Ladeproblemer (regulator/batteri/stator...)

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Hercules
Innlegg: 5
Registrert: 29 sep 2011, 23:18
Motorsykkelen din: Honda VFR 750

Ladeproblemer (regulator/batteri/stator...)

Legg inn av Hercules »

Jeg har problemer med min Honda VFR 750 1990 model. Når jeg skulle starte den i går virket den tom for strøm og ville ikke starte, satt den på lading i natt og i dag var den helt død. Tenkte at jeg hadde tatt knekken på batteriet siden laderen er av den voksne typen og kjøpte et nytt batteri på Biltema kom hjem og det er like dødt. Jeg får imidlertid start om jeg bruker startstrøm fra laderen, men når jeg kobler fra laderen blir det litt rykking og napping før den dør ut. Siden VFR er kjent for regulatorproblem har jeg kikket litt på den i ettermiddag uten å bli helt klok. Når jeg kobler den fra starter den fremdeles med startstrøm og lading, men dør helt kontant i det jeg kobler ut ladingen i motsetning til når jeg hadde regulatoren tilkoblet og den hoster og harker litt før den stopper.

Når har jeg fått liv i sykkelen, men ikke løst problemet. Den starter med Biltema batteriet og lader tilkoblet, og fortsetter å gå etter at jeg kobler fra ladingen. Når jeg måler batteriet nå får jeg ikke mye over 10V spenning, jeg får det samme når jeg måler ut fra regulatoren. Når jeg kobler fra regulatoren får jeg 25V på alle tre ledningene som kommer fra statoren om jeg har skjønt dette riktig. Det skal være 26V - 30V men et lite avvik er ok har jeg lest på et annet forum. Slikt sett virker statoren å være ok, men det festlige er at jeg har kjøpt ny regulator, og alle tall og fakter er helt likt med begge regulatorene. Jeg prøver å gjøre alt av målinger ved 2000 rpm.

Noen som har noen innspill?

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Ladeproblemer (regulator/batteri/stator...)

Legg inn av FJZZR »

Jeg mener å huske at 1990 mod VFR 750 har feltvikling i tillegg til stator.

Og er det slik, kan det også hende at den har børster, som muligense er utslitt i ditt tilfelle.

Det kan også være brudd i feltvikling eller dennes tilledninger. Alt dette gir det symptomet du beskriver.

Du trenger nå et elektrisk skjema over sykkelen og et multi meter.

Da vil du sannsynligvis se at det står 12v over feltviklinga, og det forteller deg at regulatoren gir "full gass" men generator produserer veldig lite strøm fordi feltet er altfor svakt.

Hercules
Innlegg: 5
Registrert: 29 sep 2011, 23:18
Motorsykkelen din: Honda VFR 750

Re: Ladeproblemer (regulator/batteri/stator...)

Legg inn av Hercules »

Da skal jeg sjekke om jeg finner noe om børster i rep boken. Det som gjør meg skeptisk til dette er at jeg måler tett opptill riktig spenning inn på regulatoren, det forteller vel at det produseres nok strøm? Riktig nok helt i nedre del av skalaen...

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: Ladeproblemer (regulator/batteri/stator...)

Legg inn av Blackbird »

Er du helt sikker på at Biltema batteriet tar lading?Kjøpte 2stk.derfra ifjor vår som måtte returneres.Er det slik tar du knekken på regulatorn,da stator koker regulatorn fordi batteriet ikke mottar strømmen.Til slutt går den varm og ødelegges.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Ladeproblemer (regulator/batteri/stator...)

Legg inn av pelsen »

Blackbird skrev:Er du helt sikker på at Biltema batteriet tar lading?Kjøpte 2stk.derfra ifjor vår som måtte returneres.Er det slik tar du knekken på regulatorn,da stator koker regulatorn fordi batteriet ikke mottar strømmen.Til slutt går den varm og ødelegges.
tja...et fullt batteri tar heller ikke mot strøm, da vil altså regulatorn ta kvelden så fort batteriet er fulladet? :lol

Hercules
Innlegg: 5
Registrert: 29 sep 2011, 23:18
Motorsykkelen din: Honda VFR 750

Re: Ladeproblemer (regulator/batteri/stator...)

Legg inn av Hercules »

Blackbird skrev:Er du helt sikker på at Biltema batteriet tar lading?Kjøpte 2stk.derfra ifjor vår som måtte returneres.Er det slik tar du knekken på regulatorn,da stator koker regulatorn fordi batteriet ikke mottar strømmen.Til slutt går den varm og ødelegges.
Uten at jeg skjønner hvordan ting henger sammen så er status at den starter og lader med enda et nytt Biltema batteri, og med begge regulatorene. Om det andre Biltema batteriet var ødelagt før jeg fikk det, eller om jeg ødela det med høy spenning på lading/starthjelp vet jeg ikke. Men jeg målte det før jeg begynte til 12,7 og den startet på det. Nå lader den med 14,4 uansett regulator og alt ser greit ut. Jeg kommer uansett til å la den gå litt mens jeg drikker kaffe og soler meg, mens jeg måler lading og spenning på dynamo. Etter som jeg har skjønt kan regulatoren komme og gå om det er feil på den. Siden den fikk nytt batteri i fjor føler jeg meg ikke trygg på at feilen er borte...

