Bjerknez' sin lille campingplass...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av simpson »

Har kjørt sykler med ganske ekstreme moment i mange år. Moment er mere moro enn hk og en av mange grunner til at min mening er at en sykkel skal ha V-twin :D :D
Men det finnes også twinner med ræva moment også.
Tror nok det går kort tid før du får følelsen av full kontroll og at du behersker monsteret like lett som S1000r.
Men det krever litt mer av en sånn sykkel.
Går ett par år, så kjører du rundt på Boss Hoss tenker jeg :crazy:

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23127
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 02 jun 2022, 20:13 Har kjørt sykler med ganske ekstreme moment i mange år. Moment er mere moro enn hk og en av mange grunner til at min mening er at en sykkel skal ha V-twin :D :D
Men det finnes også twinner med ræva moment også.
Tror nok det går kort tid før du får følelsen av full kontroll og at du behersker monsteret like lett som S1000r.
Men det krever litt mer av en sånn sykkel.
Går ett par år, så kjører du rundt på Boss Hoss tenker jeg :crazy:
Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot å gi flatt jern og teste ut "quarter mile" prestasjonene. Men ikke langs landeveien. Jeg tenker at 8 år uten uhell av betydning ikke bør bety at statistikken blir stående.

Som nevnt i en tidligere tråd. Hvis hastigheten øker i takt med erfaringen, så teller erfaringen ganske lite hvis formålet er å beholde livet og kose seg på to hjul :D

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23127
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Testet ut Scholl Neo for første gang på dekksidene i dag. Dette lover veldig godt. Dekksidene ble sorte ig fine, den var lett og påføre etc. nå gjenstår det bare å se holdbarheten :)

Scholl Neo er virkelig en nobrainer hvis man har motorsykkel. (Eller bil forøvrig) :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1628
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 02 jun 2022, 22:05 Testet ut Scholl Neo for første gang på dekksidene i dag. Dette lover veldig godt. Dekksidene ble sorte ig fine, den var lett og påføre etc. nå gjenstår det bare å se holdbarheten :)

Scholl Neo er virkelig en nobrainer hvis man har motorsykkel. (Eller bil forøvrig) :)
DENNE?
Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23127
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 02 jun 2022, 22:59
Bjerknez skrev: 02 jun 2022, 22:05 Testet ut Scholl Neo for første gang på dekksidene i dag. Dette lover veldig godt. Dekksidene ble sorte ig fine, den var lett og påføre etc. nå gjenstår det bare å se holdbarheten :)

Scholl Neo er virkelig en nobrainer hvis man har motorsykkel. (Eller bil forøvrig) :)
DENNE?
Bilde
Jepp :thumleft

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23127
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

I utgangspunktet er Scholl Neo en "hurtigforsegler". Den er markedsført som nettopp det. Man sprayer på ett par dusj på feks. panser på en nyvasket med våt bil. Viktig at panelet man sprayer på er vått. Ett par sprut holder. Så fordeler du bare middelet med vanlig høytrykk og spyler av samtidig. Det gir deg beskyttelse overraskende lenge faktisk.

Man kan også påføre den på tørre paneler (men rene) men da må man først fordele produktet med feks. mikrofiberklut, snu kluten og buffe av med en gang. Går veldig kjapt begge deler. Den kan også brukes på plast/gummi etc. for å friske opp fargen og beskytte.

Men uansett så fraråder jeg på det sterkeste å bruke kjemikaler på en sykkel som allerede er varm etter en kjøretur eller har stekt seg i solen. Stå alltid i skyggen, så langt det er mulig. Det er fordi veldig mange kjemikalier reagerer med varme og kan lage stygge skjolder i spesielt plast. Min sykkel må stå i minst 3 timer før den er skikkelig kald.

Å kjøre innom en vaskehall på Circle K og bruke avfettingen dem har der samt spyle av er det absolutt værste du kan gjøre. SPrayer du petrokjemisk (kaldavfetting) rett på glovarm sykkel er du nesten dømt til å få stygge skjolder. Selv i aluminium/motordeler etc.

Så konklusjonen er:
Skal du vaske sykkelen, så la den først stå til den bli skikkelig kald. Gjerne over natten, men minst 2-3 timer. Bruk litt alkalisk avfetting på de værste stedene som felger, baksjerm etc og la det ligge lenge nok til at det IKKE tørker inn og ikke stå i sola. Spyl av med rikelige mengder vann. Spyl generelt av den værste møkka. Ingen grunn til å dynke hele sykkelen i avfetting.

