Tips til sykkel som nekter å starte

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
janos
Innlegg: 33
Registrert: 31 mar 2009, 11:18
Motorsykkelen din: Ducati 1000 SS- 04
Sted: Melhus i Sør Trøndelag

Re: Tips til sykkel som nekter å starte

Legg inn av janos »

Det at den blir vanskeligere ved kalt vær, kan tyde på Ventiljustering er nødvendig!


Edit:leser at du har foretatt justering for ikke "lenge" siden. Tror fortsatt på at du bør sjekke dette.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Tips til sykkel som nekter å starte

Legg inn av Kawasaki »

janos skrev:Det at den blir vanskeligere ved kalt vær, kan tyde på Ventiljustering er nødvendig!


Edit:leser at du har foretatt justering for ikke "lenge" siden. Tror fortsatt på at du bør sjekke dette.

Forstår jeg trådstarter riktig så var det ved kald motor den var tungstarta,ikke kaldt vær. Han tror selv det var det dårlige batteriet som var årsaken til det.

Tungstarta kald motor og lettstarta varm,tyder ihvertfall ikke på for små ventilklaringer.Da pleier det å være omvendt,etter min erfaring.
ikkebike.norwegianforum.net

Rusup
Innlegg: 19
Registrert: 18 jul 2010, 23:33
Motorsykkelen din: BMW K1300S 2015

Re: Tips til sykkel som nekter å starte

Legg inn av Rusup »

It's aliiiiive!

Prøvde å starte den med ny bensin i forgasserne og nye tennplugger osv, og den hostet seg i gang så å si på første forsøk :\m/:

Nå gjenstår bare et lite problem med at den ikke klarer å suge til seg bensin når man kjører virker det som, kvelte seg etter bare noen minutters kjøring. Satte den på PRI, og da gikk den som en klokke. Men så lenge den går akkurat nå, er jeg happy.
BMW K1300S 2015
Ducati 1198S 2009
BMW K1300S 2012
Suzuki GSX 750F 1990

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Tips til sykkel som nekter å starte

Legg inn av FJZZR »

Sykkelen har vacuum operert bensin kran. Undertrykket i innsuget åpner krana nå motor går.

Sannsynligvis har du klemt slangen flat under tanken. Den går fra bensin kran til innguget til ene sylinderen. Krana kan også være gåen, men holder en knapp på slangen.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Tips til sykkel som nekter å starte

Legg inn av Erman »

Det er absolutt en vits i å sjekke vakumopererte bensinkraner på sykler som har dette. Sannsynligvis har du tre moduser på bensinkrana: ON, OFF, og PRI. "PRI" primer forgasserne, dvs. at det bare renner. "ON" er vakum på. Da skal det gå en tynnere slange fra bensinkrana til en nippel på (oftest) 3. forgasser. Denne kan du teste ved å ha bensinslangen i en bøtte e.l. og sutte på vakumslangen. Det skal da renne bensin bare når du "aktiverer" bensinkrana.

Kult at du har fått sykkelen i gang. Det neste er å synkronisere forgasserne og finpusse på luft/bensinmixen.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Rusup
Innlegg: 19
Registrert: 18 jul 2010, 23:33
Motorsykkelen din: BMW K1300S 2015

Re: Tips til sykkel som nekter å starte

Legg inn av Rusup »

Erman skrev:Sannsynligvis har du tre moduser på bensinkrana: ON, OFF, og PRI. "PRI" primer forgasserne, dvs. at det bare renner. "ON" er vakum på. Da skal det gå en tynnere slange fra bensinkrana til en nippel på (oftest) 3. forgasser.
Stillingene er ON, PRI, og RES. Er faktisk ikke noen OFF-stilling, men det er vel heller ikke nødvendig ettersom det bare renner bensin i ON og RES-stilling hvis det er vakum tilstede (hehe tydeligvis). Det går en tynn slange fra kranen til den fjerde forgasseren, skal sjekke om denne ligger i klem. Det går også en slange som jeg, etter å ha tittet litt i manualer, konkluderte med at var en lufteslange som skulle ligge fritt (for å unngå vakum i tanken vil jeg tro).
Erman skrev:Det neste er å synkronisere forgasserne og finpusse på luft/bensinmixen.
Tror ikke jeg skal begi meg utpå å justere dyser sånn umiddelbart, så lenge den nå endelig går. Men finnes det noen egnet litteratur eller liknende når det gjelder synkronisering av forgassere? Syns den går greit, bortsett fra dette med at den ikke trekker bensin i ON eller RES-stilling. Tomgangen er rolig og fin på rett under 1000rpm, men merker jo at den ikke har en feilfri bensintilførsel ved pådrag, da "kveles" den litt før den kommer ordentlig i gang.
BMW K1300S 2015
Ducati 1198S 2009
BMW K1300S 2012
Suzuki GSX 750F 1990

