Daytona 955i som første sykkel?
Daytona 955i som første sykkel?
Hei alle! Første tråd her, ser bra ut så langt
Er på vei å ta tunglappen nå, og skal derfor skaffe meg sykkel. Kom over en fantastisk fin Daytona 955, lav km og en fornuftig pris. Hvordan vil dette være som en førstesykkel? Er jo en sykkel med relativt stor motor, men jeg ser forskjellige meninger rundt spørsmålet på engelske forum.
Litt om meg; 32 år, har AM, S, T, BE, C og 160 på førerkortet. Ser på meg selv som fornuftig i trafikken.
Er på vei å ta tunglappen nå, og skal derfor skaffe meg sykkel. Kom over en fantastisk fin Daytona 955, lav km og en fornuftig pris. Hvordan vil dette være som en førstesykkel? Er jo en sykkel med relativt stor motor, men jeg ser forskjellige meninger rundt spørsmålet på engelske forum.
Litt om meg; 32 år, har AM, S, T, BE, C og 160 på førerkortet. Ser på meg selv som fornuftig i trafikken.
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 09 jul 2017, 08:17
- Motorsykkelen din: 750
Re: Daytona 955i som første sykkel?
Det framstår som at det er gjengs oppfatting, særleg i USA, at ein må gå gradene via 300 og 600 før 1000 cc.
Eg trur at kjøreopplæringa er meir omfattande i Noreg og at ein difor har bedre forutsetningar til å handtere tyngre syklar her til lands.
Motorkrafta trur eg du greier å venne deg til, eg følte meg klar for meir krefter etter min fyrste sesong. Starta då med 750/95hk, det ville vore kurrant å hatt meir motor for min del.
Spørsmålet du bør stille deg er heller om R-sykkel er sykkelen som du vil ha. Det blir fort lite utfordrande å lunte avgarde etter fartsgrensene når sykkelen er god for tregangen.
Eg trur at kjøreopplæringa er meir omfattande i Noreg og at ein difor har bedre forutsetningar til å handtere tyngre syklar her til lands.
Motorkrafta trur eg du greier å venne deg til, eg følte meg klar for meir krefter etter min fyrste sesong. Starta då med 750/95hk, det ville vore kurrant å hatt meir motor for min del.
Spørsmålet du bør stille deg er heller om R-sykkel er sykkelen som du vil ha. Det blir fort lite utfordrande å lunte avgarde etter fartsgrensene når sykkelen er god for tregangen.
Re: Daytona 955i som første sykkel?
What he said. Kjøre opplæringen, spesielt på MC er år og dag forran den de får i USA. I de fleste stater er det maks et helgekurs så kan du farte av gårde på en 1000CC sykkel :). De får mye dårligere opplæring, så mange av de velger å gå gradene.Per-Pusling skrev: ↑22 apr 2018, 01:32 Det framstår som at det er gjengs oppfatting, særleg i USA, at ein må gå gradene via 300 og 600 før 1000 cc.
Eg trur at kjøreopplæringa er meir omfattande i Noreg og at ein difor har bedre forutsetningar til å handtere tyngre syklar her til lands.
Motorkrafta trur eg du greier å venne deg til, eg følte meg klar for meir krefter etter min fyrste sesong. Starta då med 750/95hk, det ville vore kurrant å hatt meir motor for min del.
Spørsmålet du bør stille deg er heller om R-sykkel er sykkelen som du vil ha. Det blir fort lite utfordrande å lunte avgarde etter fartsgrensene når sykkelen er god for tregangen.
Det er nesten litt opp tid deg hva du ønsker å starte på, det finnes ingen fasit. Noen kjøper en 1990 300cc, og andre en splitter ny 2018 R1.
Re: Daytona 955i som første sykkel?
Vil bare påpeke at nyere sykler med mye hester ofte har veldig god elektriske hjelpemiddel. Det er nok tryggere og bedre for en total nybegynner å kjøpe en bmw s1000rr enn en gammel yamaha r1.