Vask sykkelen så med en god vaskehanske og bøttevann med såpe. Bruk en vaskehanske til de "rene delene" som tank, sal etc. og bruk en annen vaskehanske til motor, eksos etc. Skyld av før såpen tørker inn og hold sykkelen våt frem til du tørker den.

Ja, du MÅ tørke den skikkelig, ellers så får du bare såkalte water spots. Merker etter vanndråper. Er dte pollen og støv i luften så binder dette seg til vannet og sykkelen er omtrent like ille etter vask.

Jeg anbefaler på det sterkeste og kjøpe en lufttørker for å blåse av vannet på sykkelen rett etter vask.

På dette stadiget vil de fleste si at dem har vasket sykkelen grundig. Men i mitt hode har man kun gjort grovvasken.

Etter avblåsing av vann, så ta gjerne frem litt WD40/Parafin etc. samt noen billige mikrofiberkluter. Spray på motorblokk, eksos etc. og tørk over. Har du glemt noen steder så tar du dem nå.

Så tar du frem feks. Scholl Neo og smører inn dekksidene samt ellers alt av plastikk og buffer av for å gi disse delene litt beskyttelse og en finere farge. Spray også på alle lakkerte flater og påfør/buff av med en ren mikrofiberklut.

Bruk også Scholl Neo på frontlykter, vindskjerm etc. for å gi litt beskyttelse. Dette forhindrer at innsekter ikke setter seg like godt fast.

Jeg kan sitte og pusle med sykkelen i timesvis rundt dette. Man vil alltid finne steder på en motorsykkel som man har glemt. Det er mange kriker og kroker. Fantasien setter grenser for hvor langt man vil gå for å rengjøre. Jeg tar av salen og ett par sidedeksler på min sykkel som er lette og få av og vasker under der. Men utover det tar jeg kun det jeg ser.

_______________

Så nå jeg ser at noen spyler over sykkelen med avfetting og høytrykk og kjører den tørr, så er ikke den sykkelen vasket i mitt hode i det hele tatt. Man har kanskje blåst av den værste møkka, som igjen vil feste seg kjapt igjen siden sykkelen er våt, og skitt binder seg til vannet og vannet renner inn i alle kriker og kroker når man kjører.

man gjør dte bare værre for seg selv slik jeg ser det. :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1628
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av pingvin »

Kjenner fikk litt dårlig samvittighet nå, kjenner meg nok litt igjen :redface

Min vask av gate MC er normalt som følger:

1. Sprayer på kjederens og MC vask på hele sykkelen
2. Spyler av med hageslange etter noen få minutter
3. Vasker med engangssvamp med såpe
4. Litt avfetting der trengs, typisk bakfelg, under bakskjerm og rund framdrev
5. Spyler av hele sykkelen
6. Tørker over med mikrofiberkluter men ikke supernøye bortsett fra tank og litt andre deler
7. Kjører kort tur så får blåst tørt og varmet motor så vann fordamper
8. Tørker av det som blitt møkkete igjen etter tørketur
9. Smøre kjede dagen etterpå så sikker på kjede helt tørt

Og det er når er nøye så ser litt å hente, ja :-k Blitt flinkere til ikke å vaske i direkte sol men skal tenke mer på dette med at sykkel bør være kald.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23127
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 03 jun 2022, 07:59 Kjenner fikk litt dårlig samvittighet nå, kjenner meg nok litt igjen :redface

Min vask av gate MC er normalt som følger:

1. Sprayer på kjederens og MC vask på hele sykkelen
2. Spyler av med hageslange etter noen få minutter
3. Vasker med engangssvamp med såpe
4. Litt avfetting der trengs, typisk bakfelg, under bakskjerm og rund framdrev
5. Spyler av hele sykkelen
6. Tørker over med mikrofiberkluter men ikke supernøye bortsett fra tank og litt andre deler
7. Kjører kort tur så får blåst tørt og varmet motor så vann fordamper
8. Tørker av det som blitt møkkete igjen etter tørketur
9. Smøre kjede dagen etterpå så sikker på kjede helt tørt

Og det er når er nøye så ser litt å hente, ja :-k Blitt flinkere til ikke å vaske i direkte sol men skal tenke mer på dette med at sykkel bør være kald.
1. Ikke nødvendig på hele sykkelen.
2. Høytrykk er anbefalt hvis man har brukt mye avfetting.
3. Greit nok. Vaskehanske mikrofiber er anbefalt og den kommer lettere til på trangere steder grunnet lengre bust etc.
4. Dette skulle vært punkt 1. :)
5. Dette skulle vært punkt 2. men med høytrykk.
6. Tørk den skikkelig. Umulig uten trykkluft.
7. Nei nei nei... :)
8. Det vil på sikt lage riper.
9. Sikkert greit nok, men bruk en kjedeolje som ikke graser til bakfelgen. :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23127
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Når det er sagt så er jeg klar over at MC vask ikke står øverst på lista hos de fleste. Men det er overraskende hvor mye bedre resultatet blir hvis man gjør det "riktig". Det er alt man gjør ETTER hovedvasken som utgjør de store forskjellene.

Er sykkelen kjip og matt i lakken, så bør man polere den. Det er kanskje det man kan gjøre som gir den mest synlige forskjellen. Polering gjøres da etter hovedvasken.

Online
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1075
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Domino »

Når jeg vasker bil/motorsykkel så bruker jeg vaskevott og to bøtter. Ei til såpevann og ei til skyllevann. Med skillerist i bunnen av begge bøttene. Skyller votten hver gang før jeg dypper den i såpevannet igjen. Og det skyllevannet blir temmelig møkkete!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23127
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 03 jun 2022, 09:55 Når jeg vasker bil/motorsykkel så bruker jeg vaskevott og to bøtter. Ei til såpevann og ei til skyllevann. Med skillerist i bunnen av begge bøttene. Skyller votten hver gang før jeg dypper den i såpevannet igjen. Og det skyllevannet blir temmelig møkkete!
I utgangspunktet ikke feil tankegang dette og dette er en metode som er hauset opp i detailing miljøet fra dag en. Derimot tror jeg to-bøtte metoden i praksis har lite for seg. Spesielt i mitt tillfelle hvor sykkelen knapt blir støvete mellom hver vask. Det meste av skitten forsvinner med forvasken (høytrykk).

Ta forøvrig en titt på denne:

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Online
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1075
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Domino »

Han har nok et poeng. Og det er klart at forvasken er viktig, spesielt hvis man har høytrykksspyler. Jeg vasker nok ikke like ofte som deg, spesielt når det gjelder bilen. Og jeg tenker at skilleristene gjør det mindre sannsynlig at votten tar med seg dritt fra skyllevannet. Så jeg beholder nok begge bøttene.

kaLARSnikov
Innlegg: 201
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av kaLARSnikov »

Hadde jeg hatt nye, dyre og strøkne sykler så skulle jeg nok vært mer grundig med vasken, men slik det er nå så blir det stort sett bare, en gang i ny og ne, å dra frem Kärcher'n og spyle en gang med skum og så en gang med vann. Kan finne på å gnukke litt med en klut om det er noe som sitter skikkelig på et slags kritisk sted, f.eks. døde insekter på gaflene som potensielt kan skade simmeringene.

Det eneste jeg vil påstå at jeg er ganske nøye med er kjede og visir på hjelmen xD

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23127
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

kaLARSnikov skrev: 03 jun 2022, 12:14 Hadde jeg hatt nye, dyre og strøkne sykler så skulle jeg nok vært mer grundig med vasken, men slik det er nå så blir det stort sett bare, en gang i ny og ne, å dra frem Kärcher'n og spyle en gang med skum og så en gang med vann. Kan finne på å gnukke litt med en klut om det er noe som sitter skikkelig på et slags kritisk sted, f.eks. døde insekter på gaflene som potensielt kan skade simmeringene.

Det eneste jeg vil påstå at jeg er ganske nøye med er kjede og visir på hjelmen xD
Du kan egentlig spare det skummet. For å spyle med skum har lite for seg. Rett og slett fordi skummet ikke får virke lenge nok. Dessuten er kjemikaliene som skaper skummet kraftig utvannet med vannet på vei ut og det hele har liten eller ingen effekt. Utover det at der ser effektivt ut. :)

Det mest effektive er å spraye på avfetting rett på tørr og skitten sykkel og la det virke en stund før du spyler av. Evt bruke en liten børste på de vanskeligste områdene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

Synes skum funker fjell jeg da.. Møkka renner av, og skummet løfter ut møkka.

Svar