Meny for motorsyklister!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av mekkern »

Fortsatt folk som ikke vet/har sett hva som er i lungemos ja....Det er til nød klasset som dyrefor...sammen med blodklubb... :sick:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av Kawasaki »

mekkern skrev:Fortsatt folk som ikke vet/har sett hva som er i lungemos ja....Det er til nød klasset som dyrefor...sammen med blodklubb... :sick:
Jeg vet heller ikke hva som er i lungemos,men kjenner en kar som jbbet på et stort slakteri. Han fortalte en gang at alt av rester og slikt som ikke kunne brukes til noe annet,havnet i nettopp lungemosen. Det var lite som gikk til spille. Æsjjj =;
ikkebike.norwegianforum.net

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av Svein2 »

En jeg kjenner som jobber på Gilde, påstår det er mer "dritt" i pølser enn i lungemos.
Begge deler er godt, lungemos skal nytes med oppskjærte poteter og løk. :thumleft

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av Dexter »

Jeg minnes fra mine barnsår at lungemos var noe jeg lite og spiste det så ofte jeg kunne få det. Spesielt var det noe som min farmor brukte å lage til meg. I voksen alder og sist i fjor ble jeg fristet til å kjøpe lungemos. Det har blitt tydeligere for hver gang at lungemos er en ting jeg kan la passere... jeg klarer å spise det, men jeg klarer ikke lengre å synes det er godt... Det skal likevel ikke være til hinder for at andre ikke skal få like det!
Det er det samme for skylda hvem som har den...

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av mekkern »

Har det fra en ansatt på Prior at en skal holde seg unna pølsene dems-kjøp for guds skyld vanlige pølser sier han...det var visst helt jævlig det de putta i dem... :-k

Samma søren-alt i tarmer er bra... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av Jompa »

Egg og bacon på brødskive. Masse proteiner, og best av alt: Du kan ikke mislykkes.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av ArcticTiger »

Jompa skrev:Egg og bacon på brødskive. Masse proteiner, og best av alt: Du kan ikke mislykkes.
Ja, og med noen stekte potet-biter og stekte tomat-skiver med pepper på inntil :bananas

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av Jompa »

Dexter skrev:Jeg minnes fra mine barnsår at lungemos var noe jeg lite og spiste det så ofte jeg kunne få det. Spesielt var det noe som min farmor brukte å lage til meg. I voksen alder og sist i fjor ble jeg fristet til å kjøpe lungemos. Det har blitt tydeligere for hver gang at lungemos er en ting jeg kan la passere... jeg klarer å spise det, men jeg klarer ikke lengre å synes det er godt... Det skal likevel ikke være til hinder for at andre ikke skal få like det!
Jeg ble kurert fra å like lungemos på rekruttskolen, Haslemoen 85.
Men det finnes helt sikkert de som kan lage lungemos som er godt spisanes.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av Jompa »

Jeg ble visst litt revet med av lungemospraten. Det var vel god mat trådstarter var ute etter.

Laksefilet ( fra frysedisken på Joker ) stekt i olivenoje i stekeovn, med rømme og fetaost.
Tilbehør salat med enda mer fetaost, evt rømmedressing. Kan også serveres med kokt potet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av AJ »

Kveldens middag:
Bacalao med skivede poteter, en hvit asiatisk fisk jeg ikke husker navnet på, hermetiske tomater, løk og noe mer enn en anelse hakket chili :jada:

Smakte bra, ja!
Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av Jompa »

TØRKA REINHJERTE

Tørka reinhjerte er et must på tur om vinteren, kan etes både på ski- og scootertur.

Her e oppskrifta .

Rått reinhjerte, eller råe reinhjerter, skjæres opp sånn at det blir en lang sammenhengende "strimmel".
Saltes i 3 timer, helt begravd i grovsalt.
Henges til hjertene er tørre helt igjennom. Aller helst ute ( i ett kjøttbur så ikke kråka forsyner seg) eller i kjølerom, som da MÅ være ventilert. Dårlig ventilasjon = surt kjøtt.
Tørketida ute variere med været, det beste er blanding av kulde, mildvær, vind og snefokk. Regn med 1-2 mnd.