Når det er sagt så er det ingen skam i å kjøpe en MT07 som førstesykkel
Når det er sagt så er det ingen skam i å kjøpe en MT07 som førstesykkel
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Daytona 955i som første sykkel?
No problem. Det er piloten som skaper trygghet. Go for it🏍🏍🏍Strommen skrev: ↑22 apr 2018, 00:52 Hei alle! Første tråd her, ser bra ut så langt
Er på vei å ta tunglappen nå, og skal derfor skaffe meg sykkel. Kom over en fantastisk fin Daytona 955, lav km og en fornuftig pris. Hvordan vil dette være som en førstesykkel? Er jo en sykkel med relativt stor motor, men jeg ser forskjellige meninger rundt spørsmålet på engelske forum.
Litt om meg; 32 år, har AM, S, T, BE, C og 160 på førerkortet. Ser på meg selv som fornuftig i trafikken.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38040
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Daytona 955i som første sykkel?
Heisan Strommen og velkommen hit til oss her på MCsiden.no
Selv startet jeg med en etter datidens standard, en heftig Suzuki 1100 GSX EF, 1985 mod. i 1991.
Rimelig fersk som tungMC fører, rett på en rå maskin som denne med 16" forhjul, som på ingen måte av wobble-free om man skulle finne på å slippe styret med begge hender. Med andre ikke helt trygge kjøreegenskaper...
Men det gikk bra den ene sesongen jeg hadde den. Så ble det familieforøkelse og MC-livet ble lagt på hylla i mange år før ny sykkel ble kjøpt høsten 2006.
Igjen som "fersking" etter såpass mange år uten særlig MC-kjøring. Men valgte likevel en forholdsvis stor sykkel med momentsterk motor, en Yamaha TDM 900. Ikke spesielt mange HK, men likevel altså en rask og sterk motor.
Var ikke i mine tanker den gangen å gå for mindre kubikk siden jeg så for meg lengre turer med passasjer og bagasje.
Hadde ingen problemer med å håndtere TDM'en, tross størrelsen.
Siden ble jeg antakelig angrepet av kubikksyken og endte opp med en Triumph Tiger 1050 etter TDM'en, deretter ble Tiger'n byttet inn i en Moto Guzzi Stelvio 1200 og nå er jeg på min andre KTM 1290 Super Adventure.
Og det er først nå i en alder av 60 om et par måneder, jeg har begynt å tenke at min neste sykkel må bli en med mindre kubikk og lavere vekt. Nettopp fordi man med alderen merker at det begynner å bli tyngre å håndtere disse store "beistene" av noen sykler.
Men for deg, i 30-årene, er dette et ikke-problem, vil jeg tro.
Så om jeg hadde vært i dine sko ville jeg bare kjørt på Daytona'en .
Ønsker deg et godt sykkelvalg og satser på at du legger inn bilder og skriver litt mer om MC-opplevelsene dine når du får lagt dine forventningsfylle lanker på styret til din nye sykkel .
Selv startet jeg med en etter datidens standard, en heftig Suzuki 1100 GSX EF, 1985 mod. i 1991.
Rimelig fersk som tungMC fører, rett på en rå maskin som denne med 16" forhjul, som på ingen måte av wobble-free om man skulle finne på å slippe styret med begge hender. Med andre ikke helt trygge kjøreegenskaper...
Men det gikk bra den ene sesongen jeg hadde den. Så ble det familieforøkelse og MC-livet ble lagt på hylla i mange år før ny sykkel ble kjøpt høsten 2006.
Igjen som "fersking" etter såpass mange år uten særlig MC-kjøring. Men valgte likevel en forholdsvis stor sykkel med momentsterk motor, en Yamaha TDM 900. Ikke spesielt mange HK, men likevel altså en rask og sterk motor.
Var ikke i mine tanker den gangen å gå for mindre kubikk siden jeg så for meg lengre turer med passasjer og bagasje.
Hadde ingen problemer med å håndtere TDM'en, tross størrelsen.
