Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
- VindR
- Innlegg: 256
- Registrert: 05 aug 2019, 17:32
- Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
- Sted: Gjøvik
Re: Lengde på kjedet.
Jeg vil tro at det kjedet du tenker på er 112 inkludert låsen. Ellers så vil ikke låsen passe, da det blir feil "tapp" i enden av lenka (så vidt jeg veit). Det gjør at det vil bli to lenker kortere med 112, og da må du flytte fram bakhjulet et godt stykke faktisk. Med mindre du setter på et mindre drev da.
Jeg har ikke supergod peiling på dette, så det er bare å rette på meg hvis det er noen som mener noe annet
Jeg har ikke supergod peiling på dette, så det er bare å rette på meg hvis det er noen som mener noe annet
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Sted: Stavanger
Re: Lengde på kjedet.
Takk for svar. Inkl kjedelås hørtes jo logisk ut!
Så 2 lenker for kort mao. Da blir det gjerne noe snug fit, tenkte ikke å endre drever. Har verktøy for å klinke men har ikke verktøy for å fjerne ledd hvis jeg skulle gått for 116 ledd. Ser ikke ut som xlmoto selger 114 ledda kjede..
Så 2 lenker for kort mao. Da blir det gjerne noe snug fit, tenkte ikke å endre drever. Har verktøy for å klinke men har ikke verktøy for å fjerne ledd hvis jeg skulle gått for 116 ledd. Ser ikke ut som xlmoto selger 114 ledda kjede..
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- VindR
- Innlegg: 256
- Registrert: 05 aug 2019, 17:32
- Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
- Sted: Gjøvik
Re: Lengde på kjedet.
Det er et 520 kjede du skal ha? De har dette i hvert fall i 114. Jeg har ikke så mye erfaring med forskjellige merker og materialer men.Svolp skrev: ↑13 mai 2021, 23:20 Takk for svar. Inkl kjedelås hørtes jo logisk ut!
Så 2 lenker for kort mao. Da blir det gjerne noe snug fit, tenkte ikke å endre drever. Har verktøy for å klinke men har ikke verktøy for å fjerne ledd hvis jeg skulle gått for 116 ledd. Ser ikke ut som xlmoto selger 114 ledda kjede..
edit: Og dette
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6981
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Lengde på kjedet.
Mange som har lurt på dette ja.
Kjedet består av annen hver indre og ytre ledd. Kjedelåsen er et ytre ledd som binder sammen kjedet. Derfor måles lengden i antall ledd i partall. Det finnes til enkelte kjeder såkalte halvledd som er indre i ene enden og ytre i andre, men disse brukes ikke til MC. Det er nok å stramme på til at man klarer to ledd. Halvledd brukes stort sett bare på kjeder til maskiner der det er kraftige men korte kjeder og ingen stramming, gjerne på saktegående kjeder.
Kjedet består av annen hver indre og ytre ledd. Kjedelåsen er et ytre ledd som binder sammen kjedet. Derfor måles lengden i antall ledd i partall. Det finnes til enkelte kjeder såkalte halvledd som er indre i ene enden og ytre i andre, men disse brukes ikke til MC. Det er nok å stramme på til at man klarer to ledd. Halvledd brukes stort sett bare på kjeder til maskiner der det er kraftige men korte kjeder og ingen stramming, gjerne på saktegående kjeder.
Re: Lengde på kjedet.
Du trenger ikke eget verktøy for å fjerne lenker, vinkelsliper og dor er alt du trenger.Svolp skrev: ↑13 mai 2021, 23:20 Takk for svar. Inkl kjedelås hørtes jo logisk ut!
Så 2 lenker for kort mao. Da blir det gjerne noe snug fit, tenkte ikke å endre drever. Har verktøy for å klinke men har ikke verktøy for å fjerne ledd hvis jeg skulle gått for 116 ledd. Ser ikke ut som xlmoto selger 114 ledda kjede..
-
- Innlegg: 7656
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Lengde på kjedet.
"normalt" har man ikke minst 16mm klaring på lenden med riktig kjedestramming når kjede og drev i standard størrelser er montert..å få av/på bakhjulet med et "for kort" kjede i etterkant av klinking kan også være utfordrende.
Sjekk på KTM din om det hadde fungert med 2 lenker mindre når du ser på stramminga(når den var ny) 2 lenker er 15.88mm x 2.
Men noen sykler er det mulig på..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lengde på kjedet.
OK, skjønner.
Kanskje det går på en sykkel som Yamaha TDM 900 hvor kjedeslakken skal være mellom 5 og 6 cm., om jeg ikke husker feil.
På KTM'en skal slakken være 4 til 4,5 cm. og er da neppe mulig med 117 lenkers kjede istedet for et med 118, som et standard.
Men kjede med 117 kjedeledd er vel ikke å få tak i, kun kjeder med partall; 114, 116, 118, 120, osv., så vidt jeg vet.
Uansett er det nok klokt å holde seg til kjedespesifikasjonene oppgitt av MC-produsenten for de ulike modellene og ikke stole blindt på delepushere, som f.eks. XLMoto.
