Alfonso Morini designet og produserte en 125cc racingsykkel allerede i 1925.Pollti skrev:Beklager Misha. Mulig det ble postet 1ste april men jeg køddet ikke. Både Små Benelli og Motomorinio er bygd på Honda stamme. Hva diss 2 fabrikkene har bygd inn av egne løsninger og særheter vet jeg ikke men grunnstammen er Honda.
Da Soichiro Honda kom med sin første motorsykkel i 1946, var det med en surplus-motor. Først på slutten av 1947 kom Honda med en egenprodusert motor, utviklet med surplus-motoren som basis...
Så jeg sliter litt med denne grunnstammen, du. Har han kameraten noen linker eller bøker som kan kaste litt mer lys over saken...?
Det var jo mye som gikk til dunders midt på 80-tallet. De europeiske mc-produsentene klarte ikke presset fra japanske mc'er så mange gikk over styr, ble kjøpt opp av andre, og solgt videre igjen. Morini ble kjøpt opp av cagiva på den tiden. De tok bl.a morini 350'motoren og satte inn i denne 125cc saken:Pollti skrev: Å påstå at Aprilia,Cagiva og Derbi og andre sine 2T motorer ikke er Rotax er også å ljuge. Alle 3 har Rotax motorer og det er vel ikke så galt det ? Og de har alle bygd om motorene til "sine" spec, mere eller mindre vellykkede. jeg mener at Cagiva har lykkes best men det er jeg sikkert alene om å mene Og jaggu meg tror jeg ikke at ærværdige Sachs av nyere dato også er utstyrt med Rotax. Og Gilera, og sikkert mange andre jeg ikke husker i farta. Hyosung er Suzuki. Starway er Honda. Baoshan er Vespa. Sikkert samme greia for mange flere fabrikat, bla Aprilia Pegaso er samme greia som BMW i sin tid solgte.
Og vips fikk de denne:
Og så må vi ikke glemme Bimota. De har jo også mye forskjellige motorer "under panseret"...