Siden ble jeg antakelig angrepet av kubikksyken og endte opp med en Triumph Tiger 1050 etter TDM'en, deretter ble Tiger'n byttet inn i en Moto Guzzi Stelvio 1200 og nå er jeg på min andre KTM 1290 Super Adventure.
Og det er først nå i en alder av 60 om et par måneder, jeg har begynt å tenke at min neste sykkel må bli en med mindre kubikk og lavere vekt. Nettopp fordi man med alderen merker at det begynner å bli tyngre å håndtere disse store "beistene" av noen sykler.
Men for deg, i 30-årene, er dette et ikke-problem, vil jeg tro.
Så om jeg hadde vært i dine sko ville jeg bare kjørt på Daytona'en .
Ønsker deg et godt sykkelvalg og satser på at du legger inn bilder og skriver litt mer om MC-opplevelsene dine når du får lagt dine forventningsfylle lanker på styret til din nye sykkel .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Daytona 955i som første sykkel?
Jeg er svak for 955i Daytona, helt rå lyd og racingpreg :)
Ikke vær redd mtp. hestekrefter osv. Det venner man seg til!
Det er nok en artig kjøremaskin, men med litt blandede tilbakemeldinger fra folk.
Hvilken årsmodell er du i markedet for? Fra 2001- er adskillig bedre enn -2001
Ikke vær redd mtp. hestekrefter osv. Det venner man seg til!
Det er nok en artig kjøremaskin, men med litt blandede tilbakemeldinger fra folk.
Hvilken årsmodell er du i markedet for? Fra 2001- er adskillig bedre enn -2001
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Daytona 955i som første sykkel?
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Re: Daytona 955i som første sykkel?
Jeg er så freidig at jeg tipser deg om min annonse.
Perfekt førstegangssykkel som er billig å vedlikeholde og forsikre. Sint hvis du pisker den, men veldig letthåndterlig og grei for en nybegynner. Kjøpte denne på min andre sesong.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... =118010140
Perfekt førstegangssykkel som er billig å vedlikeholde og forsikre. Sint hvis du pisker den, men veldig letthåndterlig og grei for en nybegynner. Kjøpte denne på min andre sesong.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... =118010140
Re: Daytona 955i som første sykkel?
Er du en fornuftig kar som du skriver går dette meget braStrommen skrev: ↑22 apr 2018, 00:52 Er på vei å ta tunglappen nå, og skal derfor skaffe meg sykkel. Kom over en fantastisk fin Daytona 955, lav km og en fornuftig pris. Hvordan vil dette være som en førstesykkel? Er jo en sykkel med relativt stor motor, men jeg ser forskjellige meninger rundt spørsmålet på engelske forum.
Har selv prøvekjørt en slik på slutten av 90 tallet, og jeg husker en svingvillig sykkel med masse moment, krefter og godlyd. Rett på bakhjulet om jeg gasset på
Re: Daytona 955i som første sykkel?
Hei, og takk for alle svar.
Det er mange meninger i USA om emnet, men som Per-Pusling med flere skriver er det noek mye pga opplæringen de har i forhold til oss nordmenn:)
Daytonaen tiltaler meg veldig, ikke bare pga utseende, men også for at den er litt sær. Det er ikke en sykkel man ser på hvert eneste gatehjørne sik man gjerne gjør med enkelte japsesykler (ikke noe vondt om de altså!). Hehe.
En annen ting er at jeg ikke har så lyst å kjøpe en «liten» sykkel nå for så å måtte oppgradere neste år.
Sykkelen er en 2006 med 10500 på telleren. Her er en link til den: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=113677585
Det er mange meninger i USA om emnet, men som Per-Pusling med flere skriver er det noek mye pga opplæringen de har i forhold til oss nordmenn:)
Daytonaen tiltaler meg veldig, ikke bare pga utseende, men også for at den er litt sær. Det er ikke en sykkel man ser på hvert eneste gatehjørne sik man gjerne gjør med enkelte japsesykler (ikke noe vondt om de altså!). Hehe.
