Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av jhn »

MaxTron skrev: I såfall merkelig at NMCU IKKE vil anbefale ett påbud..??
Kanskje, som du delvis sier, fordi effekten er så liten at ett påbud hadde ført til mere misnøye i medlemsmassen enn effekten er verdt... Bare spekulasjoner selvfølgelig...
Det kan jo være en årsak, men som du sier, bare spekulasjoener.
Litt uforståeleig at folk som e såpass "sikkerhetsbevisste" at de velger å bruke vest, samtidig mener vesten gir de en grunn/unnskyldning til å justere kjørestilen
En litt bevisstløs måte å være sikkerhetsbevisst på :scratch

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av mekkern »

jhn skrev:Litt uforståeleig at folk som e såpass "sikkerhetsbevisste" at de velger å bruke vest, samtidig mener vesten gir de en grunn/unnskyldning til å justere kjørestilen
En litt bevisstløs måte å være sikkerhetsbevisst på :scratch
ser akkurat det samme med biler med alt av sikkerhetsutstyr som esp abs+++ og 4wd de ligger strødd i grøfta på de glatte dagene... ;-);)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Crinos »

mekkern skrev:
jhn skrev:Litt uforståeleig at folk som e såpass "sikkerhetsbevisste" at de velger å bruke vest, samtidig mener vesten gir de en grunn/unnskyldning til å justere kjørestilen
En litt bevisstløs måte å være sikkerhetsbevisst på :scratch
ser akkurat det samme med biler med alt av sikkerhetsutstyr som esp abs+++ og 4wd de ligger strødd i grøfta på de glatte dagene... ;-);)
Det kalles for falsk trygghet... "Jeg har jo all verdens av sikkerhets gizmos i denne bilen, kan jo umulig kjøre ut nå" :lol
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Intruder »

mekkern skrev:
jhn skrev:Litt uforståeleig at folk som e såpass "sikkerhetsbevisste" at de velger å bruke vest, samtidig mener vesten gir de en grunn/unnskyldning til å justere kjørestilen
En litt bevisstløs måte å være sikkerhetsbevisst på :scratch
ser akkurat det samme med biler med alt av sikkerhetsutstyr som esp abs+++ og 4wd de ligger strødd i grøfta på de glatte dagene... ;-);)
I løpet av vinteren så jeg to biler som hadde kjørt ut på et vanligvis grøntområde,i anledning
vinteren med 75 cm snø.. :dontknow :notlistening
Begge hadde 4 wd og satt dønn fast,dermed hadde de spart 20 kroner i parkeringsavgift til Hamar
OL-amfi. :thumleft
Hva kranbil kostet vet jeg ikke.. :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av MrErling »

jhn skrev:
MaxTron skrev: I såfall merkelig at NMCU IKKE vil anbefale ett påbud..??
Kanskje, som du delvis sier, fordi effekten er så liten at ett påbud hadde ført til mere misnøye i medlemsmassen enn effekten er verdt... Bare spekulasjoner selvfølgelig...
Det kan jo være en årsak, men som du sier, bare spekulasjoener.
Litt uforståeleig at folk som e såpass "sikkerhetsbevisste" at de velger å bruke vest, samtidig mener vesten gir de en grunn/unnskyldning til å justere kjørestilen
En litt bevisstløs måte å være sikkerhetsbevisst på :scratch
MaxTron , denne var så forutinntatt at jeg må spørre deg om hvorfor du mener at NMCU godtar påbud?

