http://www.nmcu.org" onclick="window.open(this.href);return false; - meny valg: Om Nmcu - Svar på nærgående spørsmål om MC- sikkerhet:
" Spørsmål 1:
Det kan da vel ikke være noen tvil om at motorsyklister synes bedre med
gul vest og at dette rimelige og enkle tiltaket burde ha vært påbudt?
OPP TIL MOTORSYKLISTENE: Det er riktig at bruk av kjøreutstyr med "synlige" farger
noen ganger kan gi en trafikksikkerhetsgevinst. Derfor er NMCU ikke mot at motorsyklister
kjører med gul vest. Vi vil imidlertid at man skal være klar over at bruk av gul vest også kan
ha noen negative effekter.
FORDEL I REGN OG MØRKE: Det er en åpenbar fordel å bruke en regndress med
fluoriserende farger på skuldre og armer når det er tåke og regn særlig når man kjører i
vassføyka på motorvei og blir tatt igjen av raskere trafikk. Også en fordel å ha en gul vest
med reflekser under salen i fall man skulle få motorstopp på en vei med mye trafikk.
FALSK TRYGGHET: Det må imidlertid stilles spørsmålstegn ved om alltid å bruke gul vest
kanskje kan få MC-førerne til å føle en falsk trygghet og derfor bli sløve i forhold til egne
kjørestrategier - strategier vi av erfaring vet virker:
• Som for eksempel å søke blikkontakt med bilføreren og se etter om hjulene på bilen er
i bevegelse.
• Eller foreta fartsavpassing, innta bremseberedskap og plassere seg synlig i kjørefeltet.
• Eller foreta sideforflytninger i forhold til faste punkter i bakgrunnen når man ser at en
mulig konfliktsituasjon oppstår.
INFLASJON: Det kan fort gå inflasjon i signaleffekten dersom alle skal bruke gule vester
for å synes bedre - fra ambulansepersonell og politi, til motorsyklister, joggere og
parkeringsvakter.
LYSGLORIEN DEKKER OVER: I Norge er det påbudt å alltid kjøre med lys. Praktiske
forsøk viser at lysglorien fra frontlykta alltid er det mest iøynefallende når motorsykkelen
sees forfra. Lysglorien fra frontlykta dekker over det som eventuelt måtte finnes av farger
bak glorien.
BAK VINDSKJERM OG KÅPE: På sykler med vindskjermer og kåper vil disse uansett
skjule en gul vest i den mest vanlige ulykkessituasjonen, nemlig når bilførerne ser
motorsykkelen forfra eller skrått forfra.
KAMUFLASJE: Lyssterke farger er ikke alltid mest synlige. Eksempler fra det militære
viser at slike farger noen ganger kan ha en kamuflerende effekt, mens en mørk silhuett kan ha
en iøynefallende effekt. Dette er helt avhengig av bakgrunnen objektet sees mot.
MINDRE EFFEKT ENN MAN KANSKJE SKULLE TRO: I et praktisk forsøk som ble
gjort i Sverige 1997 viste det seg at verken fluoriserende tape eller ulike lysarrangementer
gjorde at bilførerne som deltok i testen så tohjulingene bedre. Etter et innspill fra en produsent
av gule vester gjennomførte også NMCU en praktisk test. Observasjonene fra dette forsøket
føyer seg pent inn i rekken av tilsvarende tester: Å kjøre med gul vest øker synbarheten
mindre enn man kanskje skulle tro.
4
VI SYNES: TØI rapporten om Motorsyklers/mopeders synlighet fra 1999 sier klart at
motorsykler/motorsyklister er langt over terskelen for hva som er sansbart. Problemet er
imidlertid at bilførere ikke er innstilte på å se etter oss motorsyklister.
MC OPPLEVES IKKE SOM EN TRUSSEL: Én mulig forklaring på at bilførere ikke er
innstilte på å se etter mopeder og motorsykler kan være at disse, forholdsvis små kjøretøyene
ikke oppleves (ubevisst) som noen trussel mot bilførerens egen sikkerhet.
BILFØRERNE SER MC-POLITIET: Motorsykkelpolitiet kjører ofte med hvit
motorsykkel, sort kjøredress og hvit hjelm. Ikke spesielt iøynefallende farger, men likevel blir
motorsykkelpolitiet nesten alltid oppdaget. Det er antagelig fordi bilførerne er innstilte på å se
etter politiets motorsykler.
MC-OPPMERKSOMHET I BILOPPLÆRING: Opplæringsmyndighetene støtter TØI
rapportens syn og har innført krav i den nye bilopplæringen om at elevene skal lære å se etter
tohjulinger.
NMCU ER MOT ET PÅBUD OM GUL VEST: NMCU vil sterkt advare mot innføring av
et påbud om å alltid å bruke gul vest når man kjører motorsykkel:
• For det første kan påbud gjøre at motorsyklistene og mopedførerne helt feilaktig får
hovedansvaret for et trafikksikkerhetsproblem som oftest er forårsaket av bilførere. Og
det er et allment akseptert prinsipp at den som forårsaker et problem også har
hovedansvar for å løse det.
• For det andre frykter vi at et påbud om gule vester kan føre til at motorsyklister og
mopedførere får avkorting i et forsikringsoppgjør dersom man ikke har brukt slik vest.
• For det tredje vil et påbud skape store problemer i forhold til utenlandske
motorsyklister som er på ferietur i Norge"