Aldri hørt om noen som fikk A lappen uten å faktisk kjøre en MC. Hvor har du dette fra? Må være før flower power tiden da på 60 tallet? Dette er uansett irrelevant i dag.
Du har nok rett, når jeg tenker meg om så gjaldt nok nettopp det kun lett sykkel (samt en rekke andre kjøretøysgrupper, men ikke A). Vet dog om andre som visstnok så vidt satt på en sykkel for 30-40 år siden og har full klasse A i dag uten noe mer hokus pokus, men det kan jo hende at de underdriver.
MC lærere på den tiden var like glad i livet som MC førere er i dag. Ikke glem at MC lærere er personer som også lærer bort litt forskjellig som før til i dag, så blir litt vanskelig å vite akkurat hva alle lærte bort for 20 år siden.
Selvfølgelig, og noen variasjoner vil det jo alltid være (som jeg tror jeg var inne på). Det jeg skulle frem til var at man ikke nødvendigvis lærer de samme sporvalgene nå som da, så kan man - igjen, som jeg allerede har nevnt - diskutere i det uendelige hvilke sporvalg som egentlig er best/tryggest. De jeg kjenner som tok lappen for ca. 10 år siden lærte ikke samme sporvalg som jeg og to andre som tok lappen det siste året, eller som en kollega som tok lappen for fire år siden.
En ting som forbløffer meg er hva nye MC førere ikke lærer i dag (de jeg har prata med som nettopp har fått MC lappen)
er overlevelses detaljer på hvordan du burde placere MC'en din i et lyskryss: Litt til høyre i veibanene skrått så du tilter speilet så du kan se bak deg: Kommer det en lastebil som ikke har sett rødt lys eller deg pga. gudene vet hva (sol i trynet?) så kan du lett da gi litt gass og rømme inn til siden av veien eller på fortauet. Dette har faktisk reddet meg en gang fra å bli påkjørt bakfra av en kjærring som titta på mobilen sin og så ikke lyskrysset.
Dette er et godt poeng og her tror jeg det er enorme forskjeller fra kjørelærer til kjørerlærer etter hvilke erfaringer de har. Jeg var så heldig at jeg var innom to kjørelærere. Den første lærte ikke bort så mye av det tekniske, men hadde en del "livserfaring" i trafikk, mens nummer to var mer etter lærerplanen på hva som ble lært (og der står det nok ikke noe om slikt du nevner her), men har til gjengjeld årevis med erfaring på alt av banekjøring (både road og offroad) og som instruktør på det samme, så der lærte jeg masse om det tekniske med å kjøre motorsykkel som første lærer ikke nevnte i det hele tatt.
MC førere vil alltid være bedre til å kjøre i trafikken enn bil førere da det er langt mer krevende å kjøre en MC og bestå MC lappen enn bil lappen. Så kjønner ikke hvordan du klarer å si at bilkjøring erfaring gjør deg til en bedre MC fører.
Les igjen, det jeg sier er at om alt annet er likt, så vil mine 20 år i trafikken med bil gi meg en fordel over en 16-åring med null erfaring i trafikk, når vi begge er ferske motorsyklister. 16-åringen må også bruke kapasitet på å lære og huske f.eks. trafikkregler og har ingen tidligere erfaring med å "lese" trafikken, mens jeg som tok klasse A nylig allerede hadde alt det på autopilot. Således kunne jeg bruke all min kapasitet på å lære meg å kjøre sykkelen. Det eneste rent traffikale jeg måtte venne meg til på nytt var at en sykkel tar mye mindre plass og kommer opp i fart mye raskere enn en bil, slik at lukene i trafikken kan være mye mindre og fortsatt helt forsvarlige å ta på en sykkel.
Syns det virker som om du mener de som har hatt MC lappen i mange år er mer bajas. Jeg vil påstå at 18 - 20 åringer er mye mer bajas på sykkel og skal vise seg frem ved å dra på bakhjulet og grise kjøre. Dette ser jeg selv i trafikken når jeg kjører og kan snakke av egen erfaring. Når jeg var 18 år kjørte jeg mye fortere og tok sjanser enn jeg gjorde i dag.
Men kanskje du sier dette fordi de som har 20 års mer erfaring enn deg kjører mye raskere i svinger og tar deg igjen eller drar fra deg? Dette har mer med hva man er vant med og hvor god man er til å håndtere sykkelen. En krapp sving for deg, kan være en barnemat sving for dem med lang erfaring.
Nei, jeg sier det fordi noen av de har uironisk mer fokus på kne ut og kyllingstriper enn de har på trafikksikkerhet, og andre kjører konsekvent raskere enn speedometeret på Marauderen min i det hele tatt går...
Men igjen, du har et godt poeng i at 18-20 åringer, ja, i snitt er nok de også minst like bajas. For ikke å snakke om de enda yngre, den lokale gjengen med 16-18 åringer på lett sykler har nok heller ikke trafikksikkerheten eller egensikkerheten i fokus.
De med over 1000 timer på MC vil alltdi være bedre enn de med 20 timer.
Jeg er prinsippielt i mot absolutte uttrykk som "alltid". Det er nettopp dette jeg egentlig skulle frem til i forrige kommentar, men som det virker som at du hoppet over. For å sitere meg selv:
Med andre ord så er det vanskelig å dra alle over en kam siden vi alle er ganske så forskjellige
F.eks. så kjenner jeg de som har kjørt i både 40 år og 4 år som begge er like glade i å klemme til gjennom svinger. Ja, de kjører nok fra meg og ja, de er nok objektivt flinkere sjåfører rent teknisk. Men grunnen til at de kjører fra meg i svingene er kun pga. at de bryter fartsgrensene med god margin og jeg følger de. Hvem er da egentlig best/tryggest?
Igjen, det samme skjer selvfølgelig med yngre sjåfører som skal tøffe seg eller bare tror de er bedre enn de faktisk er (husker selv da jeg kjørte trimmet sportsbil i midten av tyveårene og er takknemlig for at jeg overlevde den tiden uten skader). Samtidig fins det garantert 20-åringer som konsekvent kjører trygt og følger fartsgrenser.
Dessuten, det å ha lang erfaring med noe er ikke 100% ensbetydende med å være bedre. Det er et uttrykk: "Practice does not make perfect. Only perfect practice makes perfect." Men joda, de med over 1000 timer på MC vil for det meste være teknisk bedre enn de med 20 timer.