Bjerknez' sin lille campingplass...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Har nå blitt en stolt Tempo Corvette 380 eier!

Legg inn av Bjerknez »

Ahaa... I følge selger er min modell en litt sjeldnere modell som kun ble laget i 1971. Det var vist en slags hybrid mellom to modeller med tanke på design. 72 modellen tror jeg kom med større lykt?

Solo-rider
Innlegg: 785
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Bjerknez - Har nå blitt en stolt Tempo Corvette 380 eier!

Legg inn av Solo-rider »

Gratulerer Bjerknez med nytt kjøretøy :twothumbs:

Det er mange av oss "voksne" som har hatt et forhold til div Tempoer. Mitt første kjøretøy var en Tempo Corvette 300,1965 model.
Hadde så en Svithun Safir 400,1970 model (svart utgave) som jeg eide i hele 35 år. Angrer nå at jeg solgte den. Men den ble bare stående uten å bli brukt de siste årene jeg hadde den. I følge kjøretøyopplysningen var den på "hele" 3 hk og var "mye" sprekere enn Corvettene.... :crazy:
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+o ... r=+Z-60283
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Bjerknez - Har nå blitt en stolt Tempo Corvette 380 eier!

Legg inn av Geiroe »

72 modellen kom med mc lykt, uten nøkkel. så kom de med mindre lykt, og eget speedometerhus. De brukte det de hadde, så de kunne komme med litt ymse deler.

Sakset fra et annet forum, som er lagt ned.
Fant i samme slengen også forklaring på dette med at man brukte flere merker for samme produkt, sitat fra Tempoklubben Det blir sagt at en av grunnene til at Tempo ble solgt under andre navn, var at det tidlig på femtitallet var restriksjoner på salg av kjøretøyer. Ved å selge " samme" sykkel under andre navn , kunne man omgå reglene. Sitat slutt.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Har nå blitt en stolt Tempo Corvette 380 eier!

Legg inn av Bjerknez »

I see. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Har nå blitt en stolt Tempo Corvette 380 eier!

Legg inn av Bjerknez »

Nå begynner det snart og nærme seg datoen hvor jeg kan dukke opp på trafikkstasjonen og hente førerkortet mitt :twothumbs:

For min del har ikke tiden uten førerkort bydd på de største problemene, men det betyr ikke at jeg ikke har fått en lærepenge. Det å så blålysene til UP slå seg på i speilet og bare VET at man med 90% sikkerhet blir førerkortløs er ikke gøy. Det eneste jeg håpet på der og da var at dem ikke hadde fått noen måling av meg, men det håpet viste seg å falle i grus.

Men den 20. desember er den store datoen. Nå kommer nok ikke jeg til å kjøre verden rundt selv om førerkortet igjen har funnet sin eier, men uansett deilig og ha muligheten. Det blir også noen turer med min nyinnkjøpte Tempo Corvette :twothumbs:

Jeg har også laget et blogginnlegg rundt dette:
http://bit.ly/mitt_liv_som_fotgjenger

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Bjerknez - Har nå blitt en stolt Tempo Corvette 380 eier!

Legg inn av fjs »

Bjerknez skrev: 08 nov 2017, 11:12 Nå begynner det snart og nærme seg datoen hvor jeg kan dukke opp på trafikkstasjonen og hente førerkortet mitt :twothumbs:

For min del har ikke tiden uten førerkort bydd på de største problemene, men det betyr ikke at jeg ikke har fått en lærepenge. Det å så blålysene til UP slå seg på i speilet og bare VET at man med 90% sikkerhet blir førerkortløs er ikke gøy. Det eneste jeg håpet på der og da var at dem ikke hadde fått noen måling av meg, men det håpet viste seg å falle i grus.

Men den 20. desember er den store datoen. Nå kommer nok ikke jeg til å kjøre verden rundt selv om førerkortet igjen har funnet sin eier, men uansett deilig og ha muligheten. Det blir også noen turer med min nyinnkjøpte Tempo Corvette :twothumbs:

Jeg har også laget et blogginnlegg rundt dette:
http://bit.ly/mitt_liv_som_fotgjenger
:thumleft Hvordan fungerer detta her... Hvis du mister førerkortet for råkjøring med MC, mister du også førerretten på bil?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Har nå blitt en stolt Tempo Corvette 380 eier!