En annen ting er at jeg ikke har så lyst å kjøpe en «liten» sykkel nå for så å måtte oppgradere neste år.
Sykkelen er en 2006 med 10500 på telleren. Her er en link til den: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=113677585
Sist redigert av Strommen den 23 apr 2018, 00:26, redigert 1 gang totalt.
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Daytona 955i som første sykkel?
Den er så rå den Daytonaen der! Rå farge, alt sammen. Masse sykkel for penga det der!
- Canutus
- Innlegg: 479
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Daytona 955i som første sykkel?
Følg godfølesen, kreftene er ikke noe problem å styre, bare en kjenner når "hornene" vokser inni hjelmen.
Med 160 på lappen, så regner eg med du har noe trafikkforståelse og bør vel også være litt over snittet redd for å miste lappen....
Gikk selv for en 1300, med masse moment og HK som førstesykkel.
Med 160 på lappen, så regner eg med du har noe trafikkforståelse og bør vel også være litt over snittet redd for å miste lappen....
Gikk selv for en 1300, med masse moment og HK som førstesykkel.
Re: Daytona 955i som første sykkel?
Ja, den fargen er alvorlig stilig :) Jeg snakket litt med en kompis som faktisk har solgt disse syklene, og han hadde ingenting negativt å si :)FredrikE24 skrev: ↑22 apr 2018, 22:12 Den er så rå den Daytonaen der! Rå farge, alt sammen. Masse sykkel for penga det der!
Joda, lappen har jeg tenkt å beholde. Kjedelig og flaut med det yrket jeg har å ryke på en smell, kan man si 1300 ja, det burde jo holde for mange og en hver. Når alt kommer til alt er det vel modenhet og evne til å begrense seg selv som gjelder. Skjønt, det kan vel ikke stikkes under en stol at de horna kommer til å borre godt i hjelmen inn i mellom!Canutus skrev: ↑22 apr 2018, 22:34 Følg godfølesen, kreftene er ikke noe problem å styre, bare en kjenner når "hornene" vokser inni hjelmen.
Med 160 på lappen, så regner eg med du har noe trafikkforståelse og bør vel også være litt over snittet redd for å miste lappen....
Gikk selv for en 1300, med masse moment og HK som førstesykkel.
God lyd er en stor del av opplevelsen, så det er bonus! :)Bergen skrev: ↑22 apr 2018, 18:12Er du en fornuftig kar som du skriver går dette meget braStrommen skrev: ↑22 apr 2018, 00:52 Er på vei å ta tunglappen nå, og skal derfor skaffe meg sykkel. Kom over en fantastisk fin Daytona 955, lav km og en fornuftig pris. Hvordan vil dette være som en førstesykkel? Er jo en sykkel med relativt stor motor, men jeg ser forskjellige meninger rundt spørsmålet på engelske forum.
Har selv prøvekjørt en slik på slutten av 90 tallet, og jeg husker en svingvillig sykkel med masse moment, krefter og godlyd. Rett på bakhjulet om jeg gasset på
Den sykkelen så jeg faktisk på, men jeg har funnet ut at jeg ikke vil under 800 kubikk. Men takk for tips :)Dansekris skrev: ↑22 apr 2018, 13:55 Jeg er så freidig at jeg tipser deg om min annonse.
Perfekt førstegangssykkel som er billig å vedlikeholde og forsikre. Sint hvis du pisker den, men veldig letthåndterlig og grei for en nybegynner. Kjøpte denne på min andre sesong.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... =118010140
Enig! Dette er en 2006-modell med 10500 på telleren. Link ligger litt lenger opp :)FredrikE24 skrev: ↑22 apr 2018, 12:31 Jeg er svak for 955i Daytona, helt rå lyd og racingpreg :)
Ikke vær redd mtp. hestekrefter osv. Det venner man seg til!
Det er nok en artig kjøremaskin, men med litt blandede tilbakemeldinger fra folk.
Hvilken årsmodell er du i markedet for? Fra 2001- er adskillig bedre enn -2001
Tusen takk, og takk for utfyllende svar!AJ skrev: ↑22 apr 2018, 10:10 Heisan Strommen og velkommen hit til oss her på MCsiden.no
Selv startet jeg med en etter datidens standard, en heftig Suzuki 1100 GSX EF, 1985 mod. i 1991.
Rimelig fersk som tungMC fører, rett på en rå maskin som denne med 16" forhjul, som på ingen måte av wobble-free om man skulle finne på å slippe styret med begge hender. Med andre ikke helt trygge kjøreegenskaper...
Men det gikk bra den ene sesongen jeg hadde den. Så ble det familieforøkelse og MC-livet ble lagt på hylla i mange år før ny sykkel ble kjøpt høsten 2006.
Igjen som "fersking" etter såpass mange år uten særlig MC-kjøring. Men valgte likevel en forholdsvis stor sykkel med momentsterk motor, en Yamaha TDM 900. Ikke spesielt mange HK, men likevel altså en rask og sterk motor.
Var ikke i mine tanker den gangen å gå for mindre kubikk siden jeg så for meg lengre turer med passasjer og bagasje.
Hadde ingen problemer med å håndtere TDM'en, tross størrelsen.
Siden ble jeg antakelig angrepet av kubikksyken og endte opp med en Triumph Tiger 1050 etter TDM'en, deretter ble Tiger'n byttet inn i en Moto Guzzi Stelvio 1200 og nå er jeg på min andre KTM 1290 Super Adventure.
Og det er først nå i en alder av 60 om et par måneder, jeg har begynt å tenke at min neste sykkel må bli en med mindre kubikk og lavere vekt. Nettopp fordi man med alderen merker at det begynner å bli tyngre å håndtere disse store "beistene" av noen sykler.
Men for deg, i 30-årene, er dette et ikke-problem, vil jeg tro.
Så om jeg hadde vært i dine sko ville jeg bare kjørt på Daytona'en .
Ønsker deg et godt sykkelvalg og satser på at du legger inn bilder og skriver litt mer om MC-opplevelsene dine når du får lagt dine forventningsfylle lanker på styret til din nye sykkel .
Kubikksyken er nok litt det jeg frykter å bli rammet av, og er litt av grunnen til at jeg ikke ønsker noe mindre enn 800, og aller helst mer enn 900 kubikk. Jeg er en kar på 187 og 100 kilo, så jeg tror Triumphen er en fin størrelse til meg.
Håper jeg skal komme meg avgårde å se på og eventuelt kjøpe sykkelen i løpet av helga. Er den like fin og tilsvarende stand som på bildene som ligger på Finn ( https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=113677585 ), så er det forsåvidt en "no-brainer" tror jeg Bilder og tekst kommer selvsagt om jeg faller for fristelsen :)
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Daytona 955i som første sykkel?
GSX1100EF ja, den første tungsykkelen jeg kjørte. For et beist det var.. Var ikke gamle karen da jeg fikk sitte på en slik første gang, var vel 13-14 år da fattern solgte sin etter å ha kjøpt den på slutten av 90-tallet, skal jeg tippe så ble den kjøpt i -99.
Det er først når man prøver noe som er litt nyere og som veier nesten 80kg mer at man forstår at utviklingen har gått videre. For GSX1100EF føles utrolig stor og tung, vibrerer og wobler. Å få den opp på midtstøtta var en kamp, og å stramme styrelageret litt ekstra hjalp på woblingen
955i Daytona er nok en langt bedre sykkel heldigvis! Tror de fleste vil stortrives på en slik :)
Det er først når man prøver noe som er litt nyere og som veier nesten 80kg mer at man forstår at utviklingen har gått videre. For GSX1100EF føles utrolig stor og tung, vibrerer og wobler. Å få den opp på midtstøtta var en kamp, og å stramme styrelageret litt ekstra hjalp på woblingen
955i Daytona er nok en langt bedre sykkel heldigvis! Tror de fleste vil stortrives på en slik :)