Da har jeg vært og handlet en vakker veteran hos en velkjent og særdeles trivelig Finnmarking. Nå starter hjemturen og Finnmarksvidda skal krysses i midnattssol.
Selgeren tar farvel
På tur ut fra Alta
GPS sporing i sanntid med LocaToWeb: Alta Pasvik https://locatoweb.com/map/single/1515138191
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har blitt heldig eier av vakker veteran
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Har blitt heldig eier av vakker veteran
Der er jeg sikker på at du har gjort et meget godt kjøp ! Gratulerer så mye.
Egentlig litt rart at forrige eier ikke ville beholde en såpass bra sykkel selv .
Har jo fått tatt del i noe av sykkelens historie her på MCsiden.no og med ny eier tilstede i det samme forumet så regner jeg med at historiefortellingen fortsetter her inne... .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Har blitt heldig eier av vakker veteran
Nei så spennende Kjekt at denne sykkelen fortsatt blir i Finnmark, ..og her i forumet.
Gratulerer til både selger og kjøper!
Litt av en tur i midnattsol hjem til Kirkenes. Her er det store avstander. Akkurat nå står Ketil stille akkurat her og har en god pause.
Gratulerer til både selger og kjøper!
Litt av en tur i midnattsol hjem til Kirkenes. Her er det store avstander. Akkurat nå står Ketil stille akkurat her og har en god pause.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Har blitt heldig eier av vakker veteran
Gratulerer med en i mine øyne nydelig veteran (har selv et par gamle Z1000)
Her har du gjort et godt kjøp!
Håper du beholder den slik den er og ser gleden i å kjøre den på finværsdager.
Ingenting er bedre enn lukten av eksosen på en klassisk kawa rekkefirer på våren
Sent from my iPhone using Tapatalk
Her har du gjort et godt kjøp!
Håper du beholder den slik den er og ser gleden i å kjøre den på finværsdager.
Ingenting er bedre enn lukten av eksosen på en klassisk kawa rekkefirer på våren
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6993
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Har blitt heldig eier av vakker veteran
Gratulerer igjen med "ny sykkel", den er da bare 35 år gammel.
Om du har gjort et godt kjøp eller ikke er vel jeg inhabil til å uttale meg om.
Regner med at det kommer noen ord når du er fremme i Pasvik.
Der kjørte Ketil i vei........
Heldig med været, det var over 20 grader da han starta i 5-tida.
Om du har gjort et godt kjøp eller ikke er vel jeg inhabil til å uttale meg om.
Regner med at det kommer noen ord når du er fremme i Pasvik.
Der kjørte Ketil i vei........
Heldig med været, det var over 20 grader da han starta i 5-tida.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Har blitt heldig eier av vakker veteran
Da er jeg hjemme i Pasvik igjen, ankom heimen i halvtotida i natt. Det ble ganske nøyaktig 580 km på "ny-sykkelen" gjennom Finnmark. Og for en motorsykkel denne GPZ`n er! Den er en perle og det er ingen tvil om at det er en sann entusiast som har holdt den i topp stand og gitt den det stell en slik mc fortjener. Så all ære til Jompa for jobben som er gjort og det er derfor med en viss ærefrykt jeg nå overtar ansvaret for å gi den et godt liv videre. Og det kommer garantert ikke til å bli noe ombygging til cafe-racer eller noe annet tvilsomt kreativt prosjekt, den skal få være så tilnærmet orginal som det er mulig å få til. I og med at jeg nå har en annen mc til turbruk, så vil GPZ`n for det meste bli brukt til finværskjøring i nærområdet. Den lengste turen ble nok den jeg hadde i går kveld. Jeg har fått med en servicemanual, og ikke minst en utførlig loggbok fra Jompa som viser alt han har gjort med sykkelen i sitt eierskap (og det er ikke lite!).
Kawasaki GPZ 1100 1983-modell er en pen sykkel visuelt og er i mitt hode (i alle fall) et ikon for 80-tallets råeste motorsykler. Den er også i dag en rå motorsykkel, med et kraftig lydbilde og en motor som drar godt av gårde. Helt klart har det skjedd noe på mc-fronten på 35 år, men denne sykkelen innbyr så til de grader til kjøreglede og inspirerende kjøring. Sammenlignet med min 2010 modell Super Tenere, så merker jeg klart at denne ikke har samme comfort for turkjøring og at det har vært en utvikling ikke minst på bremser. Likevel gir GPZ et solid inntrykk av kraft og kjørefølelse, med den rette fører kan nok denne kjøres styggfort og sikkert hamle opp med mer moderne maskiner.
Det er ikke mye trafikk på veiene i Finnmark en fredags kveld i mai, på de 180 km gjennom Tanadalen tror jeg jeg møtte 5 kjøretøy. Så med fin veibane og lite trafikk var hjemturen en ren nytelse, og jeg må nok innrømme at jeg kjente litt på ressursene som bor i GPZ`n. Strekningen Karasjok - Tana er beryktet for sin elgbestand, så det var bare å følge med, og elger så jeg flere av uten at det ble noe dramatikk av det. Fra Tana Bru og Varangerbotn, og spesielt langs Varangerfjorden, var det mye rein på og ved veibanen, men her er landskapet åpent og oversiktlig så det er greit å se dem. Ellers må det nok en gang bare nevnes at Finnmark er et fantastisk fylke når det kommer til natur og landskap. Jeg har kjørt en god del i fylket og hver gang blir jeg slått av hvor variert og vakkert landskapet er. Og i går kveld/natt klaffet alt; knallfint vær, midnattssol og en rå motorsykkel gjennom Finmark, kan det bli bedre?
Noen bilder fra hjemturen:
På tur opp Trangdalen fra Altaelva mot vidda
Ved Pikefossen i Kautokeinoelva
Lange fine veistrekninger over vidda
Nedover Tanadalen, 180 km uten mye trafikk
Samelandsbrua som går over Tanaelva til Utsjok i Finland, kun en tur ut på brua for fotostopp
Storfossen i Tana, kjent plass for laksefiskere
Kjenning med Varangerfjorden og hjemlige trakter
Ikke akkurat elg i solnedgang, men en Kawasaki i midnattssol kl. 00.30
Kawasaki GPZ 1100 1983-modell er en pen sykkel visuelt og er i mitt hode (i alle fall) et ikon for 80-tallets råeste motorsykler. Den er også i dag en rå motorsykkel, med et kraftig lydbilde og en motor som drar godt av gårde. Helt klart har det skjedd noe på mc-fronten på 35 år, men denne sykkelen innbyr så til de grader til kjøreglede og inspirerende kjøring. Sammenlignet med min 2010 modell Super Tenere, så merker jeg klart at denne ikke har samme comfort for turkjøring og at det har vært en utvikling ikke minst på bremser. Likevel gir GPZ et solid inntrykk av kraft og kjørefølelse, med den rette fører kan nok denne kjøres styggfort og sikkert hamle opp med mer moderne maskiner.
Det er ikke mye trafikk på veiene i Finnmark en fredags kveld i mai, på de 180 km gjennom Tanadalen tror jeg jeg møtte 5 kjøretøy. Så med fin veibane og lite trafikk var hjemturen en ren nytelse, og jeg må nok innrømme at jeg kjente litt på ressursene som bor i GPZ`n. Strekningen Karasjok - Tana er beryktet for sin elgbestand, så det var bare å følge med, og elger så jeg flere av uten at det ble noe dramatikk av det. Fra Tana Bru og Varangerbotn, og spesielt langs Varangerfjorden, var det mye rein på og ved veibanen, men her er landskapet åpent og oversiktlig så det er greit å se dem. Ellers må det nok en gang bare nevnes at Finnmark er et fantastisk fylke når det kommer til natur og landskap. Jeg har kjørt en god del i fylket og hver gang blir jeg slått av hvor variert og vakkert landskapet er. Og i går kveld/natt klaffet alt; knallfint vær, midnattssol og en rå motorsykkel gjennom Finmark, kan det bli bedre?
Noen bilder fra hjemturen:
På tur opp Trangdalen fra Altaelva mot vidda
Ved Pikefossen i Kautokeinoelva
Lange fine veistrekninger over vidda
Nedover Tanadalen, 180 km uten mye trafikk
Samelandsbrua som går over Tanaelva til Utsjok i Finland, kun en tur ut på brua for fotostopp
Storfossen i Tana, kjent plass for laksefiskere
Kjenning med Varangerfjorden og hjemlige trakter
Ikke akkurat elg i solnedgang, men en Kawasaki i midnattssol kl. 00.30
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Sted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Har blitt heldig eier av vakker veteran
Meget flott sykkel det der! Jeg tipper den vil være en mye bedre investering enn penger i banken.
En del klassiske sykler er billige i Norge, sammenliknet med feks England. Om man følger litt med på annonser i feks Classic Bike registrerer man raskt at prisnivået på feks 70- og 80-talls japanske mc i mange tilfeller er skyhøyt over det norske, og ikke minst svenske..
73-75-modeller av Kawasaki Z 900 går gjerne for 15000- 16000 GBP nå om dagen, mens tilsvarende kan plukkes opp til 80 - 90000 her til lands, innimellom. mye "rart" som er dyrt der. Hvem ville feks betalt tilsvarende 3700 GBP for en 1980 Suzuki GS550 her til lands?
Det er jo langt fra "ikoniske" modeller som Kawasaki H2 750, Z 900, CBX 1000 o.l.
En del klassiske sykler er billige i Norge, sammenliknet med feks England. Om man følger litt med på annonser i feks Classic Bike registrerer man raskt at prisnivået på feks 70- og 80-talls japanske mc i mange tilfeller er skyhøyt over det norske, og ikke minst svenske..
73-75-modeller av Kawasaki Z 900 går gjerne for 15000- 16000 GBP nå om dagen, mens tilsvarende kan plukkes opp til 80 - 90000 her til lands, innimellom. mye "rart" som er dyrt der. Hvem ville feks betalt tilsvarende 3700 GBP for en 1980 Suzuki GS550 her til lands?
Det er jo langt fra "ikoniske" modeller som Kawasaki H2 750, Z 900, CBX 1000 o.l.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Har blitt heldig eier av vakker veteran
Ja, jeg tror ikke akkurat jeg taper penger på å eie en slik en. I alle fall så lenge den holdes i stand og kjøres pent, noe jeg tenker å overholde. Det er heller ikke store summen å betale i forsikring for en slik veteran.gsx750_80 skrev: ↑26 mai 2018, 13:14 Meget flott sykkel det der! Jeg tipper den vil være en mye bedre investering enn penger i banken.
En del klassiske sykler er billige i Norge, sammenliknet med feks England. Om man følger litt med på annonser i feks Classic Bike registrerer man raskt at prisnivået på feks 70- og 80-talls japanske mc i mange tilfeller er skyhøyt over det norske, og ikke minst svenske..
73-75-modeller av Kawasaki Z 900 går gjerne for 15000- 16000 GBP nå om dagen, mens tilsvarende kan plukkes opp til 80 - 90000 her til lands, innimellom. mye "rart" som er dyrt der. Hvem ville feks betalt tilsvarende 3700 GBP for en 1980 Suzuki GS550 her til lands?
Det er jo langt fra "ikoniske" modeller som Kawasaki H2 750, Z 900, CBX 1000 o.l.