Legg inn av Bjerknez »

fjs skrev: 08 nov 2017, 11:23
Bjerknez skrev: 08 nov 2017, 11:12 Nå begynner det snart og nærme seg datoen hvor jeg kan dukke opp på trafikkstasjonen og hente førerkortet mitt :twothumbs:

For min del har ikke tiden uten førerkort bydd på de største problemene, men det betyr ikke at jeg ikke har fått en lærepenge. Det å så blålysene til UP slå seg på i speilet og bare VET at man med 90% sikkerhet blir førerkortløs er ikke gøy. Det eneste jeg håpet på der og da var at dem ikke hadde fått noen måling av meg, men det håpet viste seg å falle i grus.

Men den 20. desember er den store datoen. Nå kommer nok ikke jeg til å kjøre verden rundt selv om førerkortet igjen har funnet sin eier, men uansett deilig og ha muligheten. Det blir også noen turer med min nyinnkjøpte Tempo Corvette :twothumbs:

Jeg har også laget et blogginnlegg rundt dette:
http://bit.ly/mitt_liv_som_fotgjenger
:thumleft Hvordan fungerer detta her... Hvis du mister førerkortet for råkjøring med MC, mister du også førerretten på bil?
Hehe... Neida, du mister kun førerkortet for den kjøretøygruppen du kjørte for fort med. Men du kan ikke sykle. For det er farligere å sykle for første gang i trafikken på 20 år enn å kjøre bil som man jo er vant til. :twothumbs:

Jeg har også hørt rykter om at man ikke har lov til å handle på Kiwi. Men bortsett fra sykle og handle på Kiwi så kan du kjøre hva du vil, bortsett fra motorsykkel da i mitt tillfelle. :knegg

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 479
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Bjerknez - Har nå blitt en stolt Tempo Corvette 380 eier!

Legg inn av Canutus »

Bjerknez skrev: 08 nov 2017, 11:25
fjs skrev: 08 nov 2017, 11:23
Bjerknez skrev: 08 nov 2017, 11:12 Nå begynner det snart og nærme seg datoen hvor jeg kan dukke opp på trafikkstasjonen og hente førerkortet mitt :twothumbs:

For min del har ikke tiden uten førerkort bydd på de største problemene, men det betyr ikke at jeg ikke har fått en lærepenge. Det å så blålysene til UP slå seg på i speilet og bare VET at man med 90% sikkerhet blir førerkortløs er ikke gøy. Det eneste jeg håpet på der og da var at dem ikke hadde fått noen måling av meg, men det håpet viste seg å falle i grus.

Men den 20. desember er den store datoen. Nå kommer nok ikke jeg til å kjøre verden rundt selv om førerkortet igjen har funnet sin eier, men uansett deilig og ha muligheten. Det blir også noen turer med min nyinnkjøpte Tempo Corvette :twothumbs:

Jeg har også laget et blogginnlegg rundt dette:
http://bit.ly/mitt_liv_som_fotgjenger
:thumleft Hvordan fungerer detta her... Hvis du mister førerkortet for råkjøring med MC, mister du også førerretten på bil?
Hehe... Neida, du mister kun førerkortet for den kjøretøygruppen du kjørte for fort med. Men du kan ikke sykle. For det er farligere å sykle for første gang i trafikken på 20 år enn å kjøre bil som man jo er vant til. :twothumbs:

Jeg har også hørt rykter om at man ikke har lov til å handle på Kiwi. Men bortsett fra sykle og handle på Kiwi så kan du kjøre hva du vil, bortsett fra motorsykkel da i mitt tillfelle. :knegg
HÆ, ironi dette el?
Jeg var overbevist om at en mister førerkortet for alle grupper om en mister på MC. dvs. en har ikke lov å kjøre hverken moped, traktor eller snøskuter om en mister lappen på noe annet. Slik var det ivertfall før.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Har nå blitt en stolt Tempo Corvette 380 eier!

Legg inn av Bjerknez »


HÆ, ironi dette el?
Er nok det desverre :knegg

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 479
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Bjerknez - Har nå blitt en stolt Tempo Corvette 380 eier!

Legg inn av Canutus »

Bjerknez skrev: 08 nov 2017, 13:11

HÆ, ironi dette el?
Er nok det desverre :knegg
Ja tenkte det når jeg så det du skreiv om Kiwi :-D

Men om det går så langt at en må kjøre opp på nytt, må en da kjøre opp i alle klasser (ABC1EMST) og koder (140,142,160)? :scratch :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Har nå blitt en stolt Tempo Corvette 380 eier!

Legg inn av Bjerknez »

Canutus skrev: 08 nov 2017, 14:21
Bjerknez skrev: 08 nov 2017, 13:11

HÆ, ironi dette el?
Er nok det desverre :knegg
Ja tenkte det når jeg så det du skreiv om Kiwi :-D

Men om det går så langt at en må kjøre opp på nytt, må en da kjøre opp i alle klasser (ABC1EMST) og koder (140,142,160)? :scratch :redface
Hvis du mister førerkortet for OVER 6mnd. så må du kjøre opp på nytt. Oppkjøringen gjelder kun på det "tyngste" kjøretøyet. Altså kun selve oppkjøringen og ikke hele greia.

Mister man førerkortet for over 10 mnd. så må man kjøre opp på nytt med hele pakka. Om man må ta aALLE sertfikater på nytt er jeg usikker på.

Mister man førerkortet for 6mnd. eller under så slipper man oppkjøring. Da kan man bare hente førerkortet når sperrefristen er over.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - Har nå blitt en stolt Tempo Corvette 380 eier!

Legg inn av KåreDump »

Mister du førerkortet for mindre enn 6 måneder er slipper du normalt sett ny oppkjøring.
Mister du førerkortet for mer enn 6 måneder, men mindre enn 12 måneder må du normalt sett avlegge delvis prøve (praktisk del)
Mister du førerkortet for mer enn 12 måneder må du normalt avlegge full prøve (teori + praksis)

Mister du førerkortet vil du også få en ny prøveperiode på to år (på lik linje med det du hadde når du kjørte opp første gang)
Dersom du mister førerkortet mens du er i prøveperioden (uavhengig av hvor lang tid du mister det for) vil du normalt sett avlegge full prøve for å få sertifikatet tilbake.

Dette er de generelle retningslinjene, men du kan også dømmes til å måtte avlegge full prøve selv om du mister førerkortet for mindre enn et år. Dette vil da fremgå av dommen, og skyldes ofte at du har vist manglende respekt for de generelle adferdsreglene i trafikken, gjentakelse +++ .

Har ikke hørt om noen som måtte kjøre opp i flere enn en førerkortklasse (den høyeste).
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Har nå blitt en stolt Tempo Corvette 380 eier!

Legg inn av Stian87 »

Haha artig Bjerknez! :) Grættis med ny tempo!
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Har nå blitt en stolt Tempo Corvette 380 eier!

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 13 nov 2017, 08:57 Haha artig Bjerknez! :) Grættis med ny tempo!
Hehe, det artigste og mest befriende med en slik Tempo (som forøvrig er i veldig god stand) er:

1. Jeg tjener faktisk penger på og ha den.
2. Det er så og si null vedlikeholdskostnader.
3. Evt. problemer som skulle dukke opp koster svært lite å fikse.
4. Jeg trenger ikke å være redd for riper og bulker.
5. Den koster 400 spenn i året og forsikre (full kasko)
6. ingen omreg. avgift (veteran vetu)
7. Den tar meg tur retur jobb gjennom bomstasjoner helt gratis (Blir bom her i Fredrikstad snart)
8. Det er faktisk litt artig å kjøre ne sånn gammel Tempo i forhold til en "kjærringscooter" av nyere modell.
9. Den går fortere (litt vertfall) enn nyere mopeder.
10. Jeg kjenner han godt han jeg kjøpte den av og han kan hjelpe meg å skru litt hvis det trengs.
11. En evt. overhalling av motor inkludert girkasse koster kun 1000-spenn + deler.
12. Ikke noe oljeskift. (4% rett i tanken)

Sideveske fulgte med, så jeg har faktisk plass til matpakke og en termos også. Nå mangler jeg bare en passende hjelm og disse får jeg fra rundt 2-300 på ebay, pluss frakt etc.

Den her er jo helt sjef!! :lol

Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Har nå blitt en stolt Tempo Corvette 380 eier!

Legg inn av FredrikE24 »

Vi bør ta en "to-taktstur" ila. vintern :)

Etter å ha fartet rundt på en to-takter i to-tre uker finner jeg det merkverdig tilfredsstillende!
Det er som du sier, bare å hive olje i tanken, sparke den igang og kjøre.

Svar