Vasking av skjøre deler

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Vasking av skjøre deler

Legg inn av gbruaset »

Heisann.

Jeg har jo en rimelig ny sykkel, og riper og andre lumskheter er ikke velkomne! Her om dagen vasket jeg sykkelen fra topp til tå. inkludert speedometer/ turtalls "glasset". Resultatet ble at plastikken der ser "misfarget" og "tåkete" ut. Men hva skal det vaskes med, når det ikke en gang tåler mild shampoo? forslag?

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: Vasking av skjøre deler

Legg inn av Blackbird »

D er vannet som skaper dugg i instrumetglass,har ikke noe med vaskemiddel å gjøre.Er sykkelen ny nok,ta d opp med selger/firmaet.Har alltid vasket instrumenter, men har aldri opplevd dugg i dem,selv på sykler som er 25år (Honda] Pakningene rundt glassene er da tydeligvis ikke tette nok til å unngå dette på din sykkel.

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 726
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Vasking av skjøre deler

Legg inn av JanK »

Bruk aldri høytrykksspyler da du vasker sykkelen, eller bilen for den saks skyld. Vann kommer inn på steder det aldri skulle ha vært. Bøtte med varmt vann og hageslange med moderat lavt trykk! :thumleft
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: Vasking av skjøre deler

Legg inn av Blackbird »

D gjør jeg også,beste vaskemåten det.Men d kan da vel ikke være folk som bruker høytrykk på instrumentpanel vel?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vasking av skjøre deler

Legg inn av RuneMC »

Hvis det ser ut som en grå/hvit hinne på utsiden, kan det også være pga silikon i vaskemiddelet, eller evt andre kjemikalier.

Ellers ser jeg lasse_hansen gir godt skussmål til MC-vask fra s100.no , så det har jeg tenkt å prøve. (Spray på, vent og spyl av høres jo forlokkende enkelt ut...)

Motul's Wash&Wax for MC, som er på sprayboks og brukes på tørr sykkel, funker også rimelig bra, spesielt til insekter på vindskjermen. Plastdetaljer blir blanke og fine.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Vasking av skjøre deler

Legg inn av gbruaset »

Takk for gode råd, folkens. skal snart ha den på 10 K service, og klage litt på det da. Tanken på at det kunne være dugg, har også streifet meg. Har jo behandlet den med silkehansker, så kan ikke skjønne at jeg har gjort noe galt.

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Vasking av skjøre deler

Legg inn av gbruaset »

Blackbird skrev:D gjør jeg også,beste vaskemåten det.Men d kan da vel ikke være folk som bruker høytrykk på instrumentpanel vel?
Håper ikke det! Jeg har definitivt ikke gjort det! :-)

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Vasking av skjøre deler

Legg inn av gbruaset »

RuneMC skrev:Hvis det ser ut som en grå/hvit hinne på utsiden, kan det også være pga silikon i vaskemiddelet, eller evt andre kjemikalier.

Ellers ser jeg lasse_hansen gir godt skussmål til MC-vask fra s100.no , så det har jeg tenkt å prøve. (Spray på, vent og spyl av høres jo forlokkende enkelt ut...)

Motul's Wash&Wax for MC, som er på sprayboks og brukes på tørr sykkel, funker også rimelig bra, spesielt til insekter på vindskjermen. Plastdetaljer blir blanke og fine.
Rune, hvor får du kjøpt dette? biltema?

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Vasking av skjøre deler

Legg inn av gbruaset »

JanK skrev:Bruk aldri høytrykksspyler da du vasker sykkelen, eller bilen for den saks skyld. Vann kommer inn på steder det aldri skulle ha vært. Bøtte med varmt vann og hageslange med moderat lavt trykk! :thumleft
Milano, ja. Hvor holder du til? Er i Milano området årlig. Deilig land å kjøre mc i.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vasking av skjøre deler

Legg inn av RuneMC »

gbruaset skrev: Rune, hvor får du kjøpt dette? biltema?
Motul Wash&Wax kjøpte jeg på Torshov Bilrekvisita.
s100-produkt har jeg ikke kjøpt ennå, men blir vel enten netthandel eller forhandler (men ikke mange av de akkurat)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 726
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Vasking av skjøre deler

