Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38145
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av AJ »

Flytter tråden fra Diverse & Off-topic... til MC aktuelt forumet idet emnet er høyst relevant for oss MC-folk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Lego »

ArcticTiger skrev:De ble nok extra opphisset og ivrige etter å "fange" deg da de så den råtøffe Triumph sykkern din, den formelig roper jo "Kom å ta meg, Kom å ta meg" :knegg :yeyeye :mc1
Forøvrig: Velkommen til Mcsiden :thumleft
Takk! :D

Men morsomt at du skulle nevne det, for andre gang jeg ble stoppet sa han som nevnte det om fin sykkel at "den ser ganske hissig ut den der". Jeg svarte med "ja, den gjør kanskje det, men det er en utrolig kjekk og leken sykkel og man trenger ikke å kjøre fort på den for at det skal være gøy".


Skal helt klart holde dere oppdatert på hva som skjer videre.
Jeg er fremdeles litt usikker på om jeg skal vedta noe eller deler av forelegget. Men dette skal jeg ta opp med advokaten på mandag.


Dette er valgene mine i forhold til forelegget: (med ruter for avkrysning)
-Forelegget vedtas --> Signatur
--------------------------------------
-Forelegget vedtas ikke:
|_| Jeg er ikke skyldig. (De oppfordres til å begrunne dette nærmere og oppgi eventuelle vitner De ønsker avhørt. Disse opplysningene kan gis på baksiden. Saken vil som regel bli sendt tingretten for hovedforhandling med vitneførsel. Normalt vil det bli nedlagt påstand om saksomkostninger.)

--------------
|_| Jeg godtar ikke botens størrelse. (Saken vil som regel bli sendt tingretten for forenklet rettergang (tilståelsesdom)).

Forlegg hvor det er ilagt tap av førerett/sperrefrist for førerett, inndragningskrav eller erstaningskrav:
|_| Jeg godtar ikke tap av førerett/sperrefrist.
|_| Jeg godtar ikke inndragningskravet.
|_| Jeg godtar ikke erstatningskravet

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Baron von Waffel »

Problemet i denne saken er bevis-spørsmålet. Farten har de ikke måling på, og den kan lett problematiseres. Du godtar ikke å ha kjørt mer enn 20 over grensen. Kan de bevise mer?

De har såvidt jeg skjønner ikke video av kjøringen din. Hva gjorde du egentlig?

Dermed står vi igjen med hva disse politifolkene har sett fra sin bil. Ditt problem er at de er 3. Og at politifolk har en stor troverdighet i sånne saker. Lykke til.

Når det gjelder at du ble tatt 2. gang. ..... :orefk
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Iron76
Innlegg: 147
Registrert: 29 sep 2011, 10:56
Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Iron76 »

Bare et tankepromp, som ikke har mye betydning for saken. I flg. politiets egen organisering (henviser til PBS I). Er det normalt bare to tjeneste menn i det som utgjør en bilpatrulje, med midre det er en "maje" (cellebil) hvor det er tre. Er det ikke da nærliggende å tro at en av dem er en student fra Politihøyskolen? Vet at det er vanlig når de er tre i bilen. I så tilfelle er det jo mulig at du har blitt utsatt for en "no-skal-vi-vise-hvordan-man-nagler-bikere"leksjon for spiren... Både meg selv og andre jeg kjenner har observert at ting blir gjort litt "grundigere" når studenter er med.

Nei, jeg er ingen skurk. Bare vært involvert med politiet i jobbsammenheng...

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Baron von Waffel »

Iron76 skrev:Bare et tankepromp, som ikke har mye betydning for saken. I flg. politiets egen organisering (henviser til PBS I). Er det normalt bare to tjeneste menn i det som utgjør en bilpatrulje, med midre det er en "maje" (cellebil) hvor det er tre. Er det ikke da nærliggende å tro at en av dem er en student fra Politihøyskolen? Vet at det er vanlig når de er tre i bilen. I så tilfelle er det jo mulig at du har blitt utsatt for en "no-skal-vi-vise-hvordan-man-nagler-bikere"leksjon for spiren... Både meg selv og andre jeg kjenner har observert at ting blir gjort litt "grundigere" når studenter er med.

