Daglig Kontroll

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Daglig Kontroll

Legg inn av StigRune »

Hei,
Skal straks (Onsdag) kjøre opp på klasse A (har A1 fra før, men ikke kjørt siste 2 år), og har plutselig innsett at jeg er UTROLIG usikker på om jeg husker rutinen for daglig kontroll riktig.

Såvidt jeg klarer å dra ut av skallen og "instinktene":
- Sjekke at jeg har bensin på tanken og at kranen står riktig (evt også se kjapt på slanger o.l og lukte etter lekasjer)
- Gå forran sykkel, vri styret helt til venstre og sjekk at styre og spiler sitter mens du holder fast hjul med en fot e.l
- Sjekk lufttrykk ved å tråkke på felgen (du må ha gjort deg kjent med sykkel på forhånd)
- Sjekker bremseklosser f.eks med en nøkkelring-lommelykt (note to self: husk å skaff en ny sånn før oppkjøring)
- Velt sykkel bakover mot støtten slik at forhjulet kommer av bakken.
- Trill dekket sakte rundt med høyrefoten og undersøk det for skader, steiner osv.
- Send dekket rundt og test forbrems slik at dekket låser, og test at den slipper igjen skikkelig.
- Sjekk bremsevæske forran
- Start sykkel (står alt i fri ;) )
- Sjekk alle lys, lykteglass osv.
- Gi litt gass og slipp den for å se at den går tilbake som normalt.
- Høre samtidig etter ulyd/lekasje fra eksosanlegg.
- Stopp motor
- Spark lett i eksosanlegg for å sjekke evt løse deler.
- Sjekk bremsevæske bak
- Sjekk samtidig oljenivå (i glasset i blokka eller hvordan den sykkel du har måler den best)
- Sjekk bakdekk som fordekk
- Sjekk refleks osv på skiltoppheng, at skilt er lesbart
- Spark i kjede for å sjekke slakk
- Evt dra i kjede ca midt på bakdrev for å sjekke slitasje.
- Test bremser ved å stå på høyrefothviler mens du flytter vekten over på fotbrems og klemmer så hardt du kan på forbrems. hold i ti sekunder.

Hmm.... Tror dette ble litt rot? noe her som ikke skal gjøres daglig, evt noe som skal gjøres daglig som jeg ikke nevner?
Ble nok litt sløv med dette på lettsykkelen min, som var altfor pålitelig :p
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38042
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av AJ »

Hæ!? :oh og hjælp :-)å
alt detta sjekkes før du kjører!? Bli'kke no' kjøring, da... :eh

Det er lenge, lenge, veldig lenge siden jeg kjørte opp, skjønner jeg... :-J

Vel, vel... Uansett, velkommen hit til MCsiden.no, StigRune :thumleft

Og lykke til med oppkjøringa!! :vs
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av StigRune »

AJ skrev:Hæ!? :oh og hjælp :-)å
alt detta sjekkes før du kjører!? Bli'kke no' kjøring, da... :eh
hehe, samme tenker jeg! :p mener å huske at dagligkontroll bare tok et øyeblikk på A1, så er ganske overbevist om at jeg tar med masse stuff som egentlig hører til blandt det man tester en gang iblandt :s

EDIT: Hehe, takk for det, håper det går bra :D min splitter nye ER-6f står hos monsterbike og venter på meg, så BURDE være motivasjon nok, for å si det slik :bananas :P
EDIT2: skriveleifur
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av Geir »

Å herre for en liste... :8-[ For min del har kontrollen kokt ned til å "sjekke" om lysene virker, sånn ca. dekktrykk og slitasje og evt. lekkasjer. Resten tas underveis.... Men nok om mine dårlige vaner; fant denne linken på nettet - kanskje det kan friske opp husken din?

http://www.nesoddentrafikkskole.no/sikk ... ntroll.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Lykke til på oppkjøringen!

Edit: Det var sikkerhetskontroll.... I et annet forum skriver de dette om daglig kontroll:
Sitat:
Daglig kontroll; 30-35 sekunder. Huskeregel; BLOD - Bremser, Lys, Overføring - olje og Dekk. Dette sjekker du hurtig mens du eller gjør deg klar. Hurtig kontroll at bremsen FAKTISK tar, sjekk at hovedlys foran og bak virker, sjekk at bremselyset tenner, "spark" i kjedet for å slekke korrekt slark, visuell kontroll av drev, peil olje med pinne eller "øye", tråkk på felgen og observer om dekket virker korrekt fylt, visuell kontroll av deksider og mønsterdybde/slitebane...
Ser det fornuftig ut tro?
Sist redigert av Geir den 31 aug 2010, 00:11, redigert 1 gang totalt.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av pelsen »

kontrollen min har kokt ned til å få med lommebok og nøkler, for å kjøpe bensin og for å låse opp garasjen igjen.

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av StigRune »

Hehe, hadde en grei rutine på "Eliminator"n:
-Sett deg på
- Hold inn forbrems og test fordempere
- Lytt samtidig for å sjekke at du har bensin
- Sjekk bensinkran
- Start opp
- Sjekk lys (hold hendene forran/bak lyktene så ser du at de lyser når de skal)
- Mens jeg rygga bakover for å snu testa jeg bakbrems
- kjør! :prop:

Dekk sjekka jeg jo ganske ubevisst siden jeg var interessert i hvor fort slitt de ble...
Bremser sjekka jeg altfor skjeldent, men likevel nok til å unngå å ødelegge skiva eller miste forbremsen
Bakbrems justerte jeg når den ikke virka no særlig...

Men er litt usikker på om dette er riktig og bra nok -.-

EDIT; Den BLOD-greia hørtes jo ikke dum ut... ble faktisk tom for olje på "Eliminator"n en gang... heldigvis var sykkelen solid og overlevde :p men er nå til overhaling over ubestemt tid. (mekaniker-bror har mye annet å gjøre...)
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av Geir »

StigRune skrev:[klippe...]
Men er litt usikker på om dette er riktig og bra nok -.-
Editerte posten min nå nettopp - se om du tror det jeg har sitert om daglig kontroll stemmer med hukommelsen...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av StigRune »

Geir skrev:
StigRune skrev:[klippe...]
Men er litt usikker på om dette er riktig og bra nok -.-
Editerte posten min nå nettopp - se om du tror det jeg har sitert om daglig kontroll stemmer med hukommelsen...
Ser ut til å stemme ganske bra :) Skal sørge for å høre med kjørelærer i morgen :)
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av d.strand »

En vesentlig ting er glemt (eller du har nevnt det så vidt), og som er det VIKTIGSTE av alt! Gjelder ved vanlig kjøring og banekjøring, og dette er ting som biltilsynet er strenge på! Lufttrykket i dekkene! Det du skal gjøre er å legge hendene over dekket med tommelene på midten av dekket, deretter skal du presse hardt med tommelene og du skal kunne presse det litt inn (alt etter hvordan type kjøring du skal gi deg utpå).

Så med andre en dagskontroll er:
Sjekke lys foran og bak.
Bremsevæske nivåer/olje.
Lufttrykk.

Dette er den generelle kontrollen, altså BLOD, som du vil foreta når du kommer til kjøreskolen, men som også må gjøres når sensor kommer.
Resten av det du beskrev er jo over halvparten av den teknisk-kontroll delen av oppkjøring. Mange av punktene du skriver er forskjellige kategorier, men som også mangler noen punkter. Kan ikke disse på strak arm lenger, da jeg gikk igjennom disse 15 min før oppkjøringa min :-J

Men vet det finnes en liste på nettet hos div. kjøreskoler, prøvde å finne en nå, men fant ikke. Men kontakt kjøreskolen din, og få denne, så er du på den sikre siden ;e

Men jeg må få si WOW! Du kan en del, og har null grunn til bekymring! :thumleft
På oppkjøringa, for du bare en brøk del av det du nevnte.
F.eks "Foreta en kontroll av dekk og felg" :
- Mønsterdybde (på skole sykler er dette et sjeldent problem)
- Lufttrykk
- Skader på felg og dekk
- At alt er innen for grensen av dimensjonene i vognkortet
- Og til slutt, sjekk at det ikke er noen "dødgang" på dekket - at det sitter fast. Ikke alle sykler dette er like enkelt på, men igjen, de fleste skolesykler har midtstøtte og da er problemet løst.

