innkjørings metode - olje merker
Re: innkjørings metode - olje merker
Jeg har aldri hørt eller lest om katastrofale feil etter "feil" innkjøring. Om det er så viktig med "riktig" innkjøring, så tror jeg nok produsentene hadde vært ganske hissig med å si ifra, eller så hadde de vel kjørt inn motoren før de sender ut syklene. Ingen produsent vil ha dårlig omdømme om at motoren deres er upålitelige.
Produsent og forhandler er to forskjellige folk, og for meg virker det som forhandlere vil ha mersalg på produkter de selger. Man kommer ikke langt som forhandler om man ikke klarer å selge, om det gir noe mening, noe jeg skjønner veldig godt.
Det finnes et par tusener kjøretøyer i verden, om ikke mer og jeg vil tippe 90% av disse ikke har hørt om begrepet "innkjøring". Disse folka har tvilsomt kjørt inn motoren etter boka.
Btw, jeg har ikke tatt meg tid til å søke opp disse katastrofale feilene ved "feil" innkjøring. Om det skulle være tilfellet at det skjer i hypp og pine, så hadde folk visst det allerede. Bare mine 2 ører
Produsent og forhandler er to forskjellige folk, og for meg virker det som forhandlere vil ha mersalg på produkter de selger. Man kommer ikke langt som forhandler om man ikke klarer å selge, om det gir noe mening, noe jeg skjønner veldig godt.
Det finnes et par tusener kjøretøyer i verden, om ikke mer og jeg vil tippe 90% av disse ikke har hørt om begrepet "innkjøring". Disse folka har tvilsomt kjørt inn motoren etter boka.
Btw, jeg har ikke tatt meg tid til å søke opp disse katastrofale feilene ved "feil" innkjøring. Om det skulle være tilfellet at det skjer i hypp og pine, så hadde folk visst det allerede. Bare mine 2 ører
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: innkjørings metode - olje merker
Et eksempel: min far kjørte inn sin nye Taunus 17M i 1972 med sommerluft i venterhjulene. Det gikk rett vest. Det skjedde mye rart som ikke egner seg på trykk... men jeg kan røpe at askebegeret gikk fullt etter bare få kilometer. Ikke nok med det: Ford Norge fraskrev seg alt ansvar, og påpekte at askebegeret ville ha tålt langt flere sneiper hvis min far hadde byttet ut luften, i det minste i reservehjulet. Paradokset er at ingen som befant seg i bilen var røykere. Dette valgte Ford å se bort fra, med begrunnelse: min far hadde satt på en grønn rattmuffe som opprinnelig kom fra en sliten Opel Admiral. MAKAN!Juicebox skrev: ↑19 nov 2018, 18:45 Jeg har aldri hørt eller lest om katastrofale feil etter "feil" innkjøring. Om det er så viktig med "riktig" innkjøring, så tror jeg nok produsentene hadde vært ganske hissig med å si ifra, eller så hadde de vel kjørt inn motoren før de sender ut syklene. Ingen produsent vil ha dårlig omdømme om at motoren deres er upålitelige.
Produsent og forhandler er to forskjellige folk, og for meg virker det som forhandlere vil ha mersalg på produkter de selger. Man kommer ikke langt som forhandler om man ikke klarer å selge, om det gir noe mening, noe jeg skjønner veldig godt.
Det finnes et par tusener kjøretøyer i verden, om ikke mer og jeg vil tippe 90% av disse ikke har hørt om begrepet "innkjøring". Disse folka har tvilsomt kjørt inn motoren etter boka.
Btw, jeg har ikke tatt meg tid til å søke opp disse katastrofale feilene ved "feil" innkjøring. Om det skulle være tilfellet at det skjer i hypp og pine, så hadde folk visst det allerede. Bare mine 2 ører
-
- Innlegg: 7640
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: innkjørings metode - olje merker
Dessuten så må en også tenke over at den mest kritiske tiden for at produksjonsfeil dukker opp er den første tiden.
Dermed er det ikke sikkert at en eventuell feil kommer av hverken olje eller innkjøring.
Det er en liten andel av ALLE produkter som innehar en produksjonsfeil -om det er kjøttkaker eller fly, så er ikke feilraten 0.
Dermed er det ikke sikkert at en eventuell feil kommer av hverken olje eller innkjøring.