Om noen har innspill på hva som skjer setter jeg pris på å høre det.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Ladeproblemer (regulator/batteri/stator...)

Legg inn av pelsen »

Hercules skrev:Uten at jeg skjønner hvordan ting henger sammen så er status at den starter og lader med enda et nytt Biltema batteri, og med begge regulatorene. Om det andre Biltema batteriet var ødelagt før jeg fikk det, eller om jeg ødela det med høy spenning på lading/starthjelp vet jeg ikke. Men jeg målte det før jeg begynte til 12,7 og den startet på det. Nå lader den med 14,4 uansett regulator og alt ser greit ut. Jeg kommer uansett til å la den gå litt mens jeg drikker kaffe og soler meg, mens jeg måler lading og spenning på dynamo. Etter som jeg har skjønt kan regulatoren komme og gå om det er feil på den. Siden den fikk nytt batteri i fjor føler jeg meg ikke trygg på at feilen er borte...

Om noen har innspill på hva som skjer setter jeg pris på å høre det.
dette ser jo bra ut, og det tyder jo på at ladinga er iorden.
Men de 10 voltene du målte tidligere kan jo komme av en overledning med et så stort spenningsfall at den ikke klarte å gi mer enn 10V, det hadde vært interessant å sett hvor mange ampere regulatorn gav da.
Er børstene i starteren ok? Noen av startproblemene kan ligne dårlige børster, samt at en kortslutning i starteren er omtrent eneste stedet et slikt spenningsfall kan stamme fra uten at sikringene ryker.

mekkern
Innlegg: 7629
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ladeproblemer (regulator/batteri/stator...)

Legg inn av mekkern »

pass på jording og kontakt mellom likeretteren og festet..legg mellom termopasta for maks kjøling.
dårlig jording møkk/lite kjøling så går regulatoren i dass... sjekkes årlig for irr/dritt..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Hercules
Innlegg: 5
Registrert: 29 sep 2011, 23:18
Motorsykkelen din: Honda VFR 750

Re: Ladeproblemer (regulator/batteri/stator...)

Legg inn av Hercules »

Bare for å avslutte saken.

Jeg har ikke sjekket starter og børster, så om det er en feilkilde tenker jeg at jeg tar det når det blir hvit og kaldt ute...

Jeg koble opp den gamle regulatoren og lot sykkelen gå mens jeg foretok målingen og gjorde andre ting i garasjen. Jeg drev nok på slik i totalt 1 time fordelt på 2 økter for å la sykkelen avkjøle seg. Regulatoren fungerte greit, jeg fikk ikke topp ladespenning men uten lys lå den på over 13V, med alt lys på lå den på 12,6V. Altså for lite, men nok. Spenningen fra dynamoen lå i nedre del av det som er godkjent. Etter en tid sluttet regulatoren å virke totalt, for meg virker det som den konker da den blir varm. Så jeg byttet til den nye regulatoren og fikk samme verdier på målingene mine.

Jeg koblet så dette mer permanent. Måtte borre nye hull for å få den festet skikkelig og klippet av den gamle kontakten og loddet ledningene sammen. Det morsomme er at nå fungerer alt perfekt! Jeg vet ikke om det er midlertidig eller om alle feil faktisk er borte, men den lader 14,4V-14,6V og spenningen fra dynamoen ligger i øvre del av skalaen.

Jeg liker ikke å ikke vite helt sikkert, så jeg får bruke litt tid på den i vinter for å sjekke på nytt om alt er ok. Jeg skjønner at det meste ville blitt ok med ny regulator, men det som gjør meg usikker er at strømmen fra dynamoen har blitt bedre. Så hvis statoren er gåen har jeg nok fremdeles et problem, men kan den komme og gå da. Høres rart ut det og...

stenR
Innlegg: 11
Registrert: 12 des 2006, 22:56

Re: Ladeproblemer (regulator/batteri/stator...)

Legg inn av stenR »

12,6 er altfor lite. Det er vel omtrent det som et fulladet batteri skal ha dersom det er ubelastet. 1990 VFR 750 har samme (og rævva) ladesystem som de litt senere modellene. Du kan sjekke statoren ved å måle motstanden mellom hver av de 3 gule ledningene fra statoren. Du kan måle to steder (en konnektor nær statoren, og en nær regulatoren). Du bør måle ganske så likt mellom hver av kombinasjonene (typ 1 ohm). Det skal ikke være kontinuitet mellom jord og noen av disse gule ledningene. Spenning mellom hver av de gule bør være 30-50VAC (om jeg husker rett) ved 3000RPM.

