Bjerknez' sin lille campingplass...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
xavi0n
Innlegg: 498
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av xavi0n »

Spenning er snakk om potensiale, om du skal drive noe på 24v å gir det 12v så blir det dårlig stemning.
Men om du skal drive noe på 24v og gir det +12 og -12 så har har du plutselig 24volt potensial. Dermed har du i praksis 24 volt.
blir det samme om som du stikker tunga i en stikkontakt og så måler neste kontakt mellom deg selv og kontakten, fordi du nå er 230v (dog medium stekt) så vil du måle lite til ingen spenning
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

xavi0n skrev: 14 aug 2021, 02:07 Spenning er snakk om potensiale, om du skal drive noe på 24v å gir det 12v så blir det dårlig stemning.
Men om du skal drive noe på 24v og gir det +12 og -12 så har har du plutselig 24volt potensial. Dermed har du i praksis 24 volt.
blir det samme om som du stikker tunga i en stikkontakt og så måler neste kontakt mellom deg selv og kontakten, fordi du nå er 230v (dog medium stekt) så vil du måle lite til ingen spenning
Joda, jeg skjønner at å drive noe med 12V som trenger 24V ikke funker. Det jeg ikke (enda) har forstått er hvordan 12V og -12V blir 24 volt. I mitt enkle hode blir dette 0V. Selv om jeg selvsagt forstår at du har rett. Hvis det ga mening...

Uansett så er maks ampere på -12V utgangen 0.8A. Ikke akkurat noe man kan bruke til så veldig mye med tanke på hva man skal bruke en slik forsterker skal bruke til. :)

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av mekkern »

rabbel...png
0 er jo "normal" minus for 12volt
-12 er minus for 12volt som da blir 24volt
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Jompa »

Kan noen forklare meg hvordan man oppnår negativ spenning?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av mekkern »

Jompa skrev: 14 aug 2021, 16:48 Kan noen forklare meg hvordan man oppnår negativ spenning?
spør kona di... :lol :lol

Spøk til alvor..
hvis du har en siniusbølge med 24 volt og benytter 0 punktet som referanse og tar bare ut de 12 volt som er positive så har du de 12 minusvolta under 0 punktet. da har du 24 volt fra topp til bunn..
eller så kan man ha flere viklinger i trafoen og den ene er viklet slik at du har 12 volt lavere minus etter likeretting slik at også kan ta eksempelvis 5volt + og koble sammen med -12 og oppnå 17volt..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Haha. Den var god mekkern :)

Uansett så tror jeg at negativ spenning ikke er noe jeg kommer til å utforske med det første. Men alltid nyttig med ny info :)

Når det er sagt så har jeg nå sortert kabler i strømforsyneren, lagt til en on/off knapp og to led som indikerer om den er påslått eller er i stanby mode. Tenkte jeg skulle bruke denne til LED striper etc siden den kan levere 5V 16 ampere og 12V 30 ampere.
7A676064-7C64-4F87-82D2-0E66CFAAB102.jpeg
EDF62CF3-3F2D-4DAC-9E2B-27E056BC83FA.jpeg
9739E764-2B87-4E06-9D3D-C241FE9582E1.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av oivindg »

Jompa skrev:Kan noen forklare meg hvordan man oppnår negativ spenning?
Enkleste måten er vel å bytte om pluss og minus på et batteri. Så er spørsmålet hva man trenger negativ spenning til. Et eksempel er audioforsterkere.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Sitter og fomler videre i furtebua og testet ut en plugg for å koble to ledninger sammen som på engelsk kalles "Bullet Connector".

Denne syntes jeg var utrolig kjekk og bruke de steder man ikke trenger en permanent kobling og samtidig ikke har plass til i bruke en mer klumpete plugg. Helt isolert er den også når man trer krympestrømpe over. Krympestrømpen kan krympes på hver side slik at man kjapt kan dra den fra hverandre, eller den kan krympes over hele for å skape enda bedre feste. Så lager man bare en snitt i krympestrømpen hvis man vil plugge de fra hverandre.

Det kreves litt kraft for å plugge de sammen og det virker ikke ut som at det er behov for mer feste. Ikke bygger pluggen noe mer enn selve ledningen heller.

Ledningen jeg har brukt her er 1.5mm2.
1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Bananplugger det der 😎

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 15 aug 2021, 12:09 Bananplugger det der 😎
Ja, jeg vet. Men dem er veldig små. Pluggene kalles "Bullet plugs" på engelsk. Fine og bruke på trange steder :)

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1078
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Domino »

De ser jeg for meg kan brukes til endel bruksområder på bil og MC. Spesielt dersom det er utstyr du ønsker å kunne koble fra ved behov.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Da ville jeg nok heller satset på tette flatstift-kontakter fra Biltema. Se hva industrien bruker, spesielt bilindustri.

Bilde

Til prototyping og den slags så er andre mindre permanente løsninger kjekt og mye billigere.
I tillegg bør ALT loddes og ikke krympes med tang. Lodding tåler mye mer juling og er nærmest evigvarende.

Eneste man skal være obs på er at man ikke alltid bør fortinne ledere som skal kobles til skruklemmer. Her bør man heller bruke niter.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av oivindg »

Ulempen med å lodde kontakter er at tinnet kryper opp i ledningene, gjør dem stivere og dermed utsatt for brudd. En krympet kontakt er bedre, så lenge du har gode kontakter og riktig verktøy. Jeg har selv en del erfaring fra militær elektronikk og de produktene jeg kjenner til har ingen loddete kontakter.

Lodding bruker jeg bare når jeg ikke har riktig klemmeverktøy.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Kommer litt ann på applikasjonen. Kjenner til div. rutiner i Forsvaret, og der loddes det, men det stiller store krav til kursing, materiell og metode. Metodene er irriterende omstendelige og kostbare tidsmessig.
Om man varmer for lenge og nærmest fuger fremfor å lodde, så er jeg enig. Krympede kontakter er fint til det oppstår kontinuerlige vibrasjoner, fysiske påkjenninger eller fukt.

I produksjon av produkter, så er nok krymp mer kostnadseffektivt.

xavi0n
Innlegg: 498
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av xavi0n »

Det som jeg foretrekker i min jobb et alt annet enn lodding, i vibrasjoner som forekommer på maskiner og tungt utstyr har jeg opplevd at lodding rett å slett sprekker.
Har en del erfaring med det fra blandt annet forsvaret, men krympede forbindelser kan lages fortere, med mindre utstyr av mindre kompetent personell og er fullgodt i mange tilfeller.
For ikke å snakke om at feilsøking og ombygging er lettere med krympede forbindelser
If you gonna be dumb you gotta be tough

Svar