Jeg vet ikke helt hva den lenken skal gi meg?
Consumer Reports driver non-profit med forbrukertesting etc. Det er vel og bra det. Jeg etterlyser fremdeles bakgrunnen for tallene. Jeg har ikke en del rundt på nettsiden der og finner ingenting. Hva har de undersøkt? Er det noen typer feil eller reklamasjoner som ikke er med i resultatet? Er tallene basert på forbrukerundersøkelser eller har de spurt forhandlere eller fabrikk? Hvordan er sammenhengen mellom kjørelenge og frekvens av feil? Skyldes noen av feilene feil bruk? Hvor mange sykler et testet? Hvor mange av hvert merke? Hvor er disse solgt? Kan noe av dette ha innvirkning på tallene?
Hint: Svaret er ja
Dette med statistikk og misbruk av denne for å bevise et poeng er noe som ligger mitt hjerte nært, som du kanskje skjønner. Misbruk blir kanskje feil ord, for ofte innser ikke de som refererer til statistikk at den ikke nødvendigvis underbygger det de prøver å si dersom man går den etter i sømmene.
Statistikk er fint det. Men man bør se på den med et kritisk blikk.