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Tips til sykkel som nekter å starte

Legg inn av Erman »

Rusup skrev:
Erman skrev:Det neste er å synkronisere forgasserne og finpusse på luft/bensinmixen.
Tror ikke jeg skal begi meg utpå å justere dyser sånn umiddelbart, så lenge den nå endelig går. Men finnes det noen egnet litteratur eller liknende når det gjelder synkronisering av forgassere? Syns den går greit, bortsett fra dette med at den ikke trekker bensin i ON eller RES-stilling. Tomgangen er rolig og fin på rett under 1000rpm, men merker jo at den ikke har en feilfri bensintilførsel ved pådrag, da "kveles" den litt før den kommer ordentlig i gang.
Ikke eget litteratur slik sett, men når du kjøper synkroniseringsverktøy, følger det med bruksanvisning som forteller deg hva som er det ideelle - nemlig at alle fire forgasserne slipper gjennom like mye luft.
Det samme gjelder produktet Colortune, som er en gjennomsiktig startplugg. Ved hjelp av den får du se flammen, og kan justere blandingen ved tomgang. Også denne har en bruksanvisning som viser den ideelle fargen...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Tips til sykkel som nekter å starte

Legg inn av ejs »

:thumleft

På noen motorer skal det være forskjell på vakum .
Lavere på de mittre gasserene.
Er jo også noen som har forskjell på dysene. :mc2
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Mc-Trollet
Innlegg: 13
Registrert: 23 mai 2011, 15:06
Motorsykkelen din: 1981 Honda CBX 1000, 2001 Goldwing

Re: Tips til sykkel som nekter å starte

Legg inn av Mc-Trollet »

Hei Rusup
Tipper sykkelen vil starte relativt lett nå etter denne operasjonen. Det er ikke rakett teknologi vi snakker om her.
Det jeg tipper er grunn til at den blir mer og mer tungstartet jo kaldere det er, er følgende.
Olja blir litt for tungtflytene, og blandingsforholdet blir litt for magert. Blandingsforholdet luft bensin kan komme ut å kjøre på litt eldre mc'r når det blir for kalt. Har litt av det samme problemet på CBX'en min, men den har akselerasjonspumpe, slik at jeg vrir gasshåndtaket et par ganger, og så fyrer den.
Mange gode ideer under innlegget ditt. Før i tida da vi hadde stift tenning på biler og sykle,r sa vi at 70% av alle forgasserfeil er tenningsfeil, men det er ikke tilfelle lenger. Ta en kikk på et av de andre innleggene her som omhandler at gasserene flyter over, så slipper du samme problemet til neste vår.
Lykke til

Knut
Mc-Trollet
1969 MZ 125 (min første Mc)
1982 Suzuki GSX 750 E (solgt)
1986 Yamaha XJ 900 (solgt)
1982 Honda VF 750 S (solgt)
1989 Yamaha FJ 1200 (solgt)
1976 Honda CB 350 Four (under restaurering)
1981 Honda CBX 1000 Prolink (i bruk)
2001 Honda Gl 1800, Goldwing (i bruk)

Rusup
Innlegg: 19
Registrert: 18 jul 2010, 23:33
Motorsykkelen din: BMW K1300S 2015

Re: Tips til sykkel som nekter å starte

Legg inn av Rusup »

Takker for all hjelp!

Planen min for neste vinter er å toppe tanken helt, og tømme forgasserene helt for bensin slik at de ikke står fulle av dau bensin når jeg skal starte den til våren. Så gjenstår det å se om det hjelper litt ;)

Men hvem orker å tenke på vinterlagring nå som sesongen endelig er i gang, og gradestokken kryper mot sommertemperaturer? :)

Kjør forsiktig!

Mvh Rusup
BMW K1300S 2015
Ducati 1198S 2009
BMW K1300S 2012
Suzuki GSX 750F 1990

Svar