Serveres som snadder til bålkaffen, evt andre drikkevarer som ikke må kombineres med snescooterkjøring.

Hvis kjøttet ikke skulle bli ordentlig tørt før våren og fluene kommer, kan det brukes i gryter, suppe m.m.

Hvor får man kjøpt reinhjerter, bortsett fra i Finnmark ? Prøv Sverige eller Finland.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av Svein2 »

Du som er en slik matkrok AJ, dette må vel være noe for deg å kjøpe inn
neste gang du er i Charlottenberg. :sick: Jättemumsig.
Squeez_Bacon.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av AJ »

Svein2 skrev:Du som er en slik matkrok AJ, dette må vel være noe for deg å kjøpe inn
neste gang du er i Charlottenberg. :sick: Jättemumsig.
Squeez_Bacon.jpg
Finnes no sånt!? :oh
Helt serriøst? :eh
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av AJ »

Jeg er enkel i matveien.
I kveld ble det sjømannsbiff innkjøpt på EuroCash i Sverige, potetbåter stekt i solsikkeolje godt pepret og med litt salt, rødvinssaus, litt rå rødløk og ditto rød paprika og til slutt vårgrønn (sigh!...) hjertesalat og bittelitt hakket rød chili.

Og dette funket helt fint med et par glass Banrock Station rødvin til... :P :p

Bilde

Og kona befinner seg fortsatt i Estland...


:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LilleMann
Innlegg: 199
Registrert: 09 aug 2010, 01:46
Motorsykkelen din: Yamaha YBR 125

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av LilleMann »

Omelett á la El Hombre Pequeño

(O'yes, spansk som tilvalgsfag var visst brukbart allikevel)

Omelett á la El Hombre Pequeño er enkelt og greit en omelett med det du liker på. Den er kjapp, god, og forholdsvis sunn (alt etter hva du har på).

Oppskrift:

- Noen egg (Alt etter hvor sulten du er. Omtrent to er greit til lunch)
- Tilsvarende antall spiseskjeer vann
- Tilsvarende antall halve teskjeer salt
- Det krydderet du finner i skapet ditt, for eksempel oregano, pizzakrydder, toscanakrydder, peppermiks, og kvernet sort pepper.
- Diverse småsnacks du finner i kjøleskapet ditt, for eksempel raspet ost, skinke, paprika, og chiliplante/jalapeños.
- Litt olje til steking. Den grønnfargede anbefales.

Stekeplaten skal stå på cirka 80 % av max. (dvs. at vis din går fra 1 til 9, skal den stå på sju eller åtte)

Først visper du egg, vann, salt, og krydder og hiver dette i en glohet panne. Hvis det ikke freser når du hiver det oppi, er ikke pannen varm nok. Test alltid med noen dråper først.
Imens det steker, rasper du ost og kutter skinke/paprika/chili opp i biter du synes er passende (små biter anbefales). Når selve omeletten er blitt ganske sammenhengende, hiver du på alt småsnacksen. Det trenger ikke være rekkefølge på det, men osten må først for at det hele skal få en stivere konsistens. Fordel osten den godt.
Når den er blitt gyllenbrun med mørkebrune flekker under snur du den, som en pannekake (å få den til å ta saltomortale i luften, som en pannekake, anbefales IKKE!). Når den andre siden også er blitt gyllenbrun er den ferdig.

Det hele serveres med det du liker, f. eks. agurk, ananas, salat, ketchup, chilisaus, brød med smør, etc. Det er det som er så fint med Omelett á la El Hombre Pequeño, at du trenger bare bruke det du liker. Dermed kan du gjerne drikke øl til, om det er det du liker best.

God apetitt! :jada:

Svar