Smøre eller bytte?
- Domino
- Innlegg: 1089
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Smøre eller bytte?
Gassvaierne mine går litt tregt. Slipper jeg med høyrehanda tar det lang tid før turtall og hastighet går ned. Jeg har ikke sjekket tilstanden til kablene.
Jeg har kjøpt nye kabler "just in case". Så spørsmålet er, skal jeg smøre de kablene jeg har, eller skal jeg bare bytte dem? Hva ville dere ha gjort? Jeg har kjøpt PTFE-basert smøremiddel og vaiersmører på Biltema.
Jeg har kjøpt nye kabler "just in case". Så spørsmålet er, skal jeg smøre de kablene jeg har, eller skal jeg bare bytte dem? Hva ville dere ha gjort? Jeg har kjøpt PTFE-basert smøremiddel og vaiersmører på Biltema.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Smøre eller bytte?
Smør først, se om det blir bedre. Så bytter du hvis det ikke blir det.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38110
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Smøre eller bytte?
Jeg ville helt klart prøvd PTFE først. Eller FluidFilm, som er min favoritt :)Domino skrev: ↑17 jul 2022, 20:30 Gassvaierne mine går litt tregt. Slipper jeg med høyrehanda tar det lang tid før turtall og hastighet går ned. Jeg har ikke sjekket tilstanden til kablene.
Jeg har kjøpt nye kabler "just in case". Så spørsmålet er, skal jeg smøre de kablene jeg har, eller skal jeg bare bytte dem? Hva ville dere ha gjort? Jeg har kjøpt PTFE-basert smøremiddel og vaiersmører på Biltema.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Domino
- Innlegg: 1089
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Smøre eller bytte?
Ja, FluidFilm har jeg ei litersflaske stående av. Har ikke sprayboks. Så det blir i så fall Bitemas PTFE-middel. Og jeg tok av tanken såpass mange ganger i fjor at jeg har jo god rutine på det... Da smører jeg i så fall opp chokekabelen med det samme, det blir uansett ei pølse i slaktetida.
Og hvordan jeg bruker vaiersmøreren finner jeg nok ut på YT!
Og hvordan jeg bruker vaiersmøreren finner jeg nok ut på YT!
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6977
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Smøre eller bytte?
Ikke alltid det nytter å berge wirer hvis de har blitt veldig trege, uansett hva slags lurium man prøver å smøre med. PTFE er nok blant det beste man kan bruke. Syntetisk tyntflytende fett på et vis, og kryper veldig bra der det er trangt.
Men har det manglet på wiresmøring over lang tid så trenger det gjerne inn vann i wirestrømpen. Så ruster det, og det blir tørt og trangt. Wiren ruster også, og styrken i wiren blir stadig svakere ettersom rust spiser opp metallet. Når det blir så tørt og tregt er det vanskelig å få inn smøring godt nok.
Du kan jo prøve, men sannsynligvis er det bedre å bytte wirene hvis det er slik at du har nye liggende klar. De gamle kan du legge i et kar med diesel noen uker, og heller lagre de som reserve.
Men har det manglet på wiresmøring over lang tid så trenger det gjerne inn vann i wirestrømpen. Så ruster det, og det blir tørt og trangt. Wiren ruster også, og styrken i wiren blir stadig svakere ettersom rust spiser opp metallet. Når det blir så tørt og tregt er det vanskelig å få inn smøring godt nok.
Du kan jo prøve, men sannsynligvis er det bedre å bytte wirene hvis det er slik at du har nye liggende klar. De gamle kan du legge i et kar med diesel noen uker, og heller lagre de som reserve.
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Smøre eller bytte?
Om teflon-lineren i strømpa er utslitt, så er det bare å skifte den ut. Smøring er bortkastet tid. Jeg har prøvd.
På wire uten liner var det kun oljebad over tid som funka. Gikk wire tørr og fikk ruste, var det bare å skifte til ny.. Skal sies at sykkelen med slik wire var den jeg vinterkjørte.
På wire uten liner var det kun oljebad over tid som funka. Gikk wire tørr og fikk ruste, var det bare å skifte til ny.. Skal sies at sykkelen med slik wire var den jeg vinterkjørte.
- Kjellrf
- Innlegg: 1604
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Smøre eller bytte?
Teflon-lineren i strømpa tåler ikke mineraloljebasert smøremidler over tid.FredrikE24 skrev: ↑17 jul 2022, 21:30 Om teflon-lineren i strømpa er utslitt, så er det bare å skifte den ut. Smøring er bortkastet tid. Jeg har prøvd.
På wire uten liner var det kun oljebad over tid som funka. Gikk wire tørr og fikk ruste, var det bare å skifte til ny.. Skal sies at sykkelen med slik wire var den jeg vinterkjørte.
Teflon løser seg opp/mjuk gjøres, og du får metall mot metall.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Smøre eller bytte?
Ja, som nevnt var det oljebad som gjaldt der man ikke hadde teflon-liner. Der man har det blir wire først treg når teflon-lineren er gåen. Smurte med PTFE i rikt monn uten bedring. Å bytte wire ble noe helt annet.
- Domino
- Innlegg: 1089
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Smøre eller bytte?
Da tenker jeg at jeg skrur opp og gjør en visuell inspeksjon av kablene. Hvis jeg ikke ser noe rust eller slitasje så prøver jeg å smøre. Kjennes det bra ut etter smøring skrur jeg bare sammen igjen. Hvis en eller begge ser det minste tvilsom ut, så bytter jeg begge. Eller hvis det kjennes ut som det ikke hjalp.
Skal jeg smøre de nye kablene før montering dersom jeg bestemmer meg for å bytte?
Skal jeg smøre de nye kablene før montering dersom jeg bestemmer meg for å bytte?
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Smøre eller bytte?
Hvis wire er treg uten å ha blitt utsatt for noe utover bruksslitasje, så bytter du wire først som sist. Er ikke noe å lure på.
- Domino
- Innlegg: 1089
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Smøre eller bytte?
Det viser seg å være en del mer skruing enn jeg hadde regnet med. I tillegg til å ta av tanken måtte jeg av med forgasserne også. Og jeg tok feil av skruene da jeg skulle løsne klemma på det ene innsuget, så forgassersynkroniseringa har nok gått til h..... Så da må man vel prøve å få tak i to eller fire vakuummeter også.
Jeg har iallfall konkludert med at siden det er såpass mye jobb så setter jeg på de nye vaierne. Og jeg håper jeg finner den nyinnkjøpte boksen med PTFE-smøring! Da smører jeg også chokevaieren med det samme jeg holder på.
Jeg har iallfall konkludert med at siden det er såpass mye jobb så setter jeg på de nye vaierne. Og jeg håper jeg finner den nyinnkjøpte boksen med PTFE-smøring! Da smører jeg også chokevaieren med det samme jeg holder på.
Re: Smøre eller bytte?
Mulig jeg har sync-verktøy du kan låne - spørs hvor du bor :)
- Domino
- Innlegg: 1089
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Smøre eller bytte?
Lyngen. Kanskje et stykke unna? Det er egentlig et stykke unna det meste...
- Bjerknez
- Innlegg: 23230
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Smøre eller bytte?
Jeg holdt på og si at Rolf-arne bor oppi der.... men det er 43 mil fra Lyngen til Nordvågen i Nordkapp
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Sted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Smøre eller bytte?
Er bare en svipptur...på tur å bestille vacumetre...men vil ha en med seks....
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..