Gammelsmurfen skrev: ↑12 aug 2021, 23:32
Ja, ikke uenig i det, men det er 400ml boks og er bra drøy og varer lenge.
Så noe store utgifter på kjedesmøring blir det neppe :)
Høres bra ut.
Det viktigste er selvfølgelig at det virker bra og at brukerne er fornøyd .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Om noen vurderer å kjøpe pro motion kjedeverktøyet fra xlmoto så vil jeg advare. Større drit har jeg ikke vært borti i hele mitt liv!
De forskjellige delene som skal settes på verktøyet passer ikke. Alt må brytes på plass og dermed også brytes av igjen.
Og det er for smalt i kjeften til å komme over en 525 kjede med pressbakkene på plass.
Ikke nok med det så tok gjengene på delen som skal bryte kjedet kvelden halvveis gjennom første bruk. Selv om det omtrent dryppet i olje under bruk.
6869941A-D4D1-4259-9C33-C4176A8634D8.jpeg
Delen som skal klinke nagler har også så grove gjenger at det må myye kraft til for å få gjort noe som helst.
Legg heller mer penger i det å få noe som funker er mitt tips
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Kan varmt anbefale Unior sitt, kjøpte det også fra XLmoto. Det gikk som en lek å bytte 525 DID kjede. Men jeg kappet kjedet med dremel, ikke vits å bruke kjedeverktøy til det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Jaja, man lærer vel til slutt.. gjorde et kjapt søk her inne på Snell kjede: Hadde jeg bare gjort det før jeg kjøpte nytt drevsett.. 2000km holdt det før det sa pang, kjedet lå igjen i rundkjøringen og jeg gikk fra 106 friske hester til 1sliten tobeint gamp.
1F017760-FCCA-4088-A2B5-EC5C94AC2198.jpeg
0C77E0CB-16A0-4B4E-9AFB-0C6F94942EFF.jpeg
Kjedet var strammet rett, og rikelig smurt under turen.
Blir mitt siste Snell, fra nå av blir det skikkelig DID kjede samt smører fra Tutoro
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Viffern94 skrev: ↑25 aug 2021, 16:46
Kjedet var strammet rett, og rikelig smurt under turen.
Blir mitt siste Snell, fra nå av blir det skikkelig DID kjede samt smører fra Tutoro
Tutoro er smart !
Jeg kjøpte et sett til i sommer da jeg flyttet den gamle over på 390'en. Den har gjort jobben i mer enn 110000 km. på to 1290'er. Og den funker fortsatt etter seks sesonger.
Kjeder fra Snell er det flere som har dårlig erfaring med, ja. Så styr unna !
D.I.D. er gode greier, ingen tvil om det. Men det er også tsjekkiske CZ, som jeg har på 1290'en. Sykkelen ble levert med dette som OEM kjede, som jeg byttet på 43K sammen med dekkbytte. Men kunne kjørt noen tusen til siden kjedet var lite slitt, men bel altså byttet samtidig med dekkbytte av praktiske grunner. Sparte litt arbeidspenger også...
CZ kjedet som sitter på nå har gått 17K så langt og er kun justert et par ganger, senest i dag.
XL MOTO selger CZ, men om de har til din sykkel vet jeg ikke.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Stemmer, mente jeg hørte at du nevnte CZ i forbifarten. Skal sjekke om jeg får tak i det neste runde til sykkelen. Spent på hvor mane km jeg får ut av DID, klarte vel 20k på Tracern(dog var dette med for lite smøring fra Tutoro på slutten)
Viffern94 skrev: ↑25 aug 2021, 16:46
Jaja, man lærer vel til slutt.. gjorde et kjapt søk her inne på Snell kjede: Hadde jeg bare gjort det før jeg kjøpte nytt drevsett.. 2000km holdt det før det sa pang, kjedet lå igjen i rundkjøringen og jeg gikk fra 106 friske hester til 1sliten tobeint gamp.
1F017760-FCCA-4088-A2B5-EC5C94AC2198.jpeg0C77E0CB-16A0-4B4E-9AFB-0C6F94942EFF.jpeg
Kjedet var strammet rett, og rikelig smurt under turen.
Blir mitt siste Snell, fra nå av blir det skikkelig DID kjede samt smører fra Tutoro
Upps
Kjipt om det skjer i god fart og man får låsing på bakhjulet, eller kjede i leggen.
Heter vel Snell fordi det er Schnell utslitt (xlmoto er vel tysk også)
Nei, med deler som går på alt som har med sikkerhet å gjøre er det nok greit å holde seg til kvalitetsprodukter.
Om varigheten også er 1/3 av kvalitetsmerker så blir det ikke billig til slutt uansett.
Viffern94 skrev: ↑25 aug 2021, 16:46
Jaja, man lærer vel til slutt.. gjorde et kjapt søk her inne på Snell kjede: Hadde jeg bare gjort det før jeg kjøpte nytt drevsett.. 2000km holdt det før det sa pang, kjedet lå igjen i rundkjøringen og jeg gikk fra 106 friske hester til 1sliten tobeint gamp.
1F017760-FCCA-4088-A2B5-EC5C94AC2198.jpeg0C77E0CB-16A0-4B4E-9AFB-0C6F94942EFF.jpeg
Kjedet var strammet rett, og rikelig smurt under turen.
Blir mitt siste Snell, fra nå av blir det skikkelig DID kjede samt smører fra Tutoro
Upps
Kjipt om det skjer i god fart og man får låsing på bakhjulet, eller kjede i leggen.
Heter vel Snell fordi det er Schnell utslitt (xlmoto er vel tysk også)
Nei, med deler som går på alt som har med sikkerhet å gjøre er det nok greit å holde seg til kvalitetsprodukter.
Om varigheten også er 1/3 av kvalitetsmerker så blir det ikke billig til slutt uansett.
Har et biltemakjede på CBR`n som har passert 50000km...
Dog med en PD-Oiler... https://pdoiler.co.uk/
mekkern skrev: ↑25 aug 2021, 22:01
Har et biltemakjede på CBR`n som har passert 50000km...
Dog med en PD-Oiler... https://pdoiler.co.uk/
Biltemakjedene blir levert av tsjekkiske CZ. Om det er samme leverandør i dag er jeg ikke sikker på, men for et par-tre år siden var det i hvert fall CZ som leverte til Biltema.
Meget god kvalitet er også min erfaring.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Går det fint å stramme kjede uten å løfte bakhjul? Tenker å løsne muttre og stramme skrue som trekker hjul bakover, rulle sykkel bak/frem litt før jeg strammer hjulmuttre igjen. Eller "må" bakhjul løftes med senterstand, jekk eller depotstøtte?
Jeg setter sykkelen på midtstøtta. Da er bakhjulet klart av bakken. Poenget med å kunne dreie hjulet rundt er at du må sjekke at alle leddene i kjedet oppfører seg som de skal, og dessuten er den oppgitte slakken basert på at hjulet henger fritt. Dette gjelder min sykkel, den skal stå på midtstøtta. Med last på bakhjulet vil slakken mange ganger ikke være den samme.
Andre sykler kan ha en annen framgangsmåte. Sjekk hva som står i håndboka for din sykkel.