Kjøpte selv et CZ kjede til KTM'en derfra og oppdaget at dette var 120 kjede og ikke 118, som oppgitt for modellen av KTM. 120 kjedet ble returnert. Fikk tak i et nytt 118 kjede av samme merke og type fra en norsk KTM eier via et amerikansk forum (advrider.com) til en god del lavere pris .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 7656
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Lengde på kjedet.
forskjell på kjedeslakk "opp og ned " og lengde.. et par mm stramming gjør MYE på "oppogned" og man kan heller ikke redusere kjedeslakk under anbefalt...AJ skrev: ↑14 mai 2021, 10:09OK, skjønner.
Kanskje det går på en sykkel som Yamaha TDM 900 hvor kjedeslakken skal være mellom 5 og 6 cm., om jeg ikke husker feil.
På KTM'en skal slakken være 4 til 4,5 cm. og er da neppe mulig med 117 lenkers kjede istedet for et med 118, som et standard.
Men kjede med 117 kjedeledd er vel ikke å få tak i, kun kjeder med partall; 114, 116, 118, 120, osv., så vidt jeg vet.
Uansett er det nok klokt å holde seg til kjedespesifikasjonene oppgitt av MC-produsenten for de ulike modellene og ikke stole blindt på delepushere, som f.eks. XLMoto.
Kjøpte selv et CZ kjede til KTM'en derfra og oppdaget at dette var 120 kjede og ikke 118, som oppgitt for modellen av KTM. 120 kjedet ble returnert. Fikk tak i et nytt 118 kjede av samme merke og type fra en norsk KTM eier via et amerikansk forum (advrider.com) til en god del lavere pris .
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lengde på kjedet.
Sant nok.
Har nok nevnt dette tidligere her inne, men gjør det gjerne igjen;
møtte min gamle TDM 900 for mange års siden og kom i snakk med eieren, som gjerne ville ha meg til å prøve sykkelen for å få min vurdering av om noe var galt med den siden den vibrerte mye under kjøring.
Må si jeg nesten ikke kjent igjen sykkelen og den myke gangen fra den gangen jeg eide den.
Sjekket så kjedeslakken, som var hinsides stramt, kun litt over 2 cm etter riktig målemetode.
Kjedeslakken var gjort på en service rett forut på et av de mest anerkjente MC-verkstedene i Mjøsregionen.
Jeg rådet fyren til å kjøre innom dem snarest råd for å be dem rette på jobben.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Lengde på kjedet.
Kjedestramming er jo en åpenbar oppgave som enhver mcfører bør kunne ta ansvar for selv. Prosedyre står i håndboka og det følger med verktøy med de fleste sykler.AJ skrev: ↑14 mai 2021, 10:23Sant nok.
Har nok nevnt dette tidligere her inne, men gjør det gjerne igjen;
møtte min gamle TDM 900 for mange års siden og kom i snakk med eieren, som gjerne ville ha meg til å prøve sykkelen for å få min vurdering av om noe var galt med den siden den vibrerte mye under kjøring.
Må si jeg nesten ikke kjent igjen sykkelen og den myke gangen fra den gangen jeg eide den.
Sjekket så kjedeslakken, som var hinsides stramt, kun litt over 2 cm etter riktig målemetode.
Kjedeslakken var gjort på en service rett forut på et av de mest anerkjente MC-verkstedene i Mjøsregionen.
Jeg rådet fyren til å kjøre innom dem snarest råd for å be dem rette på jobben.
Dette er på nivå med sjekk av dekktrykk.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lengde på kjedet.
Enig, men det er åpenbart ikke alle som har like god peiling...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 498
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Det er jo i høyeste grad noe man bør sette seg inn i på lik linje med sjekk av dekk og diverse vesker.
I værstefall kan et kjede som ryker skape en alvorlig ulykke
I værstefall kan et kjede som ryker skape en alvorlig ulykke
If you gonna be dumb you gotta be tough
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Problemet i det tilfellet jeg nevnte med min gamle TDM var at verkstedet hadde tabbet seg ut. Dvs. at de nettopp hadde solgt en sykkel ferdig servet til en ny eier, som trodde alt var gjort riktig for seg. Noe det altså viste seg å ikke være tilfelle.
Tror nok denne eieren, som jeg opplevde som en høyst oppegående kar, etter denne opplevelsen fint greier å sjekke og justere kjedet korrekt.
Men når det er nevnt så har jeg vært borti en del andre hvor jeg har påpekt både manglende kjedesmøring og kjedejustering og hvor jeg bestemt har hatt inntrykk av at dette er ting de ikke har særlig peiling på. Eller interesse av å sette seg inn i...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Forstår heller ikke hvordan et verksted kan gjøre slikt, men opplevde det flere ganger selv på Bimmeren (etter dekkskifte), hos den lokale merkeforhandleren. Mange år siden nå riktignok, men kjedet var til tider så stramt at det kom kneppelyder når jeg rullet sykkelen. Fikk ellers nytt dekk på Duc'en i dag hos respektive merkeforhandler - perfekt justert.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Får også sykkelen tilbake med riktig justering etter dekkbytte på mitt faste dekkverksted.pekle skrev: ↑14 mai 2021, 19:33 Forstår heller ikke hvordan et verksted kan gjøre slikt, men opplevde det flere ganger selv på Bimmeren (etter dekkskifte), hos den lokale merkeforhandleren. Mange år siden nå riktignok, men kjedet var til tider så stramt at det kom kneppelyder når jeg rullet sykkelen. Fikk ellers nytt dekk på Duc'en i dag hos respektive merkeforhandler - perfekt justert.
Men... sjekker likevel alltid, sånn for sikkerhets skyld.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering