Vinteren er på vei ?
Vinteren er på vei ?
Vel da var den tristeste helgen iåret over og båten er trygt på land, ferdig og klargjort for vinteren.
Håper bare det blir sykkelvær noen uker til, satser på å sette sykkelen på stallen i slutten av Oktober ?
Da dette er første året med sykkel lurer jeg litt på hva må gjøres med sykkelen før den settes bort for vinteren ?
Vask og polering det sier seg selv, smøring av kjede er en ting, men det er vel meir jeg må huske på ?
Hadde vært kjekt med noe tips... :
Den står inne, tørt og kaldt.
Håper bare det blir sykkelvær noen uker til, satser på å sette sykkelen på stallen i slutten av Oktober ?
Da dette er første året med sykkel lurer jeg litt på hva må gjøres med sykkelen før den settes bort for vinteren ?
Vask og polering det sier seg selv, smøring av kjede er en ting, men det er vel meir jeg må huske på ?
Hadde vært kjekt med noe tips... :
Den står inne, tørt og kaldt.
" Tørt & kaldt" , sier du...hvor kaldt?
Kuldegrader?
Noen tar på kondnsfjerner og drenerer gjerne forgasserne , hvis du har noen..
Noen polerer eller har på beskyttlse på krom eller andre deler..
Batteriet kan du gjern ta ut og vedlikehold lade noen ganger i løpet av vinteren.
Lagres gjerne i romtemperatur & tørt ...
Noen passer på å bytte olje pluss filter rett førlagring , så har du film av fersk olje i mototren din under lagring, i stedet for "gammel" , sur olje..
Alt kommer an på hvor nøye du er..og hvor mye du har lyst å dille og daklle gjennom vintren..
Selv lagrer jeg varmt og vedlikeholdr batteriet..
Er det noen dager med varmegrader i løpet av vintern, så tar jeg gjerne og setter den utenfor på tomgang 10 minutt rn 2 -3 ganger i løpet av vinteren ..
Da gidder jeg ikke drenere osv ...
Kuldegrader?
Noen tar på kondnsfjerner og drenerer gjerne forgasserne , hvis du har noen..
Noen polerer eller har på beskyttlse på krom eller andre deler..
Batteriet kan du gjern ta ut og vedlikehold lade noen ganger i løpet av vinteren.
Lagres gjerne i romtemperatur & tørt ...
Noen passer på å bytte olje pluss filter rett førlagring , så har du film av fersk olje i mototren din under lagring, i stedet for "gammel" , sur olje..
Alt kommer an på hvor nøye du er..og hvor mye du har lyst å dille og daklle gjennom vintren..
Selv lagrer jeg varmt og vedlikeholdr batteriet..
Er det noen dager med varmegrader i løpet av vintern, så tar jeg gjerne og setter den utenfor på tomgang 10 minutt rn 2 -3 ganger i løpet av vinteren ..
Da gidder jeg ikke drenere osv ...
"Do the right thing"
Jo det er greit nok å gjøre alt klart på høsten, slik at det bare er å starte opp på våren, men jeg liker vårpussen : Ingenting som å drive på med slikt når kveldene blir lyse og snøen smelter, for ikke å snakke om å gå hele vinteren og se frem til vårpussen, det gjør vintermørket litt lysere
Kjøre tom forgasser var en lur måte å drenere på, enkel og grei. Takker for det tipset.
Kjøre tom forgasser var en lur måte å drenere på, enkel og grei. Takker for det tipset.
De som er nøye he,he... hvert fall noen, kanskje ?,,, tar jobben med å få litt olje inn i sylinderene.
Dvs, man tar ut pluggene, tar en skje motorolje inn i plugghullene og "sveiver2 motore en gang eller to rundt.
Da, i følge teorien, spruter oljen inn i sylinderen og legger seg som en film innvendig.
Bra mot rust, vettu :)
He,he ..en "dramatisk" annen ting var de som fylte motoren sin helt opp,
dvs de fylte olje inn til det rant over på påfyllingshullet.
Dermed lå det mest av motoren innvendig i olje og kunne neppe ruste, irre i løpet av vinteren.
Som sagt, man kan drive på i all evighet med tiltak om man vil :)
Hvis jeg haddde den lagret ut i mange kuldegrader osv, ville jeg kanskje vurdere det med å ha olje gjennom plugghullene.
Fort gjort, og skader hvertfall ikke :)
En kjøreskole lærer nedi gata har 3 sykler.
Han hiver de inn i bua om høsten uten å gjøre noesomhelst.
Så tar han de ut om våren.De som ikke starter får nytt batteri , ellers ingen ting.
Det funker det og :)))))
Dvs, man tar ut pluggene, tar en skje motorolje inn i plugghullene og "sveiver2 motore en gang eller to rundt.
Da, i følge teorien, spruter oljen inn i sylinderen og legger seg som en film innvendig.
Bra mot rust, vettu :)
He,he ..en "dramatisk" annen ting var de som fylte motoren sin helt opp,
dvs de fylte olje inn til det rant over på påfyllingshullet.
Dermed lå det mest av motoren innvendig i olje og kunne neppe ruste, irre i løpet av vinteren.
Som sagt, man kan drive på i all evighet med tiltak om man vil :)
Hvis jeg haddde den lagret ut i mange kuldegrader osv, ville jeg kanskje vurdere det med å ha olje gjennom plugghullene.
Fort gjort, og skader hvertfall ikke :)
En kjøreskole lærer nedi gata har 3 sykler.
Han hiver de inn i bua om høsten uten å gjøre noesomhelst.
Så tar han de ut om våren.De som ikke starter får nytt batteri , ellers ingen ting.
Det funker det og :)))))
"Do the right thing"
:)rogg skrev:Håy..Relax skrev:" Tørt & kaldt" , sier du...hvor kaldt?
Kuldegrader?
I skrivende stund, og datoen er 21.okt 06. Tempen er +9gr. overskyet litt regn i luften her på Berger i Vestfold.
Men regner med at så snart det blir klarvær, kommer nattefrosten
Greia var om du lagrer sykkelen i kulden, eller om du heldig og har en mulighet til å ha den inne i varmegrader om vinteren.
:)
Jeg ville vært litt mer nøye med ting & tang om sykklen står i kuldegrader.
"Do the right thing"
- rogg
- Innlegg: 3339
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Sted: Berger
- Kontakt:
Håy...
Jepp...tempen her på Berger ute, er lik den som er inne i min garasje. Kanskje noen grader mildere inne i garasjen. Har ikke på noe varme, nei.
Har lagret sykkelen slik i de årene jeg har hatt den, og ser ikke ut til den har tatt skade av det.
Batteriet står i sykkelen, samme batteri som fulgte med da jeg kjøpte den for 5 år siden. Sjekker det om våren, gir det en runde med laderen.
Jepp...tempen her på Berger ute, er lik den som er inne i min garasje. Kanskje noen grader mildere inne i garasjen. Har ikke på noe varme, nei.
Har lagret sykkelen slik i de årene jeg har hatt den, og ser ikke ut til den har tatt skade av det.
Batteriet står i sykkelen, samme batteri som fulgte med da jeg kjøpte den for 5 år siden. Sjekker det om våren, gir det en runde med laderen.
Det er greitt at krana kan stenges og la motoren gå til den stopper, men på den måten får dere ikke ut dritten og eventuelt vanndråper som ligger i bunn av flottørkammeret i gasserne.rogg skrev: Et tips jeg fikk når det gjelder drenering av forgasseren, steng kranen og la sykkelen gå til den stopper. Slipper mye skruarbeid.
Jeg anbefaler på det sterkeste å drenere.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
Godt poeng!Tvinitla skrev:Det er greitt at krana kan stenges og la motoren gå til den stopper, men på den måten får dere ikke ut dritten og eventuelt vanndråper som ligger i bunn av flottørkammeret i gasserne.rogg skrev: Et tips jeg fikk når det gjelder drenering av forgasseren, steng kranen og la sykkelen gå til den stopper. Slipper mye skruarbeid.
Jeg anbefaler på det sterkeste å drenere.
"Do the right thing"
He,he , tror vel dette er omtrent som mange andr gjrø, og som du sir, det går stort sett bra :)rogg skrev:Håy...
Jepp...tempen her på Berger ute, er lik den som er inne i min garasje. Kanskje noen grader mildere inne i garasjen. Har ikke på noe varme, nei.
Har lagret sykkelen slik i de årene jeg har hatt den, og ser ikke ut til den har tatt skade av det.
Batteriet står i sykkelen, samme batteri som fulgte med da jeg kjøpte den for 5 år siden. Sjekker det om våren, gir det en runde med laderen.
Det er vel kanskje noen av disse med masse krom,he,he som jeg er i blandt, som er mer redd for rust, irr osv i løpet av vinteren :)
"Do the right thing"
- rogg
- Innlegg: 3339
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Sted: Berger
- Kontakt:
Håy...
Jo, du har nok rett i det. Mye krom er det ikke på shadowen min, men litt er det.
Jeg sprayer 5-56 på sykkelen rundt baut. Så den står lagret med et godt lag med spøremiddel. Jeg har i år fått tak i en slik pose som sykkelen skal lagres i. Så får vi se hva den duger til.
Med tanke på rust, så er det en plass det lett ruster på custumsykler har jeg hørt, og det er inne i tanken, der kranen står.
Syklene står på sidestøtte, så og si bestandig og hvis det er kondens/vann i tanken, vil det legge seg i dette området.
Så dreneres forgasser for drit og vann, bør en tenke på tanken også. Så hvis man skulle være nøye, vil det skape mye arbeid.
Bensin er ferskvare, og burde ikke brukes neste sesong. Oppstart neste sesong bør være med ny bensin.
Jo, du har nok rett i det. Mye krom er det ikke på shadowen min, men litt er det.
Jeg sprayer 5-56 på sykkelen rundt baut. Så den står lagret med et godt lag med spøremiddel. Jeg har i år fått tak i en slik pose som sykkelen skal lagres i. Så får vi se hva den duger til.
Med tanke på rust, så er det en plass det lett ruster på custumsykler har jeg hørt, og det er inne i tanken, der kranen står.
Syklene står på sidestøtte, så og si bestandig og hvis det er kondens/vann i tanken, vil det legge seg i dette området.
Så dreneres forgasser for drit og vann, bør en tenke på tanken også. Så hvis man skulle være nøye, vil det skape mye arbeid.
Bensin er ferskvare, og burde ikke brukes neste sesong. Oppstart neste sesong bør være med ny bensin.
Finnes det link til den posen på nett?rogg skrev:Håy...
Jo, du har nok rett i det. Mye krom er det ikke på shadowen min, men litt er det.
Jeg sprayer 5-56 på sykkelen rundt baut. Så den står lagret med et godt lag med spøremiddel. Jeg har i år fått tak i en slik pose som sykkelen skal lagres i. Så får vi se hva den duger til.
Med tanke på rust, så er det en plass det lett ruster på custumsykler har jeg hørt, og det er inne i tanken, der kranen står.
Syklene står på sidestøtte, så og si bestandig og hvis det er kondens/vann i tanken, vil det legge seg i dette området.
Så dreneres forgasser for drit og vann, bør en tenke på tanken også. Så hvis man skulle være nøye, vil det skape mye arbeid.
Bensin er ferskvare, og burde ikke brukes neste sesong. Oppstart neste sesong bør være med ny bensin.
Jeg hiver på kondensfjerner på tanken føre vinterparkering og håper på det hjelper
Skulle man være veldig pirkete så burde man kanskje tømmetanken, tørke den og kanskje antirust ( 5-56) innvnig??
Vel, jeg gidder ikke det...
"Do the right thing"