Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
-
- Innlegg: 23
- Registrert: 22 jun 2021, 15:37
- Motorsykkelen din: 2018 Honda CB500F
Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Bær over med meg - jeg er helt fersk i gamet - fikk lappen kl A for en uke siden - og har et spørsmål som sikkert mange her kan gi råd om.
Jeg kjører en 2018 Honda CB500F med en liten ermax sport vindskjerm ( https://www.ermax.com/Honda/CB-500-F/s ... e&ida=5121) og føler nesten at jeg blåses av sykkelen, særlig når farten kommer et stykke over 80. Transportetappe på motorvei (110 km/t) blir veldig fort veldig slitsomt. Hadde det enda vært bare motvind, men jeg føler det blir en del turbulens som river og sliter i meg.
Er det vanlig å føle det slik, eller er det bare jeg som er pinglete og ikke vant til å dytte unna så mye luft med kroppen?
CB500F er jo ellers en nakensykkel, så mye vindskjerming er det selvsagt ikke, og jeg er ellers fornøyd med sykkelen. Lettkjørt og ikke altfor sterk (greit at sykkelen er litt tilgivende for en nybegynner har jeg tenkt). Fin til jobbpendling i Oslo-området.
Jeg kjører en 2018 Honda CB500F med en liten ermax sport vindskjerm ( https://www.ermax.com/Honda/CB-500-F/s ... e&ida=5121) og føler nesten at jeg blåses av sykkelen, særlig når farten kommer et stykke over 80. Transportetappe på motorvei (110 km/t) blir veldig fort veldig slitsomt. Hadde det enda vært bare motvind, men jeg føler det blir en del turbulens som river og sliter i meg.
Er det vanlig å føle det slik, eller er det bare jeg som er pinglete og ikke vant til å dytte unna så mye luft med kroppen?
CB500F er jo ellers en nakensykkel, så mye vindskjerming er det selvsagt ikke, og jeg er ellers fornøyd med sykkelen. Lettkjørt og ikke altfor sterk (greit at sykkelen er litt tilgivende for en nybegynner har jeg tenkt). Fin til jobbpendling i Oslo-området.
- Trekkplaster
- Innlegg: 38
- Registrert: 04 jul 2017, 08:15
- Motorsykkelen din: 1290 SA S '21, Duke 390 '19
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Du vil alltid ta imot en del vær og vind på nakne sykler. Denne vindskjermen du har kan ha innvirkning på hvor vinden treffer. Den kan konsentrere vinden på f.eks. skuldre/bryst som gjør at det virker større krefter enn om du hadde fått vinden gjevnere fordelt over hele overkroppen.
Jeg ville testa uten vindskjerm for å se om det blir bedre.
Jeg ville testa uten vindskjerm for å se om det blir bedre.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38110
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Ja, dette er et stadig tilbakevendende problem, eller kanskje vi helle skal si utfordring, for så vel ferske motorsyklister og for mange som har kjørt MC hele livet...
Opplevde mye av det samme som du beskriver da jeg tok opp MC-interessen igjen i 2006 og som gjorde at jeg oppdaget nettopp dette forumet med dette innlegget:
viewtopic.php?p=5092#p5092
Kanskje du finner et og annet godt tips i nettopp denne tråden?
Opplevde mye av det samme som du beskriver da jeg tok opp MC-interessen igjen i 2006 og som gjorde at jeg oppdaget nettopp dette forumet med dette innlegget:
viewtopic.php?p=5092#p5092
Kanskje du finner et og annet godt tips i nettopp denne tråden?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Med eller uten stor eller liten vindskjerm er det sikkert mange her som har erfaring med.
Det du kan gjør i tillegg er:
- mest mulig ettersittende jakke og bukse. Helst skinn, det "slipper" fartsvinden best.
- god forankring med lårene mot tanken.
- lave skuldre og lave og avslappede armer/albuer. Armene nært kroppen.
- litt lavere styre, og dermed litt fremoverlent sittestilling, og/eller sitte litt lengre bak på setet.
Det du kan gjør i tillegg er:
- mest mulig ettersittende jakke og bukse. Helst skinn, det "slipper" fartsvinden best.
- god forankring med lårene mot tanken.
- lave skuldre og lave og avslappede armer/albuer. Armene nært kroppen.
- litt lavere styre, og dermed litt fremoverlent sittestilling, og/eller sitte litt lengre bak på setet.
-
- Innlegg: 498
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Prøv også å ta deg en tur uten vindskjermen, for meg hjalp det å bytte til en mindre, da ble jeg kvitt turbulensen rundt nakke og hodet.
If you gonna be dumb you gotta be tough
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
CB500 er vel ikke så ulik min Jawa 350 i sittestilling. Her sitter jeg som et stort seil, og har mange ganger følt at forhjulet skal løfte seg i de verste kastene mens jeg klamrer meg fast.
Turbulens og støy er ikke et problem. Vinden som kommer mot er rimelig «laminær».
Derfor jeg i stor grad foretrekker sykkel men vindskjerm og kåpe.
En kompis kjørte nakensykkel før og hastigheter over 90 var gledesdrepende. Har nå en langt sportsligere variant med kåpe og vindskjerm. sålangt veldig fornøyd.
Turbulens og støy er ikke et problem. Vinden som kommer mot er rimelig «laminær».
Derfor jeg i stor grad foretrekker sykkel men vindskjerm og kåpe.
En kompis kjørte nakensykkel før og hastigheter over 90 var gledesdrepende. Har nå en langt sportsligere variant med kåpe og vindskjerm. sålangt veldig fornøyd.
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Etter å ha kjørt sykkel uten noen form for kåpe i mange år var overraskelsen stor når jeg fikk sykkel med vindskjerm, motorvei og litt hastighet ble ubehagelig med masse turbulens. Forsøkte med forskjellige vindskjermer og endte opp med annen sykkel og bytta ut skjermen med bare en pynteskjerm nede ved lykta. Funka bra uten! Nå annen sykkel med vindskjerm justert helt opp og det er helt gull å sitte bak den store tanken og vindskjermen. Men, bytter jeg kjøredress som har all verdens polstring, puter stopp og sh…. er jeg plutselig større i omfang i alle retninger og turbulens ubehaget er der igjen ved litt hastighet på motorvei. Føler jeg har kontroll på hva som funker :) Lykke til
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38110
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Noe mer vindstøy på KTM 1290 med vindskjerm i omtrent halvhøy posisjon, som har vist seg å passe best for meg, enn på vesleKTM'en, som ikke har vindskjerm.
Heller ingen turbulens på denne, noe som kan forekomme tidvis på 1290'en, men ikke verre enn at det tåles.
Men vindpresset merkes mye sterkere på 390'en slik at hastigheter over 110-120 km/t blir bare gjort i korte drag...
Uansett kjøres det med øreplugger og med begge henda på styret. For nettopp å ikke blåse av sykkelen...
Heller ingen turbulens på denne, noe som kan forekomme tidvis på 1290'en, men ikke verre enn at det tåles.
Men vindpresset merkes mye sterkere på 390'en slik at hastigheter over 110-120 km/t blir bare gjort i korte drag...
Uansett kjøres det med øreplugger og med begge henda på styret. For nettopp å ikke blåse av sykkelen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
En bekjent av meg er veldig klar på dette, hastighet over 70 - 80 km på motorsykkel blir bare ubehagelig så derfor kjører han aldri over 80 km uansett
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
AJ, kjent problem da vi blir slappere med alderen så det beste er å klore seg fast
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38110
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Du er helt klart inne på noe der :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 23
- Registrert: 22 jun 2021, 15:37
- Motorsykkelen din: 2018 Honda CB500F
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Takk for gode svar og innspill. Godt å høre at det er flere enn jeg som har liknende erfaringer med turbulens når farten kommer opp i 80 og over.
Det første jeg skal gjøre blir nok å skru av den lille vindskjermen og se om det reduserer turbulensen.
Det første jeg skal gjøre blir nok å skru av den lille vindskjermen og se om det reduserer turbulensen.
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Tror nok ikke det er vindskjermen som er problemet om du får følelsen av å blåse av. Må ha mer vindskjerm eller ha en kjørestilling som er litt mer fremoverlent og som gjør det enklere å forankre deg.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
For meg var det ekstra stor vindskjerm som var løsningen (I tillegg til kåpe) . Blir mye fluer og dritt hver dag så kjekt å slippe å få det på jakke og hjelm. Kan kjøre hele dagen i 110+ så synes det funker bra. Har heller ingen tank eller noe annet å forankre til, det er under føttene.
Sist redigert av FreewheelBurning den 26 jul 2021, 22:24, redigert 1 gang totalt.
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Sted: Kristiansand
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Her er det nok mest hva du er vant til (eller ikke i ditt tilfelle) og forankring til tank. Du skal sitte godt planta med lårene klemt til tank for å ikke skli eller røskes vekk fra sykkel. Med relativt løst grep om holkene.
Men naturlig nok er det ganske mye fartsvind i over 90 kmt, spesielt om det er på en vindfull dag, dette kan da også oppleves ganske ubehagelig, enda en grunn for å unngå motorveier annet enn tresmak i raua og dørgende kjedelig.
Men naturlig nok er det ganske mye fartsvind i over 90 kmt, spesielt om det er på en vindfull dag, dette kan da også oppleves ganske ubehagelig, enda en grunn for å unngå motorveier annet enn tresmak i raua og dørgende kjedelig.