Årets dekk....

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Årets dekk....

Legg inn av Zettexx »

Nå er det tid for dekkskifte igjen, bytter alltid på våren, uansett....

Og det er tilbud overalt, men er de gode tilbud ?

Jeg er blant bedrevitere som unngår verksted, hovedsaklig fordi at hvis jeg må på verksted, så sier økonomien stopp for hele MC greia. Med rundt 15000 i året blir det større service hvert år...altså mellom 8000 og 15000.... for å skifte noen lyspærer ( ikke bli ville nå, litt overdrevet men dog...)

Men når det gjelder dekk.... så KAN jeg bytte, men hva er vitsen......??? Er det noe å spare ? Bruke et par timer på det, grise seg til unødig, slite unødig med manuelt verktøy, sitte bøyd og trille og snurre for å balansere osv... Ok, du kan kjøpe maskiner og greier, men det tar mange år før det lønner seg likevel, og så vil alle ha gratis hjelp av deg .....du har jo utstyret.... så kan jeg kjøpe dekk billig fordi du hjelper meg gratis....Kjenner dere til den ? Har sluttet og gi bort verktøy ( å låne bort er det samme som å gi bort...) ...


Men til dekket.

Tilbud her og der... sendes i posten..... og hva så ?

Så jeg går på dekkverksted... får garanti, og jeg får gjennomgående helt greie priser, syntes jeg. Ser at det er store overskrifter for tilbud på Dunlop..... Men er det så godt et tilbud ? Dere som er innom Bike har sikkert fått dette blafrende på siden ...

****
Dunlop Roadsmart
Dim: 17-120/70ZF + 17-190/55ZR – Nå kr. 3890,-
Førpris kr. 5606,-

Dette er såvidt jeg har forstått sendt i posten uten omlegg, balansering eller montering m.m. :scratch
****


Så fra min lokale gummimann : :crazy:

I størrelse 120/70r17 og 190/55r17. Prisene er inklusive mva, omlegging og balansering. Prisene inkluderer ikke montering på motorsykkel.


Dunlop Roadsmart : kr 3.760,-
Michelin Pilot Road 4 : kr 3.200,-
Michelin Power RS : kr 3.400,-

(Fra Motorsykkeldekk.com, koster Pilot Road 4 litt over 2800 i posten. Så, det er 400 for omlegg, balansering og service hvis en sammenligner)

Nå har jeg riktignok handlet det meste av dekk her siden min første bil på 60 tallet... men det er nå en del av Vianor, så det har nok ikke så stor betydning.

Jeg slår stadig et slag for netthandel, og handler mye på nett. Men noen ganger kan en gå over elven etter pølser uten å komme tørrskodd frem, eller gå over bekken etter vann...

De kjenner mitt kjøremønster, etter mange år, og har her anbefalt Pilot Road. De vet jeg er "skittish" på våt vei, så det trengs ikke ekstreme våtegenskaper. Jeg prøver å kjøre minst 9 av 12 måneder og det hender jeg tar en forsiktig runde på Nurburgring uten å sprenge grenser. Kjører lange strekk med tung last. Trenger dekk med touring egenskaper, uten at det blir farlig i "sportslig" sammenheng. Så her kunne de fritt valgt dyreste alternativ, men har faktisk valgt det billigste, fordi de mener det vil tjene meg best...De er svært nøye med balanseringen (for meg i det minste) og det kjøres først på maskin, og etterkontrolleres manuelt. Det er viktig på full rulle de få rundene på "ringen" eller i 200 på Autobahn.

Og de vet at under normal omstendigheter må jeg ha nye dekk før sesongen er over......nå solgte jeg de halvslitte jeg hadde i backup sammen med Spaghettiræseren. Så det må nok nye til en gang før ferien er over... hvis helsa holder og alt er normalt.

Nå er ikke jeg dekkguru, ,men ut fra mønster og tester ser dette ut til å være en riktig fornuftig anbefaling. Personlig ville jeg valgt Power RS i første gjennomgang, men....så kjører jeg litt grus og på kald vei og..... Jepp, tror nok deres anbefaling er til kundens beste. Og jeg vet de står bak sine garantier, for det har jeg prøvd.....For ordens skyld, anbefalte de Dunlop ifjor... men mener de nye fra Michelin vil være bedre kjøp i år... så de tenker i det minste. De nye skal "trappe" mindre og derved være stabile i flere kilometer. Og det er også annen mc enn ifjor, som de også vet.

Så nå slår jeg et slag for "spesialisttjenesten" som de kan tilby. Og når en ser på prisen, får jeg masse på kjøpet, sammenlignet med noen gummiremser hentet på postkontoret.

Og hva mener dere..... ????? Lokalt til bedre pris enn på nett... ?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38042
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Årets dekk....

Legg inn av AJ »

Zettexx skrev: 23 mar 2017, 21:09
Og hva mener dere..... ????? Lokalt til bedre pris enn på nett... ?
Har kjøpt dekk online én gang. Greit nok. Lokal dekkpusher ordnet jobben. Lite å spare...
Siden har jeg bestilt og fått lagt om på det lokale MCversktedet.
Ok... Litt dyrere, men ikke verre enn at privatøkonomien tåler det. Dessuten har jeg et sted lokalt å henvende meg til om det skulle vise seg å være feil med dekk eller montering.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Årets dekk....

Legg inn av Elruts84 »

Du sjekker prisen, sammenligner. Vips så har du svaret.
Men hvilket dekk du velger avhenger litt av deg selv. Noen MÅ ha best of the best. Noen betaler gjerne det di må betale. Andre prøver å finne tilbud å velger fjordårets toppmodel.

Selv har jeg kjøpt dekk på online, avballansert og lagt de om selv (Siden det er en kjekk lære å utføre). Men så koster det lite for lommeboka å få et verksted til å gjøre det. Er du heldig får du et verksted til å legge om dekkene du finner en annen plass. Det fikk jeg første året.

Ser det er flere Roadsmart serier og II og III.
Selv kjøpte jeg Pilot Road 4 og hadde Metzeler før det. Er veldig fornøyd.
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Årets dekk....

Legg inn av Stian87 »

Du skriver at du bytter hvert år? Blir dekka dine så slitt eller er det bare en god vane? :)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Årets dekk....

Legg inn av JK95 »

Stian87 skrev: 24 mar 2017, 08:50 Du skriver at du bytter hvert år? Blir dekka dine så slitt eller er det bare en god vane? :)
Jeg har slitt ut ca 1,5 dekksett pr sesong siden jeg startet på lettmc jeg :prf

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Årets dekk....

Legg inn av Zettexx »

10.000 km er minimum distanse på et år. Normalen er 15.000+.

Forventet km på dekk rundt 12000.

Derfor, blir det fort noen restmil på dekkene.

Rett skal være rett, har dekkene gått bare 3-4000 så holder det til juni. Og det er greit da blir det gode dekk gjennom den viktigste delen av sesongen.

Heldigvis er jeg gått fra rene sportsdekk,(som jeg bare fikk rundt 8000 ut av) til sporttouring. Kjørte noe Bridgestone greier som det gikk nesten 3 sett av.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Årets dekk....

Legg inn av Stian87 »

Zettexx skrev: 24 mar 2017, 09:03 10.000 km er minimum distanse på et år. Normalen er 15.000+.

Forventet km på dekk rundt 12000.

Derfor, blir det fort noen restmil på dekkene.

Rett skal være rett, har dekkene gått bare 3-4000 så holder det til juni. Og det er greit da blir det gode dekk gjennom den viktigste delen av sesongen.

Heldigvis er jeg gått fra rene sportsdekk,(som jeg bare fikk rundt 8000 ut av) til sporttouring. Kjørte noe Bridgestone greier som det gikk nesten 3 sett av.
Kjører rundt 12 000 minimum i året selv (pendling). Men du tar en vurdering av slitasjen på dekkene før du bytter ikke sant? Eller forholder du deg helt strengt til forventet levetid. Bytter du begge dekkene eller kun bakdekket?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Årets dekk....

Legg inn av Zettexx »

""#Kjører rundt 12 000 minimum i året selv (pendling). Men du tar en vurdering av slitasjen på dekkene før du bytter ikke sant? Eller forholder du deg helt strengt til forventet levetid. Bytter du begge dekkene eller kun bakdekket?#""

Når en starter i April er det krav til min 3 mm mønster....og jeg starter gjerne i januar om mulig....

Jeg velger å bytte FØR det blir til slicks og lappen kan gå føyken. Har hatt et par opplevelser der jeg startet på en dagstur med "litt mønster" altså dype streker i gummien. Over 1 mm, men ikke mye.... Etter en dagstur på 60-70 mil rundt heier og fjell....så var det et "hårete" bakdekk når jeg kom hjem. Altså stakk slitte ståltråder ute av dekket og samlet på løvblader.....stålbeltet var synlig og jeg hadde kjørt en del mil på det...

Å ha mc er et liv med konstante småting som må byttes og serves og justeres..... å skulle kødde med dekk i en uendelighet velger jeg å la være. Derfor skifter jeg begge dekk samtidig, så konsekvent jeg kan.

Om jeg vurderer mønsterdybde og slitasje grad. Ja. Hvis det ser ut til å være mer enn 25% av dekket, uten trapping eller "firkant slitasje", så kjører jeg den første perioden av sesongen på de dekkene. Men 25 % vil si rundt 2500 km.... og det er borte på et par uker i sesongens oppstart. Tar gjerne etter jobb tur på 20-35 mil.... og da blir det ikke så mange turene før dekk må byttes uansett. Nå kjører jeg litt på fjorårets dekk, og har bestilt bytte før påske. Hvis greit vær, er dekkene modne for vraking innen den tid. Blir fort over 100 mil på et par uker. Hvis værmelding holder nå til helgen, blir det en runde på 20 + mil.

Bytter alltid begge samtidig, ellers kjører en alltid på halvslitte dekk. Det er noe helt eget med nysmurt og justert kjede, nye dekk, og alt for mye motor..... Min erfaring er at fordekket er utslitt lenge før det vises. Mens bakdekket fungerer helt til det er ulovlig....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38042
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Årets dekk....

Legg inn av AJ »

Zettexx skrev: 24 mar 2017, 11:05
Bytter alltid begge samtidig, ellers kjører en alltid på halvslitte dekk. Det er noe helt eget med nysmurt og justert kjede, nye dekk, og alt for mye motor..... Min erfaring er at fordekket er utslitt lenge før det vises. Mens bakdekket fungerer helt til det er ulovlig....
Enig, gjør det samme selv. Har også samme erfaring med fordekk. Det merker man kjapt når det byttes til nytt selv om det er mye mønster igjen på et gamle.
Uansett, jeg går ikke på akkord med dekk. Kostnadene kan bli svært høye om man kniper inn MCbudsjettet på nettopp dekk...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Årets dekk....

Legg inn av Bjerknez »

Jeg handler stort sett der det er billigst. Å gi bort 1000 kroner ekstra til en lokal forhandler som veldedighet for å bidra til driften er ikke min oppgave. Det er pengene som rår og det er den eneste makten vi som forbrukere har til at forhandlere setter ned prisene.

Når jeg sparer 2-3.000,- på og bestille dekkene online samt bruke Pitlane som tar 400 spenn for omlegg så er det et enkelt regnestykke for meg. Å gi bort 2-3.000,- er i mot min natur.

Hva andre velger å gjøre for å redde sin lokale forhandler for være opp til dem. Men å gi bort surt oppsparte penger til bedrifter som ikke klarer å følge prissettingen ellers i markedet er helt utelukket.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Årets dekk....

Legg inn av Stian87 »

Det var en relativt ny opplysning for meg at man måtte bytte såpass ofte, så det er utrolig interessant å høre erfaringene deres. :thumleft

Har helt nytt bakdekk selv pga punktering mot slutten av sesongen i fjor (kun kjørt 40 mil så langt i år. Får se om jeg får kjøpt disse dekkene online eller om jeg må krype til korset og kjøpe av Ducati forhandleren for å få riktig dekk og beholde garanti
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Årets dekk....

Legg inn av KevinmsR6 »

Kjøper også der det er billigst:)
Siste kjøp var 2016,- for nye dekk til min r6, ringte den lokale dekk 1 sjappen og de tok 220,- pr dekk med avbalansering:) så kan leve med 2440,- for helt nye pilot power 3 dekk på sykkelen :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Årets dekk....

Legg inn av Zettexx »

Bjerknez skrev: 24 mar 2017, 11:22 Jeg handler stort sett der det er billigst. Å gi bort 1000 kroner ekstra til en lokal forhandler som veldedighet for å bidra til driften er ikke min oppgave. Det er pengene som rår og det er den eneste makten vi som forbrukere har til at forhandlere setter ned prisene.

Når jeg sparer 2-3.000,- på og bestille dekkene online samt bruke Pitlane som tar 400 spenn for omlegg så er det et enkelt regnestykke for meg. Å gi bort 2-3.000,- er i mot min natur.

Hva andre velger å gjøre for å redde sin lokale forhandler for være opp til dem. Men å gi bort surt oppsparte penger til bedrifter som ikke klarer å følge prissettingen ellers i markedet er helt utelukket.
I mitt eksempel.... opplevde jeg at onlinekjøp kostet snaut 400 mindre enn hos gummimannen min. For de 400 kronene får jeg de gamle dekk tatt av, felgene vasket og kontrollert, nye dekk montert, maskin balansert og manuelt etterkontrollert. Og de yter god gammeldags service i ettertid.

Oppdiktede "før priser" er et kjempeproblem..... og bare for å terge oss.

Her jeg bor er det ingen som vil legge om "andres dekk" for 200 pr stk.

Velger å ikke navngi de som er sammenlignet mot, det blir bare til lange tråder om hvem ditt og datt... Mitt mål her var å slå et slag for å sjekke den lokale først, det KAN lønne seg.


##???? jøper også der det er billigst:)
Siste kjøp var 2016,- for nye dekk til min r6, ringte den lokale dekk 1 sjappen og de tok 220,- pr dekk med avbalansering:) så kan leve med 2440,- for helt nye pilot power 3 dekk på sykkelen :)###???

Forskjellige størrelser slår ut i pris.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Årets dekk....

Legg inn av KevinmsR6 »

Zettexx skrev: 24 mar 2017, 20:37
Bjerknez skrev: 24 mar 2017, 11:22 Jeg handler stort sett der det er billigst. Å gi bort 1000 kroner ekstra til en lokal forhandler som veldedighet for å bidra til driften er ikke min oppgave. Det er pengene som rår og det er den eneste makten vi som forbrukere har til at forhandlere setter ned prisene.

Når jeg sparer 2-3.000,- på og bestille dekkene online samt bruke Pitlane som tar 400 spenn for omlegg så er det et enkelt regnestykke for meg. Å gi bort 2-3.000,- er i mot min natur.

Hva andre velger å gjøre for å redde sin lokale forhandler for være opp til dem. Men å gi bort surt oppsparte penger til bedrifter som ikke klarer å følge prissettingen ellers i markedet er helt utelukket.
I mitt eksempel.... opplevde jeg at onlinekjøp kostet snaut 400 mindre enn hos gummimannen min. For de 400 kronene får jeg de gamle dekk tatt av, felgene vasket og kontrollert, nye dekk montert, maskin balansert og manuelt etterkontrollert. Og de yter god gammeldags service i ettertid.

Oppdiktede "før priser" er et kjempeproblem..... og bare for å terge oss.

Her jeg bor er det ingen som vil legge om "andres dekk" for 200 pr stk.

Velger å ikke navngi de som er sammenlignet mot, det blir bare til lange tråder om hvem ditt og datt... Mitt mål her var å slå et slag for å sjekke den lokale først, det KAN lønne seg.


##???? jøper også der det er billigst:)
Siste kjøp var 2016,- for nye dekk til min r6, ringte den lokale dekk 1 sjappen og de tok 220,- pr dekk med avbalansering:) så kan leve med 2440,- for helt nye pilot power 3 dekk på sykkelen :)###???

Forskjellige størrelser slår ut i pris.
Ifølge dekk1 gjaldt dette alle mc hjul, størrelsen spiller ingen rolle.
220,-pr dekk (omlegging og avbalansering) kan legge til at jeg sjekket pris på total pakke først og det var 1000,- dyrere..... så 1000,- spart :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Svar