Leste VG artikkelen hvor det ble vinklet på MC ulykkeøkningen fra 14 til 18 sammenlignet med året før.
Men faktum er vel at økningen har vært langt høyere blant bilførere.
Men media fokuserer som alltid på motorsykkelulykke...
Leste VG artikkelen hvor det ble vinklet på MC ulykkeøkningen fra 14 til 18 sammenlignet med året før.
Jeg blir egentlig litt kvalm, oppgitt og nonchalant av hele mediesirkuset.
Interessant sitat - og dette er også min erfaring: Alene kjører jeg skoleriktig - mens i flokk blir jeg en sau og mister ofte trygghet og oversikt.
Det er nok en stor del av det, og en annen viktig faktor er sykkelstørrelse. Slik jeg forstår det så er det sykler over 1300CC som står for mesteparten av dødsulykkene blandt eldre sjåfører. Så feks en mann på 60, som ikke har kjørt på mange år og som nå kjører Goldwing, K1600 eller HD Sport Glide er i høyrisikosonen.
Minst 2 har nok helsemessige grunner- faller av sykkel som fortsetter 700 meter og en annen bare kjørte rett av motorveien - og ingen av dem er relatert til fart.. dette og at de fleste førere er i denne aldersgruppen forsterker jo muligheten for at disse er mer innblandet i ulykker.
Slike folk er rett og slett noen ubetydelige noksagter, som ikke er verd å kaste bort mer tid på enn høyst nødvendig.Bjerknez skrev: ↑11 aug 2022, 15:42 Jeg kjørte sammens med en såkalt "verdensmester" for noen år siden. En sylfersk 20 åring med BMW S1000RR med det som kunne velges av ekstrautstyr og bling på sykkelen. Kjøredressen var selvsagt av dyreste racing sort og når vi pratet så gikk praten mest på nedlegg, banekjøring og hvor rask sykkelen hans var etc.
Bakdekket avslørte derimot at han ikke hadde hatt slike nedlegg som han pratet om og ca. en måned etter turen så sto det en artikkel i avisa om en MC fører i Onsøy i Fredrikstad som hadde havnet på jordet.
Sykkelen ble totalvrak og mirakuløst nok kom han fra det uten nevneverdige skader. Men egoet fikk seg nok et knekk. Har ikke snakket med han siden.
Slike folk er egentlig ganske irriterende...
"Vi" har bestandig praktisert at nybegynnere/ lite erfarene enten kjører først eller som nr2 litt avhengig om de føler seg presset av å være først.
Dette er jo absolutt best practice.mekkern skrev: ↑11 aug 2022, 18:10"Vi" har bestandig praktisert at nybegynnere/ lite erfarene enten kjører først eller som nr2 litt avhengig om de føler seg presset av å være først.
Jo lengre bak en kommer jo mer ujevn blir farten og ofte litt høyere for å innhente de første grunnet øvrig trafikk eller lyskryss etc.
Dette er det eneste gode forslaget jeg har hørt. Men på den andre siden - det er kanskje ikke dem som melder seg på slike kurs som omkommer? (Seff med unntak)Bjerknez skrev: ↑11 aug 2022, 07:25 Få med forsikringsselskapene på en dugnad hvor dem kan gi førerutviklingskurs til god priser til de som befinner seg i riktig alder. Et slikt tilbud bør det være hvert år før sesongstart flere steder i landet og disse kursene bør også ha en veldig lav terskel slik at "gamlingene" kan kose seg i trygge omgivelser og bygge seg opp med tanke på kjøreferdighet før sesongen starter for fullt.