Legg inn av JanK »

gbruaset skrev:
JanK skrev:Bruk aldri høytrykksspyler da du vasker sykkelen, eller bilen for den saks skyld. Vann kommer inn på steder det aldri skulle ha vært. Bøtte med varmt vann og hageslange med moderat lavt trykk! :thumleft
Milano, ja. Hvor holder du til? Er i Milano området årlig. Deilig land å kjøre mc i.
Midt i byen, er du her på jobb eller fornøyelse..?
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Vasking av skjøre deler

Legg inn av gbruaset »

JanK skrev:
gbruaset skrev:
JanK skrev:Bruk aldri høytrykksspyler da du vasker sykkelen, eller bilen for den saks skyld. Vann kommer inn på steder det aldri skulle ha vært. Bøtte med varmt vann og hageslange med moderat lavt trykk! :thumleft
Milano, ja. Hvor holder du til? Er i Milano området årlig. Deilig land å kjøre mc i.
Midt i byen, er du her på jobb eller fornøyelse..?
Bare fornøyelse. Vi har holdt til mest rundt milano, langs innsjøene. Men hadde jeg visst at en nordmann drev mc sjappe der, skulle jeg ha tatt turen til byen! Greit å vite til neste gang ;-)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Vasking av skjøre deler

Legg inn av Intruder »

gbruaset skrev:Takk for gode råd, folkens. skal snart ha den på 10 K service, og klage litt på det da. Tanken på at det kunne være dugg, har også streifet meg. Har jo behandlet den med silkehansker, så kan ikke skjønne at jeg har gjort noe galt.
Får håpe det lett lar seg ordne,slikt er innmari irriterende og såklart ekstra leit
når det dreier seg om en ny sykkel. :thumleft
Dette lar seg nok fikse.. :b_c: :jada:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vasking av skjøre deler

Legg inn av RuneMC »

Da har jeg testet S100 MC-vask på en ganske skitten V-Strom.
Bestilte likesågodt grunnpakken (1L + spraydyse og svamp) til 159,- og refill 1L til 139,- for at fraktprisen på 104,- ikke skulle utgjøre for stor andel.

Sprayet på anslagsvis 0,5L tilsammen og lot det virke 20 min (står man kan la det virke opptil 30 min) før avspyling.

Umiddelbart så det veldig bra ut når jeg spylte. Etterhvert som det tørket opp så jeg at resultatet var litt mer blandet. Blanke deler som siden av motoren, støtdempere etc så veldig bra ut. På det som var av krinkelkrok-plasser av motoren (hvor det nok lå mer skitt også) var det noen steder nesten helt rent - kun tynn grå hinne som enkelt blir borte med en fille, men noen av de mest møkkete plassene var det et lite lag skitt igjen. Mulig dette bedrer seg med gjentatte vask. Den fjernet også det aller meste av insekter på vindskjermen/lyktene og kun noen små genstridige prikker igjen.

Valgte bevisst å hverken gnikke eller gnu denne gang for å se om middelet virkelig kunne fjerne alt kun ved påspraying på tørr sykkel - vente 20 min - og spyle med hageslangen. Konklusjonen er at produktet gjør en bedre jobb enn gjennomsnittet og nesten lever opp til reklamen, men her og der må man nok fortsatt bruke svamp eller børste. :sorry

Forbruk av vaskemiddel kontra pris gjør det også til en ganske dyr vask, men hadde forsåvidt vært verdt det med 100% resultat. Med 85-90% resultat blir det et vurderingsspørsmål - men tross alt en behagelig måte å vaske sykkelen på...

Godt mulig man kan både drøye bruken og få et bedre resultat ved å fordele mer med svamp eller børste og sånn sett få gnidd det bedre inn. Får teste det ved neste vask. Å dømme av skummet som lages når man spyler det av så er det rimelig konsentrerte saker.

Står advarsel mot å bruke produktet på varme overflater/i solen og på visse alu-deler (ulakkere/høyglanspolerte eller i spesielle legeringer (tilleggsutstyr til HD nevnes spesielt))

Noen før og etter bilder
[album]2518[/album][album]2521[/album]
[album]2519[/album][album]2520[/album]

Terningkast: 5
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar