Vedlikehold av hjelmer - tips??

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Vedlikehold av hjelmer - tips??

Legg inn av Nordlendingen »

I påvente av at snøbygene skal gi seg, har jeg plukka fram mc-habitten for ettersyn og klargjøring. Jakka, buksa og hanskene har fått seg litt impregnering og støvlene har fått seg litt impregnering. Men hva med hjelmen?? Jeg bytter hjelm sånn ca. hvert 5. år, og har nå en to år gammel Arai helhjelm - men sikler på en av Schubert's siste åpningsbare hjelmer...

Til saken: Hvordan vedlikeholder og lagrer dere hjelmene? Jeg har aldri hatt hjelmer med uttagbar innmat, så innvendig har det fått blitt som det har blitt. Ikke bruker jeg brylcreme eller hårspray. Jeg dusjer sånn jevnlig daglig, og iallefall daglig når jeg kjører mc - hvis mulig. Det innvendige miljøet i hjelmene mine, har faktisk ikke vært så verst! Nå finnes det jo hjelmer med uttagbar og vaskbar innredning, så da er jo det "problemet" løst. Men hva med utvendig? Vaskes det? Vokses det?

Jeg har alltid hørt at man skal være forsiktig med bruk av løsemidler, vaskemidler, voks og sånt på hjelmskallet. Jeg pleier jevnlig å tørke av hjelmen med mildt såpevann og skylle godt etterpå. Jeg har også pleid å gni litt voks eller lakkpolish på hjelmskallet, bl.a. for at rester av fluer og andre insekter skal løsne lettere. Er dette helt feil, eller hva?

Mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vedlikehold av hjelmer - tips??

Legg inn av AJ »

Mener å ha lest et eller annet sted at Biltema har et vaske/rensemiddel for fóret i hjelmen som kan brukes med fóret på plass, dvs. at man slipper å demontere innmaten i hjelmen.

Sjekk Biltema-sidene :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Gammelgutt

Re: Vedlikehold av hjelmer - tips??

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg har begynt å vokse hjelmen og visiret, vet heller ikke om det er feil men den blir jo lettere å holde ren og regnvann preller av som vann på gåsa.

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Vedlikehold av hjelmer - tips??

Legg inn av Nordlendingen »

Jeg bruker noe som heter "rain repeller" på visiret. Det gir ei blank, vokslignende hinne. Regnet preller veldig lett av. Så bruker jeg vanlig "vask-på" voks på hjelmen. Funker bra, men jeg er usikker på om voksen kan inneholde stoffer som ikke er bra for glassfiberskallet....

AJ; jeg skal sjekke Biltema for midlet som du nevner. Takker for tips!


Mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Vedlikehold av hjelmer - tips??

Legg inn av Onsløv »

Rain-off fra Biltema fungerer bra på visir.
Ellers hjelper det også å vri på rulla... :notlistening

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Vedlikehold av hjelmer - tips??

Legg inn av TrondA »

Biltema har egentlig mye smart. I tillegg til omtalte hjelmrens for innerfor, har de en mengde med koster og kluter. Jeg har også kjempegod erfaring med microfiberkluter fra Biltema.
Det er bare polykarbonat som ikke tåler lakkpolering og voks. Dermed er billighjelmer av plast overlatt til JIF vinduspuss el. og uttynnet, lunket Zalovann.
Har vi hjelmer med matt overflate, gjerne svart farge, har vi gitt oss selv et lite problem. Det er vanskeligere å skylle av såpe, polering, voks og det du ellers har påført hjelmen. Matt overflate likner et fjelllandskap i mikroskop der ulike vaskemidler vil ligge igjen i "dalbunnen". Dettekan på sikt kan gi et gråskjær i hjelmen som ikke er pent, men skal ikke skape problemer for sikkerhet og holdbarhet for hjelmer lagd av carbon og/eller fiber.

Jeg har mattsvart Schubert S1 Pro. God hjelm, men etter hver regnværstur ser den ut som om den er 100 år gammel... Den blir helt fin igjen etter hver vask, men jeg måtte lære metoden med bruk av mye børste og lite vaskemidler for å få det til. Etterhvert gikk jeg over til JIF vinduspuss for hele hjelmen. Til slutt vokser jeg visiret. Biltema kommer til god hjelp på mange vis.

Svar