Tail risers - noen erfaringer...?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38118
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Tail risers - noen erfaringer...?
Bare lurte på om det er noen som er innom Forumet som har erfaringer med såkalte 'tail risers'?
Jeg lurer på om jeg skal sette på slike på TDM'en siden det er en del som har skrytt av at egenskapene til sykker'n blir merkbart bedre, noe også bikefarmmv.de tydelig ønsker å få fram...
Stemmer disse tingene så kan det være verd et forsøk. Dermed ikke sagt at kjøreegenskapene til TDM 'suger' slik de er idag... :8)
Enkelt å bytte på TDM'en ser det ut... :
.
Men som sagt; hører gjerne fra andre som har erfaringer med heving av bakparten på sykker'n
Jeg lurer på om jeg skal sette på slike på TDM'en siden det er en del som har skrytt av at egenskapene til sykker'n blir merkbart bedre, noe også bikefarmmv.de tydelig ønsker å få fram...
Stemmer disse tingene så kan det være verd et forsøk. Dermed ikke sagt at kjøreegenskapene til TDM 'suger' slik de er idag... :8)
Enkelt å bytte på TDM'en ser det ut... :
.
Men som sagt; hører gjerne fra andre som har erfaringer med heving av bakparten på sykker'n
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38118
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Kvikkstyrt er ingen ulempe. TDM'en har jo 18 tommers forhjul med 120 dekk og flere med TDM erfaringer har ment at den dermed oppleves som litt tungstyrt eller kanskje det er mer riktig å si tregstyrt, for å si det sånn.Fidel skrev:Nå vet jeg ikke hva som blir resultatet med akkurat disse raiserne, men generelt sier jo teorien at om du hever hekken, får du en mer kvikkstyrt sykkel. Ulempen er at den blir mer ustabil i høyere hastigheter. Kanskje de har laget noe lurt her som reduserer kompromisset?
Merket selv stor bedring på dette da jeg byttet fra Bridgestone Battlax BT-021 dekk til AVON Storm ST, som har en spissere profil.
Forsterkes denne effekten med risere skal nok jeg bli fornøyd :8)
Ikke det at jeg skal kjøre veldig fort, men det kunne jo vært interessant å høre om noen har høyhastighetserfaringer med slike...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- hansraymond
- Innlegg: 628
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
- Sted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Prøvd å senke den på gaffelen.?AJ skrev:Kvikkstyrt er ingen ulempe. TDM'en har jo 18 tommers forhjul med 120 dekk og flere med TDM erfaringer har ment at den dermed oppleves som litt tungstyrt eller kanskje det er mer riktig å si tregstyrt, for å si det sånn.Fidel skrev:Nå vet jeg ikke hva som blir resultatet med akkurat disse raiserne, men generelt sier jo teorien at om du hever hekken, får du en mer kvikkstyrt sykkel. Ulempen er at den blir mer ustabil i høyere hastigheter. Kanskje de har laget noe lurt her som reduserer kompromisset?
Merket selv stor bedring på dette da jeg byttet fra Bridgestone Battlax BT-021 dekk til AVON Storm ST, som har en spissere profil.
Forsterkes denne effekten med risere skal nok jeg bli fornøyd :8)
Ikke det at jeg skal kjøre veldig fort, men det kunne jo vært interessant å høre om noen har høyhastighetserfaringer med slike...
Løsne på klemmene på gaffelen og sette den noen mm ned og mål vinkelen, kontra som den var før,
(mål før du gjør dette og sammenlign)
da vinkelen endres littegrann, kommer rompa mere opp.
men det er ikke alle sykler dette kan gjøres på, det er litt avhengig av vinklen på Styrehodet,,, .. prøv å se du...
Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!
Live to Ride Ride to Live!
Er det noe lurt å begynne å justere på std innstillinger fra fabrikken selv ? Jeg mener dette krever kunnskaper den vanlig motorsykkelist nødvendvis ikke har. Jeg har ihvertfall ikke slik kunnskap og derfor valgte jeg å la et verksted med en erfaren cross kjører og mekaniker sette opp Cagge for meg.
Det ble full gjennomgang med nye dekk, overhalt og justert gaffel, hjul lagere foran og bak, drevsett og fin innstilling av bakdemper. Dette gav en helt ny MC å kjøre, faktisk så mye anderledes å kjøre at det var som å få ny sykkel.
