg fordi jeg ikke fulgte reglene, måtte jo jeg dømme dem for å ikke følge reglene.. 10 minutter senere hadde jeg førerkortet i lommeboka. :thumleft

Tipset om svarfrist fikk jeg fra en annen politimann.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Lego »

Crinos skrev: Verd å merke seg.
Du har krav på å få rede på for hvor lenge du skal være uten førerkort. Denne informasjonen skal du ha mottatt skriftelig, enten via din hjemme adresse, eller via din advokat innen 60 dager.
I forelegget jeg har fått står det 3 måneder. Å ta bussen fram og tilbake til jobb i vinter, tror jeg skal gå bra! :-)


Lærdommen jeg har tatt fra dette er at det er rimelig teit å kjøre videre etter å ha mistet lappen. Hadde jeg bare fått fraktet sykkelen hjem så er det ikke sikkert at politimennene hadde skrevet rapport på dette. Selv om dette bare er en spekulasjon, har jeg hørt om liknende saker før. Da hadde det bare vært å troppe opp på stasjonen etter 3 uker og å kreve lappen tilbake.

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Lego »

Ble nettopp oppringt av juristen som skulle se på forelegget på nytt.

Når jeg spurte om ny føreropplæring taes bort i helhet, fikk jeg svar ala "dette er ikke en forhandling, men er du villig til å vedta forelegget dersom det fjernes?"
Jeg svarte at det vil jeg mest sannsynlig siden det blir enklere for alle og slik at vi kan få denne saken ut av verden.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av ArcticTiger »

Det er jo til din fordel hvis du slipper dette med ny opplæring mm.
Men jeg må jammen meg si at jeg stusser litt over at retts-systemet kan holde på slik, det er jo nesten cowboy-justis :scratch
Og det at du kan slippe "billigere" fra det hvis du "legger deg flat", kan det bety at de egentlig ikke har noen spes god sak?? Det skulle vært artig å hørt Barron von Waffels synspunkt på dette.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Baron von Waffel »

Denne saken har to elementer, fakta og jus. Jusen er egentlig enkel. Fakta, i hvert fall det som kan bevises, er uklart. På grunn av dette har jeg ligget lavt. Dessuten har det kommet mange gode innspill fra dere andre, og trafikkjus er ikke mitt spesialområde.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38096
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av AJ »

Lego skrev:Ble nettopp oppringt av juristen som skulle se på forelegget på nytt.

Når jeg spurte om ny føreropplæring taes bort i helhet, fikk jeg svar ala "dette er ikke en forhandling, men er du villig til å vedta forelegget dersom det fjernes?"
Jeg svarte at det vil jeg mest sannsynlig siden det blir enklere for alle og slik at vi kan få denne saken ut av verden.
Dette synes jeg høres veldig lovende ut!
Kan se som at du ender opp med å slippe ny oppkjøring/føreropplæring! Er i hvert fall slik jeg leser uttalelsen fra politiadvokaten.
Eller tar jeg helt feil, tro... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar