Får ladet batteriet nok til å starte, men lades ut ved kjøring.. t
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 17 aug 2011, 11:43
- Motorsykkelen din: 2002 Triumph Sprint ST 955i
Får ladet batteriet nok til å starte, men lades ut ved kjøring.. t
Har et forholdsvis nytt Exide batteri (2år gmlt) som jevnlig vedlikeholdlades via en Ctek-smartlader. Vel fullladet starter Triumph,en uten problemer. Problemet er at det lades ut ved kjøring og jeg er nødt til å "trille" igang esten av dagen, inntil jeg lader opp batteriet på nytt. Under kjøring virker lys og blinklys normalt,. dog hopper turteller og speedometer opp og ned som noen yoyo'er. Hva er galt?
Re: Får ladet batteriet nok til å starte, men lades ut ved kjøring.. t
Sjekk spenning på batteriet når motor går, er det ok så er batteriet ikke bra.
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 17 aug 2011, 11:43
- Motorsykkelen din: 2002 Triumph Sprint ST 955i
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1335
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Får ladet batteriet nok til å starte, men lades ut ved kjøring.. t
Eller motsatt om spenningen er under 13,6 (minimum, men bør være mellom 13.8-14,4) når motoren går.
Så tenker jeg at du i så fall har et problem med ladingen (stator eller regulator).
Selv om Exide (tidligere sønnak) er bra kvalitetsbatterier og du har vedlikeholdsladet i lagringsperioder, så kan jo noe skje.
Om ladingen din er i orden, så burde det være innafor å bruke reklamasjonsretten så lenge du også har vedlikeholdsladet så det ikke skulle ha sulfatert. Det skal jo definitivt holde lenger enn 2 år.
Så tenker jeg at du i så fall har et problem med ladingen (stator eller regulator).
Selv om Exide (tidligere sønnak) er bra kvalitetsbatterier og du har vedlikeholdsladet i lagringsperioder, så kan jo noe skje.
Om ladingen din er i orden, så burde det være innafor å bruke reklamasjonsretten så lenge du også har vedlikeholdsladet så det ikke skulle ha sulfatert. Det skal jo definitivt holde lenger enn 2 år.
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 17 aug 2011, 11:43
- Motorsykkelen din: 2002 Triumph Sprint ST 955i
Re: Får ladet batteriet nok til å starte, men lades ut ved kjøring.. t
Nei, batteriet er neppe sulfatert, siden den lar seg topp/lade
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 17 aug 2011, 11:43
- Motorsykkelen din: 2002 Triumph Sprint ST 955i
Re: Får ladet batteriet nok til å starte, men lades ut ved kjøring.. t
Triumph Trippærn vibrerer mer enn en HDmotor under fart (mange ørsmå vibrasjoner), kan hende noe har blitt løst/avskrudd under tidens tann.
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 17 aug 2011, 11:43
- Motorsykkelen din: 2002 Triumph Sprint ST 955i
Re: Får ladet batteriet nok til å starte, men lades ut ved kjøring.. t
Hvorfor hopper speedometer og turteller???
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 17 aug 2011, 11:43
- Motorsykkelen din: 2002 Triumph Sprint ST 955i
Re: Får ladet batteriet nok til å starte, men lades ut ved kjøring.. t
Tydeligvis er turteller og speedometer avhengige av batteriet får slå impulser riktig..
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7004
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Får ladet batteriet nok til å starte, men lades ut ved kjøring.. t
Hopper nålene mellom virkelig fart og turtall nedover mot null ?
Eller hopper de vilt og ukontrollert ?
Hvis nålene hopper mellom virkelig fart og turtalll nedover mot null vil jeg tippe dårlig jording.
Samme feil som gjør at batteriet ikke lades ?
Sjekk minuskabelen fra batteri til ramma aller først, og sjekk begge endene på kabelen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 17 aug 2011, 11:43
- Motorsykkelen din: 2002 Triumph Sprint ST 955i
Re: Får ladet batteriet nok til å starte, men lades ut ved kjøring.. t
Takk for tipset, skal sjekkes..
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 17 aug 2011, 11:43
- Motorsykkelen din: 2002 Triumph Sprint ST 955i
Re: Får ladet batteriet nok til å starte, men lades ut ved kjøring.. t
Hei igjen, ja sannelig var det ikke dårlig jordingskontakt, til og med plusspolen var dårlig festet. Direkte flaut at jeg ikke engang sjekket batteriet fysisk, er ikke store jobben å ta av sitteputen. Nå er alt fryd og gammen, problem/s solved! Har brukt Locktite for å sikre at d ikke skjer igjen. Tusen takk for hjelpen!
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38118
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Får ladet batteriet nok til å starte, men lades ut ved kjøring.. t
Bra, fetter Ole !BlåSprintST955i skrev: ↑30 mai 2021, 21:19 Hei igjen, ja sannelig var det ikke dårlig jordingskontakt, til og med plusspolen var dårlig festet. Direkte flaut at jeg ikke engang sjekket batteriet fysisk, er ikke store jobben å ta av sitteputen. Nå er alt fryd og gammen, problem/s solved! Har brukt Locktite for å sikre at d ikke skjer igjen. Tusen takk for hjelpen!
Det er selvfølgelig her på MCsiden.no du får den hjelpen du trenger når behovet er der .
Ellers, gratulerer så mye til onkel Oskar med voksne 96 årsdagen her forleden .
Du må hilse så mye til ham og tante Anne Lise.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Kjellrf
- Innlegg: 1604
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Får ladet batteriet nok til å starte, men lades ut ved kjøring.. t
Punkt 1 er å måle ladespenninga.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 17 aug 2011, 11:43
- Motorsykkelen din: 2002 Triumph Sprint ST 955i
Re: Får ladet batteriet nok til å starte, men lades ut ved kjøring.. t
Hei fetter AJ
Her får man avgjort den hjelpen man trenger .
Takk igjen.
Skal hilse onkelen og tanta di ,(-;
Hilsen fetter Ole
Her får man avgjort den hjelpen man trenger .
Takk igjen.
Skal hilse onkelen og tanta di ,(-;
Hilsen fetter Ole