Det er en liten andel av ALLE produkter som innehar en produksjonsfeil -om det er kjøttkaker eller fly, så er ikke feilraten 0.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: innkjørings metode - olje merker
300 000 km med bare etterfylling. Sikkert etterfylt med kvalitetsolje da. https://www.tv2.no/a/6129523/
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38110
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: innkjørings metode - olje merker
Befinner seg nå på de evige jaktmarker...Rune75 skrev: ↑19 nov 2018, 19:36 300 000 km med bare etterfylling. Sikkert etterfylt med kvalitetsolje da. https://www.tv2.no/a/6129523/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 7640
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: innkjørings metode - olje merker
Jaja. Fikk vel ikke motorlampa til å slukne eller noe annet som hindret videre godkjenning...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38110
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: innkjørings metode - olje merker
Tilbake til topic:
Den antakelig største forskjellen mellom billigoljer (Biltema...) og de dyrere merkeoljene er vel tilsatte additiver, som er tilsetninger tilpasset ulike krav fra forskjellige bilprodusenter.
Leser man den lille skriften på oljekanna vil man se en tallkombinasjon sammen med bilmerkenavn som bl.a. Mercedes, BMW, Fiat osv.
Dette vil jeg tro er den enkelte bilprodusents krav til olja i forhold til bilmotorene i bilene de lager. Noen stiller antakelig høyere krav til f.eks. oljas fordamningsegenskaper ved høye driftstempetsturer, pluss en del andre egenskaper.
Som kanskje ikke Biltemaoljen har... for alt jeg vet .
Kanskje derfor den er billigere?
Den antakelig største forskjellen mellom billigoljer (Biltema...) og de dyrere merkeoljene er vel tilsatte additiver, som er tilsetninger tilpasset ulike krav fra forskjellige bilprodusenter.
Leser man den lille skriften på oljekanna vil man se en tallkombinasjon sammen med bilmerkenavn som bl.a. Mercedes, BMW, Fiat osv.
Dette vil jeg tro er den enkelte bilprodusents krav til olja i forhold til bilmotorene i bilene de lager. Noen stiller antakelig høyere krav til f.eks. oljas fordamningsegenskaper ved høye driftstempetsturer, pluss en del andre egenskaper.
Som kanskje ikke Biltemaoljen har... for alt jeg vet .
Kanskje derfor den er billigere?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: innkjørings metode - olje merker
Er vel ikke noe galt med billigolje såfremt den oppfyller motorprodusentens kravspec.
Det er imidlertid enkelte produsenter som spesifiserer veldig spesielt hvilke oljer som skal brukes.
BMW spesifiserte Castrol SAF-XO til kardangene sine. Dette er en API GL5 hypoid-olje. Man kan sikkert kjøre på med en biltema variant av API GL5, men jeg tar ikke sjansen hvertfall. SAF-XO har gått ut, Castrol spesifiserer nå Syntrax 75W90 Longlife som erstatning. BMW har såvidt jeg vet ikke kommet med ny spesifikasjon rundt kardangolje etter at de skrev avtale med Shell. Derfor kjører jeg Castrol og ikke biltema. Jeg fyllte imidlertid på en Biltema API GL5-olje på Jawaens girkasse igår, og konsistens, lukt og "glatthet" kan ikke sammenlignes med "samme olja" fra Castrol. Har slitt med sluring av clutch i lang tid, og Jawa spesifiserer rein 80-gearolje
Det er imidlertid enkelte produsenter som spesifiserer veldig spesielt hvilke oljer som skal brukes.
BMW spesifiserte Castrol SAF-XO til kardangene sine. Dette er en API GL5 hypoid-olje. Man kan sikkert kjøre på med en biltema variant av API GL5, men jeg tar ikke sjansen hvertfall. SAF-XO har gått ut, Castrol spesifiserer nå Syntrax 75W90 Longlife som erstatning. BMW har såvidt jeg vet ikke kommet med ny spesifikasjon rundt kardangolje etter at de skrev avtale med Shell. Derfor kjører jeg Castrol og ikke biltema. Jeg fyllte imidlertid på en Biltema API GL5-olje på Jawaens girkasse igår, og konsistens, lukt og "glatthet" kan ikke sammenlignes med "samme olja" fra Castrol. Har slitt med sluring av clutch i lang tid, og Jawa spesifiserer rein 80-gearolje
Re: innkjørings metode - olje merker
Hva med delsyntetisk kontra helsyntetisk? Så at tidligere eier hadde brukt delsyntetisk 10 40, så jeg har brukt Motul sin delsynt 5100 10 40. Mener å ha lest at delsynt smører klutsj bedre og at det passer best på maskiner som ikke presser høyt turtall. Eller er det bare tull? Med er skift i året så er ikke motorolje en kostnad å henge seg opp i, safer derfor med anerkjente produsenter.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: innkjørings metode - olje merker
Biltema har mange forskellige oljer som tilfredsstiller hver enkelt bilfabrikant sine krav. Feks har de en olje som tilfredsstiller VW 504.00 og 507.00. Den koster 119 kr pr litersflaske. Tilsvarende olje hos den lokale VW forhandleren koster 270-280 kr pr litersflaske. Som en slags sammenligning så hadde jeg ikke fylt bensin på Golfen hos VW til 35 kr pr liter hvis de hadde solgt det.AJ skrev: ↑19 nov 2018, 21:22 Tilbake til topic:
Den antakelig største forskjellen mellom billigoljer (Biltema...) og de dyrere merkeoljene er vel tilsatte additiver, som er tilsetninger tilpasset ulike krav fra forskjellige bilprodusenter.