Bakdelen på Cagge er at justeringen av forgaffel kan kun gjøres ved å plukke de i biter, justere og så montere de igjen. Da gjelder det å vite hva en gjør når en justerer de. Ohlins er for dyrt syntes jeg, men det er en Yamaha 450 off roader med gaffeler som passer rett på og som er lette å justere så kommer jeg over en sånn så kjøper jeg forgaffelen og tar turen til Jan for nytt oppsett. Med Yamaha gaffelene så blir det også mulighet for å montere dobble skivebremser foran.
Det tar også tid få S2en ferdig, den har jeg ikke sett på på flere måneder nå. Det kan hende bakbremsecaliperen fra denne flyttes over til Donnaen. Fordelen er at det er en Ducati 916 caliper med 4 stempel mot de 2 stempler som sitter orginal montert. Bakdelen er at en sånn ombygging antagelig er ulovlig.
Det ble full gjennomgang med nye dekk, overhalt og justert gaffel, hjul lagere foran og bak, drevsett og fin innstilling av bakdemper. Dette gav en helt ny MC å kjøre, faktisk så mye anderledes å kjøre at det var som å få ny sykkel.
Bakdelen på Cagge er at justeringen av forgaffel kan kun gjøres ved å plukke de i biter, justere og så montere de igjen. Da gjelder det å vite hva en gjør når en justerer de. Ohlins er for dyrt syntes jeg, men det er en Yamaha 450 off roader med gaffeler som passer rett på og som er lette å justere så kommer jeg over en sånn så kjøper jeg forgaffelen og tar turen til Jan for nytt oppsett. Med Yamaha gaffelene så blir det også mulighet for å montere dobble skivebremser foran.
Det tar også tid få S2en ferdig, den har jeg ikke sett på på flere måneder nå. Det kan hende bakbremsecaliperen fra denne flyttes over til Donnaen. Fordelen er at det er en Ducati 916 caliper med 4 stempel mot de 2 stempler som sitter orginal montert. Bakdelen er at en sånn ombygging antagelig er ulovlig.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38118
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Jeg skal få en mekaniker til å gjøre jobben og skulle denne modifiseringen vise seg å bli helt feil skal det gå greit å reversere den...
Uansett så er det ikke snakk om noen ekstrem modifisering; hekken bli hevet med 3 cm. og det kan vel ikke være allverdens...
Så langt har jeg i hvert fall ikke kommet over info om noen med dårlige erfaringer med slike 'risere'...
Så langt har ettermontering av Symtec varmehåndtak, Laser Duo-Tech slipons, Powercommander og Centech AP-1 sikringsboks funket bra. Det gjorde for så vidt også Hawkeoiler'n. Men den fjernet jeg fordi den ikke var så "tett" som jeg hadde håpet, dvs. at det av og til kom et drypp eller to på garasjegulvet etter parkering. Og slikt "søl" liker jeg ikke...
Hawkeoileren havnet for øvrig hos Pollti... :8)
Så spørsmålet er: hvorfor skulle ikke disse 'tail riserene' også fungere greit?
Skepsis er sunt, men så lenge ting lett kan reverseres tror jeg på å ta sjansen i mange tilfeller.
Uansett så er det ikke snakk om noen ekstrem modifisering; hekken bli hevet med 3 cm. og det kan vel ikke være allverdens...
Så langt har jeg i hvert fall ikke kommet over info om noen med dårlige erfaringer med slike 'risere'...
Så langt har ettermontering av Symtec varmehåndtak, Laser Duo-Tech slipons, Powercommander og Centech AP-1 sikringsboks funket bra. Det gjorde for så vidt også Hawkeoiler'n. Men den fjernet jeg fordi den ikke var så "tett" som jeg hadde håpet, dvs. at det av og til kom et drypp eller to på garasjegulvet etter parkering. Og slikt "søl" liker jeg ikke...
Hawkeoileren havnet for øvrig hos Pollti... :8)
Så spørsmålet er: hvorfor skulle ikke disse 'tail riserene' også fungere greit?