Nei, jeg er ingen skurk. Bare vært involvert med politiet i jobbsammenheng...
Det er selvfølgelig lov å lure på dette. Men som du sier, det har ikke betydning for saken.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Svolp »

For en bedriten situasjon.
Paragraf 3 i veitrafikkloven er en lov som gjør at hvis en politimyndighet mener du har gjort noe som bryter HAV, hensynsfult, aktpågivende og varsomt tar de lappen fra deg. Punktum....
Kjenner en jeg som mistet lappen i 50 km/t i 30 sonen, hvis en skal følge førekortbeslag er det først ved 56 km/t i en 30sone den ryker. Begrunnelsen var at han ikke kjørte etter paragraf 3 siden dette var ved skoleslutt og barn var på vei hjem fra skolen.

Jeg kjører da sikkskakk jeg også mellom biler men ikke som en bajas, blinklys bruker jeg samt jeg kjører mellom bilene i en fart som jeg føler er trygg ved kø. Nå vet jo ikke vi hvordan du eksakt kjørte, det vet du kun selv men hadde noen prøvd og ta fra meg lappen slik jeg kjører hadde det blitt sak. Vil nå tru at en skal kjøre ganske "gris" før en mister lappen på den måten?
Sier ikke at du kjørte gris men du vet selv hvordan du kjørte og hvis du mener du har en sak er det jo bare og forhøre seg med advokat og ta det derfra. Hvis en selv vet en er skyldig er det lite og jobbe med mot politiet. En siste ting mtp bevises stilling trur jeg har lite eller ingenting og si. Vitnemålet fra 3 politifolk står ganske så sterkt..

Lite tips og råd men jeg ønsker deg lykke til.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Lego »

Iron76 skrev:Bare et tankepromp, som ikke har mye betydning for saken. I flg. politiets egen organisering (henviser til PBS I). Er det normalt bare to tjeneste menn i det som utgjør en bilpatrulje, med midre det er en "maje" (cellebil) hvor det er tre. Er det ikke da nærliggende å tro at en av dem er en student fra Politihøyskolen? Vet at det er vanlig når de er tre i bilen. I så tilfelle er det jo mulig at du har blitt utsatt for en "no-skal-vi-vise-hvordan-man-nagler-bikere"leksjon for spiren... Både meg selv og andre jeg kjenner har observert at ting blir gjort litt "grundigere" når studenter er med.

Nei, jeg er ingen skurk. Bare vært involvert med politiet i jobbsammenheng...
Du har nok helt rett! Tredje person var utvilsomt student. Og akkurat det du sier nå ("no-skal-vi-vise-hvordan-man-nagler-bikere leksjon for spiren") var noe jeg pratet med både med sykkel-kompisen som jeg kjørte sammen med, og en annen kompis (som jobber for Oslo-politiet).

Kan dette være til hjelp eller vil det bare putte meg i "statuere et eksempel-gruven"?

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Desmo »

NickNei skrev:Reglene sier vel at du skal kun måtte kjøre opp på det tyngste kjøretøyet du har lappen for. Kun bil her det da..
Den regelen er foreldet. Må kjøre opp igjen i alle førerkortklassene.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Crinos »

