Rust i lakken...?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Rust i lakken...?

Legg inn av Bubbu »

Jeg har brukt Brunox med bra virkning. Fjern løs rust smør på Brunox og rusta borte. Tror det er noe kjemisk prosess.

Brunox nøytraliserer og stabiliserer rusten i en operasjon og hindrer videre rustangrep. Det svarte resultatet som BRUNOX® etterlater seg, gir en førsteklasses primer! Resinet som BRUNOX® Epoxy inneholder både på spray og annen emballasje, samt på sin industrikvalitet er også meget motstandsdyktig mot kjemiske angrep.

Info hentet fra.

http://farvehandel.no/no/forsiden/nyhet ... poxyprimer" onclick="window.open(this.href);return false;
(The Beast )

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Rust i lakken...?

Legg inn av Crinos »

Sliper/sandblåser man vekk nok av metallet skal det ikke være behov for noe rust stopper. Dog, skader sikkert ikke med zink behandling men det er noe jeg aldri har gjort på de flekkene jeg har fikset på, ei heller de gangene jeg har relakkert sykler.

Men det er veldig viktig at det ikke ligger noe brunt/rust igjen i metallet i bunnen før man legger på litt sparkel, så grunning så lakk og så avslutte med dugelig mengder klarlakk :)

Jeg lakket just begge tankene mine i denne rekkefølgen: (en ultra kjapp how-to).
1) Slipt ned til bart metall
2) Sparklet opp på nytt for å ta ugjevnheter
3) Grunnet med ca 4 lag
4) pusset grunninga med ca 180 grit papir
5) tynt lag med lakk
6) ca 4-5 lag med lakk
7) pusset med vått 2000 grit papir
8 pusset med vått 2500 grit papir
9) Pollert med polleringsmasking (Denne er optional)
10) 4-5 lag med klar lakk
11) pusset med vått 2000 grit papir
12) pusset med vått 2500 grit papir
13) pollert med polleringsmaskin

Denne måten jeg har gjort saker og ting på før, og har aldri hatt problemer med rust på det jeg har lakkert :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Rust i lakken...?

Legg inn av Tysnes »

Crinos skrev:Sliper/sandblåser man vekk nok av metallet skal det ikke være behov for noe rust stopper. Dog, skader sikkert ikke med zink behandling men det er noe jeg aldri har gjort på de flekkene jeg har fikset på, ei heller de gangene jeg har relakkert sykler.

Men det er veldig viktig at det ikke ligger noe brunt/rust igjen i metallet i bunnen før man legger på litt sparkel, så grunning så lakk og så avslutte med dugelig mengder klarlakk :)

Jeg lakket just begge tankene mine i denne rekkefølgen: (en ultra kjapp how-to).
1) Slipt ned til bart metall
2) Sparklet opp på nytt for å ta ugjevnheter
3) Grunnet med ca 4 lag
4) pusset grunninga med ca 180 grit papir
5) tynt lag med lakk
6) ca 4-5 lag med lakk
7) pusset med vått 2000 grit papir
8 pusset med vått 2500 grit papir
9) Pollert med polleringsmasking (Denne er optional)
10) 4-5 lag med klar lakk
11) pusset med vått 2000 grit papir
12) pusset med vått 2500 grit papir
13) pollert med polleringsmaskin

Denne måten jeg har gjort saker og ting på før, og har aldri hatt problemer med rust på det jeg har lakkert :thumleft
brukte du lakksprøyte og 2k lakk ?

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Rust i lakken...?

Legg inn av mekkern »

Blåse med aluminiumsilikat-aluminium/epoxygrunning-slipe slett-grunning(eventuellt sprøytesparkel)-slipe-grunning-basefarge-2K klarlakk i antall ønskede lag minus 1,slettslipe og siste glanslag m klarlakk..da ruster det ikke selv etter flere år på havbunnen...(lakken blir stygg da :knegg )

Hvis det er "flekk" så må det bygges til riktig høyde og slipes/rubbes i overgang til øvrig lakk.

Dette er værsting primer:
http://www.star.no/datablad/pdf/deko/5116.pdf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar