problemer ved nedgiring.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

problemer ved nedgiring.

Legg inn av arcticviking »

hei,
til å begynne med kan jeg nevne at jeg er fersk mc fører.
opplever fra tid til annen problemer når jeg skal gire ned. :-k
dette skjer ofte ved rødt lys og et par ganger har jeg glemt helt å gire ned og stopper i 5/6gir og da har det vært litt trøbblete å finne 1 gir.
gir idikatoren forsvinner helt å jeg aner ikke hvilket gir jeg har. dette har jeg forstått er normalt og man må alltid huske å gire ned i god tid.
idag sjedde dette også en gang jeg kom kjørende i 6 gir, og fikk rødt lys, men begynte ikke å gire ned til jeg kom i ca 40-50km/t. og den ville ikke gire ned.strevde som f... med å finne 1gir. er det noe feil med sykkelen eller er det noe jeg gjør feil :scratch

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av Skogstrollet »

Hadde faktisk en hel del problemer med å få inn 1.gir en periode med min XSR, var fryktelig frustrerende og endte mange ganger opp med å bruke 2.gir i stedet. Trodde først det var girpedalen som støtt i bakken ved en velt :redface men etter å ha justert på girstaven (heter det slik på norsk? :scratch ), så forsvant problemene, og den giret som en drøm - selv ned i 1.gir :thumleft
Det jeg gjorde var å skru på staven slik at girpedalen kom bitte litt oppover (staven ble noe kortere, da den ble skrudd inn i festene). Kan virke som at den er satt litt i det lengste laget fra fabrikk?
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av overlay »

Klarte å få det samme på min sykkel i dag, hvor den ikke kom ut av fjerde gir når jeg hadde gått ned fra 6 gir. Var bare å slurre clutchen litt ut, så kunne jeg gire ned igjen. Pleier som regel å clutche ut mellom alle girene når jeg stopper, for å bruke det til å bremse i tilegg så aldri merket det før i dag.

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av arcticviking »

når jeg har googlet "problem downshifting" så ser jeg ho at det er ganske vanlig. men frustrerende er det når man glemmer seg. når man står fremst i køen når lyset blir grønt.... ikke kult :/

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av Dansekris »

Det hender jeg også ikke girer ned før jeg er nær ved å stoppe. Dette skjer typisk ved avkjøring eller innkjøring på rasteplasser fra vei med høy hastighet.

Jeg tråkker på til jeg finner 1.giret. Går ikke det slipper jeg clutchen litt for så å prøve igjen!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38040
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av AJ »

Å gi litt gass med clutchen aktivert pleier å hjelpe.
Husk at motorsykkelgirboksene er usynkroniserte og dermed mer medgjørlige med tanke på nedgiring på bestemte turtall.
Samme prinsipp som på eldre traktorer... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 10 jun 2016, 19:41
Motorsykkelen din: Yamaha mt09 tracer 2015

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av Newbie »

Husker å du slippe pedalen helt opp, for hvert gear du skal ned?

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av Skogstrollet »

På Hondan min må jeg til tider slippe ut clutchen for å la den 'falle i gir' før jeg girer på nytt, men den nekter ikke å gå i 1.gir på den måten Yamahan gjorde før jeg justerte på girstaven. Den giret fint igjennom hele registeret ned til neutral (eller oppover), men kunde slite fryktelig med å få den i 1.gir. Det var mest vanskelig å få den i 1.gir hvis jeg stoppet eller hadde veldig lav fart, hvis jeg hadde rimelig fart gikk det som oftest hvis jeg tråkket til pedalen ordentlig - men man må jo kunne sette en motorsykkel i første gir fra stillestående uten problemer.

Men som nevnt så fikset jeg problemene selv, så er jo kanskje en ide å sjekke staven å justere litt på den :)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av WikingTnT »

Skogstrollet skrev: 24 jul 2017, 21:40 På Hondan min må jeg til tider slippe ut clutchen for å la den 'falle i gir' før jeg girer på nytt, men den nekter ikke å gå i 1.gir på den måten Yamahan gjorde før jeg justerte på girstaven. Den giret fint igjennom hele registeret ned til neutral (eller oppover), men kunde slite fryktelig med å få den i 1.gir. Det var mest vanskelig å få den i 1.gir hvis jeg stoppet eller hadde veldig lav fart, hvis jeg hadde rimelig fart gikk det som oftest hvis jeg tråkket til pedalen ordentlig - men man må jo kunne sette en motorsykkel i første gir fra stillestående uten problemer.

Men som nevnt så fikset jeg problemene selv, så er jo kanskje en ide å sjekke staven å justere litt på den :)
No syns æ det vart litt my grisprat her :P

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av Skogstrollet »

WikingTnT skrev: 24 jul 2017, 21:50
Skogstrollet skrev: 24 jul 2017, 21:40 På Hondan min må jeg til tider slippe ut clutchen for å la den 'falle i gir' før jeg girer på nytt, men den nekter ikke å gå i 1.gir på den måten Yamahan gjorde før jeg justerte på girstaven. Den giret fint igjennom hele registeret ned til neutral (eller oppover), men kunde slite fryktelig med å få den i 1.gir. Det var mest vanskelig å få den i 1.gir hvis jeg stoppet eller hadde veldig lav fart, hvis jeg hadde rimelig fart gikk det som oftest hvis jeg tråkket til pedalen ordentlig - men man må jo kunne sette en motorsykkel i første gir fra stillestående uten problemer.

Men som nevnt så fikset jeg problemene selv, så er jo kanskje en ide å sjekke staven å justere litt på den :)
No syns æ det vart litt my grisprat her :P
:lol :P
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av kjellv »

Har du sjekket om det er clutchwire er korrekt justert?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av fjs »

Ikke opplevd store problemer med dette selv, på min 2016 modell av MT-07. Et par ganger ja, men da hjelper det alltid å "jokke" litt frem og tilbake så kommern ;)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av KåreDump »

arcticviking skrev: 24 jul 2017, 20:28 når jeg har googlet "problem downshifting" så ser jeg ho at det er ganske vanlig. men frustrerende er det når man glemmer seg. når man står fremst i køen når lyset blir grønt.... ikke kult :/
Jepp, det er nok vanlig på de fleste sykler.
Å gire både opp og ned funker best mens sykkelen enda er i fart.

For meg som er gammel lastebilsjåfør, faller det helt naturlig å bremse mer på gir enn med bremsene ved normal kjøring.
Det har altid funka bra på mine en og tosylindrede (v2) motorsykler.
Men har ved lån av kompisers sykler med "bilmotor" (rekke fire), funker det heller dårlig. Ikke mye motorbrems i en rekkefirer sammenlignet med en V2.... :lol :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av Grendel »

Jeg har merket forskjell på min egen (eldre) 98 XJ600 og den nye på kjøreskolen XJ6.
Det er nok en bedre synkronisering på den nye sykkelen.

Det hjelper å "bruke hvert gear" på vei mot rødt lys. Det er min erfaring. Derimot kan det være nyttig å bruke tiden på rødt til å sjekke, eventuelt å få gearet, ned til 1'te gear. Det har også hent at jeg må starte i 2're. Det er litt rart! Spesielt siden skolesykkelen ikke var slik! Spesielt ved "bråbrems-øvelsene" så var jeg på høyt gear (4'de eller 5'te?), stoppet og gikk rett ned i første før jeg kjørte videre. Det ville blitt vanskelig på min XJ600.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av Bjerknez »

Å gire fra 6.gir til 1.gir mens man står rolig byr nok også for meg problemer og jeg har opplevd dette på alle syklene jeg har hatt. Jeg tror dette er ganske vanlig. Kunsten er å slippe klutchen litt ut og inn mens man girer ned. Da får jeg som regel "jokket" den kjapt i gir.

Løsningen må være nok være og lære seg til å lese trafikkbildet bedre for så og gire ned i god tid. Jeg har aldri 6.giret inn mot kryss/lyskryss. Jeg har alltid et gir som tillater meg raskest mulig akselerasjon når jeg kjører i tett trafikk i rundt 50km/t eller mindre. For min del vil det si 2.-3. giret.

6.giret bruker jeg kun på landeveien og på motorveien når farten er større og sjansen for hindringer er så og si fraværende med tanke på kryss og hindringer. Så fort jeg ser trafikken hope seg opp lenger fremme så girer jeg nett ett par gir. Da er man for det første klar til å akselerere i en evt. nødssituasjon samt at det er kortere vei og gire helt ned ved en evt. bråstopp.

Svar