Lego skrev:
Crinos skrev: Ai.. Her sitter du litt i saksa ja...
Det som kunne være interesant å vite er om den som skrev forelegget har
1) Førerkort for MC
2) Om han har lappen på mc, om han har god nok erfaring til å kunne bedømme om du kjørte "tilstrekkelig hensynsfult".
Den "aggressive" av politimennene som også sto for snakkingen og skrivingen har nok ikke lappen på mc. Men kanskje én av de andre hadde. Ting som "jeg skulle ønske jeg ikke så dette, for du har en veldig fin sykkel og du har skikkelige klær osv..." vil nesten tilsi det. Men det er spekulasjon.
Crinos skrev: Det er meg blitt fortalt at vi MC folk har lov til å kjøre forbi kø, der vi føler det trygt for oss selv og øvrig trafikk.
Kjørelæreren min demonstrerte dette for meg med at vi skulle legge oss midt mellom to bilfelter og kjøre forbi køen. Dette var gråsone, men lovlig. Det var i alle fall ikke ULOVLIG. Men det var ulovlig å kjøre forbi på venstre og høyre side av det feltet man egentlig lå i. Det ville helt klart bli definert som uaktsom kjøring.
Jeg startet ferden med å kjøre mellom to felt med stillestående kø ... i gangfart selvfølgelig. Etter rundkjøringen løste køen seg litt opp, men farten lå fremdeles langt under fartgrensen....kanskje rundt 20-30 km/t og det var også derfor jeg kjørte forbi. Om jeg kan argumentere for at jeg lå på den hvite stripen hele veien eller om jeg krysset den flere ganger kan være et interessant tema å ta opp.
Crinos skrev: Når du mister førerkort, mister du rubel og bit, og ordlyden er at du må ta oppkjøring i alle førerkortklasser på nytt.. Men i praksis betyr dette tyngste klasse. I mitt tilfelle som fks har buss sertifikat, må jeg kjøre opp på buss om jeg mister lappen.
Siden førerkortet mitt for mc fremdeles er innenfor prøvetiden på 2 år, så må jeg nok ta den på nytt. Men det du sier er at jeg i tillegg må ta FULL kjøreopplæring for bil også? Med alt det obligatoriske...glatt- og mørkekjøring osv... Da begynner dette fort å bli uhyggelig dyrt.
Crinos skrev: UPDATE:
De kan ikke ta lappen fra deg for høy hastighet uten å kunne dokumentere dette.. Det at det satt tre sivile i en bil er ikke god nok dokumentasjon. Du skal og du BØR kreve å se farstmålings loggen fra det apparatet som er brukt for å måle hastigheten din eller kreve nevnt fartsovertredelse som ugyldig.
Hastighet var ikke grunnlaget for beslaget. Det var den "uaktsomme kjøringen".

AJ skrev: Hadde de politifolkene som stoppet deg fortalt at de ville anmelde kjøringen uten å beslaglegge førerkortet, regner jeg med at du hadde godtatt det uten problemer.
Til slutt må jeg si at jeg tenker at et forelegg på noen 1000-lapper vil vært mer enn nok straff i denne saken...
Kunne ikke sagt det bedre selv! :-)
Etter det du skriver her så virker det slik jeg leser det at det er helt høl i hodet at de i det hele tatt stoppet deg...

Jeg ville ha brukt dette med at i anmeldelsen så har han beskrevet "vesentlig mer enn 50km/t som var på stedet". Det vil si, han legger dette til grunne for en del av den uaktosomme kjøringen din, og med det bruker det i mot deg.

Det at trafikken var saktegående kan du også bruke som argument. Du kan si at du kjørte forsvarlig forbi stillestående / sentgående trafikk, noe en sakkyndig kan bekrefte er helt OK attferd. Dvs de må hente inn en jurist som kan motbevise at dette ikke er lovlig, og du kan vise til at det er hensynsfult og aksomt, i tillegg til at det sparer trafikken for mere kø det at du "glider" i et kø bilde.

Motorsykler har som kjent lov til å bruke kollektivt felt, om ikke annet er skiltet, så at du kjører forbi i dette feltet er 100% lovlig.

Så vidt jeg har forstått det, så trenger du ikke full kjører opplæring, bare ny teoretisk og praktisk prøve. Dvs du må ta teori prøven på nytt, og oppkjøringa på nytt.. Alt det andre trenger du ikke.