Gjør også rent alt av konnektorer og jordpunkter. Pass spesielt på rundt startreleet og main fuse. Ladestrømmen går av en eller annen grunn gjennom startreleet, og et hvert tap her, gir drastisk reduksjon av ladespenninga. Mål motstanden mellom de røde ledningene i regulatorkonnektoren og rød batterikabel, samt. mellom de grønne ledningen og jordkabelen. Disse målingene bør være nær 0Ohm.

Dersom statoren og koblingene tester greitt og batteriet er ganske nytt, så begynner jeg nesten å tvile på din regulator nr. 2 også :-)

StenR

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: Ladeproblemer (regulator/batteri/stator...)

Legg inn av Blackbird »

pelsen skrev:
Blackbird skrev:Er du helt sikker på at Biltema batteriet tar lading?Kjøpte 2stk.derfra ifjor vår som måtte returneres.Er det slik tar du knekken på regulatorn,da stator koker regulatorn fordi batteriet ikke mottar strømmen.Til slutt går den varm og ødelegges.
tja...et fullt batteri tar heller ikke mot strøm, da vil altså regulatorn ta kvelden så fort batteriet er fulladet? :lol
Har du hørt om et batteri som ikke leverer strøm da?På alt fra lys til annet på en mc?Alt er ok så lenge stator leverer dette gjennom vippa,MEN visst batteriet ikke tar lading går regulatorn varm.Vanskelig og forstå det?Skal du ha et topplada batteri Hele tia må det stå konstant ikjellern med vedlikeholdslader,så lenge det er montert er det ikke 100% fulladet.

mekkern
Innlegg: 7629
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ladeproblemer (regulator/batteri/stator...)

Legg inn av mekkern »

Når batteriet er fullt så svir regulatoren av det som ikke går til lys og drift rett til jord.dette skjer etter noen minutter hvis ladesystenet er i orden.
Batteriet har kun som jobb å stabilisere volten.
Har en magnettenning og kickstarter holder det med en litt stor kondensator.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7000
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ladeproblemer (regulator/batteri/stator...)

Legg inn av Jompa »

mekkern skrev:Når batteriet er fullt så svir regulatoren av det som ikke går til lys og drift rett til jord.dette skjer etter noen minutter hvis ladesystenet er i orden.
Batteriet har kun som jobb å stabilisere volten.
Har en magnettenning og kickstarter holder det med en litt stor kondensator.
Så batteriet skal ikke lagre strøm ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7629
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ladeproblemer (regulator/batteri/stator...)

Legg inn av mekkern »

Jompa skrev:
mekkern skrev:Når batteriet er fullt så svir regulatoren av det som ikke går til lys og drift rett til jord.dette skjer etter noen minutter hvis ladesystenet er i orden.
Batteriet har kun som jobb å stabilisere volten.
Har en magnettenning og kickstarter holder det med en litt stor kondensator.
Så batteriet skal ikke lagre strøm ?
Jo for de som har starter og elektronisk tenning må du ha batteri som GIR strøm for å få startet..
men etter start skal det bare fylles for neste start-resten fikser regulatoren/genratoren,men batteriet fungerer som en kondensator og stabiliserer spenningen uten batteri/defekt så stiger spenningen ukontrollert og regulatoren brenner ut.

skal en gå nærmere inn i dette så begynner en å snakke om hvordan de forskjellige regulatortypene reagerer på Ohmsk kontra kapasitiv last.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Hercules
Innlegg: 5
Registrert: 29 sep 2011, 23:18
Motorsykkelen din: Honda VFR 750

Re: Ladeproblemer (regulator/batteri/stator...)

Legg inn av Hercules »

stenR skrev:12,6 er altfor lite. Det er vel omtrent det som et fulladet batteri skal ha dersom det er ubelastet. 1990 VFR 750 har samme (og rævva) ladesystem som de litt senere modellene. Du kan sjekke statoren ved å måle motstanden mellom hver av de 3 gule ledningene fra statoren. Du kan måle to steder (en konnektor nær statoren, og en nær regulatoren). Du bør måle ganske så likt mellom hver av kombinasjonene (typ 1 ohm). Det skal ikke være kontinuitet mellom jord og noen av disse gule ledningene. Spenning mellom hver av de gule bør være 30-50VAC (om jeg husker rett) ved 3000RPM.

Gjør også rent alt av konnektorer og jordpunkter. Pass spesielt på rundt startreleet og main fuse. Ladestrømmen går av en eller annen grunn gjennom startreleet, og et hvert tap her, gir drastisk reduksjon av ladespenninga. Mål motstanden mellom de røde ledningene i regulatorkonnektoren og rød batterikabel, samt. mellom de grønne ledningen og jordkabelen. Disse målingene bør være nær 0Ohm.

Dersom statoren og koblingene tester greitt og batteriet er ganske nytt, så begynner jeg nesten å tvile på din regulator nr. 2 også :-)

StenR
Mulig jeg misforstår nå, men jeg skriver i det siste innlegget mitt at den lader som den skal og spenningen inn er riktig. Den skal for øvrig ligge på 26V-30V om jeg ikke husker helt feil.

Svar