Denne fikk jeg på min oppkjøring i fjor, og er vell noe av det enkleste du kan få :-) Selv om ingen av de andre er noe vanskeligere. :thumleft

Så ja, ble kanskje litt mye dette her. Men tror du skjønner at du ikke har noen grunn til bekymring! ;e Kommer til å gå smertefritt, også kommer du til å bli en oss som håper at vi har en laaaang høst i vente med masse bra vær!

Lykke til på onsdag, og kjør forsiktig etterpå! :prop:
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av StigRune »

d.strand skrev:En vesentlig ting er glemt (eller du har nevnt det så vidt), og som er det VIKTIGSTE av alt! Gjelder ved vanlig kjøring og banekjøring, og dette er ting som biltilsynet er strenge på! Lufttrykket i dekkene! Det du skal gjøre er å legge hendene over dekket med tommelene på midten av dekket, deretter skal du presse hardt med tommelene og du skal kunne presse det litt inn (alt etter hvordan type kjøring du skal gi deg utpå).
Klarer du virkelig å kjenne godt om lufttrykket ikke er helt riktig å denne måten? Når vi har testet på kjøreskolen har vi hatt sykkelen stående og tråkket på innsiden av felgen, og selv da har det ikke vært veldig lett å merke forskjell på 50% og 100% i dekket med mindre du har gjort det noen ganger før. (Merker det egentlig mest på at det er lettere å dytte felgen sidelengs og se og kjenne hvor langt den flytter seg i forhold til dekket)

Takk for hjelpen alle sammen :D Skal på trafikkstasjonen og se på en medelev som skal kjøre opp i dag og kjøre litt i området etterpå. regner med det vil være til stor hjelp å bli litt kjent med kjøregården :)
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av LordShaft »

Har du litt kraft i klypene, klarer du å kjenne om lufttrykket er tilstede, eller mye for lite! Det er dermed ikke sagt at lufttrykket er riktig. Lufttrykket i dekkene mine er noe jeg kontrollerer veldig ofte. Viktig å merke seg at det er sjeldent de bensinstasjon "pumpene" viser riktig trykk.

Veldig grei og enkel metode å bruke den at du "tråkker" på felgen! Da ser du fort om det er for lite luft.

Mvh
-Shaft-

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av Globe »

StigRune skrev:Hei,
Skal straks (Onsdag) kjøre opp på klasse A (har A1 fra før, men ikke kjørt siste 2 år)
Lykke til i morgen StigRune :thumleft

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av Intruder »

Da jeg kjørte opp i 1970 hadde jeg med egen sykkel,som min bror startet og kjørte meg til
bilsakkyndige en lørdag.
Tok teoriprøve uten kurs,kjørte opp på tungsykkel uten å ha tatt kjøretimer,på en sykkel bilsakkyndige ikke hadde sett på overhodet.. :eh
Tidene forandrer seg !! *mas :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av Knut Morten »

Lykke til i morgen! :thumleft
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Nicolai
Innlegg: 15
Registrert: 11 aug 2010, 21:25
Motorsykkelen din: Aprilia RSV Mille 2001

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av Nicolai »

Bestod selv oppkjøring for 12 dager siden, og den daglige kontrollen jeg lærte å ta, samt bestod med er slik:

Sjekk for og bakdekk for rifter/fremmedlegmer, trill sykkelen 1 meter frem og gjenta for å se der man ikke kom til.
Sett deg på sykkelen, og start, sjekk av alt elektrisk (horn, kjørelys, fjernlys, lyshorn, blinklys, baklys og bremselys samt at ingen varsellamper lyser)
Samtidig som jeg sjekker bremselys, sjekker jeg funksjon på bremser og til slutt funksjon på støtdempere.

Lykke til imorgen :)

Svar