Leser man den lille skriften på oljekanna vil man se en tallkombinasjon sammen med bilmerkenavn som bl.a. Mercedes, BMW, Fiat osv.
Dette vil jeg tro er den enkelte bilprodusents krav til olja i forhold til bilmotorene i bilene de lager. Noen stiller antakelig høyere krav til f.eks. oljas fordamningsegenskaper ved høye driftstempetsturer, pluss en del andre egenskaper.
Som kanskje ikke Biltemaoljen har... for alt jeg vet .
Kanskje derfor den er billigere?
- Bjerknez
- Innlegg: 23230
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: innkjørings metode - olje merker
Fordi jeg som uvitende kunde føler meg bedre etter å ha betalt noen slanter ekstra for en olje jeg tror er bedre for motoren. Jeg har kjøpt nok av ting på Biltema til å si at jeg ikke akkurat er imponert.
Kjærringa kjøpte en oppvaskbørste på Biltema for noen år siden. Den røk etter to uker. Skaftet knakk!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38110
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: innkjørings metode - olje merker
Kan godt hende du har helt rett i dette.Rune75 skrev: ↑19 nov 2018, 22:53 Biltema har mange forskellige oljer som tilfredsstiller hver enkelt bilfabrikant sine krav. Feks har de en olje som tilfredsstiller VW 504.00 og 507.00. Den koster 119 kr pr litersflaske. Tilsvarende olje hos den lokale VW forhandleren koster 270-280 kr pr litersflaske. Som en slags sammenligning så hadde jeg ikke fylt bensin på Golfen hos VW til 35 kr pr liter hvis de hadde solgt det.
Jeg stiller bare spørsmål om hvorfor Biltemaoljen er såpass mye billigere enn merkespesifikke oljer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: innkjørings metode - olje merker
Kanskje det ikke kom helt tydelig frem men Biltema har altså merkespesifikke oljer.AJ skrev: ↑19 nov 2018, 23:13Kan godt hende du har helt rett i dette.Rune75 skrev: ↑19 nov 2018, 22:53 Biltema har mange forskellige oljer som tilfredsstiller hver enkelt bilfabrikant sine krav. Feks har de en olje som tilfredsstiller VW 504.00 og 507.00. Den koster 119 kr pr litersflaske. Tilsvarende olje hos den lokale VW forhandleren koster 270-280 kr pr litersflaske. Som en slags sammenligning så hadde jeg ikke fylt bensin på Golfen hos VW til 35 kr pr liter hvis de hadde solgt det.
Jeg stiller bare spørsmål om hvorfor Biltemaoljen er såpass mye billigere enn merkespesifikke oljer.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: innkjørings metode - olje merker
If it ain't broke, I'll break it.
Re: innkjørings metode - olje merker
.. Eller.. Hvorfor er de andre så dyre..? Hva mener du ned merkespesifikke? BT selger feks BMW LL04 og VW 507.00.AJ skrev: ↑19 nov 2018, 23:13Kan godt hende du har helt rett i dette.Rune75 skrev: ↑19 nov 2018, 22:53 Biltema har mange forskellige oljer som tilfredsstiller hver enkelt bilfabrikant sine krav. Feks har de en olje som tilfredsstiller VW 504.00 og 507.00. Den koster 119 kr pr litersflaske. Tilsvarende olje hos den lokale VW forhandleren koster 270-280 kr pr litersflaske. Som en slags sammenligning så hadde jeg ikke fylt bensin på Golfen hos VW til 35 kr pr liter hvis de hadde solgt det.
Jeg stiller bare spørsmål om hvorfor Biltemaoljen er såpass mye billigere enn merkespesifikke oljer.