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av MaxTron »

MrErling skrev:
jhn skrev:
MaxTron skrev: I såfall merkelig at NMCU IKKE vil anbefale ett påbud..??
Kanskje, som du delvis sier, fordi effekten er så liten at ett påbud hadde ført til mere misnøye i medlemsmassen enn effekten er verdt... Bare spekulasjoner selvfølgelig...
Det kan jo være en årsak, men som du sier, bare spekulasjoener.
Litt uforståeleig at folk som e såpass "sikkerhetsbevisste" at de velger å bruke vest, samtidig mener vesten gir de en grunn/unnskyldning til å justere kjørestilen
En litt bevisstløs måte å være sikkerhetsbevisst på :scratch
MaxTron , denne var så forutinntatt at jeg må spørre deg om hvorfor du mener at NMCU godtar påbud?
Mener æ det???
Hva, og hvor er det æ skriv som får deg til å si det??
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Cbr »

http://www.nmcu.org" onclick="window.open(this.href);return false; - meny valg: Om Nmcu - Svar på nærgående spørsmål om MC- sikkerhet:

" Spørsmål 1:
Det kan da vel ikke være noen tvil om at motorsyklister synes bedre med
gul vest og at dette rimelige og enkle tiltaket burde ha vært påbudt?
OPP TIL MOTORSYKLISTENE: Det er riktig at bruk av kjøreutstyr med "synlige" farger
noen ganger kan gi en trafikksikkerhetsgevinst. Derfor er NMCU ikke mot at motorsyklister
kjører med gul vest. Vi vil imidlertid at man skal være klar over at bruk av gul vest også kan
ha noen negative effekter.
FORDEL I REGN OG MØRKE: Det er en åpenbar fordel å bruke en regndress med
fluoriserende farger på skuldre og armer når det er tåke og regn – særlig når man kjører i
vassføyka på motorvei og blir tatt igjen av raskere trafikk. Også en fordel å ha en gul vest
med reflekser under salen i fall man skulle få motorstopp på en vei med mye trafikk.
FALSK TRYGGHET: Det må imidlertid stilles spørsmålstegn ved om alltid å bruke gul vest
kanskje kan få MC-førerne til å føle en falsk trygghet og derfor bli sløve i forhold til egne
kjørestrategier - strategier vi av erfaring vet virker:
• Som for eksempel å søke blikkontakt med bilføreren og se etter om hjulene på bilen er
i bevegelse.
• Eller foreta fartsavpassing, innta bremseberedskap og plassere seg synlig i kjørefeltet.
• Eller foreta sideforflytninger i forhold til faste punkter i bakgrunnen når man ser at en
mulig konfliktsituasjon oppstår.
INFLASJON: Det kan fort gå inflasjon i signaleffekten dersom ”alle” skal bruke gule vester
for å synes bedre - fra ambulansepersonell og politi, til motorsyklister, joggere og
parkeringsvakter.
LYSGLORIEN DEKKER OVER: I Norge er det påbudt å alltid kjøre med lys. Praktiske
forsøk viser at lysglorien fra frontlykta alltid er det mest iøynefallende når motorsykkelen
sees forfra. Lysglorien fra frontlykta ”dekker over” det som eventuelt måtte finnes av farger
bak glorien.
BAK VINDSKJERM OG KÅPE: På sykler med vindskjermer og kåper vil disse uansett
skjule en gul vest i den mest vanlige ulykkessituasjonen, nemlig når bilførerne ser
motorsykkelen forfra eller skrått forfra.
KAMUFLASJE: Lyssterke farger er ikke alltid mest synlige. Eksempler fra det militære
viser at slike farger noen ganger kan ha en kamuflerende effekt, mens en mørk silhuett kan ha
en iøynefallende effekt. Dette er helt avhengig av bakgrunnen objektet sees mot.
MINDRE EFFEKT ENN MAN KANSKJE SKULLE TRO: I et praktisk forsøk som ble
gjort i Sverige 1997 viste det seg at verken fluoriserende tape eller ulike lysarrangementer
gjorde at bilførerne som deltok i testen så tohjulingene bedre. Etter et innspill fra en produsent
av gule vester gjennomførte også NMCU en praktisk test. Observasjonene fra dette forsøket
føyer seg pent inn i rekken av tilsvarende tester: Å kjøre med gul vest øker synbarheten
mindre enn man kanskje skulle tro.
4
VI SYNES: TØI rapporten om ”Motorsyklers/mopeders synlighet” fra 1999 sier klart at
motorsykler/motorsyklister er langt over terskelen for hva som er sansbart. Problemet er
imidlertid at bilførere ikke er innstilte på å se etter oss motorsyklister.
MC OPPLEVES IKKE SOM EN TRUSSEL: Én mulig forklaring på at bilførere ikke er
innstilte på å se etter mopeder og motorsykler kan være at disse, forholdsvis små kjøretøyene
ikke oppleves (ubevisst) som noen trussel mot bilførerens egen sikkerhet.
BILFØRERNE SER MC-POLITIET: Motorsykkelpolitiet kjører ofte med hvit
motorsykkel, sort kjøredress og hvit hjelm. Ikke spesielt iøynefallende farger, men likevel blir
motorsykkelpolitiet nesten alltid oppdaget. Det er antagelig fordi bilførerne er innstilte på å se
etter politiets motorsykler.
MC-OPPMERKSOMHET I BILOPPLÆRING: Opplæringsmyndighetene støtter TØI
rapportens syn og har innført krav i den nye bilopplæringen om at elevene skal lære å se etter
tohjulinger.
NMCU ER MOT ET PÅBUD OM GUL VEST: NMCU vil sterkt advare mot innføring av
et påbud om å alltid å bruke gul vest når man kjører motorsykkel:
• For det første kan påbud gjøre at motorsyklistene og mopedførerne helt feilaktig får
hovedansvaret for et trafikksikkerhetsproblem som oftest er forårsaket av bilførere. Og
det er et allment akseptert prinsipp at den som forårsaker et problem også har
hovedansvar for å løse det.
• For det andre frykter vi at et påbud om gule vester kan føre til at motorsyklister og
mopedførere får avkorting i et forsikringsoppgjør dersom man ikke har brukt slik vest.
• For det tredje vil et påbud skape store problemer i forhold til utenlandske
motorsyklister som er på ferietur i Norge"

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Cbr »

mekkern skrev:
jhn skrev:Litt uforståeleig at folk som e såpass "sikkerhetsbevisste" at de velger å bruke vest, samtidig mener vesten gir de en grunn/unnskyldning til å justere kjørestilen
En litt bevisstløs måte å være sikkerhetsbevisst på :scratch
ser akkurat det samme med biler med alt av sikkerhetsutstyr som esp abs+++ og 4wd de ligger strødd i grøfta på de glatte dagene... ;-);)
Mot eller for esp, abs? Hvis mot: Alle kjøre så svin med esp og abs? Alle mødre alle gamle alle alle? Min mening er at hvilken risiko vi tar blir ikke tatt på om vi har bilbelte på eller ikke. Esp/Abs/4WD kan slås av, når noen da har kjørt ut mens de hadde det moro å drifta/sladda i svingene er det på de ikke teknikken. ESP/ABS redde liv hver dag. At slikt bare gjør at folk kjøre fortere er løgnen/bortforklaringen politiker`e kom med i sin tid på sprs hvorfor de ikke gjorde mer for at alle hadde nyere biler å slikt livreddene teknologi.

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av MrErling »

Ett lite frustert alvors ord om det å produsere lover og regler!J

eg er såpass "opp i årene" at jeg heldigvis har fått oppleve det herlige tiåret; "Syttitallet" som tenåring.
Derfor vet jeg at det går an å leve uten alle påbud, reguleringer og lover, vi blir kvelt av nå om dagen.
Utrolig, eller hva?
- Jeg vet at det går an å tenke selv!
- Jeg vet at det fantes noe som vi kalte "frihet under ansvar"
- Jeg vet at det fantes ett ord som plikt ( ikke bare krav som nå)!
- Jeg vet at det fantes ett ord som folkeskikk!

De som er født sent sytti eller senere, har kun opplevd reguleringstyranni, og tror at slik må det være, for å kunne leve sammen.
Er det noe, som f.eks nå en gul vest eller en nabokrangel, da skriker man nå etter politikere for å lage enda flere regler,lover og forskrifter.

Hvor skal dette ende folkens? :-k

Har ikke det slått noen at det koster oss og nasjonen enormt med penger å forvalte dette, ikke minst betale?
Det er våre felles penger...
Hva gjør vi når "oljekrukken" er brukt opp?

Vi som var barn/ungdom på syttitallet sloss, ble gule og blå og lærte å komme over det.
Vi fant på leker med pinner og tennisballer og spiste mark. Til tross for advarsler var det ikke mange øyne som ramlet ut og ikke levde markene inni oss for alltid.
Vi syklet eller gikk hjem til hverandre, banket på døra, gikk bare inn og blandet oss i samtalen.
Noen elever var ikke så lure som andre så de dumpet og måtte gå et år om igjen. Fryktelig!!

Denne generasjonen har fostret noen av mest risikovillige, de beste problemløsere og investorer noensinne.
De siste 50 år har vært en eksplosjon av nyskapning og nye ideer.
Vi hadde frihet, tabber, suksess og ansvar og vi lærte å forholde oss til det alt sammen.
Og jeg er en av dem.

God middag
:gk

:prop:

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av MrErling »

Ja glemte i forbifarten å si at jeg så på nyhetene i dag at vi, Norge, har innført 99,8 % av alle pålegg EU har produsert. Langt foran andre EU land, men medlem er vi ikke, neida :lol

Noen som føler seg lurt eller :[-(

Vi har jo sagt NEI hele to ganger.
To ganger mere enn noen andre nasjoner!
Våre såkalte "Folkevalgte" har lurt oss in bakveien, og det uten å sørge for å ha stemmerett,.. men betale gjør vi .. milliarder på milliarder.
Og det er ok, sier folk, for det jo bare Statens penger, ikke vårs. :lol

Eller er vi så vant til formynderi og reguleringsmakta, at vi ikke bryr oss?
Sist redigert av MrErling den 29 mar 2011, 11:35, redigert 1 gang totalt.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Duville »

MrErling skrev:Ett lite frustert alvors ord om det å produsere lover og regler!J

eg er såpass "opp i årene" --- kuttet

God middag
:gk

:prop:
Du verden så enig i dette. Problemet er at det er alt for mange som har klart å få fingrene ned i oljekrukka og henter lønn for det "viktige" kontrollapparatet deres - nå sist intet mindre enn rettsmedisinsk institutt som synes deres arbeid er så viktig at de ikke klarer å slette hverken det som skal slettes eller ikke. Blir det tatt prøve av deg og det viser seg at du er uskyldig så lager de dataene likevel - du kunne jo finne på noe faenskap i fremtiden så det er kjekt å ha deg i arkivet.

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av MrErling »

Jeg tilhører generasjonen som egentlig skulle vært døde i forhold til lovgiverne......

I følge dagens lovgivere og byråkrater, skulle de av oss som var barn på 60, ja til og med tidlig på 70-tallet ikke ha overlevd.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Duville »

MrErling skrev:Jeg tilhører generasjonen som egentlig skulle vært døde i forhold til lovgiverne......

I følge dagens lovgivere og byråkrater, skulle de av oss som var barn på 60, ja til og med tidlig på 70-tallet ikke ha overlevd.

Det sies at under skjer :lol - kanskje det ikke er under, men ganske naturlig på tross av regelryttere og byråkrati i en stat på vei mot k.....

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Svein2 »

MrErling. :lol
Godt sagt, den satt midt i ...... Skjønner du er i form i dag. God middag til deg å :thumleft

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Twister »

MrErling; :thumleft midt i blinken etter mitt syn også... og jeg prøver å oppdra boden i samme bane... :D

Men jeg lurer på en ting:

Jeg mener det kun er hjelm som er påbudt kjøreutstyr i Norge... Vil det da si at om en kjører med hjelm, boxer og reflexvest, er alt på stell?? :knegg :knegg

Jeg ville vel først fått på plass et påbud om en minimumsbekledning først, tror ikke effekten av det iforhold til boxer er like omdiskutert... ](*,)
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Svar