Skepsis er sunt, men så lenge ting lett kan reverseres tror jeg på å ta sjansen i mange tilfeller.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
AJ skrev: Hawkeoileren havnet for øvrig hos Pollti... :8)
Den ligger trygt og godt i esken den kom i ved siden av sofaen i Braastad Bula.Åpnet esken og kikket oppi den i går kveld. Oljetanken er mye mindre enn jeg trodde og pumpa er mye større enn jeg trodde. Denne eksplosive energiutfoldelsen var så krevende for kroppen at jeg sovnet på sofaen nesten umiddelbart
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38118
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tail risers - noen erfaringer...?
Har bestemt meg for vente med å sette på disse tailriserne (også kalt 'dogbones'...) siden jeg er usikker på hva de vil gjøre med helningsvinkelen på sidestøtta.
Flere som har satt på slike 'dogbones' kan fortelle om at sidestøtta egentlig bør forlenges etter monteringen pga. av at helningsvinkelen bli merkbart endret (heller en god del mer til siden...) på endel sykler.
Om dette også gjelder TDM'en er jeg usikker på. Derfor lar jeg det være i første omgang.
Men om det er noen der ute med 'dogbone' erfaringer så må dere gjerne gi lyd fra dere...
Flere som har satt på slike 'dogbones' kan fortelle om at sidestøtta egentlig bør forlenges etter monteringen pga. av at helningsvinkelen bli merkbart endret (heller en god del mer til siden...) på endel sykler.
Om dette også gjelder TDM'en er jeg usikker på. Derfor lar jeg det være i første omgang.
Men om det er noen der ute med 'dogbone' erfaringer så må dere gjerne gi lyd fra dere...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re:
Gjør gjerne det heller enn å farte rundt i polltiuniforma di !Pollti skrev:AJ skrev: Hawkeoileren havnet for øvrig hos Pollti... :8)
Den ligger trygt og godt i esken den kom i ved siden av sofaen i Braastad Bula.Åpnet esken og kikket oppi den i går kveld. Oljetanken er mye mindre enn jeg trodde og pumpa er mye større enn jeg trodde. Denne eksplosive energiutfoldelsen var så krevende for kroppen at jeg sovnet på sofaen nesten umiddelbart
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Tail risers - noen erfaringer...?
I ettermiddag fyres Cagge opp igjen og skal på tur i nabolaget så bare pass deg Intruder Det blir bare en kort tur for å prøve oljesøleren på tørr vei og med tørt garasjegulv Forresten så satt jeg på terassen i går med sånn passe jet lag , det var no helt innmari mange HD og soft choppere ute og trillet. Tydelig at våren er her.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Tail risers - noen erfaringer...?
Gjorde også årets første tur i dag,fra vinterlagringa og hjem ++.
Så forøvrig to polltier i varebil i Brumunddal,lette sikkert etter deg ?
Så forøvrig to polltier i varebil i Brumunddal,lette sikkert etter deg ?
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38118
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tail risers - noen erfaringer...?
Har nok sklidd ut en del denne tråden, vet je... Omtrent som dårlige dårlige norske veier i vårløsninga...Intruder skrev:Gjorde også årets første tur i dag,fra vinterlagringa og hjem ++.
Så forøvrig to polltier i varebil i Brumunddal,lette sikkert etter deg ?
Vel... samma det. Tenkte bare jeg skulle få den litt tilbake på sporet ved å nevne at jeg ikke monterte disse tailriserne (også kalt 'dogbones') på TDM'en.
Grunnen var at jeg ville unngå problemer med sidestøtta. Når bakenden på sykker'n heves med dogbones har flere brukere nevnt at dette forandrer på helningsvinkelsen, dvs. at sykker'n ble stående mer oppreist på sidestøtta og dermed øker risikoen for at den faller i bakken under ugunstige forhold...
Er det andre erfaringer der ute hva gjelder tailrisers / dogbones så hører jeg nok en gang gjerne fra dere
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Tail risers - noen erfaringer...?
Tail risers har jeg ikke peiling på,men at vi har kunnet gli
så langt ut i geografien ang. temaavvik,skyldes antakelig
Ragnhilds langturer m/ rapporter.Men snart så....
så langt ut i geografien ang. temaavvik,skyldes antakelig
Ragnhilds langturer m/ rapporter.Men snart så....
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;