Trodde ikke det var prøve tid på andre bokstaver så lenge man har hatt B eller tyngre i mer enn 2 år. Du er jo liksom ikke fersk i trafikken, bare på akkurat det kjøretøyet, i dette tilfellet MC. Sånn sett er du jo en langt mer erfaren (i alle fall grunlaget for å være) sjåfør på MC, enn en person som KUN har hatt bil og MC lappen like lenge som du har hatt MC lappen :)

Det store problemet med saken din er selvsagt dette med at du ble stoppet for en andre gang av de samme folka.
MEN... Om du kan få argumentert med at det var feilaktig av dem å ifrata deg førerkortet i første omgang, ja.. Da kjørte du jo i grunnen lovlig den andre gangen...

Noen politifolk burde absolutt aldri blitt politi... Noen er maktgale, og andre er helt fantastiske mennesker å ha med å gjøre.
Dessverre har jeg møtt på mange av de maktgale, både med bil og MC.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Lego »

Desmo skrev:
NickNei skrev:Reglene sier vel at du skal kun måtte kjøre opp på det tyngste kjøretøyet du har lappen for. Kun bil her det da..
Den regelen er foreldet. Må kjøre opp igjen i alle førerkortklassene.
Så hvis man har lastebil, buss, mc, bil ...hele førerkortet fullt, så må man ta ALT på nytt? Da blir jo straks terskelen for å ta ting for retten MYE lavere.

Jeg pratet nettopp med juristen igjen angående nettopp dette punktet og han mente at hvis det stemte at jeg hadde hatt sertifikatet (på bil) så lenge og om jeg "var villig til å vedta" så skulle vi nok kunne unngå akkurat dette.

Poenget jeg leser ut av den ene lille setningen der er at han aller helst vil at jeg skal vedta...grunnen kan det spekuleres om.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Crinos »

Desmo skrev:
NickNei skrev:Reglene sier vel at du skal kun måtte kjøre opp på det tyngste kjøretøyet du har lappen for. Kun bil her det da..
Den regelen er foreldet. Må kjøre opp igjen i alle førerkortklassene.
](*,) Lenge leve EØS regler tredd ned over hodet på oss.. :ills

Det vil si at straffen er variabel, alt etter som hva førerkort man har.
En som har hele regla må kjøre opp på A B CE og D for å kunne få tilbake alt. Vil annta at det koster "litt" mer enn bare en som skal kjøre opp på B.

En ting er sikkert, jeg skal ALDRI samtykke i inndragelse av førerkort.. Uansett om jeg blir stoppet i 140 i 90 sone...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Lego »

Crinos skrev:
En ting er sikkert, jeg skal ALDRI samtykke i inndragelse av førerkort.. Uansett om jeg blir stoppet i 140 i 90 sone...
Noe jeg heller ikke gjorde! ;e

Iron76
Innlegg: 147
Registrert: 29 sep 2011, 10:56
Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Iron76 »

Jeg snublet over instruksen for politiets trafikktjeneste på en "googletur" for en stund siden. Jeg skal se om jeg finner den i gjen når jeg kommer hjem og ungene er kubbet, så legger jeg den ut her hvis jeg får det til.
den er litt omfattende, men siden sesongen er over for din del rekker du gjenom den før helgen er over...
Du har da de samme rettigheter som alle andre, enten onkel Blå har fetter Blå med eller ikke...

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Busa Trond »

Trist å lese at en blir uten lappen. Ønsker deg lykke til med saken, men du er sikkert på to hjul igjen når sesongen starter igjen. Når en har slik fin sykkel, så må den jo brukes. Lykke til.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Crinos »

Iron76 skrev:Jeg snublet over instruksen for politiets trafikktjeneste på en "googletur" for en stund siden. Jeg skal se om jeg finner den i gjen når jeg kommer hjem og ungene er kubbet, så legger jeg den ut her hvis jeg får det til.
den er litt omfattende, men siden sesongen er over for din del rekker du gjenom den før helgen er over...
Du har da de samme rettigheter som alle andre, enten onkel Blå har fetter Blå med eller ikke...
Er det denne du tenker på?
NB: link til et DOC (Word) dokument. http://home.no/kjetta/GP-4027.doc" onclick="window.open(this.href);return false;
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar